Ο νέος παίκτης στις κατασκευές, το καινοτόμο project της Mytilineos και τα ρεκόρ της Autohellas

Η Γενική Συνέλευση της Ελλάκτωρ ενέκρινε την πώληση της Άκτωρ στην Intrakat. Μέχρι τον Ιούλιο αναμένεται να έχει εκδοθεί και η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ώστε να προχωρήσει η συναλλαγή. Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας θα αλλάξει και ο κατασκευαστικός χάρτης. Η Intrakat, υπό την καθοδήγηση του Αλ. Εξάρχου και τις σημαντικές επενδυτικές τοποθετήσεις των δύο εφοπλιστών κ.κ. Μπάκου - Καϋμενάκη, γίνεται η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευαστική με ανεκτέλεστο άνω των 4 δισ. ευρώ.

Από την άλλη η Ελλάκτωρ, έχοντας κάνει μία μεγάλη προσπάθεια να βελτιώσει τη χρηματοοικονομική εικόνα της Άκτωρ, κατάφερε να την πουλήσει με μηδενικό σχεδόν EBITDA. Θα συνεχίσει τώρα η Ελλάκτωρ, με ένα σημαντικά μικρότερο τζίρο (550 εκατ. ευρώ ο τζίρος της Άκτωρ το 2022), αλλά ίδια EBITDA (239 εκατ. ευρώ το 2022) και ικανή ρευστότητα και ίδια κεφάλαια.

Πλέον επικεντρώνεται στη REDS και στο μεγάλο project στις Γούβες Ηρακλείου, κατέχει το 25% του κλάδου των ΑΠΕ, μετά την πώληση της Άνεμος στη Motor Oil και τις παραχωρήσεις, με το μεγαλύτερο όμως EBITDA να το φέρνει η Αττική Οδός. Η σύμβαση λήγει το 2024.


Στην εξαγορά ποσοστού 15% στο project «πράσινου» υδρογόνου Rosedale της CLARA Energy στην Αυστραλία, προχώρησε η Mytilineos Energy & Metalls, στο πλαίσιο υλοποίησης του στόχου μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα.

Η επένδυση θα υποστηρίξει το πρώτο στάδιο του project για την κατασκευή μιας μονάδας υδρογόνου που θα ηλεκτροδοτείται αποκλειστικά από φωτοβολταϊκή παραγωγή και θα τροφοδοτεί τα βαρέα οχήματα που διασχίζουν έναν από τους μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους της χώρας, τον Sydney – Melbourne Hume Highway.

Το σημείο που βρίσκεται η μονάδα είναι στην πλέον κατάλληλη θέση, ώστε να γίνει ο βασικός προμηθευτής καυσίμου για τα βαρέα οχήματα, καθώς όλα τα οχήματα που ταξιδεύουν μεταξύ Σίδνεϋ και Μελβούρνης χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη διαδρομή.

Τα βαρέα οχήματα δεν μπορούν να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά με τη μέχρι στιγμής υφιστάμενη τεχνολογία. Και αυτό γιατί για να υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού θα πρέπει σε έναν αυτοκινητόδρομο να υπάρχουν πολλά πρατήρια, σε μικρές αποστάσεις, ενώ, επιπρόσθετα, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος και το κόστος ανεφοδιασμού. To project σε δεύτερο χρόνο θα έρθει και στην Ελλάδα...


Μετά την αναβάθμιση των προοπτικών της χώρας από την S&P σε θετικές από σταθερές, το Ελληνικό Χρηματιστήριο, έκανε μια διορθωτική κίνηση που θεωρείται δικαιολογημένη, καθώς οι επενδυτές τοποθετούνταν το προηγούμενο διάστημα στις μετοχές με την προοπτική αυτής της αναβάθμισης.

Τώρα το ενδιαφέρον στρέφεται στην αναδιάρθρωση των δεικτών MSCI στις 11 Μαΐου και στην πιθανότητα να ενταχθεί και η Τράπεζα Πειραιώς. Η Morgan Stanley βρίσκει μικρές πιθανότητες και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που υποχώρησε χθες η μετοχή. Αν όμως ενταχθεί τότε θα γίνουν 11 από 10 οι εταιρείες στον MSCI Greece Standard (Εθνική, Alpha, Eurobank, Motor Oil, ΟΠΑΠ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, Jumbo, Τέρνα Ενεργειακή και Μυτιληναίος συμμετέχουν σήμερα στο δείκτη).

Η ολοκλήρωση της δημοσίευσης αποτελεσμάτων χρήσης 2022 την προσεχή Παρασκευή, θα δημιουργήσει ευκαιρίες για επιλεκτικές τοποθετήσεις, ενώ και οι δημοσκοπήσεις και οι δηλώσεις των πολιτικών αρχηγών θα αρχίσουν να επηρεάζουν περισσότερο την πορεία της αγοράς.

Αναλυτές σημειώνουν πως ίσως το Χ.Α. να είχε ήδη δει υψηλότερα επίπεδα αν δεν υπήρχαν οι εκλογές, αφού τα αποτελέσματα που δημοσιεύονται είναι ισχυρά, οδηγούν σε ρεκόρ κερδοφορίας και οι εκτιμήσεις που έχουν δοθεί από κάποιες εισηγμένες επιβεβαιώνουν τη συνέχιση της καλής πορείας. Αυτό που επίσης τονίζεται είναι ότι ίσως οι μισές εισηγμένες της υψηλής κεφαλαιοποίησης να έχουν ακόμα μεγάλο περιθώριο ανόδου. Μερικές από αυτές με βάση μόνο τα κέρδη που έχουν ανακοινώσει είναι: Μυτιληναίος, ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Jumbo, Τιτάν, Viohalco, Autohellas, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, ΟΛΠ, Aegean κ.α.


Από την έναρξη του 2023 η μετοχή της Autohellas κινείται σε ιστορικά υψηλά. Μάλιστα συνεχόμενα είναι τα νέα ρεκόρ και την ίδια ώρα δείχνει χρηματιστηριακά πως έχει τη δύναμη και για ακόμα περισσότερα ρεκόρ. Αυτό το επιβεβαίωσε και χθες που διαπραγματευόταν χωρίς το δικαίωμα στο μέρισμα των 0,65 ευρώ (μικτό). Μία μετοχή που διαπραγματεύεται χωρίς μέρισμα που αντιστοιχεί σε 5% περίπου και υποχωρεί ελάχιστα, προφανώς και δεν είναι μία εξέλιξη που περνά απαρατήρητη.

Λίγες μετοχές το έχουν κάνει στο παρελθόν, αφού συνήθως όταν κόβεται το μέρισμα η μετοχή υποχωρεί ανάλογα με το ποσό που κόβει. Εδώ όμως, η έναρξη του τουρισμού, πιο νωρίς έναντι άλλων ετών και τα ισχυρά θεμελιώδη του 2022, δείχνουν πως η άνοδος είναι ίσως μονόδρομος. Υπενθυμίζουμε την πρόσφατη δήλωση του κ. Βασιλάκη, ο οποίος είχε πει πως έναντι άλλων εταιρειών του εξωτερικού, ο καθαρός δανεισμός της Autohellas ως προς τα ίδια κεφάλαια είναι χαμηλότερος, κάτι που δίνει τη δυνατότητα και να συνεχιστούν τα καλά μερίσματα και να είναι και διαθέσιμος ο όμιλος αν υπάρξει κάποια καλή ευκαιρία για εξαγορά.


Μπορεί να μειώθηκαν λίγο τα κέρδη της AS Company, αλλά αυτό οφείλεται στο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο και σε κάποιες τοποθετήσεις σε ομόλογα που έφεραν μικρές ζημιές. Τζίρος και EBITDA ενισχύθηκαν, αν και εδώ το δολάριο επηρέασε αρνητικά λίγο το μικτό περιθώριο κέρδους. Όμως, το καθαρό ταμείο ανέρχεται στα 17 εκατ. ευρώ και μετά τις αγορές οικοπέδων στην Ελούντα όπου φαίνεται πως θα ασχοληθεί με τον τουρισμό, και τα κέρδη των 2,5 εκατ. ευρώ απλά υπενθυμίζουν ότι η μετοχή είναι ελκυστικά αποτιμημένη (29 εκατ. ευρώ).


Πρώτη διαδικτυακή παρουσίαση χθες για τη Μοτοδυναμική με τον Πάρη Κυριακόπουλο, CEO και πρόεδρο του ομίλου, να αφήνει πολύ καλές εντυπώσεις αλλά και να περνάει το μήνυμα, ότι έχει περιθώρια ανάπτυξης τόσο η εμπορική δραστηριότητα (Yamaha, Porsche), όσο και η ενοικίασης (SIXT). Ιδιαίτερη βάση έδωσε στην αποδοτικότητα των κεφαλαίων που επενδύονται και είπε πως όσο είναι υψηλή η απόδοση, τόσο θα συνεχίσει η εταιρεία να επενδύει, εννοώντας τη SIXT. Έτσι αν και πέρυσι είχε σημαντικές επενδύσεις (CAPEX 21 εκατ. ευρώ) και φέτος θα είναι σημαντικές, αφού αυξάνει στόλο αυτοκινήτων, αλλά θα αποκτήσει και το 19,5% της SIXT που κατείχαν μέτοχοι μειοψηφίας έναντι 7,7 εκατ. ευρώ.


Το ποσό των 83,3 εκατ. ευρώ διέθεσε η Sunlight μέσα στο 2022 για επενδύσεις σε πάγιο εξοπλισμό, οι οποίες κατευθύνθηκαν, κυρίως, στην επέκταση της δυναμικότητας έως και 9 GWh και στην αυτοματοποίηση των δδικιαασιών και συστημάτων παραγωγής μπαταριών μόλυβδου και λιθίου στο εργοστάσιο στη Ξάνθη.

Ακόμη οι επενδύσεις κατευθύνθηκαν και στην ολοκλήρωση της κατασκευής του εργοστασίου συναρμολόγησης μπαταριών μόλυβδου στη Βόρεια Καρολίνα των ΗΠA, καθώς και στην αγορά ενός νεόδμητου κτιρίου για τη δημιουργία δεύτερης μονάδας συναρμολόγησης μπαταριών λιθίου στην ίδια πολιτεία.

Η εταιρεία στοχεύει στην επέκταση των δραστηριοτήτων στη Βόρεια Καρολίνα των ΗΠΑ, ενώ μέσα στο έτος στόχος είναι η περαιτέρω βελτίωση του κύκλου εργασιών, όπου παρουσίασε για το 2022 σημαντική απόδοση, όπως και η ανάπτυξη στα υπόλοιπα τρία εργοστάσια που διαθέτει στην Ελλάδα (Ξάνθη και Κομοτηνή) και στη Βερόνα της Ιταλίας.


Η Credit Suisse είχε εκροές $69 δισ. το πρώτο τρίμηνο, ποσό που καταδεικνύει την πρόκληση για την UBS να κρατήσει τη σημαντική πελατεία και το ενεργητικό μετά την επείγουσα εξαγορά της. Η Credit Suisse έχασε πάνω από 200 δισ. ελβετικά φράγκα καταθέσεων μέσα σε έξι μήνες, εκροές που κορυφώθηκαν τον Μάρτιο πριν από την ενορχηστρωμένη από την κυβέρνηση πώλησή της στην ανταγωνίστρια UBS.

Τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου που ανακοινώθηκαν έδειξαν ότι η Credit Suisse συνέχισε να χάνει πελάτες. Τα νούμερα δίνουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του δράματος που έβαλε τέλος στην ιστορία της, αλλά και της δύσκολης δουλειάς που έχει μπροστά της η UBS. Το παράδοξο είναι ότι το πρώτο τρίμηνο, η Credit Suisse είχε κέρδη-ρεκόρ 12,4 δισ. ελβετικά φράγκα, αλλά αυτό οφείλεται στην απόφαση των εποπτικών αρχών να μηδενίσουν την αξία των ομολόγων που είχε εκδώσει, ζημιώνοντας τους ομολογιούχους της. Χωρίς αυτήν την απόφαση θα εμφάνιζε και πάλι ένα ζημιογόνο τρίμηνο.

Οι αναλυτές στην Keefe, Bruette  & Woods εκτιμούν πως τα έσοδα της Credit Suisse έχουν πληγεί σε τέτοιο βαθμό που η συμφωνία εξαγοράς μπορεί να παραμείνει «βαρίδι» στα λειτουργικά αποτελέσματα της UBS, αν δεν επιχειρηθεί μια βαθύτερη αναδιάρθρωση. Οι πλούσιοι πελάτες και οι καταθέτες της Credit Suisse απέσυραν δισεκατομμύρια τον Μάρτιο μετά την απόφαση του Σαουδάραβα μεγαλομετόχου της τράπεζας να μην επενδύσει νέα κεφάλαια. Αυτό προκάλεσε νέα κρίση εμπιστοσύνης που οδήγησε στην εμπλοκή της ελβετικής κυβέρνησης που φοβόταν την πλήρη κατάρρευση της τράπεζας.

Πάντως η UBS θα πληρώσει γύρω στα 3 δισ. ελβετικά φράγκα για μια τράπεζα που στο τέλος Μαρτίου είχε λογιστική αξία 54 δισ., εξασφαλίζοντας σημαντικό περιθώριο ασφάλειας έναντι πρόσθετων ζημιών.


Η Παρασκευή που μας πέρασε ήταν μία πολύ κακή μέρα για αρκετές επιχειρήσεις που ασχολούνται με την εξόρυξη λιθίου. Όχι για όλες όμως. Μόνο για αυτές που έχουν σημαντική δραστηριότητα στην Χιλή. Η μετοχή της αμερικανικής Albermarle (ALB NYSE) έπεσε κατά 10%, σημείωσε την χαμηλότερη τιμή της από το καλοκαίρι του 2021 και πλησίασε τα 170 δολάρια, δηλαδή σχεδόν 50% κάτω από την τιμή που είχε τον Νοέμβριο του 2022.

Ακόμα μεγαλύτερη πτώση σημείωσε η μετοχή της Χιλιανής εταιρείας Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM NYSE), η μετοχή της οποίας έχασε 18,5%. Σημαντικά πιέστηκε επίσης και η μετοχή της Livent (LTHM NYSE), η οποία υποχώρησε κατά 5,5%. Η αφορμή για την πτώση ήταν η ανακοίνωση της Χιλιανής κυβέρνησης πως σχεδιάζει την μερική εθνικοποίηση της βιομηχανίας εξόρυξης και επεξεργασίας λιθίου της χώρας.

Αναφερόμαστε σε μερική εθνικοποίηση γιατί το σχέδιο του προέδρου Μπόριτς προβλέπει την δημιουργία μίας κρατικής εταιρείας που θα ελέγχει τα κοιτάσματα λιθίου της χώρας και η οποία θα τα εκμεταλλεύεται στο μέλλον σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες. Όπως δήλωσε επίσης ο πρόεδρος, οι δραστηριότητες ιδιωτικών εταιρειών εξόρυξης λιθίου όπως οι τρεις που αναφέραμε στην αρχή δεν πρόκειται να θιγούν και τα υφιστάμενα συμβόλαια μεταξύ της χώρας και των ιδιωτικών εταιρειών θα τηρηθούν όπως προβλέπεται.

Βέβαια, ο πρόεδρος δήλωσε επίσης πως ελπίζει ότι οι ιδιωτικές εταιρείες θα επιλέξουν να συνεργαστούν πιο στενά με το Χιλιανό δημόσιο πριν την λήξη των υφισταμένων συμβολαίων. Παρά το γεγονός πως, σύμφωνα με το Reuters,  το συμβόλαιο της SQM λήγει το 2030 και αυτό της Albermarle το 2043 οι επενδυτές δεν χάρηκαν καθόλου. Πιθανώς να σκέφτηκαν πως οι προεδρικές εξαγγελίες θα αποτελέσουν την αρχή μίας πιο δύσκολης περιόδου για τις εταιρείες λιθίου στην Χιλή.

Η Χιλή είναι μία από τις σημαντικότερες χώρες στον κόσμο όσον αφορά στο λίθιο αφού είναι η χώρα με τα μεγαλύτερα κοιτάσματα λιθίου και η δεύτερη σε παραγωγή (εξόρυξη) λιθίου μετά την Αυστραλία, ενώ η Albermarle και η SQM είναι οι δύο μεγαλύτερες σε μέγεθος και χρηματιστηριακή αξία εταιρείες εξόρυξης λιθίου στον κόσμο.

Σύμφωνα με το σχέδιο του προέδρου Μπόριτς, κομβικό ρόλο στην διαμόρφωση της κρατικής στρατηγικής στον τομέα του λιθίου θα παίξει η γιγαντιαία κρατική επιχείρηση Codelco, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία εξόρυξης χαλκού παγκοσμίως. Ο πρόεδρος και οι συνεργάτες του δεν έχουν κρύψει την πρόθεσή τους να εκμεταλλευθούν προς όφελος της χώρας την μεγάλη σημασία του ορυκτού της πλούτου στην μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση και την πράσινη ενέργεια, δεδομένης της δεσπόζουσας θέσης της στον τομέα του χαλκού και του λιθίου.

Φυσικά είναι πολύ νωρίς για να εκτιμήσουμε τον βαθμό επιτυχίας των σχεδίων τους, καθώς πολλά θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη των διεθνών τιμών του μετάλλου τα επόμενα χρόνια και από την στάση που θα κρατήσουν τα νομοθετικά σώματα της χώρας που θα κληθούν να τα εγκρίνουν. Το βέβαιο είναι πάντως πως όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν για καιρό στραμμένη την προσοχή στην Χιλή.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.