Black Box: Wall Street καλεί Σωκράτη Κόκκαλη. Τι φέρνει ο Φραγκογιάννης από Ισραήλ, ισχυρή ανταμοιβή μετόχων από ΟΠΑΠ και οι ράγες από χρυσάφι

Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψαν στο Ισραήλ η Enterprise Greece και ο αντίστοιχος Ισραηλινός οργανισμός. Έως εδώ όλα γνωστά. Η στήλη μαθαίνει πως στον υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια Κώστα Φραγκογιάννη, ο οποίος πραγματοποιεί διήμερη επίσκεψη στο Ισραήλ, εκφράστηκε έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Σε ποιους τομείς; Τεχνολογία, ενέργεια και real estate. Οι Ισραηλινοί έχουν μεγάλη τεχνογνωσία σε ζητήματα τεχνολογίας, καθώς επίσης και στη συλλογή, επεξεργασία και αποθήκευση data. Η χώρα μας την ίδια στιγμή αναδεικνύεται σε ψηφιακό κόμβο, με τις επενδύσεις σε data center να έχουν τροχιοδρομηθεί. Επομένως, η προοπτική για είσοδο ισραηλινών εταιρειών στην ελληνική αγορά, κεντρίζει το ενδιαφέρον.

Σε ό,τι αφορά το real estate, οι Ισραηλινοί ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους καθώς επενδύουν συστηματικά στην ελληνική αγορά. Ξενοδοχειακή και μη.  Η ενέργεια, αποτελεί ένα ακόμη πεδίο στο οποίο θα δούμε επενδύσεις από ισραηλινές εταιρείες. Η χώρα μας αναδεικνύεται σε ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ στο Ισραήλ έχουν επιβεβαιωμένα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου. Άλλωστε, ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται ήδη στη χώρα στον κλάδο των υδρογονανθράκων. 

---

Σύνταγμα - Ομόνοια, έχει γίνει το ταξίδι Αθήνα - Νέα Υόρκη για τα στελέχη της Intralot, που την ερχόμενη εβδομάδα θα βρίσκονται στην Μέκκα των χρηματαγορών για τις εξελίξεις στην εταιρεία, καθώς οι ζυμώσεις είναι σε εξέλιξη και η είσοδος της Standard General μια ανάσα -κυριολεκτικά- χρονικά.

Η αμερικανική θυγατρική της Intralot, Intralot Inc είναι σίγουρα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, καθώς οι προοπτικές για ανάπτυξη είναι μεγάλες, οι διαπραγματεύσεις για νέες λοταρίες είναι σε εξέλιξη και η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στην τελική ευθεία.

Η  νομιμοποίηση του αθλητικού στοιχήματος στις ΗΠΑ δημιουργεί ένα νέο πεδίο δράσης για την Intralot, καθώς οι κρατικές λοταρίες που αναπτύσσουν το συγκεκριμένο παιχνίδι θα χρειαστούν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό. Η τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου της Intralot, Χρυσόστομου Σφάτου, που θα είναι στο ταξίδι,  στην ενημέρωση των αναλυτών ήταν σαφής: «Ήδη παρέχουμε τεχνολογικό εξοπλισμό για το αθλητικό στοίχημα στις λοταρίες Washington DC και Montana και είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις για την παροχή τεχνολογίας για το αθλητικό στοίχημα σε άλλες δύο πολιτείες». 

Όσον αφορά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των 130 εκατ. ευρώ, η διοίκηση τόνισε πως αναμένει τις εγκρίσεις από τις χρηματιστηριακές αρχές για να ξεκινήσει η διαδικασία, κάτι που προσδιορίζεται να γίνει στα μέσα Ιουνίου.

Τα 125 εκατ. από τα 130 εκατ. ευρώ, τις επόμενες μέρες εγκρίνεται το Ενημερωτικό Δελτίο, προορίζονται για την επαναγορά του 33,2% της Intralot Inc που είχε ανταλλαχθεί στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης των χρεών της εισηγμένης. Η  μητρική Intralot με την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα ελέγχει το 100% της αμερικανικής και θα ωφεληθεί από τις λειτουργικές ροές της εταιρείας και τα μερίσματα που εκείνη θα μοιράζει.  Επίσης θυμίζουμε ότι απώτερος στόχος είναι η εισαγωγή της θυγατρικής στο αμερικανικό χρηματιστήριο και σημειώνουμε ότι η επιστροφή από την Αμερική μπορεί να φέρει και άλλα νέα…

---

Τη διανομή στους μετόχους του ποσού συνολικά των 1,50 ευρώ, εκ των οποίων 0,90 ευρώ θα λάβουν με επιστροφή κεφαλαίου και 0,50 ευρώ με μέρισμα (έχουν λάβει και 0,10 ευρώ προμέρισμα), ενέκρινε η γενική συνέλευση του ΟΠΑΠ. Φυσικά και προκάλεσε αίσθηση πως η συμμετοχή έφτασε το 78% του συνόλου των μετοχών και φυσικά μεταφράζεται ως ψήφος εμπιστοσύνης προς τη διοίκηση, η οποία μέσα σε μία πολύ δύσκολη χρονιά, έφερε εκπληκτικά αποτελέσματα και έχει βάλει τις βάσεις για περαιτέρω βελτίωση, σύμφωνα με την εκτίμηση που έχει δώσει για EBITDA 720 εκατ. ευρώ.

Οι μέτοχοι εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τις ισχυρές επιδόσεις της εταιρείας το 2021 και τη συνεπή μερισματική πολιτική του ΟΠΑΠ, παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 και τις μακροοικονομικές προκλήσεις των τελευταίων μηνών. Ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του ΟΠΑΠ, Kamil Ziegler, σημείωσε ότι οι οικονομικές επιδόσεις του 2021 αναδεικνύουν τις υψηλές αντοχές και τη δύναμη του επιχειρηματικού μοντέλου της εταιρείας, ενώ ο  Διευθύνων Σύμβουλος, Jan Karas, τόνισε ότι η σημαντική ενίσχυση των οικονομικών μεγεθών βασίστηκε στη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί σε κάθε έναν από τους έξι πυλώνες της στρατηγικής Fast Forward.

Μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι η εταιρεία έχει κάνει σημαντικά βήματα ως προς την περαιτέρω ενίσχυση της πελατοκεντρικής προσέγγισης της, την ενδυνάμωση του brand μέσω νεών καμπανιών και ψηφιακών δραστηριοτήτων, την αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών για την επίτευξη των επιχειρησιακών φιλοδοξιών και τη δημιουργία ενός δυναμικού πλαισίου για τη δέσμευση και την ανάπτυξη των ανθρώπων του ΟΠΑΠ. Επιπλέον, ο κος Karas στάθηκε στη μεγάλη ανθεκτικότητα του retail δικτύου, τονίζοντας ότι τα καταστήματα ΟΠΑΠ και PLAY συνέχισαν να αποτελούν σημείο αναφοράς στον τομέα της διασκέδασης, ακόμη και εν μέσω περιορισμών για την πανδημία.

---

Η στήλη δικαιώθηκε πλήρως για τις θέσεις της, σχετικά με την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Κατά πρώτον, η εποπτεία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου, περνάει από τα χέρια της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στο Υπουργείο Οικονομικών. Ταυτόχρονα,  το Υπουργείο εκπροσωπείται μαζί με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, στο Διοικητικό Συμβούλιο που Συνεγγυητικού. Κατά δεύτερον θεσπίζονται κανόνες ορθής διακυβέρνησης, κριτήρια ασυμβίβαστου και συντάσσεται εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας και αποζημιώσεων. Τέλος υιοθετούνται τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς, στη σύνταξη των ετήσιων ισολογισμών, παρά την «σκληρή μάχη οπισθοφυλακής» που έδωσαν τα μέλη του ΣΜΕΧΑ (Σύλλογος Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών). Η κυβέρνηση πιστώνεται πλέον όχι μόνο τον εκσυγχρονισμό των ρυθμιστικών, εποπτικών  αρχών του Χρηματιστηρίου Αθηνών, αλλά και τον εκσυγχρονισμό των μηχανισμών αποζημίωσης των επενδυτών.

---

Όπως συνήθιζαν να λένε, πριν από μερικούς μήνες, παράγοντες των κατασκευών, το 2022 είναι η χρονιά των κατασκευαστικών ομίλων. Τη διαπίστωση αυτή φαίνεται να επιβεβαιώνουν, αυτή τη φορά, οι εξελίξεις στο μέτωπο των σιδηροδρομικών έργων που έχουν δύο σκέλη. Το πρώτο αφορά το μεγάλο πακέτο έξι έργων της τάξεως των 4 δισ. ευρώ που δημοπρατεί η ΕΡΓΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και διεκδικούν τρεις κοινοπραξίες, δηλαδή η Άβαξ με την Alstom, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Intrakat και η Ελλάκτωρ με την Mytilineos. Για τα έργα αυτά- σημειωτέον το έργο της σύνδεσης του έκτου προβλήτα στον λιμένα Θεσσαλονίκης διεκδικούν αυτόνομα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Intrakat- οι υποψήφιοι μνηστήρες αναμένεται να περάσουν, προσεχώς, στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Κατά το στάδιο αυτό δηλαδή, η ΕΡΓΟΣΕ και οι υποψήφιοι ανάδοχοι, θα προσδιορίσουν τη βέλτιστη τεχνική λύση, αξιοποιώντας όλες τις διαθέσιμες μελέτες. Το εναρκτήριο, δε, λάκτισμα θα δοθεί σύντομα με την πρόσκληση της ΕΡΓΟΣΕ για ανταγωνιστικό διάλογο προς τους υποψήφιους.

Το δεύτερο σκέλος, όσον αφορά τα σιδηροδρομικά, σχετίζεται με δύο έργα που βρίσκονται στην προσυμβατική διαδικασία. Πρόκειται για τη σιδηροδρομική υποδομή, επιδομή και ηλεκτροκίνηση στο Σιδηροδρομικό Σταθμό των Αθηνών και τη σύνδεσή του με το Μετρό όπου προσωρινός μειοδότης είναι η Intrakat με τη Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ. Όπως και για το έργο της κατασκευής συστήματος ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών πετασμάτων στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη από το σχήμα της ΤΕΡΝΑ με την Mytilineos. Στα συγκεκριμένα έργα, όπως ανέφερε, χθες, ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής ήρθη η παθογένεια των κατακερματισμένων εργολαβιών. Αυτό μας γλυτώνει, όπως ανέφερε, «τουλάχιστον τέσσερα με πέντε χρόνια», κάτι που γίνεται κατανοητό εάν λάβουμε υπόψη ότι δεν είναι βιώσιμο άλλος να πραγματοποιεί τα έργα υποδομής και άλλος την επιδομή.

 ---

Μας μαύρισε λίγο τη ψυχή ο Ανδρέας Σιάμισιης, διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, στη Γενική Συνέλευση με τις προβλέψεις, αλλά όλο και κάτι παραπάνω ξέρει από τους υπόλοιπους, αλλά και ουσιαστικά είπε αυτό που όλοι φοβόμαστε. Ότι δηλαδή δε θα πρέπει να περιμένουμε άμεση αποκλιμάκωση των τιμών. Δεν θα πέσει  το πετρέλαιο σε μικρό διάστημα. Είπε επίσης πως οι εταιρείες δεν μπορούν να κάνουν και πολλά, αφού το 90% τις τιμής που φτάνει στον καταναλωτή είναι κόστος και φόροι. Άρα η ευελιξία από την πλευρά των εταιρειών είναι περιορισμένη, ενώ τα πρατήρια είναι αντιμέτωπα πλέον με μία σημαντική υποχώρηση της ζήτησης.

 Αναφορικά με τις υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας είπε πως οι εταιρείες στην Ελλάδα είναι σε δίωξη, είτε «στο δημόσιο λόγο, είτε στη φορολόγηση». Τα ΕΛΠΕ σκοπεύουν να επενδύσουν στα επόμενα χρόνια 2 δισ. ευρώ με πάνω από τα μισά στην πράσινη ενέργεια.  Αναμένει η διοίκηση, να κλείσει οριστικά και το θέμα της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών ώστε να μοιράσει και το έκτακτο μέρισμα στους μετόχους. Επιπλέον αποφασίστηκε η διανομή του υπόλοιπου του μερίσματος των 0,40 ευρώ ανά μετοχή, δηλαδή τα 0,10 ευρώ αφού τα 0,30 ευρώ έχουν ήδη δοθεί. 

---

Ενδιαφέροντα ευρήματα για το πειρατικό οπτικοακουστικό περιεχόμενο περιέχει το report του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) που επικεντρώνεται σε νέους ηλικίας έως 24 χρόνων. Τι αναφέρει; Ότι τα άτομα που ανήκουν στη συγκεκριμένη ηλικιακή κατηγορία, θα προτιμούσαν να αγοράζουν το νόμιμο περιεχόμενο, εάν αυτό ήταν φθηνότερο.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, τα ευρήματα είναι ανησυχητικά, αλλά θα μπορούσαν να είναι και χειρότερα. Ναι, μεν, το 25% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι καταφεύγει σε παράνομες πηγές για να εξασφαλίσει, δωρεάν πρόσβαση, στην αγαπημένη ταινία ή τηλεοπτική εκπομπή, αλλά, τουλάχιστον, το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο, κατά 9 μονάδες βάσης, συγκριτικά με την έρευνα που είχε κάνει η EUIPO το 2019. Στην μείωση, βέβαια, του ποσοστού αυτού, έχει συμβάλει και το γεγονός ότι ορισμένα πειρατικά sites έκλεισαν, αλλά και το ότι ο κίνδυνος να «μολυνθεί» ο υπολογιστής του χρήστη από κάποιον ιό είναι ιδιαίτερα υψηλός.

Σε κάθε περίπτωση, οι πειρατικές συνδέσεις παραμένουν σε υψηλά επίπεδα αναλογικά με τον πληθυσμό της Ελλάδας, καθώς υπολογίζεται ότι ανέρχονται σε 700.000 πανελλαδικά! Αυτό για το Δημόσιο σημαίνει διαφυγόντα έσοδα της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ και βέβαια μεγάλο πλήγμα για τις εταιρίες. Ας αναφέρουμε, με την ευκαιρία, ότι στις ελληνικές πλατφόρμες περιεχομένου θα επανέλθει, ως όλα δείχνουν από 1η Ιουλίου, το τέλος 10% επί του λογαριασμού που έχει ανασταλεί, λόγω πανδημίας, μέχρι τέλη του Ιουνίου. Αυτό όταν στις ξένες πλατφόρμες δεν επιβάλλεται αντίστοιχη φορολογική επιβάρυνση.

---

Πως αλλάζουν τα πράγματα μερικές φορές! Μέχρι πριν μερικούς μήνες, η Waymo, ο τομέας της Alphabet (GOOGL NASDAQ) που ασχολείται με τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης και η γνωστή μας Uber, βρισκόντουσαν στα μαχαίρια. Στην πραγματικότητα είχαν βγει τα νομικά μαχαίρια, με αφορμή τις κατηγορίες της Waymo κατά της Uber για κλοπή τεχνογνωσίας και επαγγελματικών μυστικών. Η υπόθεση αυτή είχε προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον στον κόσμο της τεχνολογίας και των επιχειρήσεων και κατέληξε σε νίκη της Waymo στο δικαστήριο και στην διαδικασία της διαιτησίας. Τελικά οι δυο εταιρείες «τα βρήκαν» τον Φεβρουάριο που μας πέρασε και κατέληξαν σε μία οριστική συμφωνία, βάσει της οποίας η Uber Freight, θυγατρική πλέον εταιρεία της Uber (εξαιτίας των δικαστικών περιπετειών) θα πληρώσει ένα τίμημα αξίας άνω των εκατό εκατομμυρίων δολαρίων στην Waymo.

Η ουσία της υπόθεσης ήταν η πρόσληψη, από μέρους της Uber, του αρχιμηχανικού της Waymo Anthony Levandowski, ο οποίος πήρε μαζί του εξαιρετικά πολύτιμα στοιχεία τα οποία χρησιμοποιήθηκαν από την Uber. Ο ίδιος ο Levandowski ήταν τελικά τυχερός, καθώς καταδικάστηκε σε 18μηνη φυλάκιση σε ομοσπονδιακή φυλακή αλλά την γλύτωσε αφού πήρε χάρη τον Ιανουάριο του 2021 από τον απερχόμενο τότε πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Επιστρέφοντας στο παρόν, την Τρίτη ανακοινώθηκε μία μακροπρόθεσμη, στρατηγικού χαρακτήρα, συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών.

Η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης για μεγάλα φορτηγά, η οποία αναπτύσσεται από τους μηχανικούς της Waymo, θα μπορεί πλέον να χρησιμοποιείται σε συνεργασία με το δίκτυο οδηγών και φορτηγών της Uber Freight. Πιο απλά, θα μεγαλώσει κατά πολύ ο αριθμός των φορτηγών που χρησιμοποιούν, σε πειραματικό και δοκιμαστικό επίπεδο, τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης της Waymo. Η Uber Freight δραστηριοποιείται πλέον ως μεσίτης που φέρνει σε επαφή τους οδηγούς φορτηγών με τις μεταφορικές εταιρείες. Μέχρι τώρα, οι δοκιμές των συστημάτων της Waymo γίνονται σε περιορισμένο βαθμό, κυρίως στην πολιτεία του Τέξας.

Με την καινούρια συμφωνία οι μεταφορικές εταιρείες που συνεργάζονται με την Waymo θα ενταχθούν στο δίκτυο της Uber Freight. Η συμφωνία φαίνεται συμφέρουσα και για τα δύο μέρη: θα αυξηθεί η πελατεία της Uber Freight και θα επιταχυνθεί το πρόγραμμα δοκιμών των συστημάτων της Waymo. Εδώ πρέπει να επισημάνουμε πως η Waymo είναι από τις πλέον πρωτοπόρες επιχειρήσεις που αναπτύσσουν συστήματα υποβοήθησης στην οδήγηση οχημάτων, ειδικά μεγάλων φορτηγών. Αυτή την εποχή εκτιμάται πως ο τομέας των μεγάλων φορτηγών είναι αυτός που θα δοκιμάσει πρώτος την πλήρη εφαρμογή τέτοιων συστημάτων, λόγω των πολύ μεγάλων  και κουραστικών διαδρομών που εξαντλούν συχνά τους οδηγούς. Αν το πείραμα της νέας συνεργασίας πετύχει, θα έχουμε μία ακόμα περίπτωση που δύο μέρη αρχικά τσακώνοντας και στο τέλος καταλήγουν σε μία αρμονική και αποδοτική σχέση. 

---

Το BlockFi, ένα από τα τρία μεγαλύτερα lending marketplaces για κρυπτονομίσματα, βρίσκεται στη διαδικασία ολοκλήρωσης ενός νέου γύρου χρηματοδότησης. Με μια μικρή αλλαγή. Συνήθως οι νέοι γύροι χρηματοδότησης σε εταιρείες έχουν θετικό πρόσημο για την αξία/ κεφαλαιοποίηση της εταιρείας, ωστόσο τα νέα κεφάλαια θα συγκεντρωθούν σε χαμηλότερη αποτίμηση συγκριτικά με προηγούμενες αυξήσεις. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2017 σήκωσε επένδυση 350 εκατομμυρίων δολαρίων σε αποτίμηση 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον Μάρτιο του 2021, έχοντας ένα χαρτοφυλάκιο δανείων 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 265.000 λογαριασμούς λιανικής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, επρόκειτο να συγκεντρώσει άλλα 500 εκατομμύρια δολάρια, αποτιμώντας το σε σχεδόν 5 δισεκατομμύρια δολάρια, στα τέλη Ιουλίου και είχε επίσης γνωστοποιήσει τα σχέδιά της να εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Μια χρηματοδότηση τέτοιου τύπου συμβαίνει όταν μια εταιρεία επιδιώκει να συγκεντρώσει περισσότερα κεφάλαια και ανακαλύπτει ότι η αποτίμησή της είναι χαμηλότερη σε σχέση με την προηγούμενη χρηματοδότηση. Η χαμηλότερη αποτίμηση υποδηλώνει και το ευρύτερο κλίμα στις αγορές κρυπτονομισμάτων, αλλά και τις προοπτικές για το BlockFi. 

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.