«O καλύτερος τρόπος να προβλέψεις το μέλλον είναι να το δημιουργήσεις» είχε πει ο Abraham Lincoln. Έτσι λοιπόν όταν η οικονομική κρίση χτύπησε τις ελληνικές εταιρείες η Mytilineos απάντησε με ανάπτυξη. Και με τη διατήρηση της βάσης κόστους του σε χαμηλά επίπεδα. Η εταιρεία επενδύει συστηματικά στη διαχείριση του κόστους, καταγράφοντας παράλληλα ανάπτυξη. Η στρατηγική αυτή έρχεται να επιβραβευθεί από την…πραγματικότητα. Δεν τα λέμε εμείς, αλλά η Goldman Sachs. Έτσι λοιπόν αναμένεται οι τιμές αλουμινίου να πιάσουν ταβάνι. Η λογική εξέλιξη είναι πως θα ευνοηθούν οι εταιρείες που παράγουν. Δεν ισχύει αυτό σε απόλυτο βαθμό. Η μεγάλη ανάπτυξη αφορά κυρίως όσους παραγωγούς είχαν επιχειρησιακό σχεδιασμό και διαχειρίζονταν το κόστος τους.
Η τιμή του αλουμινίου θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια και μάλιστα ίσως φτάσει τα 7.334/τόνο, αναφέρουν οι αναλυτές. Ένα επίπεδο που έχουμε να το δούμε από το μακρινό …1988.
Στις παραπάνω ευνοϊκές συγκυρίες, η Mytilineos έχει με το μέρος της και τα «mega trends» της αγοράς. Πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αγωγοί αποθήκευσης και μεταφοράς ενέργειας, όλα τα παραπάνω έχουν ως βάση τους το…αλουμίνιο. Έτσι λοιπόν η ζήτηση αναμένεται να αυξάνεται, παράλληλα με την τιμή του αλουμινίου.
---
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως χρηματιστηριακοί αναλυτές βλέπουν εκτίναξη της κερδοφορίας της εταιρείας. Δίνουν υψηλή τιμή-στόχο 23,8 ευρώ και upside 57% (Euroxx). Όπως αναφέρουν οι αναλυτές το 2022 η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να καταγράψει αύξηση της καθαρής κερδοφορίας της κατά 61%, καταγράφοντας διπλάσια κέρδη συγκριτικά με το 2020. Οι αναλυτές επισημαίνουν πως η εταιρεία διαπραγματεύεται σε τιμή 6,6 φορές του δείκτη ΕV/EBITDA και 8,4 φορές του P/E.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ρεκόρ των 359 εκατ. ευρώ EBITDA που ανακοίνωσε η εταιρεία, η οποία είναι θωρακισμένη έναντι των κινδύνων που απορρέουν από την αύξηση των τιμών ενέργειας και των διαταραχών στις εφοδιαστικές αλυσίδες που παρατηρούνται διεθνώς. Την ίδια στιγμή η Mytilineos θεωρείται ως μια από τις κορυφαίες εταιρείες σε δείκτες ESG.
---
Συνεχίζει τις αγορές πλοίων η Avin International του Βαρδινογιάννη. Το πρώτο δεξαμενόπλοιο που μπορεί να αξιοποιεί την αμμωνία ως καύσιμο παραδόθηκε στην εταιρεία και κατασκευάστηκε στα κινεζικά ναυπηγεία. Πρόκειται για πλοίο μήκους 274 μέτρων, ελληνικής σημαίας και εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό Βαρδινογιάννη για «πρασίνισμα» του στόλου και ενίσχυση του portfolio των υπό διαχείριση πλοίων.
---
H Vantage Towers προσέλαβε την MOWEA για να εγκαταστήσει μικρο-ανεμογεννήτριες σε 52 τηλεπικοινωνιακούς ραδιοπομπούς της Vodafone στην Γερμανία. Στόχος είναι η κάλυψη των 2/3 των αναγκών τους σε ρεύμα. Οι κεραίες βρίσκονται σε ιδανικά σημεία από πλευράς αιολικού δυναμικού λόγω του υψομέτρου και η λειτουργία των τουρμπίνων θα αφορά αποκλειστικά την παροχή ρεύματος στον τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και όχι το διασυνδεδεμένο δίκτυο. Μόλις το 1,3% από τα 5,2 εκατ. κεραίες τροφοδοτούνται από ρεύμα από ΑΠΕ. H MOWEA ιδρύθηκε το 2016 από το πολυτεχνείο του Βερολίνου και η καινοτομία της είναι η προσαρμογή των πτερύγιων και της τουρμπίνας στους τηλεπικοινωνιακούς ιστούς.
---
Τίτλοι τέλους για την Ευρωπαϊκή Πίστη από το Χρηματιστηριακό ταμπλό. Το premium στην αποτίμηση της καθαρής θέσης δείχνει ότι η άσκηση δέουσας επιμέλειας (due diligent) δεν είχε ευρήματα, ενώ το μερίδιο αγοράς της εταιρίας έπαιξε σημαντικό ρόλο στο ανέβει το τίμημα 1,5 ευρώ σχεδόν (24%) από την δίκαιη τιμή που έβγαλε η άσκηση του αποτιμητή. Μετά την Νίκας και τον Καραμολέγκο η Ευρωπαϊκή Πίστη είναι η τρίτη εταιρία που θα αποχωρήσει από το ταμπλό το 2022.
---
Περνώντας στα «ντεσού» της συμφωνίας εξαγοράς της Ευρωπαϊκής Πίστης από την Allianz, έχουμε για πρώτη φορά γερμανικό όμιλο να μπαίνει στις γενικές ασφαλίσεις. Όπως έλεγε κορυφαίο στέλεχος ασφαλιστικής στη στήλη, πλέον έχουμε «μάχη σώμα με σώμα» στην Ελλάδα, μεταξύ κολοσσών. Τα deals δεν έχουν σταματήσει. Στο στόχαστρο, μαθαίνουμε, έχουν μπει μικρές ασφαλιστικές. Οι οποίες είτε θα εξαγοραστούν από μεγαλύτερες, είτε θα συγχωνευτούν για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον αυξημένο ανταγωνισμό.
Μετράμε ήδη την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής από την CVC, την εξαγορά της AXA από την Generali και της Metlife από την NN. Οι μεγάλοι του κλάδου επιστρέφουν ξανά στην Ελλάδα, από όπου είχαν φύγει με το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης. Κάτι σημαίνει αυτό. Για την ανάπτυξη, για τον κλάδο των ασφαλίσεων που αποκτά ξανά αίγλη και βεβαίως τη νοοτροπία των Ελλήνων γύρω από τις ασφάλειες. Γενικές ασφαλίσεις, συνταξιοδοτικά, αποταμιευτικά και προγράμματα υγείας αναμένεται να κυριαρχήσουν στην αγορά.
---
Η πορεία των πρόσφατων εκδόσεων εταιρικών ομολόγων δεν μπορεί να θεωρηθεί η καλύτερη δυνατή καθώς οι τιμές τους έχουν υποχωρήσει αισθητά κάτω από το 100 που είναι η τιμή έκδοσης. Η B&F έδειξε πάντως το δρόμο: Με αγορές ιδίων ομολόγων όχι μόνο βγήκε κερδισμένη αποκτώντας το χρέος της με έκπτωση αλλά κατάφερε να διαπραγματεύεται αισθητά πάνω από το 100 δίνοντας κεφαλαιακά κέρδη σε όσους πίστεψαν στην πορεία της. Αν οι διοικήσεις πιστεύουν τις εταιρίες τους δεν έχουν παρά να κάνουν το ίδιο.
---
Στη Frigoglass απομένει να μάθουμε το ύψος της αποζημίωσης για τον απωλεσθέντα τζίρο του εργοστασίου της Ρουμανίας που κάηκε τον Ιούνιο του 2021. Το σύνολο της αποζημίωσης είχε εκτιμηθεί στα 89 εκατ. ευρώ. Άρα αν αφαιρέσουμε τα 42 που ήδη έχει λαμβάνειν μιλάμε για άλλα 47 εκατ. ευρώ τα οποία θα μείνουν στο ταμείο. Το νέο εργοστάσιο στην Ρουμανία θα είναι έτοιμο το Φθινόπωρο.
---
Σε καταρχήν συμφωνία με την Παγκρήτια Τράπεζα, έχει έρθει η HSBC Ελλάδος για την εξαγορά της ξένης τράπεζας από την ελληνική. Σύμφωνα με πληροφορίες, αφού δεν προχώρησε το deal μεταξύ Πειραιώς και HSBC, η Παγκρήτια αξιοποίησε το γεγονός ότι η HSBC θέλει να αποχωρήσει και ότι δεν υπήρχε άλλος ενδιαφερόμενος και έκανε την πρότασή της.
Οι δύο πλευρές τα έχουν βρει και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η συμφωνία πρέπει να εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές και ειδικότερα από την Τράπεζα της Ελλάδος, για να προχωρήσει, καθώς η ξένη τράπεζα θέλει να κλείσει το ζήτημα μετά τις άκαρπες προσπάθειες με τις συστημικές.
Η Παγκρήτια Τράπεζα που είναι και μεταξύ και των έξι τραπεζών οι οποίες υπέγραψαν τις επιχειρησιακές συμφωνίες με το Υπουργείο Οικονομικών για τα δάνεια από το Ταμείο Ανάκαμψης, κινείται δραστήρια για να ενισχυθεί και να μεγαλώσει τα μεγέθη της.
Η συμφωνία επιτρέπει την ανάπτυξη δικτύου της Παγκρήτιας καθώς η ελληνική HSBC έχει 14 καταστήματα στην Αθήνα κι ένα στη Θεσσαλονίκη, ενώ υπολογίζεται ότι πολλοί από τους περίπου 330 καταρτισμένους εργαζομένους της, μπορούν να στελεχώσουν τις εργασίες της Παγκρήτιας. Βεβαίως η Παγκρήτια έχει μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων και διαθέτει ήδη 45 σημεία εξυπηρέτησης πανελλαδικά, αλλά το δίκτυό της θα μεγαλώσει σε κάθε περίπτωση.
Εκτιμάται ότι η Παγκρήτια μπορεί να ενισχυθεί με περίπου 85 εκατ. ευρώ από προβλέψεις για το δίκτυο της HSBC αν η εξαγορά προχωρήσει. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η HSBC έχει ενεργητικό περίπου 1,8 δισ. ευρώ, καταθέσεις περίπου 1,7 δισ. ευρώ και χαρτοφυλάκιο δανείων περίπου μισό δισ. ευρώ.
Από την άλλη η Παγκρήτια σύμφωνα με τα στοιχεία εννεαμήνου διαθέτει ενεργητικό 2,6 δισ. ευρώ και καταθέσεις 1,5 δισ. ευρώ.
---
Δεν είναι και λίγη υπόθεση να φτάνουν μεγάλα έργα πολύ κοντά στη φάση των υπογραφών, ιδίως όταν έχουν περάσει χρόνια πολλά με διαδικασίες αργόσυρτες, μακρές και χωρίς αποτέλεσμα. Όλα αυτά με αφορμή το Fly Over, την ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, την μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα 4, της οποίας ο μειοδότης, το σχήμα Άβαξ-Μυτιληναίος βρίσκεται κοντά στη γραμμή τερματισμού. Αν δηλαδή, δεν έχουμε απρόοπτα, κάτι που δεν φαίνεται στον ορίζοντα, το προσεχές διάστημα θα πέσουν υπογραφές για το έργο με αρχικό προϋπολογισμό 373 εκατ. ευρώ, ώστε να αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια. Προηγουμένως, βέβαια, ως ΣΔΙΤ, θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή.
Τα βλέμματα είναι στραμμένα και στο μετρό της Θεσσαλονίκης, ένα έργο, που θα αλλάξει τα πάντα στη συμπρωτεύουσα και αποτελεί ανέκδοτο εδώ και πολλές δεκαετίες από τότε -τέλη 1980- που ο Κούβελας άνοιξε τη γνωστή τρύπα. Στόχος του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή είναι το έργο να δοθεί στην κυκλοφορία το 2023. Ο ίδιος πάντως, έχει καλό track record όσον αφορά την παράδοση σε λειτουργία των μεγάλων έργων: Πριν από ενάμιση χρόνο εγκαινιάστηκαν οι τρεις σταθμοί του Μετρό προς Πειραιά (Νίκαια, Κορυδαλλό και Αγία Βαρβάρα). Στο ημερολόγιο έχουμε σημειώσει και μία άλλη ημερομηνία. Αυτή, τέλη Μαρτίου-αρχές Απριλίου οπότε θα κυκλοφορήσουν τα γρήγορα τρένα στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
---
Στα 3.300 δολάρια ο τόνος του Αλουμινίου και αν αυτός δεν είναι καταλύτης ανόδου για τις εταιρίες του κλάδου τότε θα πρέπει να αναθεωρήσουμε πλήρως αυτά που ξέρουμε. Στην μετοχή της Alcoa πάντως γράφουν κέρδη 50% από την πρώτη ημέρα που η τιμή έβαλε το «3» μπροστά (Νοέμβριος) και 25% από την αρχή του έτους. Το κόστος της ενέργειας έχει μειώσει την παραγωγή στην Ευρώπη σε σημείο να παρατηρούνται ελλείψεις στην ικανοποίηση της ζήτησης η οποία αυτή την στιγμή εκτιμάται ότι είναι ελλειμματική κατά 1,3 εκατ. τόνους.
---
Το παιχνίδι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χοντραίνει. Μία μέρα μετά την σημαντική υποβάθμιση της μετοχής της General Motors (GM NYSE) από τον Adam Jonas της Morgan Stanley, η οποία οδήγησε τους επενδυτές σε πωλήσεις που έφεραν την μετοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας κάτω από τα 50 δολάρια, η εταιρεία αντεπιτέθηκε, μέσω ενός δημοσιεύματος του Reuters. Το δημοσίευμα, βασισμένο σε συζητήσεις με τις εταιρείες που προμηθεύουν την GM με πρώτες ύλες και εξαρτήματα, υποστηρίζει πως ο αριθμός των ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων που θα παραχθούν μέσα στο 2022 από τα εργοστάσια της εταιρείας θα είναι τελικά αρκετά μεγαλύτερος από αυτόν που είχε ανακοινώσει παλαιότερα η διοίκηση. Η αλήθεια είναι πως την προηγούμενη εβδομάδα η διευθύνουσα σύμβουλος Mary Barra είχε δημοσιοποιήσει την πρόθεση της εταιρείας να εντείνει τις προσπάθειές της για αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων αλλά δεν είχε δώσει λεπτομέρειες.
Σύμφωνα λοιπόν με τους προμηθευτές της GM, η εταιρεία σκοπεύει πλέον να κατασκευάσει, μέσα στο 2022, 46.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από 7.000 που ήταν ο προηγούμενος στόχος. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως θα παραχθούν 21.000 ηλεκτρικά ημιφορτηγά GMC Hummer, από 3.800 που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός, και 25.000 ηλεκτρικά SUV Cadillac Lyriq, από 3.200, ενώ θα αρχίσει και πάλι η παραγωγή των ηλεκτρικών Bolt, με νέες ασφαλείς μπαταρίες αυτή την φορά. Η εταιρεία υποστηρίζει πως η απόφασή της να τρέξει πιο γρήγορα στον δρόμο για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται στην μεγάλη ζήτηση, αλλά υπάρχει η υποψία πως μεγαλύτερο ρόλο έχει παίξει η ανησυχία της για την μεγάλη πρόοδο που φαίνεται να έχει κάνει στον τομέα η αντίζηλός της, η Ford (F NYSE). Όποια και να είναι η εξήγηση, είναι βέβαιο πως σε έναν χρόνο από τώρα οι πωλήσεις ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων στους Αμερικανούς καταναλωτές θα αρχίσουν να απογειώνονται, μαζί με τον ανταγωνισμό μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών.
---
O πολλαπλασιαστής κερδών (Ρ/Ε) της ελληνικής αγοράς μετοχών εκτιμάται στις 11,4 φορές, έναντι 9,3 φορές στις αναδυόμενες αγορές της ευρύτερης περιοχής, ενώ σε όρους δείκτη λογιστικής αξίας εμφανίζει σημαντικό discount με αποτίμηση στις 1,1 φορές έναντι 1,6 φορές για τις αναδυόμενες αγορές σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Citi.
H Ελλάδα εμφανίζεται επίσης φθηνή σε σχέση με τις χρηματιστηριακές αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης καθώς ο δείκτης Ρ/Ε στις ΗΠΑ βρίσκεται στις 21,9 φορές στα αναμενόμενα φετινά κέρδη και στις 14,9 φορές στην Ευρώπη. Όσο για τα κέρδη ανά μετοχή, οι αναλυτές της Citi αναμένουν αύξηση σε σχέση με το 2021 της τάξης του 35% και 22% το 2023. Η μερισματική απόδοση των ελληνικών μετοχών, γύρω στο 3,2%, είναι χαμηλότερη από τις αναδυόμενες αγορές της περιοχής αλλά υψηλότερη από τις αγορές μετοχών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
---
Η Revolut τελευταία προσλαμβάνει μηχανικούς λογισμικού για να ηγηθούν την ανάπτυξης νέων πρότζεκτ blockchain που σχεδιάζει η ψηφιακή τράπεζα. Τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους υπήρξε έντονη φιλολογία ότι η Revolut σχεδιάζει να κυκλοφορήσει το δικό της κρυπτονόμισμα, με την επιφύλαξη της ρυθμιστικής έγκρισης. Η Revolut με έδρα το Λονδίνο, η οποία ξεκίνησε ως εφαρμογή ανταλλαγής και αποστολής χρημάτων, έχει εξελιχθεί σε μία από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες neobank που προσφέρει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών. Μεταξύ αυτών και αγοράς κρυπτονομισμάτων, ωστόσο μέχρι τώρα δεν μπορούσε κανείς να κάνει ανάληψη των ψηφιακών νομισμάτων. Τον Μάιο του 2021, επέτρεψε στους πελάτες να προχωρήσουν σε ανάληψη κρυπτονομισμάτων bitcoin από την εφαρμογή για να το μεταφέρουν σε προσωπικά πορτοφόλια . Πρόκειται για την πρώτη φάση ενός φαινομενικά φιλόδοξου σχεδίου για τη σημαντική διεύρυνση και επέκταση της στις αγορές κρυπτονομισμάτων. Η κεφαλαιοποίηση της τράπεζας με βάση την τελευταία χρηματοδότηση ανέρχεται στα $33 δισ.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες