Ψήφο εμπιστοσύνης στο σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την Onex έδωσαν χθες 593 από τους 600 εργαζομένους, οι οποίοι συμφωνούν με το σχέδιο εξυγίανσης. Ειδικότερα, με σχετική απόφαση που πήρε πλειοψηφία 99,7% επικαιροποιήθηκε το σχέδιο εξυγίανσης. Μάλιστα, σε σχετική επιστολή που κοινοποιείται στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, οι εργαζόμενοι ζητούν την επίσπευση των διαδικασιών από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου.
Η παραπάνω εξέλιξη έρχεται σε κατάλληλη χρονική στιγμή, καθώς άμεσα αναμένεται η απόφαση από την DG Comp για τη διάσωση των Ναυπηγείων, η οποία τυπικά ζητείται και εντός 20 ημερών αναμένεται η ψήφιση από τη βουλή.
«Θα σας παρακαλούσαμε για τα θέματα που άπτονται των εργατικών και εργασιακών, να μην ασχολείστε, καθώς αυτό είναι θέμα που αφορά μόνο εμάς, τους εργαζομένους και το νέο ιδιοκτήτη. Και εμείς έχουμε συμφωνήσει σε όλα μαζί του» αναφέρουν στην επιστολή τους οι εργαζόμενοι, ενώ συμπληρώνουν πως «παρακαλούμε όπως επισπεύσετε άμεσα τις δικές σας εγκρίσεις εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου ώστε να μπορέσουμε εμείς να διασώσουμε τα ναυπηγεία».
Το σχέδιο εξυγίανσης υπό την Onex, η συμμετοχή της DFC και της Ιταλικής Fincantieri με ναυπηγική εμπειρία σε 18 χώρες και τζίρο άνω των 5,5 δισ. ευρώ, καθιστούν την επένδυση μια από τις πλέον εμβληματικές στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία. Σε μια περίοδο που η ανανέωση του στόλου και η μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία είναι πολλά υποσχόμενη για τη συγκεκριμένη βιομηχανία.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο προβλέπει το διαχωρισμό του ναυπηγείου σε δύο διαφορετικές οντότητες, μια για αμυντικές ναυπηγήσεις και μια δεύτερη για ναυπηγήσεις εμπορικών πλοίων. Επίσης προβλέπει την ανάληψη περί των 230 εκατομμυρίων ευρώ υποχρεώσεων, αλλά και επενδύσεις ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 10ετιας. Παράλληλα προβλέπεται η δημιουργία άνω των 2.000 θέσεων εργασίας και πολλαπλά οφέλη για την οικονομία με έμμεση αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,5%. Τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο στο συγκεκριμένο διάστημα αναμένεται να περάσουν τα 500 εκατ. ευρώ και για τα ασφαλιστικά ταμεία τα 300 εκατ. ευρώ.
---
Συνολικά 13 τράπεζες έσβησαν από το χάρτη και μεταξύ αυτών και 8 συνεταιριστικές, όμως η Παγκρήτια και η τράπεζα των Χανίων δημιουργούν την Candia και οδεύουν προς το Χρηματιστήριο.
Το 1994 με έδρα το νομό Ηρακλείου ιδρύθηκε η Παγκρήτια Τράπεζα, ενώ ένα χρόνο αργότερα ιδρύθηκε η Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων. Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι, η ελληνική οικονομία πέρασε δύσκολες ημέρες, μαζί και οι τράπεζες που μειώθηκαν όχι μόνο από διαδικασίες συγκέντρωσης, αλλά και λόγω capital controls και κόκκινων δανείων.
Είδαμε τον αριθμό των τραπεζικών ιδρυμάτων να φθίνει διαρκώς και αυτό ίσχυσε για μικρές και μεγάλες τράπεζες, χωρίς εξαίρεση με τις συνεταιριστικές τράπεζες να αποδεκατίζονται. Έπαψαν να υπάρχουν εκτός από την Πανελλήνια Τράπεζα, οι συνεταιριστικές Αχαϊκή, Εύβοιας, Δωδεκανήσου, Πελοποννήσου, Δυτικής Μακεδονίας, Λαμίας και Λέσβου – Λήμνου.
Αλλά όχι και οι τράπεζες της Κρήτης που από την αρχή είχαν τη δική τους φυσιογνωμία, μία πολύ γερή βάση κι έναν ισχυρό δεσμό με την τοπική οικονομία και απολάμβαναν σημαντικό μερίδιο στην ακμαία αγορά της Κρήτης. Το 2016, ένα χρόνο μετά την αποχώρησή του από την Τράπεζα Πειραιώς, ο Μιχάλης Σάλλας επανήλθε στα τραπεζικά δρώμενα, καθώς η Παγκρήτια είχε αποφασίσει αύξηση κεφαλαίου και ο έμπειρος τραπεζίτης συμφώνησε να συμμετέχει με σημαντικό μερίδιο άνω του 15%.
Σήμερα ο όμιλος Lyktos του οποίου ο κ. Σάλλας είναι πρόεδρος, έχει μερίδιο 20% στην Παγκρήτια, η οποία μεγαλώνει και άλλο με τη φιλική συγχώνευση με την Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων και την απορρόφηση της HSBC Ελλάδος, ενώ ενισχύεται και με αύξηση κεφαλαίου 100 εκατ. ευρώ. Η εισαγωγή στο ΧΑ θα είναι κομβικό σημείο αυτής της ανοδικής πορείας.
---
Προς τα τέλη του μήνα, άνευ απροόπτου, θα πραγματοποιηθεί η τελετή έναρξης υλοποίησης μιας νέας επένδυσης στην Καβάλα. Αναφερόμαστε στην μονάδα παραγωγής αιθυλικής αλκοόλης στην Καβάλα που θα υλοποιήσει o όμιλος οινοπνευματωδών ποτών Alexandrion. Η πρώτη της φάση που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει σημαντικά τα 35 εκατ. ευρώ, θα ξεκινήσει να υλοποιείται, σε έκταση 50 στρεμμάτων στη βιομηχανική περιοχή της Καβάλας με στόχο τη δημιουργία εργοστασίου αιθυλικής αλκοόλης με δυναμικότητα 30 εκατ. τόνων ετησίως.
Εάν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες στο εν λόγω event θα συμμετέχει και ο πρωθυπουργός. Και όχι άδικα, καθώς το συγκεκριμένο project της Alexandrion Distillery Hellas, θυγατρικής του ρουμανικού ομώνυμου ομίλου οινοπνευματωδών ποτών βάζει την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των χωρών που παράγουν αιθυλική αλκοόλη. Ουσιαστικά, συμβάλει στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας που είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Στην επένδυση της Alexandrion, που θα δημιουργήσει 100 θέσεις εργασίας, είχε αναφερθεί, για πρώτη φορά επίσημα, το περασμένο φθινόπωρο κατά την παρουσίαση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Εξωστρέφειας ο υφυπουργός Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας, Κώστας Φραγκογιάννης.
---
Το rebound στην αγορά ακινήτων οφείλεται και στην ανάκαμψη των αιτήσεων μέσω Χρυσής Βίζας, κάτι που φαίνεται από τα στοιχεία της Enterprise Greece. Το πρώτο δηλαδή, τετράμηνο της φετινής χρονιάς εκτιμάται ότι τα αιτήματα ήταν υπερδιπλάσια σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 οπότε η σκιά της πανδημίας ήταν βαριά. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι κατατέθηκαν ελαφρώς περισσότερα από 550 αιτήματα έναντι περίπου 260 αιτημάτων. Για να υπάρχει όμως, μία βάση σύγκρισης, να πούμε ότι συνολικά από την αρχή του προγράμματος-το 2013- έως και το 2020 εκδόθηκαν 8.011 άδειες, έναντι 7.608 αδειών έως και το 2019. Με άλλα λόγια, το 2020 οι νέες άδειες περιορίστηκαν σε 403, καθώς η πανδημία είχε εκμηδενίσει τις ξένες επενδύσεις στο real estate και κυρίως αυτές που πραγματοποιούν Κινέζοι, οι οποίοι, κατά παράδοση, κάνουν χρήση του προγράμματος Golden Visa. Σε κάθε περίπτωση, οι επενδύσεις μέσω Χρυσής Βίζας, έχουν επανέλθει, με βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας να είναι οι χαμηλές τιμές. Τα συγκεκριμένα deals, που αφορούν αγοραπωλησίες αξίας τουλάχιστον 250.000 ευρώ, συμβάλουν και στην μείωση του αποθέματος των ακινήτων, αποτελώντας, ως ένα βαθμό, την αιτία για την οποία το ελληνικό real estate δεν επλήγη, τουλάχιστον σοβαρά, από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
---
Περαιτέρω πτώση για τον δείκτη S&P500 στη Wall Street, το βαρόμετρο των παγκόσμιων αγορών μετοχών, βλέπει η Morgan Stanley και προτιμά να μην κυνηγήσει τις κούρσες του επιβεβαιωμένου από τεχνικής άποψης bear market. Εκτιμά ότι οι επόμενοι δύο μήνες θα δείξουν περισσότερα σημάδια επιβράδυνσης της οικονομίας και της κερδοφορίας των επιχειρήσεων και δεν βλέπει κορύφωση του πληθωρισμού μέχρι τον Σεπτέμβριο, το νωρίτερο.
Η Morgan Stanley θεωρεί ότι μια επιστροφή στο μέσο επίπεδο τιμών του πρώτου εξαμήνου του 2020 θα σήμαινε τις 3.200 μονάδες για τον δείκτη S&P 500, τις 3.000 μονάδες για τον ευρωπαϊκό δείκτη Euro Stoxx 50, πτώση κάτω από τις 9.000 μονάδες για τον δείκτη NASDAQ και τα 9.000 δολάρια για το Bitcoin.
Πιο απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις της ΒofA που εκτιμά ότι το bear market μετά την πτώση πάνω από 20% του S&P500 από την κορυφή των 4.797 μονάδων θα τον στείλει στις 3.000 μονάδες μέχρι τον Οκτώβριο, χαμηλότερα από την εκτίμηση της Morgan Stanley.
Η BofA θεωρεί ότι οι επενδυτές θα πρέπει να προβούν σε λίγες αγορές με τον δείκτη S&P 500 στις 3.600 μονάδες, να «δαγκώσουν» περισσότερο στις 3.300 μονάδες και να τον «καταβροχθίσουν» στις 3.000 μονάδες. Η πτώση των μετοχών θα δημιουργήσει τις συνθήκες για το επόμενο bull market.
---
Μπορεί η Κίνα να είναι πολύ σημαντική αγορά για την αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, να παράγει εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα τον χρόνο στο εργοστάσιό της και να πουλάει ένα μεγάλο μέρος από αυτά μέσα στην χώρα, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως οι αρχές της χώρας την εμπιστεύονται. Πέρυσι τον Μάρτιο, είχαμε μάθει από το Reuters πως ο στρατός της χώρας είχε απαγορεύσει την είσοδο των αυτοκινήτων της εταιρείας σε ορισμένες στρατιωτικές εγκαταστάσεις, με πρόσχημα την ανησυχία των αξιωματούχων για τις κάμερες που διαθέτουν τα αυτοκίνητα. Κάτι παρόμοιο είχε αναφερθεί δύο μήνες αργότερα πως συνέβη και σε κυβερνητικές πολιτικές εγκαταστάσεις. Ο ισχυρός άνδρας της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Έλον Μασκ, είχε δηλώσει τότε πως τα αυτοκίνητα της επιχείρησής του δεν κατασκοπεύουν κανέναν μέσα στην Κίνα, ή και έξω από αυτήν, προσθέτοντας πως αυτό θα ήταν ούτως ή άλλως αδιανόητο γιατί η εταιρεία θα οδηγείτο σε βέβαιο κλείσιμο. Μερικούς μήνες μετά, η εταιρεία είχε ανακοινώσει πως όλα τα στοιχεία που συλλέγονται από τα συστήματα των αυτοκινήτων που έχει πουλήσει στην Κίνα θα φυλάσσονται σε βάσεις δεδομένων εντός της Κίνας. Ακούγοντας αυτή την είδηση υποθέσαμε πως η εταιρεία δεν θα αντιμετώπιζε στο μέλλον άλλα τέτοια προβλήματα.
Κάναμε όμως λάθος: Από ρεπορτάζ του Reuters πληροφορηθήκαμε πως πριν μερικές ημέρες απαγορεύθηκε η κυκλοφορία των Tesla σε ορισμένες περιοχές της πόλης Chengdu, την οποία επισκέφθηκε εκείνες τις ημέρες ο πρόεδρος της χώρας Xi Jinping. Από το ίδιο ρεπορτάζ μάθαμε πως η τροχαία της περιοχής του Beidaihe, ενός παραλιακού θέρετρου που βρίσκεται τριακόσια χιλιόμετρα ανατολικά από το Πεκίνο, θα απαγορεύει την είσοδο στα αυτοκίνητα Tesla για περίπου δύο μήνες, αρχής γενομένης από την 1η Ιουλίου. Αυτό ακούγεται αρκετά παράξενο για κάποιον που δεν ξέρει.
Ούτε εμείς ξέραμε βέβαια, αλλά το Reuters και η Wikipedia μας βοήθησαν να καταλάβουμε τι γίνεται, αναφέροντας πως το Beidaihe θεωρείται το καλοκαιρινό ησυχαστήριο των ανώτατων στελεχών του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας. Κάθε καλοκαίρι μαζεύονται αρκετοί αξιωματούχοι, αλλά και μέλη της ανώτατης ηγεσίας της χώρας. Φημολογείται πως στα δωμάτια κάποιων σπιτιών κοντά στην θάλασσα λαμβάνονται σοβαρές αποφάσεις τις οποίες μαθαίνει ο υπόλοιπος κόσμος πολύ αργότερα.
Κάτι τέτοιες μικρές ειδήσεις μας εδραιώνουν την πεποίθηση πως η δυσπιστία της κινεζικής ηγεσίας είναι τόσο βαθιά που φθάνει μέχρι σημείου παράνοιας. Εμείς βέβαια δεν έχουμε εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Σανγκάη, οπότε μπορούμε να κοιμόμαστε αρκετά ήσυχα το βράδυ. Ο φίλος μας ο Έλον Μασκ ίσως να ανησυχεί λίγο περισσότερο, όταν σκέφτεται πως η καλή πορεία της εταιρείας του εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από αυτούς τους ανθρώπους!
---
Οι εισαγγελικές αρχές της Νοτίου Κορέας εξέδωσαν περιοριστική διαταγή που απαγορεύει στους προγραμματιστές του κρυπτονομίσματος Terra (ακόμα και τους πρώην εργαζόμενους της εταιρείας) να εγκαταλείψουν τη χώρα, καθώς συνεχίζονται οι έρευνες των αρχών για πιθανές ποινικές ευθύνες. Αυτή η κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόσθετες ενέργειες τόσο στο επίπεδο της ανάκρισης, αλλά ακόμα και σε κατασχέσεις.
Τόσο ο Do Kwon, όσα και και η Terraform Labs αποτελούν ήδη αντικείμενο πολλών ερευνών και μηνύσεων σε διαφορετικές δικαιοδοσίες, τόσο στην Κορέα όσο και στο εξωτερικό. Αυτά τα ρυθμιστικά προβλήματα προέρχονται από την ολική κατάρρευση του luna, αλλά και του νομίσματος σταθερής ισοτιμίας TerraUSD (UST). Η Terraform Labs ελέγχεται επίσης για πιθανή φοροδιαφυγή στην Κορέα ύψους περίπου 78 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο ιδρυτής του κρυπτονομίσματος Kwon έχει απαντήσει στο παρελθόν ότι η εταιρεία δεν έχει εκκρεμείς φορολογικές υποχρεώσεις στη χώρα.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.