Δύο επενδύσεις με στόχο την ανάπτυξη του τομέα των υποβρύχιων καλωδίων, αλλά και των καλωδίων χαμηλής τάσης, για κτίρια πρόκειται να πραγματοποιήσει η εταιρεία Ελληνικά Καλώδια ΑΕ, του ομίλου Cenergy Holdings. Η πρώτη επένδυση, ύψους 80 εκατ. ευρώ αφορά στο εργοστάσιο στην Κόρινθο (πρώην Fulgor) το οποίο απέκτησε το 2011 η εταιρεία και το οποίο εξειδικεύεται, πλέον, στην κατασκευή υποβρύχιων καλωδίων. Πρόκειται για το διπλασιασμό της παραγωγικής ικανότητας (capacity) σε υποβρύχια καλώδια, στην επόμενη διετία, με γνώμονα την αυξημένη ζήτηση. Η απόδοση της επένδυσης έχει καλυφθεί, καθώς η σχεδιαζόμενη παραγωγή είναι προπωλημένη. Η επένδυση θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024, ενώ από το 2025 θα αρχίσουν οι πρώτες εισροές.
Η δεύτερη επένδυση αφορά στο παλιό εργοστάσιο της Πετζετάκις στον Ελαιώνα Βοιωτίας, το οποίο απέκτησε τον περασμένο Οκτώβριο η εταιρεία. Η επένδυση αυτή περιλαμβάνει την εγκατάσταση νέου εξοπλισμού για την κατασκευή καλωδίων χαμηλής τάσης, δηλαδή για κτίρια.
Η επένδυση στο πρώην εργοστάσιο της Πετζετάκις, δεν έχει ακόμη κοστολογηθεί, καθώς βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού και εντάσσεται στο ευρύτερο πλάνο της Ελληνικά Καλώδια για εξειδίκευση των παραγωγικών μονάδων καλωδίων, τις οποίες διαθέτει.
Όταν τον Νοέμβριο της περασμένης χρονιάς ο Πάνος Ξενοκώστας της ONEX ανέφερε σε δημοσιογράφους ότι μέχρι τον Απρίλιο, που αναμένεται να έχει βγει η απόφαση του δικαστηρίου, θα έχουν επενδυθεί συνολικά περίπου 5 εκατ. ευρώ, πολλοί αναρωτήθηκαν «πώς είναι δυνατόν χωρίς την απόφαση να επενδύει» και κάποιοι το θεώρησαν απλή εξαγγελία χωρίς υποχρέωση πραγματοποίησης.
Πέντε μήνες μετά οι επενδύσεις στο Ναυπηγείο τρέχουν, και έχουν φθάσει ήδη τα 18 εκατομμύρια ευρώ, οι δεξαμενές έχουν ανελκυσθεί και επισκευάζονται, ο χώρος έχει πλέον πάρει μορφή και έχει καθαριστεί και μέχρι τις 7 Απριλίου μόνο τα χρήματα που έχουν καταβληθεί στους εργαζομένους θα φθάσουν τα 3 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως τα Χριστούγεννα δόθηκαν 1,2 εκατ. ευρώ και τώρα άλλα 1,8 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα που δίνονται αποτελούν οφειλόμενα της προηγούμενης διοίκησης τα οποία ανέλαβε η ONEX αναγνωρίζοντας τη συμβολή των εργαζομένων στη συνέχιση λετιουργίας των Ναυπηγείων.
Επιπρόσθετα, αν και τα πρώτα πλοία επρόκειτο να μπουν το καλοκαίρι, ήδη έχουν μπει 11 πλοία στο Ναυπηγείο και το πρώτο του εφοπλιστή Παππά παραδόθηκε ήδη.
Για την ανασύσταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει δρομολογηθεί ένα πρόγραμμα, ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, με τα μισά έργα να είναι εμπροσθοβαρή και να υλοποιούνται μέσα στην επόμενη 5ετία. Ο στόχος της ΟΝΕΧ, άλλωστε, ήταν και παραμένει να μετατραπούν τα Ναυπηγεία σε έναν κόμβο που θα στηρίζει την εμπορική ναυτιλία οριζόντια, λειτουργώντας ηγετικά για το σύνολο του βιομηχανικού οικοσυστήματος της περιοχής.
Ικανοποίηση επικρατεί σε επενδυτές και αναλυτές για τη Μytilineos και η στήλη έχει αναφερθεί εκτενώς και στα συνεχόμενα ιστορικά υψηλά και στις νέες τιμές - στόχους από τους αναλυτές που ξεπερνούν τα 30 ευρώ. Σειρά πήρε η Piraeus Securities, η οποία αύξησε την τιμή-στόχο στα 34,5 ευρώ από 26,3 ευρώ προηγουμένως που υποδηλώνει περιθώριο ανόδου 30% από τα τρέχοντα επίπεδα και παρά το γεγονός ότι από την αρχή του έτους έχει άνοδο 35% η μετοχή.
Η πολύ καλή επίδοση της μετοχής της Mytilineos, ειδικά μετά και την εισαγωγή της στο δείκτη MSCI το Μάιο του 2022, αποτυπώνεται τόσο από το νέο επίπεδο υψηλότερου όγκου συναλλαγών, όσο και από την προσέλκυση νέων μεγάλων ξένων κεφαλαίων, τα οποία φαίνεται να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην έως τώρα πορεία της εταιρείας και ιδιαίτερα στον πρόσφατο εταιρικό μετασχηματισμό.
Οδηγός για τη μεγάλη αύξηση της τιμής-στόχου για τον αναλυτή της Πειραιώς, είναι ο διπλασιασμός της αποτίμησης του κλάδου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από λίγο κάτω από το 1 δισ. ευρώ, σε προηγουμένη έκθεσή του, στα 1,9 δισ. ευρώ.
Ως εκ τούτου, ο αναλυτής της Πειραιώς αναμένει σημαντικά ενισχυμένη κερδοφορία για το 2023, σε σχέση με το «δυνατό» 2022, η οποία εκτιμά ότι θα συνεχίσει να ενισχύεται σταθερά, ξεπερνώντας, σε επίπεδο EBITDA, το 1 δισ. το 2024 και προσεγγίζοντάς το 1,1 δισ. τα επόμενα έτη, με άξονα τις σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των ΑΠΕ.
Παρά τις υψηλές κεφαλαιουχικές δαπάνες (CAPEX) των επόμενων ετών, οι οποίες βάσει της ανάλυσης της Πειραιώς, ξεπερνούν τα 2,5 δισ. την τετραετία 2023-26, η Mytilineos, επωφελούμενη των σταθερά υψηλών καθαρών ταμειακών της ροών, διατηρεί τη μόχλευσή της σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα ( περίπου 1,5 φορές).
Οι ενημερώσεις της Aegean Airlines, είτε πρόκειται για ανακοινώσεις ή ενημερώσεις της διοίκησης (τηλεδιασκέψεις) πάντα προσφέρουν κάτι καλό σε όσους παρακολουθούν συνολικά τον κλάδο του τουρισμού. Ήδη έχει επικοινωνήσει ο Ευτύχης Βασιλάκης πως τα μηνύματα για το 2023 είναι πολύ καλά και επιβεβαιώνονται και από την πορεία της επιβατικής κίνησης στο πρώτο τρίμηνο.
Το ίδιο είχε γίνει και για την προηγούμενη χρήση και μάλιστα όσοι τον άκουσαν, βγήκαν κερδισμένοι, είτε επένδυσαν στην Aegean, είτε στην Autohellas, ή στη Μοτοδυναμική. Η επιβατική κίνηση στο πρώτο τρίμηνο δεν ξεπέρασε απλά το 2022, αλλά και το 2019. Συνολικά αυξήθηκε 72% έναντι του 2022 και 5% έναντι του 2019, ξεπερνώντας τους 2,5 εκατ. επιβάτες. Υψηλός ήταν και ο συντελεστής πληρότητας φθάνοντας τα επίπεδα του 2019.
Η μετοχή της Aegean προσπαθεί ακόμα να καλύψει τις απώλειες της πανδημίας έχοντας βέβαια καταγράψει αξιόλογη άνοδο τους τελευταίους μήνες. Από την άλλη η Autohellas έχει βρεθεί σε νέα ιστορικά υψηλά, λόγω εξαιρετικών αποτελεσμάτων και αυξημένου μερίσματος. Μάλιστα ο κ. Βασιλάκης, επειδή πολλοί κοιτούν το δανεισμό της, είπε πως σε σύγκριση με ομοειδείς εισηγμένες του εξωτερικού έχει χαμηλότερη σχέση δανεισμού προς ίδια κεφάλαια.
Αλλά και μία ακόμα εταιρεία που έχει σημαντικά έσοδα από τον τουρισμό (ανάλογη δραστηριότητα με Autohellas), η Μοτοδυναμική έχει φτάσει σε πολυετή υψηλά και μάλιστα 15 ετών. Δεν έχει πολλά χρόνια που αγόρασε τη SIXT, αλλά ήδη της δίνει μεγάλη ώθηση. Τόσο η Autohellas, όσο και η Μοτοδυναμική αναμένεται να έχουν καλή πορεία και το 2023 λόγω τουρισμού.
Δυνατό ανοδικό σερί έχει καταγράψει η Coca Cola, στις τελευταίες συνεδριάσεις. Συγκεκριμένα συμπλήρωσε 6 συνεχόμενες ανοδικές και πλέον από την αρχή του έτους ενισχύεται περίπου 15%. Μία κίνηση που εκτός από βελτίωση της δικής της αποτίμησης, έχει βοηθήσει και την πορεία συνολικά της αγοράς, αφού έχει αυξημένη βαρύτητα στη διαμόρφωση των δεικτών (Γενικού Δείκτη και FTSE 25).
Από την άλλη πρόκειται για μία μετοχή που για τους μικρούς επενδυτές φαίνεται «ακριβή» γιατί η τιμή είναι κοντά στα 26 ευρώ, άρα πολλοί με λίγα κεφάλαια δεν την πλησιάζουν, αλλά από την άλλη έχει και πολλούς φανατικούς ειδικά από το εξωτερικό. Πρόκειται για μία εταιρεία που σπάνια σου δίνει τη δυνατότητα να την αγοράσεις με discount. Λόγω πολέμου και πιο πριν, λόγω πανδημίας, έδωσε καλές ευκαιρίες και απέδωσαν σε όσους τόλμησαν. Τώρα φαίνεται πως ξαναπαίρνει τα πάνω της και κοιτάζει προς την αποτίμηση των 10 δισ. ευρώ παίρνοντας και πάλι απόσταση από τον δεύτερο ΟΤΕ. Η διοίκηση της Coca Cola έχει δώσει εκτίμηση για οργανική αύξηση καθαρών εσόδων πάνω από 5-6% και λειτουργικά κέρδη μεταξύ +3%, αλλά και -3%.
Μέχρι τα μέσα του 2024 υπολογίζει η διοίκηση της BriQ Properties να έχει ολοκληρώσει τη συμφωνία απορρόφησης της Intercontinental International. Σε πρώτη φάση θα αγοράσει 17 ακίνητα καταβάλλοντας 60 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που θα ανεβάσει τη μόχλευση στο 49%, με τη διοίκηση να έχει στόχο το 40%. Μετά την απορρόφηση το NAV της μετοχής δεν θα αλλάξει, αφού τα ακίνητα αγοράζονται με δανεικά, αλλά μελλοντικά, λόγω οικονομιών που θα επιτευχθούν και βελτιώσεις περιθωρίων θα αυξηθεί η εσωτερική αξία της μετοχής. Ήδη παίζει με σημαντικό discount η μετοχή έναντι του ΝΑV και πάνω από 25%. Η εταιρεία επηρεάστηκε σημαντικά από τις αυξήσεις των επιτοκίων και αναμένεται και το 2023 να επηρεαστεί περαιτέρω, γι΄ αυτό και επιθυμεί ακίνητα με καλή απόδοση και δεν αποκλείεται ακόμα και να εξετάσει μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας και αύξηση κεφαλαίου.
To αμερικανικό δολάριο μπορεί να εξασθενήσει κατά 10%-15% τον επόμενο χρόνο καθώς η αποθέρμανση του πληθωρισμού θα επιτρέψει στη Fed να μειώσει τα επιτόκια, εκτιμά ο Stephen Jen της Εurizon Capital, γνωστός για τη θεωρία «το χαμόγελο του δολαρίου». Όπως αναφέρει σε έκθεσή του, η κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ είναι πολύ κοντά, αν δεν έχει φτάσει ήδη, στην κορύφωση της νομισματικής σύσφιξης και η επόμενη της κίνηση θα είναι να μειώσει το κόστος δανεισμού.
Το αμερικανικό νόμισμα βρίσκεται ήδη σε πτωτική τάση με τον δείκτη δολαρίου του Bloomberg να χάνει 10% από το περυσινό υψηλό που σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο. Η θεωρία του «χαμόγελου του δολαρίου», του Jen και συναδέλφων του όταν εργαζόταν στη Morgan Stanley, προβλέπει ότι η ισοτιμία του δολαρίου ενισχύεται όταν η οικονομία των ΗΠΑ είναι πολύ δυνατή ή πολύ αδύναμη και εξασθενεί όταν η ανάπτυξη της είναι κοντά στο μέσο όρο.
«Με τόση σύσφιξη στις ΗΠΑ, ο κίνδυνος για τον πληθωρισμό στην αμερικανική οικονομία και στον υπόλοιπο κόσμο είναι πτωτικός. Ήδη τα χαμηλότερα επίπεδα οικονομικής δραστηριότητας στα μεγάλα οικονομικά κέντρα του κόσμου θα αποτρέψουν μία κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης και το σενάριο αυτό δείχνει προς σημαντική εξασθένιση του δολαρίου» αναφέρει ο ίδιος.
Η κατάσταση στο διεθνές εμπόριο δεν εμπνέει αισιοδοξία, τουλάχιστον σύμφωνα με τον σχετικό δείκτη που ετοιμάζει το Bloomberg. Το Bloomberg Trade Tracker υπολογίζεται με τη χρήση δέκα διαφορετικών δεικτών που έχουν σχέση με τις εκτιμήσεις των στελεχών επιχειρήσεων εξαγωγικού χαρακτήρα, με τα στοιχεία από την κίνηση σε ορισμένα μεγάλα λιμάνια που εξυπηρετούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και με τον όγκο των εξαγωγών κάποιων χωρών με μεγάλες εξαγωγικές επιδόσεις.
Από τη διαφορά των δεικτών σε σχέση με τον μακροχρόνιο μέσο όρο τους προκύπτει η τιμή του Bloomberg Trade Tracker. Στον πιο πρόσφατο υπολογισμό του Bloomberg Trade Tracker, με στοιχεία από τον Μάρτιο ή τον Φεβρουάριο, από τους δέκα δείκτες που αναφέραμε οι έξι είχαν αρνητική τιμή και οι τέσσερις είχαν μηδενική τιμή. Δηλαδή, όλοι οι δείκτες δείχνουν δραστηριότητα χαμηλότερη ή στην καλύτερη περίπτωση ίση ή παραπλήσια με τον μακροχρόνιο μέσο όρο. Αυτό δεν είναι και πολύ αισιόδοξο αφού δεν παραπέμπει σε περιβάλλον ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου.
Από το σχετικό άρθρο του διεθνούς πρακτορείου βλέπουμε πως σε αρνητικό έδαφος βρίσκονται η κίνηση σε δύο από τα σημαντικότερα εμπορικά λιμάνια του κόσμου: σε αυτό του Λος Άντζελες των ΗΠΑ το οποίο είναι το πιο σημαντικό λιμάνι στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων στην Βόρεια Αμερική και σε αυτό της Σιγκαπούρης που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο από πλευράς όγκου μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων Σε αυτό του Χονγκ Κονγκ το οποίο είναι ένα από τα σημαντικότερα ασιατικά λιμάνια που χρησιμοποιούνται ως σημεία μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων η δραστηριότητα είναι παραπλήσια του μακροχρόνιου μέσου όρου, όπως και στην περίπτωση του δείκτη Baltic Dry Index, ο οποίος είναι ο βασικότερος δείκτης υπολογισμού του κόστους μεταφοράς χύδην φορτίων δια θαλάσσης.
Από την πλευρά των εκτιμήσεων των αξιωματούχων των εξαγωγικών επιχειρήσεων τα πράγματα ήταν σε παρόμοια κατάσταση. Καθαρά χαμηλότερα από τον μακροχρόνιο μέσο όρο ήταν οι εκτιμήσεις στελεχών από 9.000 γερμανικές εξαγωγικές επιχειρήσεις όπως προέκυψε από έρευνα του ινστιτούτου IFO. Το ίδιο ισχύει και για 800 αξιωματούχους αμερικανικών εταιρειών από 18 διαφορετικούς τομείς δραστηριοποίησης, όπως προέκυψε από έρευνα του ινστιτούτου ISM. Οριακά κάτω από τον μακροχρόνιο μέσο όρο ήταν οι εκτιμήσεις στελεχών 3.000 κινεζικών εξαγωγικών επιχειρήσεων από τον χώρο της μεταποίησης, όπως και αυτές από στελέχη 150 και πλέον εταιρειών που κάνουν εξαγωγές ηλεκτρονικών προϊόντων από την Σιγκαπούρη.
Σαφώς κάτω από τον μακροχρόνιο μέσο όρο ήταν οι εξαγωγικές επιδόσεις δύο σημαντικών ασιατικών χωρών: της Νότιας Κορέας για τις πρώτες είκοσι μέρες του Μαρτίου και της Ταϊβάν για τον Φεβρουάριο. Και οι δύο αυτές χώρες, ειδικά η Ταϊβάν, έχουν πολύ μεγάλη συμμετοχή στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες στον χώρο των ηλεκτρονικών προϊόντων. Προφανώς, η αρνητική τιμή ενός δείκτη δεν σημαίνει οπωσδήποτε πως το διεθνές εμπόριο θα μπει σε πορεία συρρίκνωσης και πως, κατ’ επέκταση, αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες για παγκόσμια οικονομική ύφεση. Σίγουρα όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε πως είναι ένα μάλλον αρνητικό σημάδι.
Η Tether, εκδότρια εταιρεία πίσω από το stablecoin USDT, απέκτησε πρόσβαση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα των ΗΠΑ χρησιμοποιώντας την τράπεζα Signature, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg. Ο CTO της Tether, Paolo Ardoino, σε απάντηση στο άρθρο, αρνήθηκε ότι η εταιρεία έχει έκθεση στην Signature Bank.
Η Tether, φαίνεται πως χρησιμοποιούσε συστηματικά την Signature Bank για να μεταφέρει κεφάλαια σε δολάρια από τις ΗΠΑ στις Μπαχάμες.
Η Tether, ειδικότερα, χρησιμοποίησε την πλατφόρμα πληρωμών «Signet» της Signature Bank για να μεταφέρει τα κεφάλαια των πελατών της στις ΗΠΑ στην Capital Union Bank, τον τραπεζικό εταίρο του εκδότη στις Μπαχάμες, έως ότου η Signature Bank έκλεισε τον Μάρτιο και η διοίκηση ανελήφθη από τις ρυθμιστικές αρχές.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.