Τα οχήματα του Μπάφετ, η κινητικότητα στις τράπεζες και οι εξελίξεις στο Μετρό

Ξεκίνησε το ταξίδι της εταιρείας ηλεκτροκίνητων οχημάτων, συμφερόντων του γκουρού των επενδύσεων Warren Buffett, της BYD, στην ελληνική αγορά με τη διάθεση δύο επαγγελματικών οχημάτων μέσω της Πέτρος Πετρόπουλος. Ο Warren Buffett, που κατέχει περίπου 10% του μετοχικού κεφαλαίου της BYD από το 2008, επιμένει στην ηλεκτροκίνηση και με το άρμα αυτής συνταξιδεύει με την Πετρόπουλος που φέτος συμπλήρωσε 100 χρόνια λειτουργίας.

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για την Ευρώπη, αλλά και για την Ελλάδα με άμεσο στόχο τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος. Η οικονομία της ενέργειας, η καθαρή ατμόσφαιρα στα αστικά κέντρα και η μείωση των θορύβων που βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής, αποτελούν ζητούμενο για την προστασία του περιβάλλοντος.

Ωστόσο αποτελούν και το επόμενο Ελ Ντοράντο της αυτoκινητοβιομηχανίας κάτι που γνωρίζουν πολύ καλά οι άνθρωποι στην Ιερά Οδό που προωθούν νέες συμμαχίες στον τομέα.

Η αρχή έγινε με την BYD (Build your Dreams) που αποτελεί τον επίσημο εισαγωγέα  στην Ελλάδα με στόχο να παρέχει sales και after sales υπηρεσίες για τα υπερσύγχρονα, ηλεκτρικά οχήματα της εταιρίας σε όλη την Ελλάδα. Ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτέλεσε το πρώτο πεδίο δράσης, από το οποίο αναμένουμε νέα έως το τέλος του έτους, και τώρα επεκτείνεται και στα επαγγελματικά οχήματα.

Έρχονται όμως όπως πληροφορείται η στήλη και νέα για την εισαγωγή επιβατικών οχημάτων , στην οποία έχει εστιάσει η εισηγμένη, κίνηση που θα ενδυναμώσει το αποτύπωμα της στην εγχώρια αγορά.

Για την ιστορία η BYD του Warren Buffet, διαθέτει εργοστάσια στην Μεγ. Βρετανία και την Ουγγαρία και ευρωπαϊκό σταθμό διακίνησης ανταλλακτικών στην Breda Ολλανδίας. Παράλληλα προμηθεύει με τεχνογνωσία και μπαταρίες ακόμη και τον ανταγωνισμό, οδηγώντας τις εξελίξεις.Tην τελευταία 20ετία κυκλοφορούν τα λεωφορεία της σε πάνω από 20 χώρες της Ευρώπης στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως Άμστερνταμ, Μιλάνο, Βαρκελώνη, Λονδίνο, Μαδρίτη, Τορίνο, Κοπεγχάγη.

---

Το ενδιαφέρον για τον τραπεζικό κλάδο, υπάρχει και το αποδεικνύουν οι επαφές που γίνονται το τελευταίο διάστημα, αλλά και κάποιες κινήσεις μεγάλων επενδυτών και φυσικά οίκων. Ξεκινώντας από την Τράπεζα Πειραιώς, η ανακοίνωση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας δείχνει πως έχει δρόμο ακόμα μπροστά του να διανύσει μέχρι να προχωρήσει σε πωλήσεις ποσοστών.

Προφανώς και το ενδιαφέρον της ION Group δείχνει ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει περιθώριο ανάπτυξης και πως είναι φθηνή, αλλά η «στρατηγική αποεπένδυσης είναι ακόμα υπό διαμόρφωση» λέει το ΤΧΣ.

Θα πρέπει να οριστικοποιηθεί και να υποβληθεί στο υπουργείο Οικονομικών για τη λήψη της σύμφωνης γνώμης του και μετά να γίνει με τις σωστές διαδικασίες, ήτοι πρόσκληση ενδιαφέροντος. Βέβαια, το ότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον δείχνει πως η πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου έχει αλλάξει τα δεδομένα και πλέον η μετοχή είναι φθηνή σε όρους αποτίμησης προς ίδια κεφάλαια συγκρινόμενη με τον ευρωπαϊκό κλάδο.  

Το έχουν διατυπώσει άλλωστε και αρκετοί ξένοι οίκοι, σε εκθέσεις τους για τις ελληνικές μετοχές, στις οποίες δίνουν τιμή στόχο για την Τράπεζα Πειραιώς ακόμα και πάνω από τα 2 ευρώ. H Αxia έδωσε τιμή στόχο τα 2,20 ευρώ, ενώ και η Wood μερικές εβδομάδες νωρίτερα είχε δώσει την ίδια τιμή στόχο. 

 ---

Το ελληνικό χρηματιστήριο είναι αρκετά φθηνό και με βάση τη σχέση κεφαλαιοποίησης προς το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) και συγκρινόμενο με τις ξένες αγορές σε όρους αποτίμησης προς κέρδη (p/e). Το ενδιαφέρον ξένων για απόκτηση μετοχών στις ελληνικές τράπεζες το δείχνει άλλωστε. Στις τελευταίες συνεδριάσεις έχει καταφέρει να βγάλει μία αντίδραση παρά τις ανησυχίες που δημιουργεί ο πόλεμος, ο πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση.

Έχει ακολουθήσει τις ξένες αγορές, αλλά η πορεία του από την αρχή του έτους είναι αρκετά καλύτερη από τις ξένες αγορές, επειδή έχει καλύτερα θεμελιώδη. Ωστόσο, η απουσία επενδυτών, επηρεάζει και τις αποτιμήσεις, αφού δεν υπάρχουν οι επενδυτές εκείνοι που θα πάρουν μία φθηνή μετοχή και θα αρχίσουν τις τοποθετήσεις οδηγώντας την υψηλότερα.

Η επενδυτική βαθμίδα θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση του τζίρου και η χώρα είναι πολύ κοντά. Ίσως και να το είχε πετύχει αν δεν υπήρχε το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον στο εξωτερικό. Σημειώστε πως πολλές ελληνικές μετοχές έχουν αποτίμηση φθηνότερη από ευρωπαϊκές ή αμερικανικές και οι οποίες δεν διαθέτουν τα δικά μας θεμελιώδη.

---

Με βήμα ταχύ επιδιώκεται να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου της γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου-Γουδή) του Μετρό του οποίου οι εργασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Η εταιρεία, λοιπόν, προχώρησε στην κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης έκτασης 217 τ.μ. που απαιτείται για να κατασκευαστεί ένα από τα συνολικά εννέα φρέατα (ενδιάμεσα ή τερματικά) της γραμμής, αυτό της «Δικαιοσύνης».

Μία ακόμη έκταση επιφάνειας 153 τ.μ. που απαλλοτρίωσε η Αττικό Μετρό αφορά το σταθμό Γαλάτσι. Για τους φίλους των αριθμών, να πούμε ότι για την πρώτη έκταση η εταιρεία θα πληρώσει αποζημίωση 56 χιλ. ευρώ, ενώ για τη δεύτερη θα καταβάλει το ποσό των περίπου 150 χιλ. ευρώ. Οι απαλλοτριώσεις είναι ιδιαίτερα σημαντική υπόθεση σε κάθε μεγάλο δημόσιο έργο κι έχουν, ως ένα βαθμό, και ιστορική αξία.

Να σημειώσουμε ότι ο πρώτος μετροπόντικας της γραμμής 4 του μετρό θα πιάσει σύντομα δουλειά από το φρέαρ της Κατεχάκη. Συνολικά, θα κατασκευαστεί σήραγγα 12,8 χλμ., ενώ η γραμμή 4 του Μετρό αποτελείται από με 15 σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.

---

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για τη βέλτιστη αξιοποίηση των υδάτινων πόρων είναι τα φράγματα. Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σειρά τέτοιου είδους projects από τα οποία το μεγαλύτερο είναι το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική. Με τη λίστα να αυγατίζει δύο νέα έργα κατασκευής φραγμάτων.

Πρόκειται για το έργο της αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού των δικτύων άρδευσης του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) Ταυρωπού στην Καρδίτσα. Είναι προϋπολογισμού 128 εκατ. ευρώ και όταν ολοκληρωθεί θα εξασφαλίζει την άρδευση 115 χιλ. στρεμμάτων στην Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας.

Επίσης, το υπουργείο Υποδομών δρομολογεί την κατασκευή ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης στη Λέσβο που είναι γνωστό ως φράγμα Τσικνιά. Πρόκειται για έργο 100 εκατ. ευρώ, ενώ το φράγμα θα έχει ημερήσια δυναμικότητα 24.000 κυβικών μέτρων πόσιμου νερού που θα κατευθύνεται σε Μυτιλήνη και στους οικισμούς Καλλονής και Αγ. Παρασκευής στη Λέσβο.

---

Πώς θα μπορέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να βοηθήσει τις χώρες να περιορίσουν τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης; H Societe Generale δεν περιμένει ένα νέο «μπαζούκα». Ένα μεγάλο σχέδιο επιδοτήσεων δηλαδή θεωρείται απίθανο λόγω πολιτικών και τεχνικών λόγων.

Η ΕΕ ίσως καταλήξει σε ένα πρόγραμμα δανείων ή στο εργαλείο REPowerEU για μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας, καθώς αυτή η επιλογή μπορεί να εφαρμοστεί ταχύτερα. Όσο για τη λύση επιβολής πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ενέργειας, η Societe θεωρεί ότι η λύση αυτή μπορεί να συγκεντρώσει ένα ποσό κεφαλαίων, αλλά όχι όσα προσδοκά η Κομισιόν.

Μια πιθανή λύση είναι το πρόγραμμα REPowerEU που προτάθηκε τον Απρίλιο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία με στόχο την απεξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο. Το πρόγραμμα, ύψους 300 δισ. ευρώ, βασίζεται σε δάνεια και σε επιδοτήσεις. Η ανακατεύθυνση του σχεδίου προς βραχυπρόθεσμα μέτρα στήριξης για την ενεργειακή κρίση δεν θα ήταν πολύπλοκη, αλλά ο οίκος είναι επιφυλακτικός.

Η Societe Generale εκτιμά πως το πλαφόν στα έσοδα του κλάδου ενέργειας, τα κεφάλαια δηλαδή που θα συγκεντρωθούν από τη διαφορά ανάμεσα στο πλαφόν και στην πραγματική τιμή, καθώς και από την συνεισφορά των εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου, που η Κομισιόν υπολογίζει γύρω στα 140 δισ. ευρώ είναι υπεραισιόδοξο ποσό.

Η φορολογική βάση για τις εταιρείες πετρελαίου και αερίου είναι περιορισμένη καθώς το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους προέρχεται από εξόρυξη που πραγματοποιείται εκτός της ΕΕ. Τα πρόσθετα κέρδη του κλάδου σε σχέση με τη τελευταία δεκαετία ισοδυναμούν μόνο σε 100 δισ. ευρώ.

---

Η πολιτεία της Καλιφόρνιας των ΗΠΑ είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με τον τεχνολογικό κλάδο. Για πολλά χρόνια οι περισσότερες νέες τεχνολογικές εταιρείες που έκαναν την είσοδό τους στο αμερικανικό χρηματιστήριο προέρχονταν από αυτή την πολιτεία. Έτσι, τα έσοδα από την είσοδο των καλιφορνέζικων νέων επιχειρήσεων αποτελούσαν για καιρό σημαντικό ποσοστό των συνολικών εσόδων από την είσοδο κάθε είδους επιχειρήσεων στα αμερικανικά χρηματιστήρια.

Σε ρεπορτάζ του Bloomberg είδαμε πως, από το 2003 μέχρι τώρα, τα έσοδα από την εισαγωγή των επιχειρήσεων της Καλιφόρνιας ξεπερνούν κάθε χρόνο τα αντίστοιχα έσοδα από εταιρείες κάθε άλλης πολιτείας. Φέτος όμως φαίνεται πως υπάρχει σημαντική πιθανότητα να χαλάσει αυτό το σερί.

Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρεται πως μέχρι αυτή την στιγμή μόνο εννέα εταιρείες που εδρεύουν στην δυτική πολιτεία έχουν κάνει την είσοδό τους στα χρηματιστήρια των ΗΠΑ, ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο αυτό το βήμα το είχαν κάνει ογδόντα μία επιχειρήσεις. Τα έσοδα από τις φετινές εισαγωγές αποτελούν, μέχρι αυτή την στιγμή, μόνο το 2% των συνολικών εσόδων από τις εισαγωγές νέων επιχειρήσεων στα αμερικανικά χρηματιστήρια.

Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της πτώσης, για ολόκληρο το 2021 το μερίδιο των εταιρειών από την Καλιφόρνια έφθασε το 39% ενώ το χαμηλότερο μερίδιο από το 2012 μέχρι τώρα ήταν στο 12%. Ο βασικός λόγος για την κατακόρυφη πτώση του αριθμού των νέων εισαγωγών και των αντληθέντων κεφαλαίων είναι η μεγάλη χειροτέρευση του χρηματιστηριακού κλίματος, η οποία έχει κάνει τους επενδυτές πιο διστακτικούς και πιο επιλεκτικούς απέναντι στην προσπάθεια νέων επιχειρήσεων να εισέλθουν στο χρηματιστήριο.

Πολλές επιχειρήσεις από την Καλιφόρνια είδαν πως οι χρηματιστηριακές αποτιμήσεις των εταιρειών τους στην περίπτωση εισαγωγής τους στο χρηματιστήριο θα ήταν πολύ χαμηλότερες από αυτές που φαντάζονταν πριν μερικούς μήνες.

Η χρονική μετάθεση της εισόδου στο χρηματιστήριο με την ελπίδα πως τα πράγματα θα καλυτερέψουν τους επόμενους μήνες είναι η λύση που διαλέγουν πολλοί από τους ιδιοκτήτες τέτοιων επιχειρήσεων. Όπως ξέρουμε βέβαια, η κακή πορεία των χρηματιστηρίων έχει δυσκολέψει πολύ τα πράγματα για όσες νέες επιχειρήσεις σκοπεύουν να μπουν σε ένα χρηματιστήριο αλλά οι νέες τεχνολογικές επιχειρήσεις, από τις οποίες είναι γεμάτη η Καλιφόρνια, έχουν πληγεί πολύ περισσότερο.

Σε άλλες πολιτείες, όπως στην Μασαχουσέτη, τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα. Μέχρι στιγμής μέσα στο 2022 έχουν εισαχθεί δέκα νέες επιχειρήσεις που έχουν αντλήσει 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, έξι φορές παραπάνω από τα έσοδα για τις εταιρείες από την Καλιφόρνια.

Ο λόγος είναι απλός: Σε αυτήν την πολιτεία έχουν την έδρα τους πάρα πολλές νέες εταιρείες βιοτεχνολογίας, για τις οποίες δεν έχει μειωθεί πολύ η όρεξη των επενδυτών. Προφανώς, τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν απότομα αν η κατάσταση στις αγορές καλυτερέψει μέχρι το τέλος του χρόνου και ανοίξουν οι πόρτες των χρηματιστηρίων για τις νέες τεχνολογικές εταιρείες της Καλιφόρνιας. Ανεξάρτητα από αυτό όμως, είναι εντυπωσιακό το πόσο μειώνεται η όρεξη και αλλάζουν τα γούστα των επενδυτών όταν τα πράγματα αρχίζουν να ζορίζονται.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.