Το Coradia iLint, το πρώτο τρένο κυψελών καυσίμου υδρογόνου στον κόσμο, προϊόν της γαλλικής εταιρίας Alstom, μόλις ολοκλήρωσε τρεις μήνες επιτυχημένης δοκιμαστικής λειτουργίας στις περιφερειακές γραμμές της ÖBB (Αυστριακοί Ομοσπονδιακοί Σιδηρόδρομοι). Προηγουμένως το Coradia iLint είχε λάβει επίσημη έγκριση από το Αυστριακό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Προστασίας του Κλίματος, Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Κινητικότητας, Καινοτομίας και Τεχνολογίας.
Η Αυστρία είναι τώρα η δεύτερη χώρα στην Ευρώπη, μετά τη Γερμανία, που ενέκρινε το Coradia iLint ως «καθαρή» εναλλακτική λύση έναντι των ντιζελοκίνητων αμαξοστοιχιών. Η Alstom φαίνεται έτσι ότι πρωτοστατεί σήμερα στον κόσμο προσφέροντας ένα δοκιμασμένο τρένο υδρογόνου έτοιμο για να μπει σε κανονική παραγωγή.
Το Coradia iLint απέδειξε κατά τη διάρκεια των δοκιμών ότι είναι κατάλληλο για κάθε τύπου διαδρομές, ακόμη και σε αυτές που έχουν μεγάλη κλίση, γεγονός το οποίο επεσήμανε μιλώντας με αφορμή την ολοκλήρωση των δοκιμών και την έγκριση που πήρε από τους Αυστριακούς Σιδηροδρόμους το Coradia iLint, ο Gian Luca Erbacci, ανώτερος αντιπρόεδρος της Alstom Europe.
Η βασική λογική της λειτουργίας του τρένου υδρογόνου είναι αντίστοιχη με αυτήν των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που λειτουργούν με κυψέλες υδρογόνου. Έχουμε δηλαδή ένα ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, με ηλεκτροκινητήρες και τα σχετικά ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και διαχείρισης της ισχύος (τοποθετημένο χαμηλά, συνδεδεμένο με τους τροχούς). Η απαραίτητη για τη λειτουργία του συστήματος ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από την κυψέλη υδρογόνου και διοχετεύεται προς την μπαταρία (και τα δύο είναι τοποθετημένα στην οροφή του τρένου) από την οποία τροφοδοτούνται τελικά οι κινητήρες. Η ατμόσφαιρα επιβαρύνεται μόνο με υδρατμούς, έχουμε δηλαδή ένα τρένο μηδενικών ρύπων.
Η Γερμανία ήταν η πρώτη που αποφάσισε να δοκιμάσει το Coradia iLint, με σχετικό πρόγραμμα δοκιμών δύο τρένων, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2018 στην Κάτω Σαξονία. Η επίσημη παρουσίαση του Coradia iLint της Alstom στο κοινό είχε πραγματοποιηθεί δύο χρόνια πριν, στο Βερολίνο στην έκθεση InnoTrans 2016.
Το Coradia iLint μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 140 km/h και διαθέτει αυτονομία 1.000 χιλιομέτρων, κάτι που σημαίνει ότι με βάση τα συγκεκριμένα δρομολόγια που πραγματοποιεί μπορεί να κινείται όλη μέρα χωρίς ανεφοδιασμό. Προς το παρόν, τα δύο τρένα ανεφοδιάζονται από κινητό σταθμό, ωστόσο, το 2021, όταν η Alstrom παραδώσει τα 14 επιπλέον «κομμάτια» που έχει παραγγείλει η Κάτω Σαξονία, θα δημιουργηθεί για αυτά και ένα κανονικό «υδρογονάδικο».
Σημειώστε ότι το iLint μπορεί να είναι ο πρωτοπόρος, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχει και ανταγωνισμό. Πρόσφατα οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι (Deutsche Bahn) και η Siemens ανακοίνωσαν σχέδια για δοκιμή του υδρογονοκίνητου τρένου “Mireo Plus H” της γερμανικής εταιρίας, το οποίο διαθέτει αυτονομία της τάξης των 600 χιλιομέτρων. Οι δοκιμές της υδρογονοκίνητης αμαξοστοιχίας θα ξεκινήσουν το 2024 και θα συνεχιστούν για ένα χρόνο. Στόχος της Deutsche Bahn είναι η αντικατάσταση 1.300 ντιζελοκίνητων μονάδων.
Το τρένο θα έχει δύο βαγόνια και θα μπορεί να αναπτύξει τελική ταχύτητα 160 km/h ενώ ο ανεφοδιασμός του με υδρογόνο θα διαρκεί μόλις 15 λεπτά. Η ταχύτητα του ανεφοδιασμού περιλαμβάνεται στα μεγάλα υπέρ της τεχνολογίας κυψελών υδρογόνου, που προσφέρει μεγάλο περιβαλλοντικό όφελος: υπολογίζεται ότι ένα τρένο υδρογόνου μπορεί να «εξοικονομήσει» περίπου 330 τόνους CO2 ετησίως, σύμφωνα πάντα με τη Siemens και τη Deutsche Bahn.
Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι η Siemens σκοπεύει να εξελίξει και μια έκδοση του υδρογονοκίνητου τρένου της με τρία βαγόνια, η οποία θα έχει αυτονομία 1.000 χιλιόμετρα.
Η Deutsche Bahn έχει σε υπηρεσία περίπου 1.300 αμαξοστοιχίες ντίζελ σε περιφερειακές γραμμές, καθώς το 40% περίπου του σιδηροδρομικού της δικτύου – που φτάνει τα 33.000 χιλιόμετρα - δεν έχει ακόμη ηλεκτροδοτηθεί. Οι Γερμανοί σκοπεύουν να καταργήσουν πλήρως το ντίζελ από τις γραμμές τους μέχρι το 2050 – χρονιά ορόσημο, καθώς τότε προβλέπεται ο μηδενισμός του ανθρακικού αποτυπώματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.