Οι κινήσεις του Mr. Chipita, τα φαβορί του MSCI και τα outsider του ταμπλό

Το νέο έτος αναμένεται να αποτελέσει ένα ακόμη ορόσημο στην επιχειρηματική πορεία του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, ο οποίος μετά το ιστορικό deal των 2 δισ. δολαρίων µε την πώληση της Chipita στην Mondelez International, προχώρησε σε ένα µπαράζ εξαγορών με κορωνίδα την απόκτηση του 45% της ΙΟΝ, αλλά και µικρότερων δυναμικά αναπτυσσόμενων εταιρειών τροφίµων, όπως οι Ελληνικοί Χυµοί και το Έδεσµα.

Ο ισχυρός επιχειρηματίας των τροφίμων το 2023 έχει θέσει ως στόχο να αναπτύξει τις εταιρείες που διαθέτει με τις ιστορικές Νίκας και ΙΟΝ να αποτελούν τον πυρήνα της δράσης, αλλά να προχωρήσει σε νέα deal με την αγορά να τον βάζει πίσω από κάθε συζήτηση που γίνεται στον κλάδο.

Ο ίδιος άλλωστε έχει δηλώσει ότι η ανάπτυξη των εταιρειών που έχει και η δημιουργία του μεγαλύτερου εγχώριου ομίλου τροφίμων αποτελούν στόχο του. Επιπρόσθετα, βλέπει και το ΧΑ σε βάθος 3-4 χρόνων και αφού η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα. 

Η ενασχόλησή του με τα τρόφιμα εκτείνεται από την αλλαντοβιομηχανία, την γαλακτοβιομηχανία και την σοκολατοβιομηχανία, μέχρι την παραγωγή χυμών, τα έτοιμα φαγητά και την πρωτογενή παραγωγή. Το παραπάνω πεδίο δράσης μπορεί να φέρει μεγάλα deal με την αγορά να αναφέρει ότι οι επόμενοι στόχοι ήδη εξετάζονται.

---

Θετικό το ξεκίνημα του 2023 με την αγορά να διευρύνει το ράλι έως τα επίπεδα των 950 μονάδων. Η άνοδος έχει απλώσει και καθημερινά συμμετέχει μεγαλύτερο πλήθος μετοχών στο rotation αγοραστικού ενδιαφέροντος. Μαζική συμμετοχή ιδιωτών δεν έχει παρατηρηθεί ακόμα, στα μετοχικά αμοιβαία εσωτερικού η πρώτη εβδομάδα του χρόνου έκλεισε με εκροές κοντά στο 1 εκατ. ευρώ, άρα υπάρχει ακόμα δυνητικό ενδιαφέρον από ομάδες επενδυτών που δεν έχουν πάρει την απόφαση να δραστηριοποιηθούν. Τον πρώτο λόγο στην άνοδο σε αυτές τις λίγες συνεδριάσεις έχουν τα outsider του 2022 ,ενώ οι τράπεζες διακρίνονται για τον σταθερό βηματισμό και την ικανοποιητική εικόνα των συναλλαγών τους. Κοινή πεποίθηση είναι ότι στα περισσότερα χαρτιά οι γρήγορες αποδόσεις έχουν βγει και από εδώ και πέρα θα χρειαστούν νέα που να δικαιολογούν το κάτι παραπάνω. Επομένως οι εύκολες αποδόσεις δυσκολεύουν και παρά το ότι οι 1000 μονάδες αχνοφαίνονται στον ορίζοντα θα χρειαστούν καύσιμα νέων εκτός, αλλά κυρίων εντός των τειχών, για να διατηρηθεί η ανοδική δυναμική.

---

Ό,τι είδαμε πάντως ως τώρα στις αγορές είναι διεκπεραιωτικό. Τα σοβαρά νέα αρχίζουν από αυτήν την εβδομάδα και ως εκ τούτου οι διαθέσεις θα καθοριστούν από «σκληρά νούμερα» και όχι από προσδοκίες. Όλα τα βλέμματα πέφτουν στην προσεχή Πέμπτη στις 15:30 στην ανακοίνωση του πληθωρισμού Δεκεμβρίου στις ΗΠΑ. Η προηγούμενη μέτρηση για τον Νοέμβριο ήταν 7,1% και η εκτίμηση για τον Δεκέμβριο αναμένει υποχώρηση στο 6,7%. Αν επιβεβαιωθεί η εκτίμηση θα είναι η τρίτη συνεχόμενη μηνιαία μείωση του δείκτη τιμών καταναλωτή και θα ανοίξει το δρόμο για μια πιο μετριοπαθή στάση της FED στο θέμα των επιτοκίων στην προσεχή προγραμματισμένη συνάντηση της 25ης Ιανουαρίου.

---

Ο MSCI του φετινού Φεβρουαρίου έχει μια ιδιαιτερότητα. Ο υπολογισμός της ελεύθερης διασποράς και των κεφαλαιοποιήσεων δεν θα επιδράσει μόνο στη στάθμιση των υφιστάμενων μετοχών, αλλά θα έχουμε διαγραφές και νέες εισαγωγές παρά το ότι η αναθεώρηση είναι τριμηνιαία. Φαβορί εισόδου είναι η Motor Oil η οποία πληροί τα τυπικά χαρακτηριστικά. Η αξιολόγηση έχει περίοδο αναφοράς το τρίτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου. Και όχι δεν υπάρχει αριθμητικό όριο εταιριών ανά χώρα που συμμετέχουν στο βασικό δείκτη.

---

Για όσους ταξίδεψαν αεροπορικώς φέτος από την Αθήνα θα διαπίστωσαν την εντυπωσιακή πληρότητα του parking μακράς διαρκείας του Ελ. Βενιζέλος. Ήταν αδύνατο να βρεθεί διαθέσιμος χώρος μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί το 12μήνο οι εκτιμήσεις θέλουν την κίνηση να αντιστοιχεί στο 90% της κίνησης του 2019. Ενδεχομένως θα πρέπει να αναμένουμε ένα ικανοποιητικό δ’ τρίμηνο και από την Aegean δεδομένης και της εικόνας που παρουσίασαν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία έκλεισαν την χρονιά με ρεκόρ κίνησης αφού διακινήθηκαν 1 εκατ. επιβάτες περισσότεροι από την χρονιά ορόσημο του 2019.

---

Και μιας και το έφερε η κουβέντα για επικείμενα γεγονότα, την Παρασκευή θα υπάρξουν και ενδιαφέροντα νέα για την εθνική πολιτική διοικητικών διαδικασιών. Το πλαίσιο δηλαδή, εντός του οποίου όλες οι διοικητικές διαδικασίες του δημοσίου καταγράφονται και αξιολογούνται ώστε να βελτιωθούν.  Η αλήθεια είναι ότι, όπως έχει αναφέρει και ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ.Πιερρακάκης, μόνο μέσω της κατάργησης των βημάτων που απαιτούνται για μία συναλλαγή με το δημόσιο θα παταχθεί η γραφειοκρατία. Για παράδειγμα, σήμερα σημαντικό αριθμό δικαιολογητικών, 17 έως 18, απαιτεί  η έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ανώτερης ιδιωτικής σχολής δραματικής τέχνης ή χορού (Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου). Επίσης, για την εξασφάλιση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ερασιτεχνικής σχολής χορού, χρειάζονται 14 έως 16 δικαιολογητικά και περίπου τρεις μήνες. Σίγουρα, μέσω του gov.gr που μετράει ήδη περισσότερες από 1.500 ψηφιακές υπηρεσίες, ο εφιάλτης της επίσκεψης στο γκισέ έχει, σε μεγάλο βαθμό, πάψει να υφίσταται. Ωστόσο, οι σοβαρές αλλαγές θα υπάρξουν όταν καταργηθεί σειρά διαδικασιών.

---

Ουρά…χιλιομέτρων κάνουν οι υποψήφιοι για μία θέση στον ΟΣΕ. Όπως λένε στη αγορά, στην προκήρυξη του ομίλου για την κάλυψη 90 θέσεων, κατατέθηκαν περί τις 10.700 αιτήσεις, αριθμός που φανερώνει ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι εξακολουθούν να…γοητεύουν όσους αναζητούν επαγγελματική στέγη. Σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι οι θέσεις είναι αορίστου χρόνου, με τον ΟΣΕ να ψάχνει για χειριστές μηχανισμού αλλαγής τροχιάς στους σταθμούς, σταθμάρχες, τεχνίτες ηλεκτρονικούς και χειριστές μηχανημάτων έργου.

Ο ΟΣΕ δρομολογεί για φέτος την προκήρυξη του πρώτου ΣΔΙΤ για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στο δίκτυο Στρυμόνας- Αλεξανδρούπολη και Πλατύ- Φλώρινα, αρχικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το 50% αφορά παρεμβάσεις ανάταξης και το 50% συντήρηση του δικτύου, με στόχο τη συμβασιοποίηση του έργου έως τα τέλη του 2023, ώστε ο ανάδοχος να μπορεί να αναλάβει μέσα στο 2024. Αναμένεται ακόμη, η προκήρυξη δύο ακόμη ΣΔΙΤ στα τμήματα Πειραιάς -Θεσσαλονίκη -Ειδομένη -Προμαχώνας και Αεροδρόμιο Αθήνας- Κόρινθος -Κιάτο- Αίγιο. Τα δύο αυτά έργα μαζί με το πρώτο ΣΔΙΤ ανεβάζουν το συνολικό προϋπολογισμό των τριών ΣΔΙΤ σε 1,2 δισ. ευρώ.

---

Θα δούμε φέτος το καλοκαίρι να πετούν υδροπλάνα; Όσοι γνωρίζουν είναι συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι ίσως, έστω και σε πιλοτικό στάδιο, να έχουμε πτήσεις το καλοκαίρι. Οι εταιρίες πάντως, εργάζονται προς την κατεύθυνση αυτή. Για παράδειγμα, η Ελληνικά Υδατοδρόμια κατέθεσε τον τεχνικό φάκελο για την  άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης Ρεθύμνου, ενώ έχει ολοκληρώσει τις αδειοδοτήσεις των τριών πρώτων υδατοδρομίων στην Ελλάδα (Κέρκυρα, Παξοί, Πάτρα). Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία σε κάθε εγκεκριμένο Υδάτινο Πεδίο επιτρέπεται να πραγματοποιούνται καθημερινά μέχρι έξι ζεύγη πτήσεων (προσθαλάσσωση – αποθαλάσσωση) ανά αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων. Επιπλέον, των έξι ζευγών πτήσεων, επιτρέπονται οι πτήσεις: αεροδιακομιδής, γενικής αεροπορίας, πυρόσβεσης και έρευνας & διάσωσης.  Βέβαια, πρέπει να σημειώσουμε ότι ακόμη δεν υπάρχει πρόοδος για υδατοδρόμια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη που αποτελούν και το μεγάλο ζητούμενο για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου που θα είναι αποδοτικό για τις εταιρίες που πραγματοποιούν σημαντικού ύψους επενδύσεις.

---

H νέα χρονιά θα είναι καλύτερη για τις ευρωπαϊκές μετοχές απ’ ό,τι πιστεύουν πολλοί καθώς ο πληθωρισμός κορυφώνεται και τα επιτόκια ομαλοποιούνται, εκτιμά ο επικεφαλής strategist της Deutsche Bank.

«Παρόλο που τα κέρδη των επιχειρήσεων πιθανότατα θα μειωθούν το 2023, λιγότερα μακροοικονομικά ρίσκα και χαμηλότερη μεταβλητότητα θα είναι οι παράγοντες που θα δράσουν ενισχυτικά για τις μετοχές», αναφέρει σε έκθεσή της για τις προοπτικές των αγορών η Deutsche Bank. «Το consensus δείχνει υπερβολικά απαισιόδοξο, φαίνεται ότι είμαστε μοναχικοί ταύροι» συμπληρώνουν οι αναλυτές.

Η πρόβλεψη του strategist της Deutsche για τον δείκτη ευρωπαϊκών μετοχών STOXX 600 είναι ότι θα κλείσει τη νέα χρονιά στις 495 μονάδες, δηλαδή περίπου 14% υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα του.

Οι αποτιμήσεις των μετοχών αναμένεται πως θα ανακάμψουν από τα χαμηλά του 2022, ωστόσο θα παραμείνουν κάτω από τον 10ετή μέσο όρο τους. Γενικότερα, προτιμώνται οι ευρωπαϊκές μετοχές από αυτές των ΗΠΑ, ενώ μικρότερο ανοδικό περιθώριο βλέπουν οι αναλυτές της Deutsche για τον δείκτη ελβετικών μετοχών SMI, τον CAC 40 τη Γαλλία και τον FTSE 100 στη Βρετανία.

---

Πριν δύο και πλέον χρόνια, η Tesla (TSLA NASDAQ) είχε ανακοινώσει την σύναψη συμφωνίας προμήθειας λιθίου με μία αμερικανική εταιρεία, την Piedmont Lithium (PLL NASDAQ). Σύμφωνα με την ανακοίνωση που είχε εκδώσει τότε η Piedmont, θα προμήθευε την Tesla με περίπου 53.000 μετρικούς τόνους spodumene concentrate (SC6) (ενός ορυκτού πλούσιου σε λίθιο) ετησίως για τουλάχιστον πέντε χρόνια, για ένα προκαθορισμένο τίμημα. Η Tesla θα παραλάμβανε το SC6 για να το επεξεργαστεί σε δικές της εγκαταστάσεις, να το μετατρέψει σε υδροξείδιο του λιθίου και να το χρησιμοποιήσει για την κατασκευή των μπαταριών των αυτοκινήτων της. Την Τρίτη που μας πέρασε οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν την τροποποίηση της συμφωνίας που ούτως ή άλλως δεν είχε τεθεί ακόμα σε εφαρμογή αφού η Piedmont δεν έχει αρχίσει ακόμα την παραγωγή του SC6 στο ορυχείο της Βόρειας Καρολίνας.

Η νέα συμφωνία έχει αρχική διάρκεια 2,5 ετών και προβλέπει πως η Piedmont θα παραδώσει συνολικά 125.000 μετρικούς τόνους SC6 από το δεύτερο μισό του 2023 μέχρι το τέλος του 2025. Η διάρκεια της συμφωνίας είναι αρκετά μικρότερη από της προηγούμενης, αλλά οι ετήσιες ποσότητες δεν διαφέρουν πολύ. Αυτό που διαφέρει είναι το κόστος της για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα από την συμφωνία του 2020, η τιμή που θα πληρώνει στην Piedmont για το SC6 δεν θα είναι προκαθορισμένη αλλά θα εξαρτάται από την τιμή του λιθίου στις διεθνείς αγορές την στιγμή της παράδοσης του υλικού. Δεν χρειάζεται και πολύ φαντασία για να καταλάβουμε πως αυτή η τροποποίηση θα έχει ως πιθανότατη συνέπεια την σημαντική αύξηση του κόστους προμήθειας λιθίου για την Tesla.

Αυτό το λέμε γιατί η τιμή του μετάλλου έχει κυριολεκτικά εκτοξευθεί από την εποχή της υπογραφής της αρχικής συμφωνίας μέχρι σήμερα. Για την ακρίβεια, όπως μας πληροφορεί το Bloomberg, έχει ανεβεί κατά 1.200%. Διαβάζοντας τις επίσημες ανακοινώσεις και παρακολουθώντας μία συνέντευξη Τύπου του διευθύνοντος συμβούλου της Piedmont μπορούμε να συμπεράνουμε με σχετική ασφάλεια πως η Tesla δεν είχε άλλη επιλογή από το να δεχθεί την αναπροσαρμογή του τιμήματος της συμφωνίας.

Είμαστε βέβαιοι πως η Piedmont ζήτησε κάτι τέτοιο δεδομένης της μεγάλης ανόδου της τιμής του λιθίου και είμαστε ακόμα πιο βέβαιοι πως η Tesla δεν μπορούσε να το αρνηθεί, καθώς ξέρει πολύ καλά πως η Piedmont θα «έμπαινε μέσα» με την αρχικά συμφωνημένη τιμή και αυτό δεν θα συνέφερε ούτε την Tesla. Αν τα επόμενα χρόνια δεν συμβεί κάτι που θα ρίξει σημαντικά την τιμή του λιθίου, η νέα συμφωνία των δύο εταιρειών αποτελεί μία σαφή ένδειξη πως το κόστος παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι αρκετά ανεβασμένο σχετικά με αυτό που περίμεναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες πριν μερικά χρόνια. Δεν αποκλείεται ένα μέρος της μεγάλης πτώσης της μετοχής της Tesla την Τρίτη να οφείλεται και σε αυτή την είδηση.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.