Black Box: Η mega επένδυση Κοπελούζου. Τι είδε ο Μητσοτάκης στην ΕΥΔΑΠ, τα επόμενα χτυπήματα του Mr.Chipita και οι χρεοκοπίες στα crypto

Στην απανθρακοποίηση της Νοτιανατολικής Ευρώπης, της Ανατολικής Μεσογείου και βεβαίως της χώρας μας συμβάλλει ο όμιλος Κοπελούζου. Και αυτό γιατί η εταιρεία διαβλέπει πως η περιοχή μπορεί να γίνει κόμβος ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο τα νέα αναμένεται να έρθουν από το μεγάλο έργο που υλοποιεί ο όμιλος μέσω της θυγατρικής του εταιρείας ELICA…

 H εταιρεία αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Αιγύπτου και Ελλάδας δυναμικότητας 3.000 MW για τη μεταφορά 100% πράσινης ενέργειας. Το έργο θα διασυνδέει απευθείας την Αίγυπτο με την Αττική αποφεύγοντας τα περιττά ενδιάμεσα σημεία εκφόρτωσης.

Τα οφέλη του έργου σημαντικά, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Ευρώπη. Μειώνεται το ενεργειακό κόστος, βελτιώνεται η ποιότητα και η ασφάλεια του εφοδιασμού στο Σύστημα. Στην ουσία το έργο θα φέρει νέες θέσεις εργασίας και μετατρέπει τη χώρα σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή, ενώ παράλληλα ενισχύονται και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας στην ΑΟΖ.  Υπενθυμίζεται πως ο ΑΔΜΗΕ έχει πρόθεση να εμπλακεί ως επενδυτής στο εν λόγω project για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου…

---

Ίσως πολλοί να μην έχουν αντιληφθεί πλήρως τη σημασία των έργων αποχέτευσης, αλλά οι κάτοικοι σε Παλλήνη, Παιανία, Ραφήνα - Πικέρμι και άλλων γειτονικών περιοχών, γνωρίζουν καλά τι σημαίνει να πληρώνεις ένα καλό ποσό κάθε μήνα για να έρχεται το βυτιοφόρο. Εκτός όμως, από αυτό το σύγχρονο δίκτυο αποχέτευσης και τα τέσσερα κέντρα επεξεργασίας λυμάτων (ΚΕΛ) τριτοβάθμιας επεξεργασίας που υλοποιεί η ΕΥΔΑΠ στην Ανατολική Αττική έχουν και ένα ισχυρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Όλα αυτά, λοιπόν αρκούν προκειμένου ο Κυριάκος Μητσοτάκης να φορέσει το χαρακτηριστικό κίτρινο εργοταξιακό γιλέκο και να επισκεφθεί (όπως έκανε) τα έργα αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων που υλοποιεί η ΕΥΔΑΠ στο σύνολο της Ανατολικής Αττικής. Ουσιαστικά, η Ανατολική Αττική θα αποκτήσει ένα σύγχρονο δίκτυο αποχέτευσης και τέσσερα Κέντρα Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) τριτοβάθμιας επεξεργασίας και 1.300 χιλιόμετρα αγωγών αποχέτευσης στους Δήμους Παλλήνης, Παιανίας, Ραφήνας - Πικερμίου, Σπάτων - Αρτέμιδας, Μαραθώνος, Κρωπίας, Σαρωνικού και Ωρωπού.

Πρόκειται για έργα προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ που υλοποιούνται στους Δήμους Παιανίας, Παλλήνης, Ραφήνας – Πικερμίου και Μαραθώνος. Και προσεχώς θα προκηρυχθούν έργα συνολικού προϋπολογισμού δημοπράτησης περίπου 240 εκατ. ευρώ, τα οποία περιλαμβάνουν το ΚΕΛ Ραφήνας - Πικερμίου, Σπάτων - Αρτέμιδας, το ΚΕΛ Μαραθώνα και δίκτυα αποχέτευσης Σπάτων - Αρτέμιδας και Καπανδριτίου.

Μία ακόμη ιδιαίτερα σοβαρή πτυχή των εν λόγω έργων εκτός από τα οφέλη για το περιβάλλον και τους κατοίκους; Το γεγονός ότι το Δημόσιο θα εξοικονομήσει κάθε εξάμηνο περίπου 3,7 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στα πρόστιμα που πληρώνει η χώρα στην Ε.Ε. Σημειωτέον ότι αυτά τα έργα αποτελούν τμήμα του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος 1,6 δισ. ευρώ που υλοποιεί η ΕΥΔΑΠ για την ανάπτυξη έργων αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων στην Ανατολική Αττική, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, αλλά και τον μετασχηματισμό της εταιρείας.

---

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται αυτή την περίοδο ο επενδυτικός σχεδιασμός του Σπύρου Θεοδωρόπουλου για τη δημιουργία ενός από τους μεγαλύτερους, αν όχι του μεγαλύτερου, εγχώριους ομίλους στο χώρο των τροφίμων.  Ειδικότερα μετά την εξαγορά της εμβληματικής σοκολατοβιομηχανίας ΙΟΝ, ο Σπύρος Θοδωρόπουλος ετοιμάζεται για τις επόμενες κινήσεις που πληροφορίες της αγοράς τις αναμένουν εντός του καλοκαιριού, ενδεχομένως και εντός του τρέχοντος μηνός.

Ο δραστήριος επιχειρηματίας επιβεβαιώνει παλαιότερες δηλώσεις του που αφορούν στη δημιουργία ενός μεγάλου εξωστρεφούς και με ισχυρή κεφαλαιοποίηση ομίλου στον τομέα τροφίμων και ποτών, ενώ την ίδια στιγμή αποκλείει τη συμμετοχή του σε δίκτυο λιανικής πώλησης, καθώς το βάρος από το νέο όμιλο αναμένεται να ριχτεί σε μεγάλους πελάτες.

Την ίδια στιγμή οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος του Θεοδωρόπουλου είναι να δημιουργήσει ένα μοναδικό μοντέλο ομίλου τροφίμων, με συνέργειες και όχι μόνο με εξαγορές.

Σε αυτό το πλαίσιο η αγορά αναμένει να δει τι συνέργειες μπορεί να δώσει η συμμετοχή του Σπύρου Θεοδωροπούλου, καθώς και του Κωσταντίνου Μαχαίρα και του Γιώργου Τανισκίδη στην πρώην Μύλοι Λούλη και νυν Loulis Food Ingredients στο Διοικητικό Συμβούλιο. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ περιμένουν να δουν τις επόμενες κινήσεις, καθώς τόσο ο δραστήριος Σ. Θεοδωρόπουλος, όσο και οι υπόλοιποι  της Λουλης δεν κάνουν κινήσεις δίχως νόημα και χωρίς «ουρά ».

Ακόμη, σε ό,τι αφορά στην ΙΟΝ, μετά την πρόσφατη έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της απόκτησης του 45% της σοκολοατοβιομηχανίας από την Bespoke SGA Holdings και μελλοντικά και του υπολοίπου ποσοστού ως το 95%, η κατάσταση δεν φαίνεται να έχει ξεκαθαρίσει ακόμη, καθώς η σημερινή διοίκηση της ΙΟΝ αποφάσισε πρόσφατα τη μεταφορά της παραγωγής των κρεμών επάλειψης NuCrema από το εργοστάσιο του Νέου Φαλήρου-στη θυγατρική της στη Βουλγαρία, την Interion.

Η παραγωγή της NuCrema στο εργοστάσιο της ΙΟΝ στο Παλαιό Φάληρο σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες σταματά, ενώ ο σχεδιασμός είναι η παραγωγή στη Βουλγαρία να ξεκινήσει τους πρώτους μήνες του 2023. Στο μεσοδιάστημα η ΙΟΝ θα καλύψει τις ανάγκες της αγοράς από το στοκ που έχει «κτίσει» τους τελευταίους μήνες στο εργοστάσιο του Φαλήρου, οι μηχανές του οποίου δούλευαν τους τελευταίους μήνες στο φουλ -διπλοβάρδιες- και τις 7 ημέρες την εβδομάδα.

 Εν τω μεταξύ πριν από λίγες ημέρες ιδρύθηκε στην Ελλάδα η ΙΝΤΕΡΙΟΝ Ελλάς με μοναδικό μέτοχο τον γενικό διευθυντή της Interion SA στη Βουλγαρία Εμμανουήλ Σκαραμαγκά πρώην στέλεχος της ΔΕΛΤΑ, η οποία και θα αναλάβει από τις αρχές του 2023 τη διανομή της NuCrema. Αυτό που δεν έχει διευκρινισθεί ακόμη είναι αν τη διανομή της NuCrema έχει η Αφοί Ι. Κωτσιόπουλοι που περνά στον έλεγχο της Bespoke του Σπύρου Θεοδωρόπουλου.

---

Την παρουσία της στην αγορά κατοικίας εδραιώνει η Prodea που έχει προχωρήσει σε στρατηγική συνεργασία με εξειδικευμένη ομάδα συμβούλων για την υλοποίηση οικιστικών projects σε ακίνητα που έχει αποκτήσει. Η ΑΕΕΑΠ έχει προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της πέντε οικόπεδα, αλλά και κτίρια στην Αττική τα οποία έχει ως σκοπό να μετατρέψει σε σύγχρονες κατοικίες για όλα τα βαλάντια. Για παράδειγμα, στην Καλλιθέα όπου βρίσκεται ένα τέτοιου είδους ακίνητο, η εταιρία σχεδιάζει να υλοποιήσει φοιτητικές κατοικίες, ενώ στα βόρεια προάστια εξετάζει την ανάπτυξη πολυτελών ακινήτων. Πώς όμως, θα εκμεταλλευτεί τα συγκεκριμένα ακίνητα η εταιρία; Ορισμένα από αυτά θα τα πουλήσει (build to sell), ενώ άλλα θα τα ενοικιάσει (build to rent), με το χρόνο παράδοσης των ιδιοκτησιών να είναι σε έως 36 μήνες. Συνολικά, η αξία των επενδύσεων σε κατοικία της Prodea τοποθετείται σε 200 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με κύκλους της εταιρίας. Με την ευκαιρία να σημειώσουμε ότι για την Prodea, που έχει στο pipeline της έργα συνολικής αξίας 790 εκατ. ευρώ, σε πρώτη προτεραιότητα βρίσκεται και το private placement με στόχο να αυξήσει την ελεύθερη διασπορά από το 5% σήμερα σε περίπου 5%.

---

Σε λίγους απευθύνεται αυτό το διάστημα το Ελληνικό Χρηματιστήριο και για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, έχουν απογοητευτεί και οι τελευταίοι. Δεν μπορεί βέβαια να γίνει και κάτι διαφορετικό, όταν το εξωτερικό περιβάλλον είναι τόσο αρνητικό. Οι κωδικοί που δραστηριοποιούνται καθημερινά λίγοι και φαίνεται και στα επίσημα στοιχεία, αλλά και στο τζίρο. Στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως αν δεν βελτιωθεί η εγχώρια ειδησεογραφία θα κινηθούμε με ανάλογους ρυθμούς και το υπόλοιπο του καλοκαιριού και με ίσως ακόμα χαμηλότερους ρυθμούς.

Ανάσα θα δώσουν τα αποτελέσματα εξαμήνου, αλλά έχουμε ακόμα μέρες μπροστά μας. Αναμένουμε στις 20 Ιουλίου το πρώτο τρίμηνο της Lamda, το οποίο είχε αναβληθεί λόγω του νέου εταιρικού ομολόγου. Στις 28 του ίδιου μήνα η Μυτιληναίος θα δημοσιεύσει εξάμηνο και η Τιτάν. Στις 29 αναμένουμε της Eurobank και στις 2 Αυγούστου της Alpha Bank. Το επόμενο πρωί θα δημοσιεύσει η Πειραιώς και στις 4 Αυγούστου ο ΟΤΕ. Μετά πάμε προς τα τέλη Αυγούστου για ΕΛΠΕ και αρχές Σεπτέμβρη για ΔΕΗ, ΟΠΑΠ και Quest. Αυτά με βάση τα τωρινά δεδομένα. Επομένως η άπνοια θα συνεχιστεί και δεν υπάρχει κάποια βιασύνη για κινήσεις από τους επενδυτές το επόμενο διάστημα.

---

Τα μηνύματα από τον τουρισμό είναι εξαιρετικά. Αν και είμαστε στο πρώτο μισό του Ιουλίου, η εικόνα σε πολλούς τουριστικούς προορισμούς θυμίζει Δεκαπενταύγουστο. Πολλοί διαμαρτύρονται βέβαια για τα πορτοφόλια που κρατούν οι τουρίστες, αλλά όποιοι βλέπουν τα πράγματα πιο ψύχραιμα και δίκαια λένε πως όπως ανησυχούμε εμείς για το χειμώνα ανησυχούν και αυτοί. Επομένως μην περιμένετε ακραίες καταναλώσεις.

Από την άλλη θα δείτε, πως τα εστιατόρια, οι παραλίες, τα καφέ και τα μπαρ έχουν αρκετό κόσμο, επομένως αν συνεχιστεί έτσι η χρονιά θα είναι πολύ καλή, παρά την αύξηση στα κόστη που έχουν να αντιμετωπίσουν και αυτοί που ασχολούνται με τον τουρισμό. Οι εισηγμένες τώρα που αναμένεται να ωφεληθούν είναι οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων (Autohellas, Μοτοδυναμική), αλλά πρέπει να σημειωθεί πως πέρυσι λόγω Covid τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα είχαν εξαντληθεί και οι τιμές είχαν πετάξει στα ύψη. Φέτος δε συμβαίνει αυτό, γιατί δεν ισχύουν οι περιορισμοί που υπήρχαν πέρυσι, αλλά η ζήτηση είναι πολύ καλή με χαμηλότερες κάπως τιμές από τις περσινές.

Revoil, Elinoil αλλά και ΕΛΠΕ και Motor Oil ωφελούνται από τη ζήτηση που υπάρχει και αναμένεται να καλύψει την υποχώρηση της ζήτησης από τους Έλληνες οι οποίοι προσπαθούν να περιορίσουν τα έξοδά τους. Ένα ερώτημα είναι τα καράβια (ANEK, Attica Group). Αν μπορούν δηλαδή να εμφανίσουν κέρδη με τέτοιες τιμές στο πετρέλαιο. Το τρίτο τρίμηνο είναι το πιο σημαντικό, αλλά αν κρίνουμε από την πορεία τους στο Χ.Α. δε φαίνεται οι επενδυτές να περιμένουν μεγάλα κέρδη. Αφήσαμε τα ξενοδοχεία για το τέλος, καθώς δεν υπάρχει η εμπορευσιμότητα στις μετοχές, αλλά και γι΄ αυτά αναμένεται βελτίωση εσόδων, με το θέμα της τελικής γραμμής να εξαρτάται από το πόσο μπόρεσαν να περάσουν στον πελάτη τα αυξημένα κόστη.

---

Η ACEA είναι μία ευρωπαϊκή ένωση που εκπροσωπεί δεκαέξι μεγάλες βιομηχανίες αυτοκινήτων και φορτηγών. Σε αυτήν συμμετέχουν η γερμανικές BMW, Volkswagen, Daimler Truck, η γαλλική Renault, η ιταλο/γαλλική Stellantis και η ιταλική Ferrari, αλλά και εταιρείες που έχουν την έδρα τους εκτός Ευρώπης αλλά κατασκευάζουν αυτοκίνητα στην Ευρώπη, όπως η ιαπωνικές Toyota και Honda, η κορεατική Hyundai. Όπως μπορούμε να δούμε στην ιστοσελίδα της ένωσης, είναι η φωνή της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία είναι ένας παγκόσμιος τεχνολογικός ηγέτης και η σπονδυλική στήλη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Απ’ ότι φαίνεται όμως, η φωνή αυτή δεν εκφράζει όλα τα μέλη της ένωσης. Από σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg πληροφορούμαστε πως δύο από τα μέλη της αποφάσισαν να αποχωρήσουν από αυτήν, για εντελώς διαφορετικούς λόγους η κάθε μία. Η Volvo Cars, που ελέγχεται από εταιρείες κινεζικών συμφερόντων και έχει τα εργοστάσιά της στην Σουηδία, θα φύγει από την ένωση γιατί, όπως υποστηρίζει, τα σχέδιά της για την μετάβαση στην εποχή των μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα δεν είναι αρκετά φιλόδοξα. Η Volvo Cars, η οποία θέλει να καταφέρει να κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030, μάλλον διαφώνησε με την απόφαση της ένωσης να μην συνταχθεί με την απόφαση των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεσμεύτηκαν να προωθήσουν την παραγωγή μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2035 και μετά.

Η ένωση βάσισε αυτή την στάση της στην μεγάλη αβεβαιότητα που επικρατεί αυτή την στιγμή. Η δεύτερη εταιρεία που αποφάσισε να αποχωρήσει είναι πολύ μεγαλύτερη από την Volvo Cars, με δραστηριότητα στην Γαλλία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ και πολλές άλλες χώρες του κόσμου. Η Stellantis, η εταιρεία που προέκυψε από την συγχώνευση της Fiat Chrysler με την Peugeot, εξέφρασε τον ακριβώς αντίθετο προβληματισμό. Ο διευθύνων σύμβουλός της, ο Κάρλος Ταβάρες, θεωρεί πως η ταχύτητα της μετάβασης από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα είναι πολύ  μεγάλη, χωρίς αυτό να δικαιολογείται από τις συνθήκες.

Ο Ταβάρες υποστηρίζει πως υπεύθυνοι γι’ αυτό είναι οι νομοθέτες που αποφάσισαν αυτή την πολύ γρήγορη μετάβαση, ενώ, όπως επισημαίνει, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά για τους περισσότερους πολίτες, η υποδομή για την φόρτισή τους δεν είναι ακόμα έτοιμη, και η αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να φτάσει τόσο γρήγορα το επίπεδο παραγωγικότητας που απαιτείται. Όπως λέει ο ίδιος χαρακτηριστικά, η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση είναι βασικά μία πολιτική απόφαση, με την οποία δεν μπορεί παρά να συμμορφωθεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως θα πρέπει να ακολουθούμε χωρίς να επισημαίνουμε τα προβλήματα αυτής της πολιτικής.

---

Απερίγραπτη είναι η κατάσταση με τις ψηφιακές κρυπτο-τράπεζες με τη μία χρεοκοπία να διαδέχεται την άλλη. Το Vauld υπολογίζει το έλλειμμα σε 70 εκατομμύρια δολάρια σε επιστολή που κοινοποίησε προς τους πιστωτές. Το Vauld δήλωσε περιουσιακά στοιχεία αξίας περίπου 330 εκατομμυρίων δολαρίων και υποχρεώσεις αξίας περίπου 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά αυτά τα στοιχεία μπορεί να μην είναι οριστικά...

Όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο το Vauld βρέθηκε σε αυτή την κατάσταση, η εταιρεία είπε ότι οι κύριοι παράγοντες που συμβάλλουν στο έλλειμμα είναι οι απώλειες αγοράς σε συναλλαγές σε bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) και Polygon (MATIC), καθώς και η έκθεση στο αλγοριθμικό stablecoin terraUSD (UST) που κατέρρευσε οριστικά. Οι ζημίες από την αγορά είναι οι ζημίες που δημιουργούνται μέσω μιας λογιστικής εγγραφής και όχι από την πραγματική πώληση ενός τίτλου.  Αντίστοιχα, η κρυπτοτράπεζα αντιμετωπίζει και θέμα ρευστότητας, καθώς πολλά κεφάλαια βρίσκονται σε δάνεια διάρκειας 3-11 μηνών που δεν μπορούν να ανακληθούν...

Το Vauld με έδρα τη Σιγκαπούρη, με το μεγαλύτερο μέρος της ομάδας της να εδρεύει στην Ινδία, ανέστειλε τις αναλήψεις πελατών στις 4 Ιουλίου. Η εταιρεία εάν δεν βρει αγοραστή, σκοπεύει να μετατρέψει το χρέος σε μετοχικό κεφάλαιο, εκδίδοντας το δικό της κρυπτονόμισμα (ποιος θα αγοράσει άραγε;) και να αναπτύξει ένα σχέδιο πληρωμών που θα συνδέεται με μελλοντικά έσοδα. Το πώς θα δημιουργηθούν τα έσοδα παραμένει άγνωστο... 

Το Vauld (πρώην Bank of Hodlers) ιδρύθηκε το 2018 και υποστηρίζεται από επενδυτές υψηλού προφίλ, συμπεριλαμβανομένων των Valar Ventures του Peter Thiel και Coinbase Ventures. Εβδομάδες πριν σταματήσει τις αναλήψεις, η εταιρεία μείωσε το 30% του ανθρώπινου δυναμικού της για εξοικονόμηση κόστους. Ο οικονομικός διευθυντής της Jatin Mazalcar αποχώρησε επίσης από την εταιρεία...

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.