Αρκετά δύσκολη έχει γίνει τις τελευταίες εβδομάδες η αγορά, ειδικά για όσους επενδυτές την προσεγγίζουν βραχυπρόθεσμα. Εκεί που λόγω εκλογών περίμεναν τα περισσότερα στελέχη της αγοράς, αύξηση της μεταβλητότητας και ίσως και χαμηλότερες τιμές, ειδικά σε συνδυασμό με τις ανησυχίες για το παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα, η αγορά κινήθηκε ανοδικά. Οι τράπεζες από εκεί που είχαν πωλητές, βγήκαν αγοραστές (κυρίως στην Πειραιώς), επιλεγμένα βαριά χαρτιά πήγαν σε νέα ιστορικά υψηλά (π.χ. Μυτιληναίος), επέστρεψαν οι αγοραστές σε Motor Oil, ΕΛΠΕ και Coca Cola και συνολικά η εικόνα δεν δείχνει ότι οι επενδυτές ανησυχούν.
Το κλίμα στις ξένες αγορές επίσης βελτιώθηκε με τους επενδυτές εκεί να εστιάζουν και πάλι στις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας και στην πολιτική που θα ακολουθήσουν οι κεντρικές τράπεζες στο μέτωπο των επιτοκίων. Οι επιχειρηματικές συμφωνίες (εξαγορά της Άκτωρ από Intrakat), αλλά και τα ισχυρά εταιρικά αποτελέσματα λειτουργούν υποστηρικτικά, τονώνοντας το αγοραστικό ενδιαφέρον.
Το πρώτο τρίμηνο παρά τη διορθωτική κίνηση που είχε ο Μάρτιος έκλεισε με άνοδο 14,42% και ο τραπεζικός δείκτης με άνοδο 18,63%. Την καλύτερη πορεία είχε η Aegean (+43,67%) και ακολούθησε η Τράπεζα Πειραιώς (+38,91%) με κάποιους επενδυτές να παίρνουν ήδη θέση και να περιμένουν την αναδιάρθρωση των δεικτών MSCI τον Μάιο. Η Μυτιληναίος με απανωτά νέα ιστορικά υψηλά ενισχύθηκε 29,06% και η Jumbo 22,03% χωρίς να υπολογίζεται και η πρόσφατη πληρωμή μερίσματος ύψους 1,1550 ευρώ. Η ΔΕΗ είχε άνοδο 21,83% και η Τιτάν με τον ΟΛΠ ενισχύθηκαν λίγο πάνω από 21%.
Η ΔΕΗ ήταν μία μετοχή που λόγω της προεκλογικής περιόδου πολλοί αναλυτές σημείωναν πως θα μπορούσε να επηρεαστεί περισσότερο από άλλες μετοχές, φάνηκε πως προσπέρασε εύκολα τις ανησυχίες ή οι επενδυτές είπαν να τις μεταθέσουν για αργότερα. Από τη μία οι πρώτες δημοσκοπήσεις φαίνεται πως ικανοποιούν τους ξένους επενδυτές, σε επίπεδο διαφοράς μεταξύ των δύο πρώτων κομμάτων, ενώ και η ανακοίνωση της αύξησης του ποσοστού της Goldman Sachs πάνω από 5% έφερε αγορές.
Προφανώς και για να ενισχύει τη θέση του ένας μεγάλος οίκος όπως ο συγκεκριμένος, είναι σημαντική εξέλιξη. Σημειώστε τώρα τι ονόματα έχουν μπει στο μετοχικό κεφάλαιο και ελέγχουν πάνω από 5%. Το CVC έχει 10%, η Helikon 6,48%, η Covalis Capital 5,26% και πλέον στη λίστα προστίθεται και η Goldman Sachs. Δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε πως η σημερινή ΔΕΗ δεν έχει σχέση με αυτή προ 4 ετών. Με εκτιμώμενα EBITDA 1,1 δισ. ευρώ, προοπτική μερίσματος και άνοιγμα στη Ρουμανία (Enel Romania), η οποία θα προσθέσει 300 εκατ. ευρώ στα EBITDA, οι επενδυτές μάλλον είδαν ως ευκαιρία για τοποθετήσεις την πρόσφατη αδυναμία της μετοχής και την οδήγησαν ξανά προς την περιοχή των 8 ευρώ.
Ο τουρισμός στην Ελλάδα πάει από το καλό στο καλύτερο, αλλά στο Χρηματιστήριο, οι εισηγμένες που μπορεί κάποιος να «παίξει» το στόρι της περαιτέρω ανοδικής πορείας, είναι λίγες. Κορυφαία εκπρόσωπος η Aegean Airlines, η οποία ολοκλήρωσε ένα πολύ θετικό χρηματιστηριακά πρώτο τρίμηνο με άνοδο άνω του 43%. Η στήλη είχε εντοπίσει από τα χαμηλά τη στρέβλωση στη μετοχή, με την τότε «χαμηλή πτήση» να αποδίδεται στην κρατική ενίσχυση και στο δικαίωμα μετατροπής σε μετοχές.
Υπενθυμίζουμε πως η μετοχή παρέμενε σημαντικά κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, την ώρα που άλλες εισηγμένες όχι μόνο τα ξεπερνούσαν, αλλά κατέγραφαν και νέα πολυετή υψηλά. Όμως από τη μία τα πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα και μάλιστα εν μέσω ενεργειακής κρίσης και υψηλού πληθωρισμού και από την άλλη η δήλωση του Ευτύχη Βασιλάκη, προέδρου της αεροπορικής, ότι η εταιρεία έχει τα κεφάλαια και θα εξαγοράσει τα δικαιώματα του κράτους, αφαίρεσαν το ρίσκο του dilution και οδήγησαν τη μετοχή σε νέα υψηλά 3 ετών και πολύ κοντά στο να σβήσει και τις τελευταίες απώλειες που είχε από την πανδημία. Επιπλέον ο κ.Βασιλάκης έχει ανοίξει ξανά το παράθυρο των μερισμάτων, με την Eurobank Equities να περιμένει ξανά μέρισμα από τα κέρδη της χρήσης 2024, ενώ σημειώνεται πως αύξησε τη δίκαιη τιμή για τη μετοχή στα 9 ευρώ.
Highlights από την παρουσίαση του ΟΛΠ στην Ένωση θεσμικών: «Διακινούμε 180 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια μέσω τρένων από τα 5 εκατ. που διακινούμε στο σύνολο της χρονιάς. Προσπαθούμε να αυξήσουμε αυτό το μέγεθος γιατί για εμάς σημαίνει επιπλέον έσοδο. Πλέον μεταφέρουμε αυτοκίνητα και μέσα σε κοντέινερ, με αυτό τον τρόπο μειώνονται οι χρόνοι φορτοεκφόρτωσης. Από τα 293 εκατ. ευρώ των υποχρεωτικών επενδύσεων έχουμε υλοποιήσει τα 133 εκατ. ευρώ.
Οι επενδύσεις μας θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των επιμέρους επιχειρηματικών μας δραστηριοτήτων για παράδειγμα θα διπλασιάσουμε την δυναμικότητα του car-terminal. Το 2022 είναι η πρώτη χρονιά στην ιστορία του ΟΛΠ που η προβλήτα ΣΕΜΠΟ εμφάνισε θετικό λειτουργικό αποτέλεσμα (3,5 εκατ. ευρώ). Δεν μας επηρεάζει η αύξηση των επιτοκίων. Μετά την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας το εργασιακό κόστος θα παραμείνει σταθερό για 3 χρόνια. Σκοπεύουμε να αυξήσουμε το ποσοστό του μερίσματος από τα καθαρά κέρδη. (ΣΣ ήταν 49,9% το 2022)΄. Η μείωση της κίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο α’ δίμηνο έχει πλήρως αντισταθμιστεί με την περυσινή αύξηση των τιμολογίων. Από την βελτίωση των εσόδων το Δημόσιο εισέπραξε επιπλέον 1,5 εκατ. ευρώ το 2022 από το Αντάλλαγμα Παραχώρησης».
Με αυτά στο τραπέζι ο ΟΛΠ αναμένεται να φθάσει σε επίπεδο κερδοφορίας με άνεση τα 60 εκατ. ευρώ το 2023 από 52,8 εκατ. ευρώ το 2022. Η επίδοση αυτή θα μπορούσε να είχε ξεπεραστεί ακόμα και το 2022 αν η χρήση δεν είχε επιβαρυνθεί με 8,2 εκατ. ευρώ από αποζημιώσεις τρίτων και με 7,8 εκατ. ευρώ από φορολογικά πρόστιμα προηγούμενων χρήσεων. Με αυτήν την εκτίμηση το μέρισμα θα ξεπεράσει το 1,2 ευρώ ανά μετοχή για την χρήση του 2023 ενώ αν δεν υπάρξουν άλλες έκτακτες εγγραφές θα μπορούσε να φθάσει έως και το 1,40 ευρώ ανά μετοχή.
Ανεξάρτητα με το νικητή των εκλογών τον Μάιο, η τουρκική λίρα θα εξασθενήσει, προβλέπουν οι αναλυτές της BofA. Σε περίπτωση νίκης από την αντιπολίτευση, θα υπάρξουν αναταράξεις μέχρις ότου η νέα κυβέρνηση εξαγγείλει ένα νέο οικονομικό πλαίσιο. Αν διατηρήσει την εξουσία ο πρόεδρος Erdogan, τότε η λίρα ενδεχομένως να δει μία ανεξέλεγκτη υποχώρηση. Ένα άλλο σενάριο που μπορεί να πιέσει τη λίρα χαμηλότερα είναι αν η κεντρική τράπεζα της Τουρκίας αποφασίσει να σταματήσει τις παρεμβάσεις της στην αγορά συναλλάγματος με σκοπό τη στήριξη της ισοτιμίας της.
«Όλοι οι δείκτες δείχνουν την ανάγκη επανισορρόπησης της οικονομίας. Εκτιμούμε ότι η σύσφιξη των χρηματοοικονομικών συνθηκών, θα φέρει σημαντικές μειώσεις στις δημοσιονομικές δαπάνες με εξαίρεση τα επιδόματα για τους σεισμοπαθείς και μία εξασθένηση 15%-25% είναι απαραίτητες για να συμβεί αυτό», αναφέρει η έκθεση της BofA.
H τουρκική λίρα έπεσε σε νέα ιστορικά χαμηλά φέτος, στα 19 ανά δολάριο ΗΠΑ. Η BofA εκτιμά ότι η δίκαιη αξία του τουρκικού νομίσματος είναι οι 24 ανά δολάριο ΗΠΑ με βάση μοντέλο ισορροπίας του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Σε περίπτωση που νικήσει στις εκλογές το κόμμα της αντιπολίτευσης και υπάρξει αλλαγή στη δημοσιονομική και νομισματική πολιτική, η BofA εκτιμά πως το παρεμβατικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας μπορεί να φτάσει μέχρι το 50% από το τρέχον 8,5%. Η απόδοση στο 10ετες τουρκικό ομόλογο σε λίρες μπορεί να τριπλασιαστεί από τα τρέχοντα επίπεδα και να κορυφωθεί στο 30%.
Μία μικρή μονάδα στην Αγγλία, σε μία επαρχιακή πόλη κοντά στον Λονδίνο, είναι η μοναδική σε ολόκληρη την Ευρώπη που επεξεργάζεται πρωτογενές λίθιο. Το επεξεργασμένο λίθιο είναι απόλυτα απαραίτητο στην ανερχόμενη βιομηχανία κατασκευής μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εξαιρετικά κρίσιμο για την ευρωπαϊκή ήπειρο, καθώς τα επόμενα χρόνια αναμένεται να προχωρήσει η ανέγερση πολλών εργοστασίων κατασκευής μπαταριών.
Όπως μας πληροφόρησε σχετικό άρθρο του Bloomberg, η Leverton Lithium έχει ξεκινήσει την διαδικασία μεγάλης επέκτασης του εργοστασίου, την ίδια στιγμή που πολλές άλλες μονάδες βρίσκονται στην διαδικασία της ανέγερσης σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως την Φινλανδία και την Γερμανία. Αυτό είναι κάτι απολύτως αναμενόμενο, καθώς αυτή την στιγμή η Ευρώπη εξαρτάται κατά 100% από τις εισαγωγές επεξεργασμένου λιθίου και η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα καθώς θα αρχίσει η λειτουργία των εργοστασίων μπαταριών τα επόμενα χρόνια.
Οι επενδύσεις για την ανέγερση των εργοστασίων επεξεργασίας πρωτογενούς λιθίου θα είναι πολύ σημαντικές, της τάξεως του ενός και πλέον δισεκατομμυρίου ευρώ για κάθε εργοστάσιο. Εδώ όμως γεννάται μία πολύ λογική απορία. Από που θα προμηθεύεται η Ευρώπη πρωτογενές λίθιο για να τροφοδοτήσει τα υπό ανέγερση και επέκταση εργοστάσια την στιγμή που αυτή την στιγμή δεν υπάρχει ούτε ένα ορυχείο λιθίου στην ήπειρο; Η απάντηση εδώ είναι θεωρητικά πολύ απλή: οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα συνάψουν συμφωνίες με εταιρείες εξόρυξης λιθίου απ’ όλο τον κόσμο για την προμήθεια πρώτης ύλης.
Δεν είναι όμως τόσο απλό αφού το ίδιο προσπαθούν να κάνουν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, όπως και οι βιομηχανίες μπαταριών. Όχι μόνο κάνουν αυτό, αλλά ταυτόχρονα κάποιες αποκτούν και συμμετοχή σε εταιρείες εξόρυξης λιθίου για να σιγουρέψουν τις προμήθειές τους, όπως έχουμε δει πρόσφατα με την General Motors και πιθανότατα θα δούμε και με άλλες. Όμως, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία αποκτά μερίδιο σε αμερικανική επιχείρηση με ορυχείο στις ΗΠΑ, όπως η Tesla έχει ήδη αποκλειστική συμφωνία με αμερικανική εταιρεία με ορυχείο στην Βόρεια Αμερική. Κάτι τέτοιο όμως δεν φαίνεται εφικτό για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, πολύ απλά γιατί δεν υπάρχουν τέτοια ορυχεία στην Ευρώπη αυτή την στιγμή.
Και όπως είδαμε στην περίπτωση της Rio Tinto στην Σερβία, ακόμα και αν βρεθεί μία πολλά υποσχόμενη τοποθεσία δεν είναι καθόλου βέβαιο πως το ορυχείο θα μπορέσει να λειτουργήσει λόγω των πιθανότατων αντιρρήσεων από τους κατοίκους της περιοχής. Η δημιουργία εργοστασίων επεξεργασίας λιθίου είναι μία πολύ λογική κίνηση αλλά αυτό δεν σημαίνει πως οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες μπορούν να είναι σίγουρες πως θα έχουν πάντα στην διάθεσή τους πρωτογενές λίθιο.
Απ’ ότι φαίνεται, θα περάσουν πολλά χρόνια μέχρι να μπορέσει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να νοιώσει πραγματικά ήσυχη όσο αφορά στις προμήθειες των κρίσιμων πρώτων υλών που θα της επιτρέψουν να ανταγωνιστεί τις υπόλοιπες μεγάλες εταιρείες του πλανήτη στον δρόμο για τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης.
Η SEC έβαλε στο στόχαστρό της άλλη μια εταιρεία κρυπτονομισμάτων. Η ρυθμιστική αρχή κινητών αξιών των ΗΠΑ προχώρησε σε καταγγελία προς το ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων Beaxy επειδή δεν έχει λάβει άδεια ως χρηματιστήριο τίτλων ή πρακτορείο εκκαθάρισης, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
Η SEC ισχυρίζεται ότι ο ιδρυτής της Beaxy, Artak Hamazaspyan, συγκέντρωσε 8 εκατομμύρια δολάρια σε μια μη εγγεγραμμένη προσφορά του Beaxy token (BXY) και χρησιμοποίησε τουλάχιστον 900.000 $ για προσωπική χρήση, συμπεριλαμβανομένου του τζόγου. Μετά την παραίτηση του Hamazaspyan, οι συνιδρυτές Murphy και Abbott συνέχισαν να λειτουργούν την πλατφόρμα, σύμφωνα με την SEC.
Το ανταλλακτήριο Beaxy ανέφερε στον ιστότοπό του ότι διέκοψε τη λειτουργία του, με την εταιρεία να αιτιολογεί την απόφαση με βάση «το αβέβαιο ρυθμιστικό περιβάλλον που περιβάλει την επιχείρησή μας».
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.