Black Box: Στην τελική ευθεία τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Κουβάρι δίχως τέλος η ΛΑΡΚΟ, απογείωση για Aegean και το τέλος των πέτρινων χρόνων

Η αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής «Τρίαινας» είναι πλέον πραγματικότητα καθώς στην τελική ευθεία μπαίνει η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μετά τη δημοσίευση προς διαβούλευση του σχετικού νομοσχεδίου.

Μετά τη Σύρο υπό την ONEX και τον Πάνο Ξενοκώστα που έσπασε το ρόδι και έβαλε την Ελλάδα ξανά στο χάρτη των ναυπηγοεπισκευαστικών δυνάμεων της περιοχής, προχώρησε ο Σκαραμαγκάς και πλέον η Ελευσίνα έρχεται στο πρότυπο της Σύρου να ολοκληρώσει το παζλ και να δώσει την απαραίτητη ώθηση, ώστε η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να «αναγεννηθεί», να επανεργοποιηθεί, να διεκδικήσει και να αναλάβει - προοπτικά - υψηλού επιπέδου κατασκευαστικό αντικείμενο, εντός και εκτός χώρας.

Η Ελλάδα διαθέτει τα εχέ́γγυα για σημαντική και βιώσιμη ανάπτυξη του ναυπηγικού κλάδου στο μέλλον, καθώς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, που αποτελούν τους πυρήνες της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη γεωγραφική τους θέση, τις βασικές τους υποδομές και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού τους.

Με το νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, για την ενιαία συμμετοχή του Δημοσίου ως πιστωτή στην επιχειρούμενη εξυγίανση. Τα οφέλη από την εξυγίανση και το προωθούμενο νομοσχέδιο είναι προφανή, ωστόσο το σημαντικότερο είναι ότι κατατίθεται σχέδιο εξυγίανσης της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, χωρίς να συνδέεται με κρατικό συμβόλαιο. 

Ειδικότερα, πουθενά στις εισηγήσεις δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά ότι για τη βιωσιμότητα του επιχειρηματικού πλάνου πρέπει το ελληνικό δημόσιο, εν προκειμένω το Πολεμικό Ναυτικό, να προχωρήσει σε παραγγελία πλοίων ή στο κλείσιμο συμβολαίων. Το σχέδιο νόμου που «πατά» στο σχέδιο εξυγίανσης της ONEX περιλαμβάνει επενδύσεις περίπου 170 εκατ. ευρώ στο «εμπορικό» κομμάτι των ναυπηγείων, εκ των οποίων τα 102 εκατ. ευρώ προέρχονται από τον Κρατικό Αμερικανικό Οργανισμό Επενδύσεων DFC. Στο «αμυντικό» κομμάτι, η ιταλική Fincantieri μέσω της κοινοπραξίας με την ONEX σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 100 εκατ. Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, η κοινοπραξία θα αναλάβει την εξυπηρέτηση χρεών ύψους 220 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 419 εκατ. που έχουν προκύψει από την προηγούμενη εταιρεία.

Άμεση θα είναι η επίδραση σε όρους απασχόλησης, αφού υπολογίζεται ότι το εμπορικό και το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα απασχολούν πάνω από 2.000 άτομα, με τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο να είναι πάνω από μισό δισ. ευρώ. Τέλος, αν σε αυτά  υπολογιστεί και η έμμεση αύξηση κατά 0,5% στο ΑΕΠ, μπορεί κάποιος να καταλάβει γιατί η κυβέρνηση στηρίζει το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων.

Άλλωστε, η  πλήρης επαναφορά των Ναυπηγείων Ελευσίνας δημιουργεί και τις προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής σταθερότητας με την εκτέλεση, μεταξύ άλλων, εργασιών επισκευών και μετασκευών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά και άλλων πλατφορμών, όπως άντλησης υδρογονανθράκων.

---

Κουβάρι δίχως τέλος μοιάζει η υπόθεση της ΛΑΡΚΟ, με μια ακόμη παράταση της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών να προστίθεται στις προηγούμενες αυτή τη φορά για τις 29 Ιουλίου. Αγκάθι στη διαδικασία για τη μεταλλευτική επιχείρηση είναι οι συνολικές υποχρεώσεις προς τη ΔΕΗ, μεταφορικές επιχειρήσεις, εργολάβους και ΕΦΚΑ που ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια ευρώ και για την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλλει σημαντικά πρόστιμα.

Βέβαια το μεγάλο θέμα που μπορεί να θέσει εν αμφιβόλω και τη νέα ημερομηνία είναι αυτό με τα ασφαλιστικά μέτρα κατά των ομαδικών απολύσεων που έχουν αιτηθεί τα σωματεία εργαζομένων.

Άρα ενδέχεται να υπάρξει και νέα παράταση, αν στο διάστημα των τριών εβδομάδων μέχρι τις 29 Ιουλίου δεν έχει ανακοινωθεί η σχετική απόφαση της δικαιοσύνης ή αν υπάρξει πάγωμα της διαδικασίας.

Η προσφυγή των σωματείων επιδιώκει την ακύρωση της διαδικασίας ομαδικής απόλυσης περίπου 1.050 εργαζομένων. Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο, με βάση το οποίο έχει υπαχθεί στο πτωχευτικό δίκαιο η ΛΑΡΚΟ, ο ειδικός διαχειριστής οφείλει να ολοκληρώσει τις απολύσεις, έτσι ώστε οι νέοι μέτοχοι που θα προκύψουν από τη διαγωνιστική διαδικασία να αναλάβουν την εταιρεία ελεύθερη κάθε υποχρέωσης. 

Τα ποσά της αποζημίωσης των εργαζομένων έχουν προϋπολογιστεί και έχει αποφασιστεί πως θα καλυφθούν από το Δημόσιο. Ενόσω αυτή η διαδικασία δεν ολοκληρώνεται, οι επενδυτές δεν πρόκειται να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά, εξηγούν πηγές της αγοράς. Σημειώνεται βεβαίως πως ένας σημαντικός αριθμός από τους σημερινούς εργαζομένους αναμένεται να προσληφθεί εκ νέου από τη νέα ιδιοκτησία.

Η ΛΑΡΚΟ κοστίζει 22 περίπου εκατομμύρια ευρώ το εξάμηνο ή 3,6 εκατ. ευρώ το μήνα στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι δύο διαγωνισμοί που πραγματοποιούν το ΤΑΙΠΕΔ και η Ειδική Διαχείριση, για το εργοστάσιο και τα μεταλλεία αντίστοιχα, έχουν λάβει αλλεπάλληλες παρατάσεις.

Υπενθυμίζεται πως η ΛΑΡΚΟ πωλείται μέσω δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Ο ένας διενεργείται από το ΤΑΙΠΕΔ και αφορά στην εκμίσθωση του εργοστασίου της και ο άλλος από τον ειδικό διαχειριστή και αφορά πώληση περιουσιακών στοιχείων, όπως τα δικαιώματα εκμετάλλευσης λατομείων ανά τη χώρα.

Η σύμβαση με την οποία θα γίνει η εκμίσθωση του εργοστασίου από το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναρτηθεί στο VDR και κατόπιν σχετικής διαβούλευσης προβλέπει πενταετή προθεσμία προς τους νέους μετόχους, προκειμένου να ολοκληρώσουν την περιβαλλοντική συμμόρφωση του ρυπογόνου εργοστασίου και ενδεχομένως να έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες την ερχόμενη εβδομάδα για τα τεκταινόμενα από τη διοίκηση του Ταμείου.

---

Το τέλος της μιζέριας στον κατασκευαστικό κλάδο ευτυχώς είναι γεγονός. Αυτό δεν είναι κάτι αυτονόητο, εάν λάβουμε υπόψη τα πέτρινα χρόνια που έχει περάσει ο κλάδος με εξαγγελίες και υποσχέσεις για έργα που ποτέ δεν πραγματοποιούνταν. Αυτά τα λέμε με αφορμή την πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ που πιστοποιεί τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές ανάπτυξης των κατασκευών. Όχι άδικα, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει να υλοποιείται η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου, ενώ στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται ένας πολύ μεγάλος αριθμός projects. 

Ο φορέας αναλύει τις δράσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι επιχορηγήσεις περίπου 8 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε έργα που έχουν άμεση σχέση με τις κατασκευές, κινητοποιώντας συνολικούς πόρους πάνω από 13 δισεκατομμύρια ευρώ. Ποιοι τομείς θα απορροφήσουν τα μεγαλύτερα κεφάλαια; Η ενέργεια (4,6 δισ.), οι μεταφορές (4,1 δισ.) και το Περιβάλλον (2,9 δισ.). Εκτιμάται, δε, ότι μαζί με τους πόρους από τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης (και τους κινητοποιούμενους από τα δάνεια πόρους χρηματοδότησης) για έργα με άμεση σχέση με τις κατασκευές θα μπορούσαν να κινητοποιηθούν την περίοδο 2022-2026 συνολικά 27 δισ. ευρώ. Το ποσό αντιστοιχεί σε επιχορηγήσεις 13,3 δισ. και δάνεια 13,7 δισ. Το καλό είναι ότι ύστερα από τις ανακατατάξεις των τελευταίων μηνών οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι περισσότερο από ποτέ οργανωμένες.

---

Σίγουρα οι αερομεταφορές βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρά προβλήματα, όπως, για παράδειγμα, το αυξημένο κατά 120% κόστος καυσίμου, συγκριτικά με το 2019, ο πληθωρισμός και το υψηλό ενεργειακό κόστος που έχει πριονίσει την αγοραστική δύναμη νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Ωστόσο, οι προοπτικές είναι θετικές για την Aegean. Όπως, δε, ανέφερε, ο πρόεδρος της αεροπορικής, χθες, στην ετήσια γενική συνέλευση οι ζημίες των περίπου 72 εκατ. ευρώ του 2021 αντιστοιχούν σε περίπου 10% του κύκλου εργασιών της Aegean. Αναλογικά, το ποσοστό αυτό είναι από τα πιο χαμηλά, σε σύγκριση με τις επιδόσεις εισηγμένων στο χρηματιστήριο ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών. Επίσης, η αεροπορική μετέφερε τον Ιούνιο 1,3 εκατ. επιβάτες, μέγεθος που φανερώνει ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση, σε σχέση με τον Μάιο, οπότε είχε μεταφέρει περίπου 1 εκατομμύριο άτομα. Και μέχρι το τέλος της χρονιάς, η αεροπορική θα έχει παραλάβει 12 νέα Airbus Α320neo, γεγονός που θα καταστήσει ακόμη πιο ανταγωνιστική την εταιρεία. Με τα δεδομένα αυτά, η Aegean θα εμφανίσει φέτος κερδοφορία, δηλαδή θα είναι η πρώτη χρήση θετικών αποτελεσμάτων από τότε που εκδηλώθηκε ο κορωνοϊός.

 ---

Αν και καθυστερημένη η αντίδραση του Ελληνικού Χρηματιστηρίου έναντι των ξένων αγορών, χθες μας αποζημίωσε και με το παραπάνω. Ιδιαίτερη σημασία νομίζουμε αποκτά το γεγονός ότι ενισχύθηκε έχοντας ως «βαρίδια» δύο αποκοπές μερισμάτων από εταιρείες του FTSE 25. Το θετικό είναι πως μετά από 6 πτωτικές, έβγαλε αντίδραση και σήμερα περιμένουμε το χρησμό της Fitch. Υπάρχει αισιοδοξία στην αγορά ότι μπορεί να μας αναβαθμίσει, αν και οι πιο ψύχραιμες φωνές λένε πως οι ανησυχίες για τον πληθωρισμό και την παγκόσμια ανάπτυξη δεν είναι αμελητέες και μπορούν να επηρεάσουν την απόφαση του οίκου. Οι αγορές πάντως θέλουν ένα θετικό νέο και η δική μας δεν ξέρουμε αν θα το βρει στη Fitch, αλλά πρέπει να ισορροπήσει στα τρέχοντα και λίγο υψηλότερα επίπεδα για να αποφύγουμε τα χειρότερα. Για να δούμε όμως μεσοπρόθεσμη βελτίωση θα πρέπει να δούμε κάποια αποκλιμάκωση στις τιμές ενέργειας, αλλά και συνολικά των πρώτων υλών. Σε κάποια προθεσμιακά συμβόλαια βλέπουμε πως έχει γίνει μία σημαντική διόρθωση από τα υψηλά και αν διατηρηθεί η τάση, πιθανότατα να το δούμε και στις τιμές στην αγορά, επομένως να βελτιωθεί ξανά η ζήτηση σε κάποιους κλάδους που το προηγούμενο διάστημα πάγωσε λόγω εξωφρενικών τιμών.

---

 Η μετοχή των ΕΛΠΕ ξεχώρισε στη χθεσινή συνεδρίαση. Πολλοί αναλυτές το τελευταίο διάστημα έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στη Motor Oil, αλλά και αυτή ωφελείται από τα καλά περιθώρια διύλισης και την ανάκαμψη της ζήτησης. Ο τουρισμός στη χώρα πάει εξαιρετικά και ίσως καλύτερα από τις εκτιμήσεις. Αυτή η εξέλιξη θα βοηθήσει τα αποτελέσματα, ενώ το κρίσιμο βέβαια διάστημα όπως έχουν πει και οι διοικήσεις είναι το τέταρτο τρίμηνο.  Θα πρέπει να σημειωθεί πως, όπως και στην περίπτωση της Motor Oil, έτσι και στα ΕΛΠΕ, η τιμή της μετοχής είναι μακριά από τα προ πανδημίας επίπεδα, λόγω των ανησυχιών για την ενεργειακή μετάβαση, αλλά οι διοικήσεις των δύο ομίλων δείχνουν με τις κινήσεις τους πως γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και κυρίως πώς να το κάνουν προς όφελος των μετόχων.

---

Αν η Ευρώπη αποφασίσει να «φουλάρει» τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από άνθρακα, μάλλον δεν θα έχει πρόβλημα. Σε αντίθεση με ότι συνέβαινε στην αρχή της χρονιάς, όταν τα αποθέματα ήταν σε αρκετά χαμηλό επίπεδο, οι μαζικές εισαγωγές άνθρακα απ’ όλο τον κόσμο έχουν κατακλύσει τα ευρωπαϊκά λιμάνια και έχουν αρχίσει να γεμίζουν τις αποθήκες. Από ρεπορτάζ του Bloomberg μαθαίνουμε πως οι εισαγωγές άνθρακα που περνάνε μέσα από τα βασικά λιμάνια του Βελγίου και της Ολλανδίας (Αμβέρσα, Ρότερνταμ και Άμστερνταμ) ήταν, για το πρώτο εξάμηνο του 2022, ανεβασμένες κατά 35% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Σχεδόν τριάντα έξι εκατομμύρια άνθρακα πέρασαν από αυτά τα τρία λιμάνια, τα οποία είναι οι βασικότεροι ενεργειακοί κόμβοι της Ευρώπης.

Οι αυξημένες εισαγωγές αποδίδονται στην προσπάθεια των ηλεκτρικών εταιρειών και αρκετών βιομηχανιών να εξασφαλίσουν εγκαίρως τις ποσότητες που χρειάζονται, καθώς δεν είναι πια εύκολη η εισαγωγή άνθρακα από την Ρωσία. Ο εισαγόμενος άνθρακας έρχεται κυρίως από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και την Κολομβία, και μάλιστα, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, είναι αρκετά καλύτερης ποιότητας από τον ρωσικό, με πολύ μεγαλύτερη θερμική απόδοση. Τα αποθέματα άνθρακα που περιμένουν στα τρία μεγάλα λιμάνια μέχρι να ταξιδέψουν προς τους τελικούς προορισμούς τους βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2019, στους 6,6 εκατομμύρια τόνους, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του έτους ήταν κάτω από το μισό, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε ετών. Ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν έξω από το λιμάνι της Αμβέρσας για να ξεφορτώσουν τον άνθρακα είναι στο τριπλάσιο του συνηθισμένου, καθώς η χωρητικότητα των αποθηκών του λιμανιού έχει σχεδόν εξαντληθεί.

Τα πράγματα έχουν γίνει λίγο πιο δύσκολα γιατί η στάθμη των ποταμών μέσω των οποίων ταξιδεύει συχνά το κάρβουνο είναι σχετικά χαμηλή για την εποχή δυσκολεύοντας την ναυσιπλοΐα. Ένα άλλο πρόβλημα είναι η έλλειψη φορτηγίδων που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά του άνθρακα μέσω των ποταμών και των καναλιών. Όπως μαθαίνουμε, η έλλειψη οφείλεται στο γεγονός πως πολλά από αυτά τα σκάφη έχουν μετακινηθεί προς την Ουκρανία, για να βοηθήσουν στην μεταφορά σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος. Πέρα πάντως από τις δυσκολίες, και από το γεγονός πως οι εισαγωγές άνθρακα γίνονται σε αρκετά υψηλές τιμές (όπως σε όλες τις ενεργειακές πρώτες ύλες εξάλλου), φαίνεται πως οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις έχουν κινητοποιηθεί με αρκετά ικανοποιητικό τρόπο, έτσι ώστε οι φόβοι πως θα «μείνουμε και από κάρβουνο» να είναι μάλλον αμελητέοι.

---

Σημαντική στιγμή για την αποκεντρωμένη οικονομία DeFI. Το μεγαλύτερο σε Total Locked Value αποκεντρωμένο πρωτόκολλο, το MakerDAO πέρασε ψηφοφορία για τη δημιουργία ενός θησαυροφυλακίου DAI για την Huntingdon Valley Bank με έδρα τις ΗΠΑ.

Το MakerDAO ενέκρινε πως η Huntingdon Valley Bank, μια ρυθμιζόμενη τράπεζα με έδρα τις ΗΠΑ που ιδρύθηκε το 1871, θα ανοίξει ένα θησαυροφυλάκιο stablecoin στο πρωτόκολλο. Αυτό το θησαυροφυλάκιο θα λειτουργεί ως σύστημα που επιτρέπει στην τράπεζα να δανείζεται κρυπτονομίσματα DAI, μετά την έκδοση δανείων στον ισολογισμό της ως εξασφάλιση. Το ανώτατο όριο χρέους 100 εκατομμυρίων δολαρίων, αναμένεται να αυξηθεί σε 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

Η ψηφοφορία του DAO ολοκληρώθηκε με περισσότερο από το 80% των συνολικών ψήφων, να υποστηρίζει την πρόταση της τράπεζας να ανοίξει ένα θησαυροφυλάκιο Maker. Κατά την έναρξη λειτουργίας, η τράπεζα θα μπορεί να δανειστεί έως και 100 εκατομμύρια δολάρια, με το ανώτατο όριο του χρέους να αυξάνεται στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια τους επόμενους 12 μήνες. Μια εταιρεία καταπιστεύματος με έδρα το Delaware με την ονομασία MakerDAO Bank Participation Trust θα συνδιαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία της τράπεζας για λογαριασμό του MakerDAO.

---

Υπερβολικό ίσως , ωστόσο ας διευκρινίσουμε πως το μπλοκάρισμα συστημάτων καταγραφής εντολών για συμμετοχή στη Δημόσια Εγγραφή της Dimand  δεν αφορούσε τα συστήματα του Χρηματιστηρίου, τα οποία όπως μας επιβεβαιώθηκε από όλες τις πλευρές λειτούργησαν άψογα. Η.. «ουρά» που σχηματίστηκε στις επικείμενες εντολές αφορούσε σε στάδιο πριν την εισαγωγή αυτών στο Ηλεκτρονικό Βιβλίο Προσφορών(Η.ΒΙ.Π).

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.