Black Box: Εξώδικα από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Το Hollywood στην Ελλάδα, Πλαστικά Κρήτης, Αegean, φούσκα crypto και το διαζύγιο 922 εκατ.

Η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας θεωρείται πλέον δεδομένη μετά και τις τελευταίες εξελίξεις με τη ψήφιση του νομοσχεδίου που θα «ανοίξει την πόρτα» σε μια νέα διαδρομή για τη μονάδα και τους εργαζομένους κυριολεκτικά να απέχει μέρες.

Από την πλευρά της Onex Elefsis Shipyards δείχνουν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν παρεμβολές τρίτων, από όπου και εάν υπαγορεύονται αυτές, στη διαδικασία για αυτό και απέστειλαν εξώδικη δήλωση προς τον κ. Μιχάλη Σπανόπουλο, που εμφανίστηκε απρόσκλητος να διεκδικεί τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πριν από δέκα ημέρες. Μάλιστα έστειλε και σχετική επιστολή προς το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας.

Πιο συγκεκριμένα, τόσο η Onex Elefsis Shipyards,  όσο και η Ναυπηγεία Ελευσίνας ΑΕ, και αναμένεται να πράξει το ίδιο και η Νεώριο Συμμετοχών, απέστειλαν εξώδικη δήλωση με την οποία εκφράζουν την απορία τους για τις κινήσεις στις οποίες προέβη ο κ. Σπανόπουλος με το «ξαφνικό ενδιαφέρον», αγνοώντας τόσο τις αποφάσεις της γενικής συνέλευσης της εταιρείας, των εργαζομένων, αλλά και την εξέλιξη της διαδικασίας εξυγίανσης η οποία βρίσκεται σε τελικό στάδιο. Μάλιστα τον καλούν να μην προβεί σε καμία περαιτέρω ενέργεια που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την εξυγίανση και επιφυλάσσονται για κάθε νόμιμο δικαίωμά τους.

Στο εξώδικο δε «καυτηριάζεται» η τακτική του «διεκδικητή», όπως χαρακτηρίζεται, να στέλνει επιστολές ενδιαφέροντος προς κάθε αναρμόδιο, πλην των αρμοδίων νομικών προσώπων που έχουν τον έλεγχο και ευθύνη της εξυγίανσης. «Έκπληκτους μας αφήνει το γεγονός ότι παρά το ότι ενδιαφέρεστε να «υποβάλετε» πρόταση εξαγοράς των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ουδέποτε ήρθατε σε επαφή μαζί μας, ούτε μας γνωστοποιήσατε αυτή σας την πρόθεση, συνεπώς μόνο εκ του πονηρού αντιλαμβανόμαστε τις κινήσεις σας, καθώς φαίνεται να συνομιλείτε με οποιονδήποτε άλλον, εκτός από εμάς που είμαστε οι πλέον αρμόδιοι» αναφέρει χαρακτηριστικά το εξώδικο.

Οι εργαζόμενοι από την πλευρά τους αναφορικά με τα όσα έγιναν κάνουν λόγο «για ένα ακόμη συνηθισμένο παιχνίδι των απερχόμενων ιδιοκτητών».

Η κίνηση της επίδοσης εξώδικου αποτελεί μια ηχηρή απάντηση της ΟΝΕΧ και του Πάνου Ξενοκώστα που τρέχουν την εξυγίανση στην οποία συμμετέχουν ο αμερικανικός πιστωτικός όμιλος DFC και τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri, προς οποιονδήποτε προσπαθήσει να δημιουργήσει τριγμούς, έστω και την τελευταία στιγμή,  στην προσπάθεια που εκτυλίσσεται περισσότερο από δύο χρόνια και που διασφαλίζει τους εργαζομένους και τα δεδουλευμένα τους, ενώ ξαναβάζει στο διεθνές στερέωμα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας καθώς και εν γένει τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας.

---

Μπορεί η Πλαστικά Κρήτης να έδωσε εκτίμηση για μείωση κερδοφορίας το 2022 σε σύγκριση και με το 2021, αλλά και με το 2020, αλλά η οικογένεια του βασικού μετόχου αγοράζει αρκετές μετοχές. Η εταιρεία έχει αναφέρει πως η γενικευμένη αύξηση τιμών των πρώτων υλών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της ανόδου της τιμής του πετρελαίου και του αερίου, επηρεάζουν τα οικονομικά της μεγέθη. Μάλιστα υπάρχουν κάποιες πρώτες ύλες που η εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων είναι δύσκολη, σύμφωνα με την εταιρεία. Σημειώνεται πως το 2021 τα καθαρά κέρδη ήταν στα 52,9 εκατ. ευρώ και το 2020 στα 46,2 εκατ. ευρώ. Παρά την εκτίμηση όμως για τα κέρδη σε δύο συνεδριάσεις ο Μιχάλης Λεμπιδάκης (CEO) και ο υιός του έχουν αγοράσει πάνω από 21 χιλ. μετοχές συνολικής αξίας 330 χιλ. ευρώ. Δεν έχουμε δει πολλούς βασικούς μετόχους να έχουν τοποθετηθεί στις μετοχές τους στην πρόσφατη διόρθωση.

---

Συνεχίζει τις καλές επιδόσεις το πρόγραμμα παροχής κινήτρων για την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα μας. Μη ξεχνάμε ότι η Ελλάδα κατέστη ακόμη πιο ελκυστική ύστερα από την αύξηση του ποσοστού επιστροφής χρημάτων στο 40% από 35% του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων, βάσει νομοσχεδίου, τον Ιούνιο του 2020, του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Πιερρακάκη. Οι παραγωγές χρόνο με το χρόνο δεν παύουν να αυξάνονται. Σε αυτές η ταινία «The Bricklayer», που είναι η τρίτη κατά σειρά της Millennium Media σε συνεργασία με τα Nu Boyana Film Studios Hellenic. Έχουν δηλαδή, προηγηθεί οι ταινίες «The Enforcer» («Barracuda») και «The Expendables 4», οι γνωστοί Αναλώσιμοι. Αυτές οι παραγωγές εκτός από την καλή εικόνα που δημιουργούν για την Ελλάδα αποτελούν και σημαντική πηγή εσόδων. Σε παλαιότερη μελέτη του, το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) είχε υπολογίσει ότι εάν, κάθε χρόνο, γυρίζονταν στη χώρα 20 ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού, της τάξεως των 450 χιλ. ευρώ καθεμία, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ), θα αυξανόταν κατά 14,2 εκατ. ευρώ.

---

Ένα νέο δρομολόγιο λανσάρει η Aegean από την 26 Ιουνίου με προορισμό το Αϊντχόφεν που βρίσκεται στη Νότια Ολλανδία. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το δρομολόγιο αυτό εκτελείται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ ο θερινός προγραμματισμός προβλέπει την πραγματοποίηση δύο πτήσεων ανά εβδομάδα από και προς την πόλη που υπάγεται στη Βόρεια Βραβάντη. Στο Αϊντχόφεν το ελληνικό στοιχείο είναι έντονο, καθώς πολλοί Έλληνες στα πέτρινα χρόνια των μνημονίων μετακόμισαν εκεί για να εργαστούν σε κάποιες από τις πολλές εταιρίες τεχνολογίας που βρίσκονται στην πόλη της Νότιας Ολλανδίας. Βέβαια, η ελληνική παρουσία στο Αϊντχόφεν είναι έντονη, ήδη, από το 1980 οπότε και ιδρύθηκε ο Ελληνικός Σύλλογος της περιοχής. Εκτός όμως, από τους Έλληνες, η ζήτηση για απευθείας πτήσεις από το Αϊντχόφεν στην Αθήνα και το αντίθετο είναι έντονη από στελέχη επιχειρήσεων και βέβαια τουρίστες. Σημειωτέον ότι η Aegean συνδέει το Άμστερνταμ με την Αθήνα από τον Μάιο του 2016

---

Ερωτηματικά προκαλεί η σταθερή πλαγιοκαθοδική κίνηση, την οποία ακολουθεί ο τίτλος της ΦΒΜΕΖΖ, ιδιαίτερα μετά τα κερδοφόρα αποτελέσματα που ανακοίνωσε για το 2021, αλλά και την πρόθεση της εισηγμένης να προχωρήσει σε διανομή μετρητών προς τους μετόχους, μέσα στο 2022. Μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που πιθανολογούν την παρουσία μεγάλου πωλητή.

Υπενθυμίζεται ότι η Phoenix Vega Mezz Plc έχει πολυμετοχική σύνθεση. Το σύνολο των κοινών μετόχων της εταιρείας, τον Μάρτιο 2022, ανερχόταν σε περίπου 16.200. Από το σύνολο των κοινών μετοχών (1.250.367.229 κοινές μετοχές ονομαστικής αξίας €0,05 καθεμία) το 27% κατεχόταν από το ΤΧΣ, το 19% από την Paulson and Co., το 6% από την Helikon Investments, το 6% από Αριστοτέλη Μυστακίδη, το 28% από Νομικά Πρόσωπα και το 14% από Ιδιώτες.

---

Ένα διαζύγιο έγινε αφορμή για την πραγματοποίηση της μεγαλύτερης σε αξία δημοπρασίας συλλογής έργων τέχνης που έχει γίνει ποτέ στον κόσμο. Το απόγευμα της 16ης Μαΐου έγινε στη Νέα Υόρκη, στον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s το δεύτερο μέρος της δημοπρασίας της συλλογής του ζεύγους Χάρι και Λίντα Μακλόου, το πρώτο μέρος είχε πουληθεί τον Νοέμβριο που μας πέρασε. Ο Χάρι, μεγάλο όνομα στην αγορά ακινήτων, μαζί με την – πρώην πλέον – σύζυγό του Λίντα, είχαν μαζέψει μεθοδικά έναν μεγάλο αριθμό έργων τέχνης, κατά την διάρκεια των πενήντα επτά ετών του έγγαμου βίου τους, καθώς παντρεύτηκαν το 1959 και ξεκίνησαν τις διαδικασίες διαζυγίου το 2016. Η πώληση της συλλογής μέσω του οίκου Sotheby’s ήταν το αποτέλεσμα των μεγάλων διαφωνιών του πρώην ζεύγους κατά την διάρκεια των συζητήσεων για το πως θα μοιραστεί η περιουσία τους.

Το γεγονός πως το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας ήταν αυτή η συλλογή, ανάγκασε το δικαστήριο που είχε εξετάσει την υπόθεση να διατάξει την πώλησή της. Το πλήθος των έργων του Μαρκ Ρόθκο, του Τζάκσον Πόλλοκ, του Αλμπέρτο Τζιακομέττι, του Άντυ Γουόρχολ, της Άγκνες Μάρτιν και πολλών άλλων καλλιτεχνών του 20ου κυρίως αιώνα, μονοπώλησε το ενδιαφέρον της αγοράς τέχνης από τον περσινό Νοέμβριο, όταν πουλήθηκε το πρώτο (και μεγαλύτερο) μέρος της συλλογής μέχρι την Δευτέρα που μας πέρασε, όταν πουλήθηκε το δεύτερο και τελευταίο μέρος.

Τα έσοδα από τις δύο δημοπρασίες έφθασαν, μαζί με την αμοιβή του Sotheby’s, τα 922,2 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει προκύψει ποτά από πώληση μίας συλλογής έργων τέχνης, ενώ η δημοπρασία του Νοεμβρίου, που έφερε 676,10 εκατομμύρια δολάρια, είχε φέρει τα μεγαλύτερα ημερήσια έσοδα στην 277 ετών ιστορία του μεγάλου οίκου δημοπρασιών. Τα πολύ μεγάλα έσοδα από την πώληση της συλλογής επιβεβαίωσαν, σύμφωνα με αρκετούς κριτικούς τέχνης, το πολύ καλό γούστο των δύο συλλεκτών, οι οποίοι μπορεί να μην θέλουν πια να βλέπουν ο ένας τον άλλον, αλλά είναι βέβαιο πως γέμισαν τις τσέπες τους. Όσο για τον οίκο Sotheby’s, ιδιοκτήτης του οποίου είναι ο Γάλλος δισεκατομμυριούχος Πατρίκ Ντραΐ, η μεγάλη επιτυχία της δημοπρασίας σίγουρα θα βοηθήσει στην προσπάθεια του Ντραΐ να εισαγάγει τις μετοχές του σε κάποιο μεγάλο χρηματιστήριο μέσα στο 2022. Όπως φαίνεται, προς το παρόν τουλάχιστον, τα βάσανα των παγκόσμιων αγορών δεν αγγίζουν την αγορά σημαντικών έργων τέχνης.

---

O υψηλός πληθωρισμός συμβάλει στη μείωση των πιέσεων όσον αφορά στη βιωσιμότητα του χρέους, όμως η αύξηση των ομολογιακών αποδόσεων καθιστά την εξυπηρέτηση του πιο δύσκολη, επισημαίνει η Goldman Sachs. Καθώς πλησιάζει η πρώτη αύξηση επιτοκίων από την ΕΚΤ, υπό το φως του επίμονου υψηλού πληθωρισμού, οι αποδόσεις των ομολόγων αυξήθηκαν σημαντικά τους τελευταίους μήνες.

Ο υψηλότερος πληθωρισμός μειώνει την πραγματική αξία του χρέους και συνεπώς μειώνει τις πιέσεις στη βιωσιμότητα του, ωστόσο, οι υψηλότερες πληρωμές τόκων αυξάνουν το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους. Το κλειδί για τη βιωσιμότητα του χρέους είναι η ικανότητα εξυπηρέτησής του.

Στο βασικό σενάριο της Goldman, οι δείκτες χρέους προς ΑΕΠ των χωρών της ευρωζώνης θα μειώνονται σταδιακά τα επόμενα χρόνια, δεδομένων των εποικοδομητικών μακροπρόθεσμων προοπτικών για την ανάπτυξη και τον πληθωρισμό. Ωστόσο, υπάρχουν δύο σημαντικοί κίνδυνοι για τη βιωσιμότητα του χρέους την επόμενη δεκαετία:  Η έλλειψη δημοσιονομικής εξυγίανσης ως απάντηση στους υψηλούς δείκτες χρέους προς ΑΕΠ και ο αντίκτυπος των υψηλότερων επιτοκίων στο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους.

Η Goldman βλέπει σταδιακή μείωση των δεικτών χρέους προς ΑΕΠ σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ τα επόμενα χρόνια αν το επιτόκιο καταθέσεων της ΕΚΤ αυξηθεί στο 1,25%. Ωστόσο, ο κίνδυνος αύξησης των δεικτών χρέους ενισχύεται σημαντικά, ειδικά στην Ιταλία και τη Γαλλία, εφόσον το επιτόκιο κινηθεί υψηλότερα, στο 2,25%.

---

Εν μέσω των δραματικών γεγονότων γύρω από την κατάρρευση του TerraUSD, το Tether (USDT), το μεγαλύτερο stablecoin έχασε πάνω από 7 δισεκατομμύρια δολάρια. Η κεφαλαιοποίηση του Tether υποχώρησε από το υψηλό όλων των εποχών πάνω από 83 δισεκατομμύρια δολάρια στις 11 Μαΐου σε 75,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Η μείωση της προσφοράς του USDT οδήγησε το stablecoin να χάσει την ισοτιμία του με το δολάριο κατά 5%, ωστόσο ανέκαμψε άμεσα. Η εταιρεία δήλωσε πως εξαργύρωσε 2 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο στις 12 Μαΐου. Τα αποθεματικά δεν διατηρούνται απαραίτητα σε μετρητά, με τους παρόχους stablecoin να αναφέρουν ισοδύναμα μετρητών, κρυπτονομίσματα και εμπορικά χαρτιά, μεταξύ άλλων αποθεματικών. Σύμφωνα με τον CTO του Tether, Paolo Ardoino, η εταιρεία έχει εξαργυρώσει 7 δισεκατομμύρια δολάρια τις τελευταίες 48 ώρες. Μια πρόσφατη αναφορά της Glassnode δείχνει ότι πράγματι «εξαργυρώθηκαν USDT αξίας άνω των 7,485 δισεκατομμυρίων δολαρίων». Όπως παρατηρήθηκε από τη Glassnode, άλλα σημαντικά stablecoins, όπως το USDC της Circle, το BUSD του Binance και το DAI του MakerDAO, παρουσίασαν premium 1% έως 2% κατά τη διάρκεια του κύματος εξαργύρωσης του Tether. Παρότι η προσφορά του USDT συρρικνώθηκε, η συνολική κεφαλαιοποίηση του USDC αυξήθηκε κατά 2,639 δισεκατομμύρια δολάρια κατά την ίδια περίοδο.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.