Η με την πολύ ευρύτερη έννοια κατηγορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων φαίνεται ότι ήταν ο μεγάλος νικητής του Σεπτεμβρίου, καθώς ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ανήκει στην κατηγορία αυτή, που για πρώτη φορά στην ιστορία κατάφερε να ξεπεράσει τα ντίζελ.
Πριν προχωρήσει κανείς στην ανάλυση της παραπάνω είδησης θα πρέπει κανείς, αν θέλει να είναι τίμιος, να κάνει μία σημαντική διευκρίνηση: ότι εδώ δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με τα 100% ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, αυτά στα οποία φαίνεται ότι ανήκει το μέλλον - αυτά, επίσης, τα οποία η συντριπτική πλειοψηφία των απλών ανθρώπων αντιλαμβάνεται ως ηλεκτρικά – και τα οποία διεθνώς αποκαλούνται Battery Electric Vehicles (BEV). Αυτά είναι τα οχήματα απολύτως μηδενικών ρύπων κατά την κυκλοφορία τους.
Έχουμε να κάνουμε με μια πολύ διευρυμένη αντίληψη της έννοιας ηλεκτροκίνητος που περιλαμβάνει επίσης: α) τα plug in υβριδικά οχήματα που μπορούν να κινηθούν σε μια απόσταση της τάξης των 50 χιλιομέτρων αποκλειστικά με ηλεκτροκίνηση και μηδενικούς ρύπους (Plug In Hybrid Electric Vehicles – PHEV), β) τα πλήρως υβριδικά (full hybrid) οχήματα όπως το Toyota Prius (που υπήρξε ο πρώτος εκπρόσωπος του είδους), τα οποία διαθέτουν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα αλλά μικρή μπαταρία (Hybrid Electric Vehicles – HEV) και δεν μπορούν να κινηθούν περισσότερο από ένα χιλιόμετρο σε ηλεκτρική λειτουργία και γ) τα ήπια υβριδικά - mild hybrid - οχήματα (mHEV) που διαθέτουν μικρή μπαταρία και μικρό ηλεκτροκινητήρα που χρησιμοποιείται μόνο για την υποβοήθηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Μια μεγάλη αλλαγή
Κατά συνέπεια, τα εισαγωγικά που τοποθετήσαμε στην αρχή έχουν κάποιο ιδιαίτερο νόημα, αφού συνήθως στα ηλεκτρικά έχει επικρατήσει να κατατάσσονται τα BEVs και τα PHEVs, ως οχήματα που μπορούν να κινηθούν για επαρκή απόσταση με μηδενικούς ρύπους.
Προφανώς, όμως, ακόμα και με αυτές τις διευκρινήσεις το γεγονός ότι τα εν γένει «ηλεκτρικά» αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά δείχνει την αναπόφευκτη τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Παρόλο, λοιπόν, που οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 29% τους πρώτους εννέα μήνες του έτους - σε 8,54 εκατομμύρια μονάδες - υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η γηραιά ήπειρος ακολουθεί το… ηλεκτρικό ρεύμα.
Τα δεδομένα της γνωστής παρόχου πληροφοριών για την αυτοκινητοβιομηχανία, JATO Dynamics, για 27 αγορές στην Ευρώπη δείχνουν ότι ο συνολικός αριθμός «ηλεκτροκίνητων» αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν τον Σεπτέμβριο (που περιλαμβάνει όπως ήδη είπαμε BEVs, PHEVs, HEVs και mild hybrids) ήταν υψηλότερος από τον αριθμό των ταξινομήσεων των ντίζελ. Κάτι που σημαίνει ότι για πρώτη φορά στη σύγχρονη εποχή, οχήματα με «εναλλακτικό» σύστημα κίνησης ξεπέρασαν τα οχήματα με έναν από τους δύο τύπους κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό αποτελεί μία σημαντική αλλαγή καθώς μέχρι πριν από πέντε χρόνια, τα ντίζελ κυριαρχούσαν στην Ευρώπη.
Τι σημαίνει η αύξηση των «ηλεκτρικών» πωλήσεων
Ενώ συνολικά η αγορά σημείωσε δειλή αύξηση, μόλις 1,2% τον Σεπτέμβριο, σε σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα, το μείγμα των πωλήσεων ως προς τον τύπο του κινητήρα έχει το δικό του ενδιαφέρον.
Σημειώστε ότι η ζήτηση για βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα παρουσίασε διψήφια μείωση σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ ο όγκος των «ηλεκτρικών» αυξήθηκε κατά 139% σε 327.800 μονάδες - ρεκόρ τόσο από άποψη όγκου όσο και μεριδίου αγοράς. Είναι, δε, η πρώτη φορά που τα οχήματα αυτής της ευρείας κατηγορίας σπάζουν το μηνιαίο όριο των 300.000 μονάδων και μόνο τη δεύτερη φορά που έχουν μετρήσει πάνω από το 20% των εγγραφών.
Ταυτόχρονα, το μερίδιο αγοράς των ντίζελ σημείωσε ιστορικό χαμηλό, μόλις 24,8% τον Σεπτέμβριο. Ακριβώς πριν από μια δεκαετία, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αποτελούσαν το 50% των ταξινομήσεων, ενώ το μερίδιο αγοράς των EV ήταν κάτω του 1%.
Ο Felipe Munoz, αναλυτής της JATO Dynamics σχολίασε: «Η μετάβαση από τα ICE στα EV είναι τελικά επιτέλους. Αν και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κυβερνητικές πολιτικές και τα κίνητρα, οι καταναλωτές είναι επίσης έτοιμοι να υιοθετήσουν αυτές τις νέες τεχνολογίες.
Τα HEV και mHEV αντιπροσώπευαν το 53% των συνολικών ταξινομήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με τον όγκο τους να αυξάνεται κατά 124%. Η Toyota και η Lexus κυριάρχησαν, ως συνήθως, με μερίδιο αγοράς 32% - αλλά από κει και πέρα τον λόγο είχαν οι Ford, Suzuki, Fiat και BMW. Και πέρα από ορισμένα Toyota που σταθερά βρίσκονται ψηλά στις πωλήσεις, πολύ καλά τα πήγε το δημοφιλές Ford Puma (το 69% των πωλήσεων του ήταν mHEV), καθώς και τα Fiat 500 και το Fiat Panda (59% και 41% αντίστοιχα των πωλήσεων ήταν mHEV).
Η Mercedes-Benz ήταν πρώτη στην κατηγορία των PHEVs, με μερίδιο αγοράς 22%, ακολουθούμενη από τη Volvo και τη BMW.
Τέλος, όσον αφορά τα 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρώτη στην κατάταξη των πωλήσεων ήταν η Tesla, παρά τη μείωση του μεριδίου της κατά 5%, ενώ οι ανταγωνιστές της, όπως η Volkswagen και η Renault, σημείωσαν αύξηση κατά 352% και 211% αντίστοιχα.
Επί της παρούσης φαίνεται ότι ο Όμιλος Volkswagen μπαίνει πολύ δυναμικά στον χώρο της ηλεκτροκίνησης, ωστόσο η Renault ετοιμάζει την αντεπίθεσή της με μια σειρά μοντέλα -ανάμεσά τους και το Dacia Spring που θα είναι το πιο προσιτό BEV στην Ευρώπη.