Το ότι η Hyundai είχε στόχο την προώθηση βαρέων φορτηγών κυψελών καυσίμου και στις ΗΠΑ ήταν βέβαια γνωστό, ωστόσο προχθές οι Κορεάτες προχώρησαν στην επίσημη ανακοίνωση του σχεδίου τους για την Καλιφόρνια. Πρόκειται λοιπόν για δύο projects που χρηματοδοτούνται από το δημόσιο και έχουν στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή. Τα φορτηγά που θα φέρει η Hyundai στις Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν εξέλιξη και προσαρμογή στις αμερικανικές προδιαγραφές του XCIENT Fuel Cell, που είναι το πρώτο κανονικής παραγωγής, βαρέως τύπου φορτηγό που κινείται με υδρογόνο.
30 Hyundai XCIENT Fuel Cell 6X4
Το XCIENT Fuel Cell πραγματοποίησε το ντεμπούτο του πέρυσι στην Ελβετία, όπου έχει αποδείξει την εμπορική του βιωσιμότητα με περισσότερα από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες. Το μοντέλο που προορίζεται για τις ΗΠΑ προσφέρει αυτονομία περίπου 800 χιλιομέτρων.
Η Hyundai θα αξιοποιήσει τις γνώσεις που αποκτήθηκαν από αυτά τα δημόσια έργα για να αναπτύξει δραστηριότητες εμπορικού στόλου μηδενικών εκπομπών στις ΗΠΑ και να δημιουργήσει τοπικές συνεργασίες.
Για την «απόβαση» στην Καλιφόρνια η κορεατική εταιρία συνεργάστηκε με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς στις Η.Π.Α. Μια κοινοπραξία με επικεφαλής το Κέντρο Μεταφορών και Περιβάλλοντος (CTE) και τη Hyundai Motor κατάφερε να συγκεντρώσει πρόσφατα 22 εκατομμύρια δολάρια σε επιχορηγήσεις από το περίφημο California Air Resources Board (CARB) και την California Energy Commission (CEC) και 7 εκατομμύρια δολάρια σε επιπλέον επιχορηγήσεις από η Alameda County Transportation Commission και την Bay Area Air Quality Management District για την υποστήριξη αυτού του project.
Στο πλαίσιο, λοιπόν, του έργου NorCAL ZERO της Hyundai, γνωστό και ως “Zero-Emission Regional Τruck Operations with Fuel Cell Electric Trucks” (μηδενικών ρύπων περιφερειακές μεταφορές με φορτηγά κυψελών καυσίμου), θα αναπτυχθούν τα 30 οχήματα που αναφέραμε, με διαμόρφωση άξονα 6x4, στη βόρεια Καλιφόρνια έως το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Η Glovis America, πάροχος υπηρεσιών logistics, θα είναι ο διαχειριστής του στόλου αυτών των φορτηγών.
Η κοινοπραξία σχεδιάζει επίσης να δημιουργήσει ένα σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου υψηλής δυναμικότητας στο Όκλαντ της Καλιφόρνιας, ο οποίος θα είναι σε θέση να υποστηρίξει έως και 50 φορτηγά με μέσο όρο ποσότητας ανεφοδιασμού τα 30 κιλά υδρογόνου.
Και πιλοτικό/επιδεικτικό πρόγραμμα
Ωστόσο δεν είναι μόνο το παραπάνω project με το οποίο θα δώσει το παρών στις μεταφορές μηδενικών ρύπων στην Καλιφόρνια η Hyundai, αφού θα προηγηθεί και ένα πιλοτικό πρόγραμμα 12 μηνών, με δύο XCIENT Fuel Cell. Η Hyundai Motor έλαβε για το σκοπό αυτό επιχορήγηση ύψους 500.000 δολαρίων από την South Coast Air Quality Management District (South Coast AQMD) για να επιδείξει στη Νότια Καλιφόρνια δύο οχήματα του τύπου αυτού. Το έργο χρηματοδοτείται ευρέως από τον Οργανισμό Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA), καθώς θεωρείται ότι θα συμβάλλει στην επίτευξη νέων προτύπων εκπομπών ρύπων στη λεκάνη της Νότιας Ακτής, μειώνοντας τις εκπομπές από τα φορτηγά με κινητήρες ντίζελ.
Η Hyundai και ο τοπικός συνεργάτης της της σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη χρήση αυτών των φορτηγών τον Αύγουστο. Τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιηθούν για εμπορευματικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων μεταξύ αποθηκών στη νότια Καλιφόρνια για περίοδο 12 μηνών. Η Ηyundai θα συνεργαστεί επίσης με τον ηγέτη της αγοράς στα πρατήρια υδρογόνου στην Καλιφόρνια, την εταιρία First Element Fuel (FEF), προκειμένου να χρησιμοποιήσει τρεις σταθμούς υδρογόνου στην περιοχή για τον ανεφοδιασμό των φορτηγών.
Ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα μηδενικών ρύπων
Η Hyundai κατάφερε να κερδίσει την υποστήριξη των αρχών της Καλιφόρνιας, σε μεγάλο βαθμό λόγω της αποδεδειγμένης επιτυχούς προϋπηρεσίας του φορτηγού XCIENT Fuel Cell στην Ευρώπη. Θυμίζουμε ότι πέρυσι η Hyundai ανακοίνωσε το σχέδιό της να παραδώσει 1.600 φορτηγά XCIENT Fuel Cell στην Ευρώπη έως το 2025. Οι πρώτες 46 μονάδες παραδόθηκαν στην Ελβετία πέρυσι και έχουν μέχρι τώρα καλύψει συνολικά περισσότερα από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα, σε 11 μήνες υπηρεσίας. Υπολογίζεται δε ότι, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο στόλος μείωσε τις εκπομπές CO2 κατά περίπου 630 τόνους, σε σύγκριση με αντίστοιχα οχήματα με κινητήρα ντίζελ.
Σημειώνουμε ότι τα φορτηγά κατηγορίας 8 XCIENT Fuel Cell που η Hyundai θα αναπτύξει στην Καλιφόρνια θα έχουν μέγιστη αυτονομία 800 χιλιόμετρα, λόγω του ότι θα αποθηκεύεται μεγαλύτερη ποσότητα υδρογόνου στο όχημα, σε δεξαμενές με ονομαστική τιμή 700 bar. Το μέγιστο μεικτό βάρος συνδυασμού του «αμερικανικού» XCIENT Fuel Cell θα είναι πάνω από 37 τόνους.
Στην ανακοίνωση δεν δίνονται περαιτέρω τεχνικά χαρακτηριστικά, ωστόσο από προγούμενο δελτίο τύπου της Hyundai γνωρίζουμε ότι μετά και την τελευταία αναβάθμισή του το «ευρωπαϊκό» XCIENT Fuel Cell 2021 είναι εφοδιασμένο δύο συστοιχίες κυψελών καυσίμου 2Χ90kW, ενώ τρεις μπαταρίες υψηλής τάσης 72 kWh λειτουργούν ως μια επιπλέον πηγή ισχύος για τον 350 kW ηλεκτροκινητήρα που διαθέτει μέγιστη ροπή 2.237 Nm. Επτά μεγάλες δεξαμενές χωρούν περίπου 31 κιλών υδρογόνου, ενώ ένας πλήρης ανεφοδιασμός διαρκεί από 8 έως 20 λεπτά, ανάλογα με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος.