Black Box: Τα επόμενα βήματα του Κόκκαλη. Μπλόκαραν τα συστήματα για την Dimand, το LNG στο προσκήνιο και σήμα κινητής στο Μετρό

H στρατηγική απόφαση σταδιακού μετασχηματισμού του Ομίλου Κόκκαλη σε επενδυτική εταιρεία στοχεύοντας στην επίτευξη υψηλών αποδόσεων στις επενδύσεις προωθείται πλέον από την Intracom Holdings, μετά τη συμφωνία πώλησης του ποσοστού της στην Intrakat.

Η Intracom Holdings εφοδιασμένη με ισχυρή ρευστότητα και δυνατότητα μόχλευσης, που την τοποθετεί στρατηγικά σε πλεονεκτική θέση, και της εξασφαλίζει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ διαφοροποιημένων επενδύσεων υψηλής απόδοσης, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, θα κάνει άμεσα τα επόμενα βήματα που στοχεύουν κυρίως στην ανάπτυξη στο real estate.

Όπως πληροφορείται η στήλη, υφιστάμενα ακίνητα θα αξιοποιηθούν, νέες εξαγορές έρχονται στον χώρο και πλέον ο συνδυασμός ρευστότητας και δυνατότητας μόχλευσης της προσδίδει μια ισχύ άνω των 300 εκατ. ευρώ, που με τις κατάλληλες πρόσθετες χρηματοδοτήσεις θα είναι σε θέση να χαράξει μια διευρυμένη επενδυτική προσέγγιση , διερευνώντας τη συμμετοχή της σε τομείς δυναμικής ανάπτυξης στην Ελλάδα.

Ναυτιλία, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και αρχικά Real Estate, δραστηριοποίηση στα NPLs και η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο εισηγμένων και μη εταιρειών από διαφορετικούς κλάδους, είναι πλέον χρονικά πολύ κοντά και έρχονται ως συνέχεια των κινήσεων που ξεκίνησαν από το καλοκαίρι του 2021. Η αγορά αναμένει τις κινήσεις του ομίλου, στον οποίο παραμένουν τα ισχυρά χαρτιά της Intracom Defence και Intralot με στραμμένο το βλέμμα σε νέες χρηματαγορές και κλάδους με ανάπτυξη, ενώ όπως πληροφορείται η στήλη το καλοκαίρι για τον όμιλο σε επίπεδο ανακοινώσεων θα καταγράψει υψηλές θερμοκρασίες...

---

Μπλοκάραν τα συστήματα καταγραφής εντολών από τη ζήτηση για τη συμμετοχή στην Δημόσια Εγράφη της Dimand, με τη ζήτηση να φθάνει τελικά στα 130,4 εκατ. ευρώ και την εταιρεία να σηκώνει από την αγορά 98,071 εκατ. ευρώ. Οι πληροφορίες της στήλης λένε ότι η ζήτηση ήταν μεγαλύτερη, ωστόσο τεχνικά ζητήματα δεν άφησαν να καταγραφεί το συνολικό ποσό που ήταν αρκετά υψηλότερο.

Τέτοια θέματα προκύπτουν, ωστόσο αυτό που αξίζει να κρατήσει κανείς είναι ότι το εγχείρημα εισαγωγής της Dimand που ανέκοψε μια μακρά περίοδο ανομβρίας διεξαγωγής IPO στο Χρηματιστήριο αποτέλεσε ένα στοίχημα, το οποίο κρίνει πολλά.

 Άραγε θα ανοίξει το δρόμο για περισσότερες εισαγωγές εταιρειών ή η γενικότερη αρνητική πορεία των χρηματαγορών και τα κακώς κείμενα σε παγκόσμιο επίπεδο θα λειτουργήσουν αποθαρρυντικά;

Να διευκρινιστεί ότι η Dimand αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση εταιρείας, καθώς έχει σημαντική ανάπτυξη και διατηρεί ένα σύνθετο χαρτοφυλάκιο έργων με μεγάλη διασπορά κινδύνου, καθώς συμμετέχει σε ορισμένα από τα σημαντικότερα έργα στην Ελλάδα , ενώ εμπλέκεται και η ίδια στο κατασκευαστικό κομμάτι.

Την πρώτη μέρα δε της διαπραγμάτευσης της, που ήταν φορτισμένη συγκινησιακά τόσο για τον Δημήτρη Ανδριόπουλο, όσο και για τους στενούς συνεργάτες που είναι συνοδοιπόροι στην πορεία του, ανακοίνωσε και μια στρατηγική συμφωνία για ένα έργο ύψους 50 με 55 εκατ. ευρώ με την PWC για το τελευταίο ίσως φιλέτο της Κηφισίας, συνολικά 11 στρεμμάτων.

---

Η συγκυρία του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας και η απόφαση της ΕΕ να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο έχει φέρει στο προσκήνιο την αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, που σημειώνει συνεχή ανάπτυξη. 

Οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν δει εγκαίρως την ευκαιρία στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου και γι' αυτό έσπευσαν να παραγγείλουν νέα δεξαμενόπλοια LNG για τη θαλάσσια μεταφορά του. Όπως είπε και ο Γ. Καλογηράτος επικεφαλής της Capital Product Partners στο συνέδριο του Economist, οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκόσμιου στόλου LNG, έχοντας επενδύσει πάνω από 30 δισ. δολάρια τα τελευταία 5 χρόνια. Η τοποθέτηση αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν λάβουμε υπόψη και την πρόσφατη συμφωνία της ΕΕ με τις ΗΠΑ για προμήθεια επιπλέον 15 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αμερικανικού LNG έως το τέλος του 2022, που έχει ήδη ως αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση LNG Carriers για τη θαλάσσια μεταφορά του.

Το άλλο ενδιαφέρον σε όσα είπε ο CEO της CPLP είναι οι επενδύσεις που έχει κάνει ο όμιλος Μαρινάκη σε πλοία LNG τα τελευταία 4 χρόνια: 3,3 δις δολάρια για 14 νέα πλοία. Σε συνδυασμό πάντα με την κινητικότητα που σημειώνεται στην αγορά ομολόγων του ΧΑ και τις φωνές που ακούγονται όλο και πιο δυνατά για επικείμενο νέο ναυτιλιακό ομόλογο, από εταιρεία που είναι ήδη εισηγμένη στην αγορά ομολόγων... όπως η Capital...

---

Γνωστά στελέχη του χρηματιστηριακού χώρου με πολυετή εμπειρία και ισχυρά χαρτοφυλάκια αποχώρησαν ομαδικά από μεγάλη ΑΕΠΕΥ και πήραν μεταγραφή στην Fast Finance ΑΕΠΕΥ.  Eνδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ομάδα δεν θα πλαισιώνεται πλέον μόνο από τους εγχώριους διαχειριστές, αλλά και από μεγάλη Ελβετική Εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων και funds, που έχει την έδρα της στην Ελβετία, γραφεία στο Λονδίνο και πρόσφατα άνοιξε γραφείο και στο Κολωνάκι.

----

Η αλήθεια είναι ότι οι ρήτρες που προβλέπει η σύμβαση μεταξύ του δημοσίου και της Hellenic Train για τις άγονες γραμμές δεν είναι διόλου αστείες. Η εταιρεία δηλαδή, θα ελέγχεται για το εάν πραγματοποιεί, πράγματι, τα δρομολόγια για τα οποία θα επιδοτείται και σε περίπτωση…παρέκκλισης θα μειώνεται αναλογικά η αποζημίωση που λαμβάνει. «Μέχρι σήμερα, είτε ήταν κρατική, είτε ιδιωτική η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λάμβανε όλα τα χρήματα για τις άγονες γραμμές χωρίς επί της ουσίας να ελέγχει κανείς εάν αυτά τα δρομολόγια εκτελούνται» ανέφερε, χθες, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής στη συζήτηση της σύμβασης στη Βουλή. 

Επίσης, η σύμβαση προβλέπει ότι το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης θα επιστρέφεται στο δημόσιο για περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Κι αυτό επειδή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως χρήστης της γραμμής πληρώνει τέλη χρήσης στο διαχειριστή της γραμμής, τον ΟΣΕ», εξήγησε. Έτσι, υπολογίζεται ότι το Δημόσιο θα έχει άμεσο όφελος 450 εκατ. ευρώ και σε βάθος δεκαετίας περίπου δύο δισ. ευρώ. Να θυμίσουμε ότι η νέα σύμβαση προβλέπει για χρονικό διάστημα 10 ετών, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2031 με δικαίωμα παράτασης πέντε ακόμη ετών (μέχρι τέλη 2036), την αποζημίωση της Hellenic Train με 50 εκατ. ευρώ ετησίως ή 750 εκατ. ευρώ συνολικά. Σε όλο αυτό το διάστημα, η εταιρεία θα πρέπει να πραγματοποιήσει και σειρά επενδύσεων που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη μίσθωση, μέχρι τα τέλη του 2027, δέκα νέων υδρογονοκίνητων και δέκα νέων ηλεκτροκίνητων τρένων.

---

Θέμα χρόνου είναι, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το να μπορούμε να έχουμε σήμα στο κινητό, ενώ βρισκόμαστε στο μετρό ή σε τούνελ, κάτι που σήμερα δεν είναι εφικτό. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης επιδιώκει μέχρι το τέλος της χρονιάς, σε πιλοτική φάση, αρχικά, να υπάρχει κάλυψη του σήματος κινητής σε τουλάχιστον πέντε σταθμούς του Μετρό. Για το σκοπό αυτό έχει ήδη υπογραφεί σύμβαση μεταξύ της ΣΤΑΣΥ και της Cosmote και της Vantage Towers που έχει υποδομές κινητής. Μη ξεχνάμε ότι οι σταθμοί εκπομπής 4G/5G θα πρέπει να τοποθετούνται, ενόσω δεν λειτουργεί το μετρό. Ωστόσο, στο μετρό αναμένεται να κάνει γρηγορότερα την εμφάνισή του και το δωρεάν ίντερνετ (WiFi 4GR) του οποίου την ανάπτυξη έχουν αναλάβει η Wind, η Vodafone με τη Business Systems και ο ΟΤΕ. Η πρόσβαση σε ασύρματο ίντερνετ, όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία του επιβάτη, αλλά ενισχύει και την παραγωγικότητα αφού οι επιβάτες για ευνόητους λόγους. Και βέβαια θα καταστήσει εφικτή και την ανάλυση της συμπεριφοράς και των προτιμήσεων των επιβατών.

---

Υπεραξίες αναμένει τα επόμενα χρόνια από τα καράβια που έχει επενδύσει η Τεχνική Ολυμπιακή, με το περιβάλλον να δείχνει πως το ύψος των ναύλων θα παραμείνει υψηλό. Από την άλλη το κλείσιμο της εκκρεμότητας με το Πόρτο Καρράς δεν αναμένεται και σε αυτό δε φέρει ευθύνη η διοίκηση της εταιρείας, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη Γενική Συνέλευση. Τα λεφτά είναι δεσμευμένα σε «escrow account» και όπως αναλύθηκε από τα 23 εκατ. ευρώ, 7 εκατ. ευρώ διεκδικεί ο Δήμος Σιθωνίας για δημοτικά τέλη και χρήση Αιγιαλού, αλλά η υπόθεση έχει τελεσιδικήσει υπέρ της Τεχνικής Ολυμπιακής. Κάποια κεφάλαια από κατασκευαστικά έργα που έχει ολοκληρώσει στο παρελθόν αναμένει να εισπράξει το επόμενο διάστημα, ενώ υπενθυμίζεται πως η εταιρεία δραστηριοποιείται πλέον και στα κόκκινα δάνεια. Αναφορικά με τα ποσοστά συμμετοχής στα καράβια, αναλυτές τοποθετούν τα εκτιμώμενα έσοδα στα επόμενα έτη έως και στα 15 εκατ. ευρώ.

 ---

Είναι κοινό μυστικό πως το 2022 δεν έχει εξελιχθεί καθόλου καλά για τις εταιρείες τύπου start up, ιδίως αυτές που έχουν ανάγκη από νέα χρηματοδότηση. Η σουηδική Klarna, που παρέχει υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών, είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα, καθώς μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, η εκτιμώμενη αξία της έχει πέσει από τα περίπου 50 δισεκατομμύρια δολάρια στα 6 δις, κάνοντας την χρηματοδότησή της οδυνηρή για τους μετόχους της, καθώς είναι υποχρεωμένοι πλέον να παραχωρήσουν πολύ μεγαλύτερο μέρος της εταιρείας στους νέους μετόχους. Οι γενικεύσεις όμως περιέχουν πάντα κινδύνους. Δεν ισχύει λοιπόν το ίδιο για κάθε προβεβλημένη start up εταιρεία. Μία άλλη σουηδική επιχείρηση η οποία πέτυχε τις πρώτες τις πωλήσεις πριν μερικούς μήνες έχει κρατήσει ανέπαφη την εκτιμώμενη αξία της, παρά το πολύ αρνητικό περιβάλλον γύρω της. Η Northvolt, που είναι η πρώτη ευρωπαϊκή επιχείρηση που κατασκεύασε μπαταρία για ηλεκτρικό αυτοκίνητο και την παρέδωσε σε πελάτη, ανακοίνωσε χθες την υπογραφή συμφωνίας νέας χρηματοδότησής της. Η εταιρεία θα αντλήσει περίπου 1,1 δισεκατομμύριο δολάρια μέσω της έκδοσης ομολόγων που είναι μετατρέψιμα σε μετοχές. Στην χρηματοδότηση συμμετέχουν πολλά μεγάλα ονόματα του χώρου της διαχείρισης κεφαλαίων, όπως η Goldman Sachs και η Baillie Gifford, βιομηχανίες όπως η Volkswagen αλλά και η «δική» μας Olympia Group.

Το ενδιαφέρον συμπέρασμα που προκύπτει από τα δημοσιεύματα του διεθνούς οικονομικού τύπου είναι πως οι όροι της χρηματοδότησης είναι τέτοιοι που αποτιμούν την αξία της εταιρείας κοντά στα 12 δισεκατομμύρια δολάρια, όσο δηλαδή είχε αποτιμηθεί μέσα στο 2021 όταν χρηματοδοτήθηκε για τελευταία φορά. Προφανώς, οι χρηματοδότες έκριναν πως η εταιρεία έχει κάνει αρκετή πρόοδο και δεν την βλέπουν με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι την έβλεπαν πέρσι. Εδώ που τα λέμε, άλλο πράγμα είναι μία εταιρεία που ξεκινάει να φτιάξει τα πρώτα ανεξάρτητα εργοστάσια μπαταριών για ηλεκτροκινούμενα οχήματα στην Ευρώπη, και συνεργάζεται με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW, Volkswagen, Volvo Cars και άλλο μία fintech όπως η Klarna που αναφέραμε προηγουμένως. Τα χρονοδιαγράμματα τηρούνται και η ζήτηση για τα προϊόντα που σύντομα θα παράγει μαζικά είναι πολύ μεγάλη, όπως δήλωσε και ο γενικός διευθυντής της εταιρείας. Αν τα πράγματα συνεχίσουν να εξελίσσονται σύμφωνα με το σχέδιο της εταιρείας, δεν αποκλείεται να δούμε την Northvolt να αποφασίσει να κάνει και το μεγάλο βήμα της εισόδου σε κάποιο χρηματιστήριο, είναι άλλωστε κάτι που ενδιαφέρει την εταιρεία και τους βασικούς της μετόχους. Ας μην βιαζόμαστε πολύ όμως, αυτό δεν θα γίνει πριν περάσει τουλάχιστον ένας χρόνος. 

---

Ο δανειστής κρυπτονομισμάτων Voyager Digital υπέβαλε αίτηση πτώχευσης, και έγινε η δεύτερη υψηλού προφίλ εταιρεία κρυπτονομισμάτων που πτώχευσε τις τελευταίες ημέρες. Το Voyager που έχει έδρα το Τορόντο κατέθεσε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές στην Περιφέρεια της Νέας Υόρκης, εκτιμώντας ότι είχε περισσότερους από 100.000 πιστωτές και περιουσιακά στοιχεία μεταξύ 1 και 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το ίδιο εύρος κατέγραψε και για τις υποχρεώσεις της.

Η εταιρεία πιστεύει ότι «τα κεφάλαια θα είναι διαθέσιμα για διανομή σε μη εξασφαλισμένους πιστωτές», σύμφωνα με το έγγραφο που κατατέθηκε. Οι εταιρείες κρυπτονομισμάτων -και ειδικότερα οι πλατφόρμες δανεισμού κρυπτονομισμάτων- αντιμετώπισαν προβλήματα φερεγγυότητας τις τελευταίες εβδομάδες, με αρκετές να σταματάνε τις αναλήψεις των πελατών. Το χαρτοφυλάκιο δανείων του Voyager αντιπροσώπευε σχεδόν το μισό του συνολικού ενεργητικού του και σχεδόν το 60% αυτού του χαρτοφυλακίου δανείων αποτελείται από δάνεια προς το Three Arrows.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.