Θα μπορούσε κανείς να πει ότι όπως ο άνθρωπος πρέπει να παίρνει κάποια μέτρα για την ασφαλή – και ωφέλιμη – συνύπαρξή του με τον ήλιο, κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το αυτοκίνητο. Η χρήση του αυτοκινήτου το καλοκαίρι έχει τα δικά της μικρά μυστικά που θα κάνουν τη ζωή του οδηγού και των επιβατών του πιο ασφαλή και άνετη, αλλά και θα περιορίσουν την πιθανότητα εμφάνισης προβλημάτων στο ίδιο το όχημα.
Η αυξημένη θερμοκρασία και η αντίστοιχα αυξημένη έκθεση στον ήλιο, προϊόν της επίσης αυξημένης ηλιοφάνειας, που αποτελούν τα δεδομένα του καλοκαιριού δημιουργούν μια κατάσταση που επιβάλλει αντίστοιχη συμπεριφορά από τον οδηγό. Και το πρώτο που πρέπει να επισημάνουμε ότι μπορεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα να έχουν δοκιμαστεί κατά την εξέλιξή τους σε ακραίες κλιματολογικές συνθήκες, όμως αυτό δε σημαίνει ότι είναι ανάγκη να δοκιμάζουμε την αντοχή στη θερμότητα και την έκθεση στο ηλιακό φως των πλαστικών μερών και των άλλων μη μεταλλικών υλικών που περιβάλλουν το εσωτερικό του οχήματος. Ενώ από την άλλη μεριά η όποια χαλαρή ή «εκδρομική» διάθεση δημιουργείται εντός ή εκτός αστικού ιστού δεν πρέπει να επηρεάζει την τήρηση των βασικών κανόνων που διέπουν την οδική ασφάλεια. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να δει κανείς και το ζήτημα της θερμικής άνεσης στο αυτοκίνητο που μπορεί με τον τρόπο της να επηρεάσει ακόμα και την υγεία του οδηγού και των επιβατών.
1. Προστασία από τον ήλιο
Όταν η εξεύρεση σκιάς δεν είναι εφικτή, μια «ηλιοπροστασία» που τοποθετείται στο παρμπρίζ σε δευτερόλεπτα κάνει μεγάλη διαφορά, καθώς εκτός των άλλων δεν θα αφήσει να «ανάψει» το τιμόνι σε βαθμό που να μην μπορείς να το αγγίξεις – και αυτό είναι κάτι που κάποια στιγμή όλοι μας το έχουμε ζήσει.
Επίσης το να αφήνουμε μια «χαραμάδα» στα παράθυρα, να μην τα κλείνουμε δηλαδή τελείως, αλλά να αφήνουμε για λίγα χιλιοστά ανοιχτά, ώστε να υπάρχει ένας φυσικός αερισμός θα συμβάλει στη συγκράτηση της ανόδου της θερμοκρασίας.
2. Όχι στη χαλάρωση
Όταν οδηγείτε, τα χέρια στο τιμόνι! Η οδήγηση με χέρι κρεμασμένο έξω από την πόρτα προς χάριν δροσισμού δεν αποτελεί επίδειξη αυξημένων οδηγικών ικανοτήτων, αλλά ανοησίας, καθώς αφενός μειώνει τη δυνατότητα ελέγχου του οχήματος – ιδιαίτερα σε κάτι απρόοπτο – και αφετέρου δημιουργεί και επιπλέον κινδύνους τραυματισμού.
Αντιστοίχως οι επιβάτες δεν πρέπει να χαλαρώνουν, η ζώνη ασφαλείας πρέπει να «φοριέται» πάντα, ακόμα και στις πιο μικρές διαδρομές. Είναι πολύ επικίνδυνη συνήθεια να μην βάζει κανείς τη ζώνη του στις μικρομετακινήσεις των διακοπών, όπως εξαιρετικά κακή συνήθεια είναι τα πόδια του συνοδηγού στο ταμπλό. Γιατί σε περίπτωση ενεργοποίησης του αερόσακου ο τραυματισμός είναι βέβαιος.
Επίσης μην ξεχνάτε ότι οι σαγιονάρες είναι καλές μόνο για την παραλία και το κολυμβητήριο - όχι για όταν βρίσκεστε στη θέση του οδηγού. Η οδήγηση είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να μην γίνεται με «σωστά» παπούτσια, χωρίς μεγάλα τακούνια και κατά προτίμηση χωρίς χοντρούς πάτους.
3. Η σωστή χρήση του κλιματισμού
Ένα σύστημα κλιματισμού, είχε χειροκίνητο είναι αυτό – «απλό» air condition είναι πλέον απαραίτητο σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο ιδιαίτερα το καλοκαίρι. Ωστόσο υπάρχουν μερικά μικρά μυστικά για να το χρησιμοποιήσετε σωστά:
Μην βιαστείτε να μπείτε στο αυτοκίνητό σας αν αυτό έχει ήδη «βράσει» από την πολύωρη παραμονή στον ήλιο. Ανοίξτε αν είναι δυνατόν τις πόρτες και περιμένετε να αεριστεί λίγο το εσωτερικό. Στη συνέχεια ξεκινήστε αρχικά με όλα τα παράθυρα ανοιχτά ώστε να φύγει ο καυτός αέρας από το αυτοκίνητο και να μπορέσει ο κλιματισμός (αφού, φυσικά, κλείσετε τα παράθυρα) να δροσίσει στη συνέχεια το εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Όταν ενεργοποιήσετε τον κλιματισμό/air condition μην το παρακάνετε. Φροντίστε να τον ρυθμίσετε με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτύχετε μια θερμοκρασία της τάξης των 20-24 βαθμών Κελσίου, ανάλογα και με τη θερμοκρασία της ατμόσφαιρας.
Επίσης, κατά τη λειτουργία του κλιματισμού έχετε ενεργοποιημένη την ανακύκλωση του αέρα. Η διαρκής είσοδος θερμού αέρα σημαίνει επιβάρυνση του air condition και βέβαιη αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
Ρυθμίστε τις περσίδες αερισμού με τέτοιο τρόπο που ο ψυχρός αέρας να μην έρχεται σε απευθείας επαφή με το σώμα σας. Και επειδή ο ψυχρός αέρας λόγω βαρύτητας είναι αυτός που θα κινηθεί από πάνω προς τα κάτω, καλύτερα να κατευθύνετε τη ροή του προς τα πάνω και προς τη μέση της καμπίνας.
Θυμηθείτε ότι οι μεγάλες και απότομες θερμοκρασιακές μεταβολές δεν είναι ότι καλύτερο για τον οργανισμό σας. Για αυτό φροντίζετε, τα τελευταία 2-3 λεπτά πριν βγείτε από το αυτοκίνητο να έχετε κλείσει το air condition, ώστε η μετάβαση εκτός οχήματος να είναι πιο ομαλή. Αυτή η συνήθεια είναι καλή και για έναν ακόμα λόγο: η λεγόμενη «εβαπορέτα» (από την οποία περνάει ο αέρας για να ψυχθεί πριν μπει στην καμπίνα) στεγνώνει και δεν κρατά υγρασία, η οποία ευνοεί την ανάπτυξη μικροοργανισμών που μπορεί να προκαλέσουν όχι μόνο δυσοσμία, αλλά και προβλήματα υγείας.
Τέλος, σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος, αν το αυτοκίνητό σας διαθέτει σύστημα “Stop & Start” απενεργοποιήστε το. Μπορεί να αυξήσετε κάπως την κατανάλωση καυσίμου, αλλά θα εξασφαλίσετε έτσι μια σταθερά δροσερή καμπίνα, καθώς με τα συχνά και μεγάλης διάρκειας σβησίματα του κινητήρα, παύει να λειτουργεί το air condition.
Τέτοιου τύπου στάσεις επιτρέπονται μόνο όταν το αυτοκίνητο δεν κινείται. (Photo by anja. on Unsplash)