Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι πλέον μία υπαρκτή πραγματικότητα. Η άνοδος μάλιστα των πωλήσεων οχημάτων μηδενικών ρύπων υποστηρίζεται από το πρόγραμμα κινούμαι ηλεκτρικά, το οποίο στη δεύτερη του φάση προσφέρει όφελος έως 8.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού επιβατικού αυτοκινήτου. Ενώ αλλά οφέλη προκύπτουν για τα plug in υβριδικά αλλά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Το καλοκαίρι του 2020 η Ελλάδα έκανε ένα σοβαρό βήμα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με την παρουσίαση του προγράμματος «κινούμαι ηλεκτρικά». Ήταν η στιγμή που το κράτος αποφάσισε να στηρίξει ουσιαστικά την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων προσφέροντας επιδότηση που έφτανε μέχρι και τα 6.000 ευρώ. Έτσι αρχίσαμε σιγά-σιγά να βλέπουμε να κυκλοφορούν κανονικά στους δρόμους πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα - τα οποία μέχρι τότε ήταν απειροελάχιστα. Και παρόλο που είμαστε αρκετά πίσω από τη Δυτική και τη Βόρεια Ευρώπη έχει γίνει μία μεγάλη αρχή, η οποία μάλιστα θα έχει και συνέχεια, αφού είναι το πρόγραμμα επιδοτήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαίνει σε μία νέα φάση.
Πριν από λίγο καιρό λοιπόν, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωνε ότι: «Με τον δεύτερο κύκλο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και τις νέες αυξημένες επιδοτήσεις, δίνουμε ισχυρά κίνητρα σε όλο και περισσότερους πολίτες για την απόκτηση αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Ο πρώτος κύκλος του προγράμματος είχε ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα. Συνέβαλε καθοριστικά στην αύξηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και στην υπερκάλυψη του στόχου, κατά 183,6%, που προέβλεπε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το 2021. Ταξινομήθηκαν 6.967 ηλεκτρικά οχήματα, έναντι στόχου 3.750.
Σήμερα, ανακοινώνουμε τις προδιαγραφές του νέου προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει αύξηση της επιδότησης για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και δικύκλων. Επίσης, θεσπίζουμε κοινωνικά κριτήρια για ΑμεΑ και πολυτέκνους, αλλά και κριτήρια για την απόσυρση των παλιών ρυπογόνων οχημάτων και την αγορά έξυπνου φορτιστή. Το νέο πρόγραμμα θα είναι σημαντικό για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων για την ηλεκτροκίνηση, που προβλέπονται στον πρώτο Εθνικό Κλιματικό Νόμο».
Το ενδιαφέρον είναι ότι η άνοδος της ζήτησης έφερε και άνοδο της προσφοράς, με αποτέλεσμα να πληθύνουν τα διαθέσιμα στην αγορά πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα. Έτσι, ο κατάλογος των επιλέξιμων προς επιδότηση 100% ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων - η οποία στον β’ κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα φτάνει για νομικά πρόσωπα έως τα 8.000 ευρώ - αριθμεί 147 μοντέλα.
Σημειώστε ότι επιδότησης τυγχάνουν και 34 ελαφρά επαγγελματικά πλήρως ηλεκτρικά (Battery Electric Vehicles / BEVs – έως 5.500 ευρώ) και «εξωτερικής φόρτισης» υβριδικά οχήματα (Plug in Hybrid Electric Vehicles / PHEVs – έως 4.000 ευρώ). Ενώ στον μακρύ πλέον κατάλογο των επιλέξιμων μοντέλων έρχονται να προστεθούν ακόμα 128 BEVs και PHEVs που στην περίπτωση της χρήσης του οχήματος ως ταξί επιδοτούνται με έως 8.000 και 5.500 ευρώ, αντίστοιχα.
Τον κατάλογο με τα επιλέξιμα προς επιδότηση πλήρως ηλεκτρικά και Plug in Hybrid υβριδικά οχήματα μπορείτε να τον δείτε κάνοντας κλικ εδώ
Σημειώστε ότι ο δεύτερος κύκλος του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα έχει αναδρομική ισχύ από 1.12.2021 και οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους έως τις 31.12.2023.
Μεταξύ των αλλαγών που φέρνει το νέο πρόγραμμα, όπως αυτό ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Ενέργειας, περιλαμβάνονται ως εξής:
- Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ.
- Η απόσυρση παλιού οχήματος επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ, ενώ η αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή (wall box) με 500 ευρώ.
- Tα Άτομα με Αναπηρία δικαιούνται επιπλέον 1.000 ευρώ.
- Οι οικογένειες που έχουν τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα παιδιά δικαιούνται 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο παιδί.
- Οι νέοι έως 29 ετών λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.
- Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως και L7e αυξάνεται από 20% σε 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης από 800 ευρώ σε 3.000 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά εμπορευμάτων ή/και επιβατών καθώς και τα «μικροαυτοκίνητα». Ειδικά για νέους έως 29 ετών προβλέπεται η προσαύξηση της ενίσχυσης κατά 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων.
- Ο αριθμός των οχημάτων για τον οποίο μια εταιρεία δικαιούται επιδότηση δεν θα περιορίζεται πλέον αριθμητικά, σε αντίθεση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος που υπήρχε το όριο των 3 ή 6 οχημάτων (σε περίπτωση νησιωτικών Δήμων).
- Οι εταιρείες θα μπορούν πλέον να επιδοτούνται και για την αγορά και εγκατάσταση έξυπνων φορτιστών, με τον όρο ότι αυτοί θα εξυπηρετούν αμιγώς τους σκοπούς της εταιρείας και δεν θα χρησιμοποιούνται για εμπορική εκμετάλλευση.
- Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR–Eco Islands, ειδική μέριμνα λαμβάνεται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νησιά, καθώς η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ενισχύεται με επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο σε όλα τα νησιά της χώρας.
- Ενισχύονται επίσης οι εταιρείες αντιπροσώπων, εμπόρων και εισαγωγέων αυτοκινήτων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) με ποσοστό επιδότησης 30% και μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
Περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Ενέργειας