Η πολύ πετυχημένη έκδοση του νέου ομολόγου της Μυτιληναίος, ήρθε να υπενθυμίσει πως η εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά διαθέτει μία κατηγορία με εξαιρετική δυναμική, την οποία είχε απωλέσει τους προηγούμενους μήνες λόγω της αύξησης των επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες.
Η αγορά εταιρικών ομολόγων ξαναπήρε τα πάνω της με το ομόλογο 500 εκατ. ευρώ, διάρκειας 7 ετών με επιτόκιο 4% που ξεκίνησε να διαπραγματεύεται χθες με αρκετή επιτυχία. Παράλληλα η έναρξη διαπραγμάτευσης συνοδεύτηκε και από την πετυχημένη έκδοση του δεκαπενταετούς ομολόγου του ελληνικού δημοσίου. Χτίζεται επομένως ένα momentum σε μία χρονική περίοδο που ο επενδυτής δεν έχει πολλές επιλογές για ένα καλό επιτόκιο, αφού τα τραπεζικά είναι εξαιρετικά χαμηλά. Το παράδειγμα της Μυτιληναίος φαίνεται ότι θα το ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες.
Τα κεφάλαια που αντλήθηκαν θα κατευθυνθούν για την αποπληρωμή τραπεζικού δανεισμού και σε χρηματοδότηση επενδύσεων, κυρίως σε φωτοβολταϊκά. Υπενθυμίζεται πως το βάρος έχει πέσει στον Καναδά, όπου έκανε πρόσφατα μία μεγάλη εξαγορά 1,16 δισ. ευρώ και η επένδυση εκεί θα μπορούσε να συνοδευτεί και από ένα εργοστάσιο αλουμινίου, μία κίνηση που εξετάζεται. Ο κ. Χρήστος Γαβαλάς, Executive BoD Member , Chief Treasury & IR Officer της Mυτιληναίος μιλώντας στην τελετή έναρξη διαπραγμάτευσης ανέφερε πως «έξι χρόνια μετά, η Mυτιληναίος επανεκδίδει ομόλογο και είναι μεγάλη η ικανοποίησή μας για την έκβαση και το αποτέλεσμά του. Ενισχύεται κεφαλαιακά η εταιρεία, αλλά ενισχύεται και το όραμα για περαιτέρω διεθνοποίηση και μεγέθυνση των δραστηριοτήτων μας. Το σημαντικότερο ωστόσο, ήταν η εμπιστοσύνη που μας έδειξε το επενδυτικό κοινό. Δεν τη θεωρούμε δεδομένη, ούτε αυτονόητη, ήταν κάτι το οποίο μας συγκίνησε, ήταν κάτι το οποίο μας γεμίζει ικανοποίηση, αλλά και ευθύνη».
Ποιος να το περίμενε ότι η Ελλάδα θα έβγαινε να δανειστεί με ομόλογο διάρκειας 15 ετών και θα είχε τέτοια ζήτηση. Ειδικά σε μία εποχή όπου κυριαρχεί, ειδικά στο εξωτερικό, η ανασφάλεια. Από την άλλη η προοπτική επενδυτικής βαθμίδας και η ισχυρή ανάπτυξη που αναμένεται για τη χώρα, δημιουργεί ένα ασφαλές καταφύγιο για τους επενδυτές. Έτσι η έκδοση υπερκαλύφθηκε 3,8 φορές και κατατέθηκαν προσφορές 13,4 δισ. ευρώ.
Το ελληνικό δημόσιο άντλησε τελικά 3,5 δισ. ευρώ με επιτόκιο 4,45%. Σημειώνεται ότι όπως έχει ήδη προαναγγελθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, πως το Δημόσιο θα προχωρήσει στην πρόωρη αποπληρωμή σχεδόν 5,5 δισ. ευρώ από το πρώτο πακέτο δανείων του Μνημονίου. Το τεστ εξόδου στις αγορές κρίνεται ιδιαιτέρως θετικό για την Ελλάδα, τα ομόλογα της οποίας συγκεντρώνουν τα επενδυτικά βλέμματα. Το επιτόκιο δείχνει πως οι αγορές ήδη τιμολογούν επενδυτική βαθμίδα, η οποία αναμένεται να κατακτηθεί επισήμως εντός του τρέχοντος έτους.
Λίγο έφτιαξε το κλίμα στο εξωτερικό και αμέσως ξαναπήρε «φωτιά» η ελληνική αγορά και έγραψε νέα υψηλά 9 ετών, ξεπερνώντας τις 1.300 μονάδες. Πολλές μετοχές τράβηξαν χθες επενδυτικά βλέμματα και πολλές βρέθηκαν σε νέα υψηλά. Οι επενδυτές προεξοφλούν επενδυτική βαθμίδα και βλέπουν ότι η χώρα έχει επιστρέψει στην κανονικότητα και πλέον η ανάπτυξη θα είναι δυνατή και το 2023 και τα εταιρικά κέρδη θα υποστηρίξουν τις αποτιμήσεις.
Νέα ιστορικά έγραψε η Jumbo, νέα υψηλά 7,5 ετών έγραψε η Εθνική Τράπεζα, ενώ πολύ κοντά στα ιστορικά υψηλά τους διαπραγματεύονται μετοχές της υψηλής κεφαλαιοποίησης όπως Μυτιληναίος (αν προσθέσουμε και το μέρισμα), Motor Oil (επίσης έχει δώσει μέρισμα), Cenergy, Aegean Airlines, Autohellas, Epsilon Net, Καρέλιας και Profile. Δεκάδες μετοχές είναι σε πολυετή υψηλά.
Προφανώς και οι επενδυτές πρέπει να είναι προσεκτικοί στις τοποθετήσεις τους, αλλά κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει στην παρούσα φάση ότι οι μετοχές του Ελληνικού Χρηματιστηρίου είναι ακριβές. Οι τράπεζες για παράδειγμα έχουν κλείσει τη ψαλίδα με τις ομοειδείς του εξωτερικού και οι αναλυτές δίνουν τιμές στόχους σε υψηλότερα επίπεδα.
Η Jumbo αν φέρει τα κέρδη που έχει προβλέψει η διοίκηση θα έχει p/e 13,5 φορές, αλλά πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι ο στόχος θα ξεπεραστεί, άρα το p/e θα είναι μικρότερο. Η Motor Oil υλοποιεί ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο που μακροπρόθεσμα μπορεί να αλλάξει τελείως τον ισολογισμό και τα κέρδη της. Η Aegean αναμένεται να δώσει ξανά μέρισμα όταν θα εξαγοράσει τα warrants και οι ταμειακές ροές της θα επιτρέπουν και καλές διανομές και υλοποίηση του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος.
Για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος της ΑΒ Βασιλόπουλος προορίζονται τα κεφάλαια που θα αντληθούν από την έκδοση ομολογιακού δανείου, ύψους 70 εκατ. ευρώ, πενταετούς διάρκειας με ετήσιο σταθερό επιτόκιο 6,16%.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος μέσω του επενδυτικού της προγράμματος στοχεύει να λειτουργήσει 60 νέα καταστήματα, από τα οποία τα 10 θα είναι ιδιόκτητα, στο πλαίσιο της περαιτέρω ενίσχυσης του δικτύου της. Ακόμη, μέρος των κεφαλαίων προορίζεται για την ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού, αλλά και για τη συνεχιζόμενη διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού. Παράλληλα, άλλο ένα μέρος των κεφαλαίων θα πάει σε επιπλέον παροχές προς το προσωπικό (μισθούς και μπόνους).
Στόχος της ανάπτυξης της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι η διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς.
Η επίτευξη μιας περαιτέρω δυναμικής ανάπτυξης στη διεθνή ασφαλιστική αγορά, μέσω διεθνούς εμπειρίας αλλά και εξειδίκευσης είναι ο βασικός λόγος της εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο της ασφαλιστικής εταιρείας Υδρόγειος του ιταλικού ομίλου Reale. Η λογική της απόφασης για την πώληση του 80% των μετοχών της Υδρογείου στον ιταλικό ασφαλιστικό όμιλο βασίστηκε στην κοινή φιλοσοφία που ακολουθούν τα δύο μέρη καθώς και στις κοινές τους αρχές, ενώ η ελληνική εταιρεία θα γίνει πιο ανταγωνιστική σε μια αγορά που καταγράφει τάσεις συγκέντρωσης.
Η γεωγραφική διασπορά, που αποτελεί μια βασική στρατηγική προτεραιότητα του ομίλου Reale από τη μία πλευρά και η Ελλάδα που είναι μια δυναμική αγορά, από την άλλη δημιουργούν τις προϋποθέσεις σημαντικής ανάπτυξης καθώς στη χώρα μας η διείσδυση του ασφαλιστικού προϊόντος βρίσκεται σε χαμηλότερα επίπεδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Άλλωστε, η πανελλαδική παρουσία της Υδρόγειος Ασφαλιστική μπορεί να οδηγήσει ευκολότερα την Reale Mutua στην εφαρμογή της τεχνογνωσίας της για την περαιτέρω ανάπτυξή της, ιδιαίτερα στους κλάδους ασφαλίσεων εκτός οχημάτων, αλλά και να ενισχύσει τις ευκαιρίες διασταυρούμενων πωλήσεων στη βάση των υφισταμένων πελατών.
To κόστος ασφάλισης των τουρκικών ομολόγων έναντι αθέτησης πληρωμών, όπως αποτυπώνεται από τα CDS (credit default swaps), έπεσε μετά την κίνηση του προέδρου Tayyip Erdogan να σταματήσει να μπλοκάρει τη συμμετοχή της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ. Το κόστος των CDS στα πενταετή τουρκικά ομόλογα υποχώρησε 17 μονάδες βάσης στις 469 μβ την Τρίτη. Πρόκειται για το χαμηλότερο κόστος εδώ και 20 μήνες. Τα ασφάλιστρα είχαν φτάσει τις 700 μονάδες βάσης λίγο πριν από τις εκλογές τον Μάιο. Τα δολαριακά ομόλογα της Τουρκίας και οι μετοχές σημείωσαν άνοδο, ενώ η λίρα συνέχισε τη διολίσθησή της.
Οι σχέσεις Δύσης-Τουρκίας είχαν ζοριστεί από την επιμονή της Τουρκίας να μπλοκάρει τη συμμετοχή της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι είχαν μειώσει τη ζήτηση για τουρκικά assets. Mετά την επανεκλογή του, ο Erdogan σταδιακά αναθερμαίνει τις σχέσεις με τους συμμάχους της Δύσης και αποσύρει την ανορθόδοξη οικονομική πολιτική, ελπίζοντας ότι οι κινήσεις του αυτές θα προσελκύσουν ξένα κεφάλαια και θα βοηθήσουν στην αναζωογόνηση της τουρκικής οικονομίας. Η απόδοση στο δολαριακό 10ετές ομόλογο της Τουρκίας έπεσε 29 μονάδες βάσης στο 8,66%.
Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, μέσω της αρχής προστασίας του περιβάλλοντος (EPA), έχει προτείνει τη θέσπιση ακόμα πιο φιλόδοξων στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα αυτοκίνητα και γενικά τα μέσα μεταφοράς. Οι τελευταίες προτάσεις της EPA προβλέπουν τη σημαντική επιτάχυνση του ρυθμού υιοθέτησης της ηλεκτροκίνησης για τα ιδιωτικά αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, βάζουν ως στόχο την σημαντικότατη αύξηση του μεριδίου των αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων έτσι ώστε να φτάσει το 2032 στο 67% στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις ελαφρών οχημάτων και 46% στις πωλήσεις οχημάτων μεσαίου μεγέθους (SUV και ελαφρά φορτηγά).
Υπενθυμίζουμε πως αυτή την στιγμή, το συνολικό μερίδιο των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων δεν ξεπερνά στις ΗΠΑ το 10%. Αυτές τις μέρες, όσες αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν μπορούν να καταθέσουν τα σχόλια και τις εναλλακτικές τους προτάσεις πάνω σε αυτό το θέμα στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης. Με βάση αυτά που έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, οι απόψεις των διαφόρων βιομηχανιών απέχουν πάρα πολύ μεταξύ τους.
Με την βοήθεια σχετικού άρθρου του Bloomberg μπορούμε να πάρουμε μία γρήγορη ιδέα. Όπως είναι αναμενόμενο, η Tesla (TSLA NASDAQ), δεν έχει κανένα πρόβλημα με τις νέες φιλόδοξες προτάσεις και μάλιστα ζητά το ζητούμενο μερίδιο των οχημάτων χωρίς καυσαέρια να καθοριστεί ακόμα πιο ψηλά, στο 69%.Οι δύο μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ford (F NYSE) και η General Motors (GM NYSE) διατυπώνουν ορισμένες επιφυλάξεις σχετικά με το πόσο εφικτή είναι η επίτευξη αυτών των στόχων, οι οποίοι είναι αρκετά πιο φιλόδοξοι από τους προηγούμενους του προέδρου, οι οποίοι προέβλεπαν την επίτευξη μεριδίου 50% μέχρι το 2030.
Η αυστηρή κριτική όμως ήρθε από την πλευρά δύο άλλων εταιρειών. Της ιαπωνικής Toyota (TM NYSE, 7203 TOKYO) και της γαλλο-ιταλο-αμερικανικής Stellantis (STLA NYSE, STLAM MILANO, STLAP PARIS). Η Toyota υποστηρίζει πως οι προτάσεις της κυβέρνησης δεν εκτιμούν σωστά κάποιες σοβαρές προκλήσεις, όπως την πιθανή αδυναμία εξεύρεσης αρκετών πρώτων υλών που είναι απαραίτητα για την κατασκευή μπαταριών, το γεγονός πως αυτές οι πρώτες ύλες ακόμα δεν εξορύσσονται στις ΗΠΑ ούτε υπάρχουν ακόμα σοβαρές εγκαταστάσεις επεξεργασίας τους. Αναφέρεται επίσης στις ανεπαρκείς υποδομές και το πολύ υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων και χαρακτηρίζει πολύ ακραίες τις προβλέψεις για την ετήσια μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η Stellantis υποστηρίζει πως οι προτάσεις αυτές βασίζονται σε υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις για την μεγέθυνση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και στην υπόθεση πως η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση θα γίνει με σχεδόν τέλειο τρόπο, ενώ δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψη προκλήσεις όπως η έλλειψη αρκετής παραγωγικής δυναμικότητας στις ΗΠΑ και η απουσία της απαραίτητης ζήτησης από την πλευρά των καταναλωτών.
Όπως επισημαίνει η Stellantis, η υφιστάμενη βιομηχανική πολιτική των ΗΠΑ δεν μπορεί να στηρίξει τις φιλόδοξες προτάσεις του Τζο Μπάιντεν και της EPA και οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεούνται να ακολουθήσουν μία πολιτική που βασίζεται σε κάποιες αρχές που δεν γνωρίζουμε ακόμα αν ισχύουν ή όχι. Κάποιος θα μπορούσε να πει πως η Toyota και η Stellantis γκρινιάζουν γιατί έχουν μείνει πίσω από τον ανταγωνισμό στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Αυτό μπορεί να ισχύει αλλά δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως οι προβληματισμοί τους είναι αβάσιμοι.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.