Black Box: Η αλήθεια για την είσοδο της ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες

«(Βάζει) κι η μυλωνού τον άντρα της με τους πραματευτάδες». Αυτό ταιριάζει στην περίπτωση ορισμένων ΜΜΕ, που σχολιάζοντας την απόφαση της ΔΕΗ να εισέλθει στις τηλεπικοινωνίες, παρουσιάζουν τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών περίπου ως… τρομοκρατημένο. Είναι τα ίδια μεγάφωνα που πριν μερικά χρόνια, όταν ο ΟΤΕ έβγαζε άδεια (ιδιοπαραγωγής) ενέργειας, ισχυρίζονταν ότι «τρέμει» η ΔΕΗ και η υπόλοιπη αγορά παραγωγής ενέργειας.

Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά. Η ΔΕΗ, έστω και αργά ανακάλυψε ένα δικαίωμα που μπορεί να μεταβάλλει τον χάρτη των τηλεπικοινωνιακών υποδομών. Σε κάθε καλώδιο της θυγατρικής της στην διανομή, μπορεί να βάλει και από μια οπτική ίνα. Είναι ένα πλεονέκτημα που ΔΕΗ και ΔΕΠΑ δεν αξιοποίησαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, όταν περνούσαν καλώδια και αγωγούς σε όλη την Ελλάδα.

Η ΔΕΗ έχει ένα επιπλέον πλεονέκτημα. Σε αντίθεση με τους παρόχους τηλεπικοινωνιών, που πρέπει να σκάψουν, η διαδικασία για τοποθέτηση εναέριας οπτικής ίνας είναι πολύ λιγότερο περίπλοκη και απαιτεί μικρότερο χρόνο και κόστος απ' ότι σε μια υπόγεια εγκατάσταση.

Το πλεονέκτημα αυτό μπορεί να προσθέσει έσοδα στην ΔΕΗ, αλλά και στις ελληνικές τηλεπικοινωνίες, καθώς η χώρα εισέρχεται στην κοινωνία των Gigabit και του 5G.

Εχει ωστόσο τη σημασία τους ότι μιλάμε για ένα πλάνο που θα ξετυλιχθεί σε βάθος 5ετίας. Ο πρώτος στόχος της ΔΕΗ είναι, αφού πρώτα περάσει οπτικές ίνες στα δίκτυα του ΔΕΔΔΗΕ, να νοικιάσει χωρητικότητα σε παρόχους των telecoms. Από εκεί και πέρα και μόνο σε μια δεύτερη φάση, οι οπτικές αυτές ίνες θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν και υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας 5G. Προφανώς και η επένδυση αυτή θα απαιτήσει συμμαχία με τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Αλλα αυτό αφορά ένα μελλοντικό σχέδιο.

Συμπερασματικά, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι δεν έχουν κανένα λόγο να τρέμουν την είσοδο της ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες. Κάποιοι μάλιστα ίσως βλέπουν τη κίνηση αυτή με ενδιαφέρον, επειδή η ΔΕΗ μπορεί να βρεθεί πιο εύκολα σε περιοχές που είναι (οικονομικά) απαγορευτικές για τους ίδιους. Από εκεί και πέρα, είναι προφανές ότι η στρατηγική αυτή της ΔΕΗ που ανακοινώθηκε στο τέλος του 2020, θα είχε διαφορετικό αντίκτυπο αν ξεκινούσε μερικά χρόνια πριν, π.χ. το 2010 ή ακόμη και το 2013. Τότε δηλαδή που οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι καθόνταν ασφαλείς στον χαλκό και το φιλοσοφούσαν αν θα ξεκινήσει το «αμόλα-καλούμπα» στις οπτικές ίνες.

Το πιο μεγαλειώδες λάθος όλων των κυβερνήσεων που πέρασαν από τη χώρα τα τελευταία (τουλάχιστον) 20 χρόνια, ήταν ότι δεν επέβαλαν την κρατική ΔΕΠΑ, σε κάθε σκάψιμό της να περνά και μια οπτική ίνα. Έτσι η ΔΕΠΑ έσκαψε μέχρι σήμερα πάνω από τη μισή Ελλάδα, χωρίς να περάσει ούτε μισό μέτρο οπτικής ίνας. Τώρα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι την ξανασκάβουν με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ανάλωση κεφαλαίου και πόρων.

----

Deals, deals, deals. Την Τετάρτη ανακοινώθηκε η εξαγορά της Τσουκαρίδης στην "σατανική" τιμή των 6,66 ευρώ ανά μετοχή. Έως το τέλος της εβδομάδας αν όχι στις πρώτες ημέρες του 2021, αναμένουμε την ανακοίνωση της CVC για Εθνική Ασφαλιστική και Vivartia. Ωστόσο δεν αποκλείεται να ακούσουμε λίαν συντόμως και ένα "φρέσκο" deal  εξαγοράς ποσοστού σε μη εισηγμένη εταιρεία στα τρόφιμα. Το δανεικό χρήμα είναι φθηνό, η ουρά των υποψήφιων προς πώληση εταιρειών μεγαλώνει και οι ενδιαφερόμενοι στην Ελλάδα αρχίζουν και κοιτάζουν και επιλογές με υψηλότερο προφίλ ρίσκου. Αν δεν μας τα χαλάσει κάποια έκτακτη δυσάρεστη κατάσταση το 2021 θα έχουμε «χτυπήματα» σε κλάδους και εταιρείες που είναι εκτός "μόδας". Όπως του Τσουκαρίδη. Μα, 6,66 ευρώ οι αθεόφοβοι; Χάθηκε το 6,67 ή έστω το 6,65;

----

 Η εβδομάδα που ξεκινά, και με την οποία τελειώνει και ο «χρόνος» είναι αυτή του D-Day για την Εθνική Ασφαλιστική. Σε αυτήν σύμφωνα με τις πλέον αξιόπιστες πηγές, θα επισφραγισθεί και το deal της πώλησης στο CVC και για την οποία όλες οι συνθήκες είναι πιεστικές. Η Εθνική, έχει έναν μόνο ενδιαφερόμενο (με λεφτά). Ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί διακαώς να αποκτήσει την Ασφαλιστική. 

Πάντως, όπως μου «σφύριξαν», ακόμη κι αν δεν ανακοινωθεί κάτι αυτήν την εβδομάδα, δεν θα έρθει το τέλος του κόσμου. Άλλωστε και στην Επιτροπή, γνωρίζουν τις λεπτομέρειες που ταλαιπωρούν την τελική συμφωνία. Και μάλλον δεν θα είναι και υπέρ του δέοντος αυστηροί στην τήρηση των προθεσμιών. Αρκεί βέβαια να υπάρξει τελικό αποτέλεσμα τον Ιανουάριο. Και ει δυνατόν το πρώτο 15ήμερο… Τουλάχιστον, έτσι μου σφύριξαν.

----

Με την ανακοίνωση της κρατικής ενίσχυσης ανοίγει ο δρόμος για την Αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου της Αεροπορίας Αιγαίου μέσα στο α' τρίμηνο του 2021. Με 180 εκατ. ευρώ η εταιρία "αγοράζει" αρκετό χρόνο που θα τις επιτρέψει να διαχειριστεί καλύτερα τις ταμειακές ροές της μέχρι να επιστρέψει σε κάποια ικανοποιητικά επίπεδα μεταφορικής πληρότητας. Ενδιαφέρον παρουσιάζει αν στα αδιάθετα της αύξησης θα υπάρξει δικαίωμα αναλογικής συμμετοχής. Στην Αεροπορία Αιγαίου σημαντικό ποσοστό (10,78%) έχει η Autohellas. 

----

Σε γεφύρι της Άρτας έχει μετατραπεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο για το οποίο το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού θα έπρεπε να έρθει μέχρι το τέλος της χρονιάς. Κανείς, βέβαια, δεν μπορεί να αποκλείσει μέχρι και την Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου το ενδεχόμενο να υπάρξουν εκπλήξεις και οι κομισάριοι να εγκρίνουν τη σύμβαση παραχώρησης της επένδυσης 150 εκατ. ευρώ. Αυτό όμως, που δεν γνωρίζουν πολλοί είναι ότι ακόμη κι αν δεν απαιτηθούν τροποποιήσεις στο αρχικό κείμενο, θα χρειαστεί τουλάχιστον ενάμισης χρόνος μέχρι οι εργασίες να ξεκινήσουν…

----

Έχει περάσει- εδώ και τουλάχιστον ενάμιση μήνα- η προθεσμία ανάρτησης στο ΓΕΜΗ των οικονομικών καταστάσεων του 2019, όμως πολλές από τις μη εισηγμένες εταιρείες δεν έχουν ακόμη πράξει τα δέοντα. Για χάριν παραδείγματος, η Τοξότης του Καλογρίτσα έχει να αναρτήσει οικονομικές καταστάσεις για τις χρήσεις 2018 και 2019. Το μικρό πρόστιμο που προβλέπεται ίσως να αξίζει τον κόπο.