Η απόσπαση της προσοχής του οδηγού από το δρόμο είναι βασική αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων – και ένας από τους κύριους παράγοντες που προκαλεί την απόσπαση είναι η χρήση κινητού κατά την οδήγηση που τείνει να αποκτήσει καθολικό χαρακτήρα. Στο πλαίσιο της προσπάθειας για την αντιμετώπιση του φαινομένου, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς» έφερε στην Ελλάδα την ειδική ψηφιακή πλατφόρμα/εφαρμογή “Drive in the Moment”.
Τα στοιχεία της τροχαίας που παρουσίασε στη σχετική εκδήλωση ο Υποστράτηγος Γκαρίλλας, προϊστάμενος κλάδου τάξης της ΕΛ.ΑΣ., είναι τουλάχιστον αποκαλυπτικά: το 2019 βεβαιώθηκαν 15.746 παραβάσεις για χρήση κινητού κατά την οδήγηση, για να υποχωρήσουν λόγω πανδημίας στις 13.528 το 2020 και στις 12.107 το 2021. Συχνότατο, δυστυχώς, φαινόμενο η εικόνα του οδηγού που στο ένα του χέρι κρατάει το κινητό, συχνότατο είναι και το φαινόμενο εμπλοκής νέων οδηγών που ασχολούνται με το smartphone τους σε ατύχημα.
Αλλάζει, μάλιστα, και ο τρόπος που χρησιμοποιούμε το κινητό μας είπε στη δική του παρέμβαση ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου, επισημαίνοντας ότι 3 στους 4 νέους οδηγούς έχουν εμπλακεί σε ατύχημα κάνοντας χρήση του κινητού τους τηλεφώνου – και το ενδιαφέρον είναι ότι αυτοί οι νέοι οδηγοί δεν λένε να εγκαταλείψουν την επικίνδυνη συνήθειά τους. Μια συνήθεια που, αν μιλάμε για απλή συνομιλία, συνεπάγεται 4 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο εμπλοκής σε ατύχημα. Ενώ στην περίπτωση χρήσης του κινητού για αποστολή γραπτών μηνυμάτων κατά τη διάρκεια της οδήγησης η πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος αυξάνεται κατά 23 φορές!
Τα παραπάνω, δυστυχώς, δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό προνόμιο. Για αυτό και η πλατφόρμα DRIVE IN THE MOMENT, που επιχειρεί να βελτιώσει την κατάσταση, έρχεται από μακριά - δημιουργήθηκε από τον Αυστραλιανό Σύνδεσμο Αυτοκινήτου (ΑΑΑ), σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Queensland, και προωθείται με την υποστήριξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) σε όλο τον κόσμο ως καλή Πρακτική. Ενώ το Ι.Ο.ΑΣ. "Πάνος Μυλωνάς" επιλέχθηκε ως Μέλος της Ομοσπονδίας να μεταφράσει και προσαρμόσει την πλατφόρμα στα ελληνικά και να την προωθήσει σε Ελλάδα και Κύπρο.
Το DRIVE IN THE MOMENT είναι βασισμένο στη Θεωρία της Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς και αποτελείται από δύο αλληλένδετα μέρη: έρευνα γνώμης για τον βαθμό επικινδυνότητας διαφόρων κακών οδηγικών συνηθειών σε σχέση με τη χρήση κινητού (quiz) και στη διαμόρφωση ενός εξατομικευμένου πλάνου ελάττωσης χρήσης κινητού κατά την οδήγηση (plan builder). Στόχος, λοιπόν, της εφαρμογής είναι η επισήμανση των επικίνδυνων στιγμών κατά την οδήγηση, στοιχείο που θα οδηγήσει τον οδηγό να αναλάβει τις δικές του δεσμεύσεις, αποφεύγοντας συμπεριφορές που δημιουργούν εν δυνάμει κινδύνους για τον ίδιο, τους επιβάτες του οχήματός του, αλλά και τους άλλους χρήστες της οδού.
Η Πλατφόρμα θα πλαισιωθεί από ένα ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για νέους το οποίο θα παρουσιαστεί σε επιλεγμένα Πανεπιστήμια της επικράτειας ξεκινώντας από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ενώ info kiosks θα τοποθετηθούν τόσο σε χώρους ακαδημαϊκών ιδρυμάτων όσο και σε εμπορικές επιχειρήσεις όπως το The Mall Athens.
Στην ομιλία της, η Πρόεδρος του Ινστιτούτου, Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, επεσήμανε ότι «Η Ελλάδα μαζί με τη Φινλανδία και τη Σερβία, είναι οι χώρες όπου οι οδηγοί, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους χρησιμοποιούν το κινητό κατά την οδήγηση, παρότι γνωρίζουν τους κινδύνους.» Ενώ παράλληλα ανακοίνωσε και το πρόγραμμα της 15ης Πανελλαδικής Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας που το ΙΟΑΣ διοργανώνει σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
Στην παρέμβασή του έδωσε και ο Luca Pascotto, Επικεφαλής Οδικής Ασφάλειας και Διεθνούς Συνηγορίας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) που χρηματοδότησε την προσαρμογή της πλατφόρμας στα ελληνικά, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «στόχος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου για την επόμενη δεκαετία είναι η διαμόρφωση μιας ολιστικής κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας - μέσα και από προγράμματα σαν το Drive In the Moment - η οποία να προάγει την Ασφάλεια των χρηστών του δρόμου και την κινητικότητα».
Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν επίσης ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και η Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Έλενα Κουντουρά.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο Εθνικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια, που εκτείνεται σε τέσσερις βασικούς άξονες: Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι Οδηγοί – Κυκλοφοριακή Παιδεία – Δίκαιοι Κανόνες για όλους, επισημαίνοντας ότι στη χώρα μας τα θανατηφόρα τροχαία μειώθηκαν κατά 54% στην τελευταία δεκαετία και αυτή είναι η μεγαλύτερη μείωση ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τόνισε ωστόσο ότι αυτό δεν είναι αρκετό και για το λόγο αυτό η κυβέρνηση προχωρεί με γρήγορους ρυθμούς στην αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου.
Ενώ η κ. Κουντουρά αναφέρθηκε στην έκθεση την οποία κατήρτισε για το «Πλαίσιο Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2021- 2030, Συστάσεις σχετικά με τα επόμενα βήματα προς το Όραμα Μηδενικών Απωλειών» που υιοθετήθηκε με συντριπτική πλειοψηφία τον περασμένο Οκτώβριο, και αποτελεί ψήφισμα και επίσημη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.