Η δυναμική της Intrakat, το ρεκόρ της Cenergy και το ράλι στις τράπεζες

«Χωρίς ανάσα» συνεχίζουν οι αγοραστές, έχοντας την ειδησεογραφία με το μέρος τους εδώ και έντεκα συνεδριάσεις. Χθες, αφορμή για νέο «πάρτι» έδωσε η έκθεση της HSBC, η οποία εκθείαζε τις ελληνικές τράπεζες σημειώνοντας το discount που έχουν έναντι των ευρωπαϊκών. Διατήρησε τη σύσταση αγοράς και για τις 4 συστημικές, ενώ σε ό,τι αφορά τις τιμές στόχους, έδωσε τα 1,45 ευρώ από 1,40 ευρώ για την Alpha Bank, διατήρησε τα 1,60 ευρώ για τη Eurobank, αύξησε στα 3,35 ευρώ από 3,30 ευρώ την τιμή στόχο για την Τράπεζα Πειραιώς και «απογείωσε» την τιμή για την Εθνική Τράπεζα στα 6,75 ευρώ από 5,20 ευρώ. Περιθώρια ανόδου ακόμα και πάνω από 40% από τα τρέχοντα επίπεδα και παρά το ράλι που έχουν καταγράψει τους προηγούμενους μήνες. Η HSBC περιμένει πως τα επιτοκιακά έσοδα θα κορυφωθούν στο πρώτο εξάμηνο του 2023, εξέλιξη που μπορεί να στηρίξει τις αποτιμήσεις των τραπεζών.

Σημειώνει επίσης τη γρήγορη προσαρμογή των τιμολογίων στα τραπεζικά δάνεια και την υποτονική μετακύλιση στις καταθέσεις, κάτι που αυξάνει το καθαρό επιτόκιο. Προχώρησε σε αύξηση της εκτίμησης για το σύνολο των καθαρών εσόδων από τόκους των τεσσάρων τραπεζών κατά 22% το 2023 και κατά 8% το 2024 και τώρα περιμένει 7,21 δισ. ευρώ και 6,16 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Προβλέπει πάντως και μείωση της αύξησης των δανείων από 8% το 2022 σε 3% το 2023.  Έτσι οι τράπεζες κατέγραψαν χθες νέα μεγάλη άνοδο και με υψηλούς όγκους συναλλαγών.

Παράλληλα, η Τράπεζα Πειραιώς φαίνεται πως έχει έρθει ένα βήμα πιο κοντά στο να εισέλθει στους δείκτες MSCI, με την επικείμενη αναδιάρθρωση να αναμένεται στις 11 Μαΐου. Στην τελευταία αναδιάρθρωση δεν είχε καταφέρει για λίγο να καλύψει τα κριτήρια, αλλά από τότε η άνοδος της μετοχής ξεπερνάει το 80% και η αποτίμηση πλέον αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ. Αναλυτές αποδίδουν τη μεγάλη κίνηση της μετοχής σε αυτήν την εκτίμηση, με τους επενδυτές να παίρνουν θέση εδώ και καιρό στη μετοχή.


Πριν τρία χρόνια η μετοχή της Cenergy ήταν κάτω από 1 ευρώ και χθες έγραψε νέα ιστορικά υψηλά στα 4,2750 ευρώ. Μέσα σε αυτά βέβαια τα τρία χρόνια, ο κλάδος που δραστηριοποιείται έγινε hot και ο όμιλος έχει καταφέρει να έχει ένα μεγάλο ανεκτέλεστο, να βελτιώνει το περιθώριο κέρδους και παράλληλα να ετοιμάζει δουλειές με τους κορυφαίους στον κόσμο. Mε ανεκτέλεστο 2 δισ. ευρώ, επενδυτικό πρόγραμμα 170 εκατ. ευρώ την επόμενη διετία που θα διπλασιάσει την παραγωγική δυναμικότητα, την επικείμενη συνεργασία με την Orsted στο Μέριλαντ των ΗΠΑ και τις ισχυρές προοπτικές είναι λογικό οι επενδυτές να «στριμώχνονται» προκειμένου να αγοράσουν τη μετοχή. Εκτός βέβαια της δραστηριότητας στα υποβρύχια καλώδια, αρχίζουν και βελτιώνονται οι δουλειές και τα περιθώρια στον κλάδο των σωλήνων, εμπλουτίζοντας τη γκάμα των προϊόντων και με σωλήνες που μπορούν να μεταφέρουν άλλες μορφές ενέργειας, όπως το υδρογόνο.


Μετά την «κίνηση ματ» των εφοπλιστών να αποκτήσουν την Άκτωρ, μπαίνει στο επίκεντρο και πάλι η μετοχή της Intrakat, ενώ ο Αλέξανδρος Εξάρχου συντονίζει το επενδυτικό μπαράζ, δημιουργώντας συνολικά έναν όμιλο που θα πρωταγωνιστεί τα επόμενα χρόνια. Εκτός βέβαια από την κατασκευαστική δραστηριότητα οι εφοπλιστές κ.κ. Μπάκος και Καϋμενάκης μαζί με τον Αλ. Εξάρχου πρωταγωνιστούν και στις τραπεζικές εξελίξεις δημιουργώντας τις βάσεις για τη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα στη χώρα μας. Χρηματιστηριακά οι επιλογές των επενδυτών που θέλουν έκθεση στον κατασκευαστικό κλάδο έχουν περιοριστεί και η Intrakat είναι μία από τις ελάχιστες επιλογές στο ταμπλό.

Το ανεκτέλεστο αυξάνεται στα 4 δισ. ευρώ και ακόμα η «πίτα» των έργων στην Ελλάδα είναι μεγάλη. Σημειώστε επίσης πως έκλεισε ο κύκλος των έργων που έφερναν ζημιές στις εταιρείες. Πλέον οι νέες συμβάσεις είναι με καλά περιθώρια, αφού οι εταιρείες έδιναν μικρότερες εκπτώσεις. Τέτοια έργα έχει αναλάβει αρκετά η Άκτωρ το τελευταίο διάστημα. Από την άλλη, η χρηματοδότηση της εξαγοράς θα γίνει από τις ταμειακές ροές, άρα το νέο σχήμα που θα δημιουργηθεί δεν μπορεί να έχει αποτίμηση όση είχε πριν μόνη της η Intrakat, δηλαδή 250-270 εκατ. ευρώ.


«Πυρετός» επενδύσεων στο ξενοδοχειακό κλάδο, καθώς πολλές εταιρείες ελληνικών και ξένων συμφερόντων προετοιμάζουν το έδαφος για παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών με στόχο η Ελλάδα να γίνει ανταγωνιστικότερη και να προσελκύει μεγαλύτερο αριθμό τουριστών στα επόμενα χρόνια.

Ήδη η εταιρεία RND Investments έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη του θερέτρου Varko Bay, στη χερσόνησο Βαρκό στην περιοχή Ακτίου - Βόνιτσας, με στόχο την τουριστική της αναβάθμιση. Πρόκειται για μια επένδυση της τάξεως των 180 εκατ. ευρώ που θα δημιουργήσει περισσότερες από 500 νέες θέσεις εργασίας.

Ακόμη, στην ίδια κατεύθυνση προχωρούν οι επενδύσεις της ΤΕΜΕΣ, συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου, η οποία συνεχίζει τις εργασίες στο Hilton, το οποίο θα ονομάζεται, πλέον, Conrad. Η επένδυση αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024, και έφθασε στα 130 εκατ. ευρώ.

Ο Ομιλος Sani/Ikos, προχωρά σε νέα επένδυση στην Κέρκυρα, ύψους 125 εκατ. ευρώ, ενώ ο Ομιλος Mitsis Hotels έχει ξεκινήσει projects για νέα ξενοδοχεία στη Χαλκιδική, στη Μύκονο, στον Πειραιά αλλά και στο κέντρο της Αθήνας.

Από πλευράς εταιρειών ξένων συμφερόντων η ισραηλινή αλυσίδα Brown Hotels, ως το τέλος του 2023 στοχεύει να ανοίξει εννέα ξενοδοχεία από τα οποία τα τέσσερα στην Αθήνα, τρία στη Θεσσαλονίκη, ένα στο Λουτράκι και ένα στα Χανιά.

Παράλληλα, μια ακόμη ισραηλινή εταιρεία, η Fattal,  ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία το πεντάστερο ΝΥΧ Esperia Palace (πρώην Esperia) στην Αθήνα και το NYX Hotel στη Θεσσαλονίκη. Σημειώνεται ότι και η Goldman Sachs απέκτησε πρόσφατα τρία ξενοδοχεία στη Χαλκιδική έναντι 70 εκατ. ευρώ.


Καθώς οι προοπτικές για τις φετινές επιδόσεις του τουρισμού είναι ευοίωνες και όλα δείχνουν ότι κατά πάσα πιθανότητα θα σημειωθεί και νέο ρεκόρ, μια νέα τάση έχει αρχίσει να κάνει την επανεμφάνισή της. Πρόκειται για το concept του all inclusive, το οποίο σταδιακά είχε αρχίσει να εγκαταλείπεται τα τελευταία χρόνια, αλλά η αναβάθμιση των τουριστικών θερέτρων και οι επενδύσεις που έχουν γίνει, ορισμένες, μάλιστα, πολλών εκατομμυρίων ευρώ, έχουν καταφέρει να αυξήσουν την δημοτικότητά του.

Πλέον στα all-inclusive ξενοδοχειακά συγκροτήματα, κυρίως στα πεντάστερα, στους τουρίστες προσφέρεται μια σειρά υπηρεσιών και παροχών που περιλαμβάνει από ειδικά γεύματα μέχρι προσωπική υπηρεσία μπάτλερ και εμπειρίες υψηλού επιπέδου (εκδρομές, επισκέψεις σε ιστορικούς χώρους, μουσεία κλπ),  μοναδικές για κάθε περιοχή.


Η κούρσα των μετοχών τεχνολογίας φέτος δεν έχει πολλά περιθώρια συνέχειας καθώς ο κλάδος είναι «overbought», εκτιμά σε έκθεσή της η JP Morgan, θεωρώντας  ότι οι μετοχές δεν θα ωφεληθούν ιδιαίτερα από την πτώση των ομολογιακών αποδόσεων που προεξοφλούν οι αγορές. «Δεν συστήνουμε θέσεις short στις μετοχές τεχνολογίας αλλά πιστεύουμε ότι η κούρσα του κλάδου έχει παρατραβήξει χρηματιστηριακά» αναφέρουν οι αναλυτές.

Οι αμερικανικές μετοχές έχουν δείξει αντοχές φέτος παρά τις ανησυχίες για την πορεία της κερδοφορίας των επιχειρήσεων και τις πιθανότητες ύφεσης. Ο δείκτης Nasdaq 100 που έχει βαρύτητα στην τεχνολογία σημειώνει κέρδη 20% φέτος, ενώ ο S&P 500 καταγράφει άνοδο μόνο 8%.

Σύμφωνα με την JP Morgan, το προφίλ ρίσκου-απόδοσης των αμερικανικών μετοχών δεν είναι ελκυστικό, καθώς πλησιάζει το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και συστήνει έκθεση «underweight» στα χαρτοφυλάκια και αυξημένα ποσοστά μετρητών. Ακόμη και στο αισιόδοξο σενάριο ομαλής προσγείωσης της οικονομίας, το ανοδικό περιθώριο για τις μετοχές εκτιμάται γύρω στο 5%, ενώ σε περίπτωση ήπιας ύφεσης η επενδυτική τράπεζα θεωρεί ότι οι μετοχές μπορεί να «τεστάρουν» τα προηγούμενα χαμηλά και να σημειώσουν πτώση 15%.

Όπως αναφέρει η έκθεση, το βαρόμετρο φόβου της Wall Street, ο δείκτης VIX, έχει υποχωρήσει κοντά στις 17 μονάδες στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2022 και απεικονίζει «εφησυχασμό» στην αγορά, ενώ την ίδια στιγμή υπάρχει ξεκάθαρο και αυξανόμενο ρίσκο πως η Fed δεν θα ικανοποιήσει τις προσδοκίες της αγοράς για μειώσεις επιτοκίων το δεύτερο εξάμηνο.


Προχθές Δευτέρα ανακοινώθηκαν από το υπουργείο οικονομικών των ΗΠΑ τα αναθεωρημένα κριτήρια βάσει των οποίων θα δοθούν για τους επόμενους μήνες οι επιδοτήσεις για νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην χώρα. Οι επιδοτήσεις φθάνουν μέχρι τα 7,500 δολάρια για κάθε αυτοκίνητο.

Μέχρι τη Δευτέρα, 24 μοντέλα αυτοκινήτων ανήκαν στην κατηγορία των επιδοτούμενων με βάση τον νόμο IRA (Inflation Reduction Act). Από χθες Τρίτη ο αριθμός τους περιορίστηκε κατά το 1/3. Σύμφωνα με το Bloomberg, ο αριθμός τους μειώθηκε στα 17, ενώ σύμφωνα με το Barron’s στα 16. Προφανώς η διαφορά οφείλεται σε κάποια σχεδόν πανομοιότυπα μοντέλα και τον τρόπο που τα κατέταξαν.

Ούτως ή άλλως αυτό δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Αυτό που μετράει είναι το γεγονός πως τα κριτήρια έγιναν πιο αυστηρά, σε μεγάλο βαθμό και λόγω της επιμονής του γερουσιαστή Τζο Μάντσιν, ο οποίος ήταν από τους αρχιτέκτονες του νόμου IRA. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του αμερικανικού Τύπου, ο Μάντσιν ήταν κατηγορηματικά αντίθετος στην υιοθέτηση ελαστικών κριτηρίων. Έτσι καταλήξαμε στην μείωση του αριθμού των μοντέλων την αγορά των οποίων θα επιχορηγεί το αμερικανικό δημόσιο.

Τα βασικά κριτήρια είναι τρία: το όχημα πρέπει να κατασκευάζεται σε εργοστάσιο σε αμερικανικό έδαφος, ένα μεγάλο μέρος των υλικών και ειδικά αυτών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή μπαταριών πρέπει να προέρχεται από τις ΗΠΑ ή από συγκεκριμένες άλλες χώρες και τέλος, η τιμή του δεν πρέπει να ξεπερνά ένα συγκεκριμένο όριο ανάλογα με τις προδιαγραφές του οχήματος. Από τα δέκα μοντέλα των οποίων οι αγοραστές δικαιούνται την πλήρη επιδότηση των 7,500 δολαρίων τα πέντε κατασκευάζονται από την General Motors (GM NYSE), τα δύο από την Ford (F NYSE), άλλα τόσα από την Tesla (TSLA NASDAQ) και ένα από την Stellantis (STLA NYSE).

Στα μοντέλα που η επιδότηση θα φτάσει τα 3,750 δολάρια βλέπουμε και πάλι τις ίδιες εταιρείες, την Ford με 4 μοντέλα, την Stellantis με 2 και την Tesla με ένα. Χαμένοι της υποθέσεως είναι η αμερικανική Rivian (RIVN NASDAQ), η κορεατική Hyundai (005830 SEOUL), η ιαπωνική Nissan (7201 TOKYO) και η γερμανική Volkswagen (VOWE XETRA) των οποίων τα μοντέλα περιλαμβάνονταν στον κατάλογο των επιδοτούμενων μέχρι την Δευτέρα.

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα μπερδεμένη και η δουλειά των καταναλωτών που θέλουν να αγοράσουν ένα νέο ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο είναι αρκετά δύσκολη καθώς κανείς δεν ξέρει ακόμα αν και πότε θα αλλάξουν και πάλι τα κριτήρια. Το σίγουρο πάντως είναι πως όλες οι μεγάλες και μικρές αυτοκινητοβιομηχανίες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και την Νότια Κορέα έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου έτσι ώστε τα οχήματά τους να πληρούν όσο πιο γρήγορα γίνεται τα απαραίτητα κριτήρια του νόμου IRA και οι υποψήφιοι αγοραστές τους να μπορούν να ελπίζουν στην οικονομική τους ενίσχυση από το αμερικανικό δημόσιο.


Λίγες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση των σχεδίων για οριστική έξοδο από τις ΗΠΑ, το ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων Bittrex βρίσκεται στο στόχαστρο της αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (SEC). Η SEC ισχυρίστηκε ότι έξι κρυπτονομίσματα που ήταν διαθέσιμα στο Bittrex είναι κινητές αξίες, συμπεριλαμβανομένου του κρυπτονομίσματος ALGO του δικτύου blockchain Algorand.

Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του Bittrex, William Shihara και η διεθνής θυγατρική Bittrex Global GmbH αντιμετωπίζουν επίσης κατηγορίες. 

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.