To Honda HR-V αποτελεί μια εξαίρεση στον κανόνα που θέλει η μία γενιά ενός μοντέλου να διαδέχεται την άλλη το πολύ μετά από 7 χρόνια. Ίσως αυτός να είναι και ένας λόγος που η διαφορά του νέου HR-V με το μοντέλο δεύτερης γενιάς να είναι τόσο μεγάλη – και αυτό δεν αφορά μόνο τον τομέα της αισθητικής, αλλά και γενικότερα την ουσία του αυτοκινήτου.
Οι ηλεκτρικές μηχανές έχουν τον λόγο
Προφανώς, στην περίπτωσή μας, η υβριδική τεχνολογία που ενσωματώνει το νέο μοντέλο είναι το βασικό του χαρακτηριστικό – και εν μέρει και το συγκριτικό του πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Βλέπετε, έχουμε ένα σύστημα κίνησης με δύο ηλεκτρικές μηχανές εκ των οποίων η μία, ως ηλεκτροκινητήρας, κινεί σχεδόν μόνιμα τους εμπρός τροχούς, αλλά και έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.5 i-VTEC (1498 cm3) που μπορεί να μεταδώσει κίνηση και αυτός στους τροχούς, κατά περίπτωση. Και αυτή η περίπτωση βρίσκεται σε μια περιοχή ταχυτήτων γύρω από τα 80 km/h, καθώς τότε φαίνεται ότι η απ’ ευθείας μετάδοση κίνησης είναι πιο αποδοτική.
Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις ο βενζινοκινητήρας χρησιμεύει για να κινεί τη μία ηλεκτρική μηχανή, η οποία λειτουργώντας ως γεννήτρια τροφοδοτεί με ρεύμα την άλλη, της οποίας μόνιμη αποστολή είναι η κίνηση του αυτοκινήτου. Έχουμε δηλαδή σε γενικές γραμμές ένα υβριδικό σύστημα κίνησης σειριακής λειτουργίας που επιτρέπει στον οδηγό να απολαμβάνει την άνεση της οδήγησης ενός αυτοκινήτου με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς το HR-V δεν διαθέτει καθόλου κιβώτιο. Βλέπετε, αφού ο ηλεκτροκινητήρας κινεί σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα τους τροχούς, το κιβώτιο γίνεται περιττό. Ενώ τα puddles (οι χαρακτηριστικοί μοχλοί – πεταλούδες) στο τιμόνι χρησιμεύουν για τη ρύθμιση του βαθμού επιβράδυνσης με τον ηλεκτροκινητήρα – και όχι για την αλλαγή ταχυτήτων.
Σημειώστε ότι απαραίτητο συστατικό του παραπάνω συστήματος είναι και μια μικρή μπαταρία, μόλις 1,5 kWh, της οποίας αποστολή είναι να προσφέρει έξτρα ισχύ, αλλά και να τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα κατά την εκκίνηση – και όχι να χρησιμοποιείται για να κινείται το νέο SUV της Honda με μηδενικούς ρύπους, για κάποια συγκεκριμένη απόσταση.
Αυτό λοιπόν το σύστημα είναι που κατεβάζει το διοξείδιο στα 122 g/km και την κατανάλωση στα 5,4 λίτρα ανά 100 χλμ. μετατρέποντας το HR-V σε ένα από τα μοντέλα της ενεργειακής μετάβασης της Honda που από το 2040 και μετά θα πουλά αποκλειστικά πλήρως ηλεκτρικά οχήματα και ηλεκτροκίνητα οχήματα υδρογόνου.
Πρόκειται για απόδοση που υπό συγκεκριμένες συνθήκες είναι εφικτή – ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η κατανάλωση στην πόλη είναι μικρότερη! Και αυτό είναι απολύτως φυσικό καθώς εδώ είναι που αξιοποιείται το πλεονέκτημα της ανάκτησης ενέργειας (όπως και στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που επίσης στην πόλη καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια).
Στην πράξη
Οδηγώντας λοιπόν στην πέριξ της Φρανκφούρτης γερμανική ύπαιθρο, με ταχύτητες της τάξης των 60 έως 90 km/h είχαμε πράγματι την ευκαιρία να δούμε στο trip computer χαμηλή μέση κατανάλωση, της τάξης των 5,3 lit/100 km. Σε αυτές τις συνθήκες και διατηρώντας μια κεκτημένη ταχύτητα όλα κυλούν ήρεμα, με ένα χαμηλό επίπεδο θορύβου που έχει να κάνει και με τη γενικότερη κατασκευή του αυτοκινήτου – και οφείλουμε να σημειώσουμε στο σημείο αυτό και την πολύ καλή αίσθηση που προσφέρει με τη λειτουργία της η ανάρτηση, αλλά και την υψηλή ποιότητα κατασκευής. Μια κάποια υστέρηση στην απόκριση στο γκάζι υπάρχει, αλλά από κει και πέρα η ισχύς των 131 ίππων και η ροπή των 253 Nm του ηλεκτροκινητήρα επιτρέπουν είτε να κινείσαι ήρεμα χαϊδεύοντας το γκάζι είτε να προσπερνάς με ασφάλεια – μόνο που τότε αντιμετωπίζεις τον θόρυβο που προκαλεί η αύξηση των στροφών του βενζινοκινητήρα για να μπορέσει η γεννήτρια να προσφέρει την επιπλέον ισχύ που ζητείται.
Το ίδιο συμβαίνει και αν θελήσεις να επιταχύνεις γρήγορα στον αυτοκινητόδρομο, πχ. από τα 110 στα 130 km/h. Αυτή θα λέγαμε ότι είναι ίσως η βασική αδυναμία του νέου HR-V, η οποία όμως χαρακτηρίζει πολύ συγκεκριμένες φάσεις της λειτουργίας του. Αυτό πάντως δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να κάνεις ένα ήρεμο ταξίδι, αφού όπως είπαμε με μισό γκάζι διατηρείς την κεκτημένη ταχύτητα. Η κατανάλωση, πάντως, σε αυτήν την περίπτωση θα είναι ελαφρώς μεγαλύτερη.
Μοντέρνο και πρακτικό SUV
Κατά τ’ άλλα το νέο Honda HR-V είναι ένα μοντέρνο κουπέ SUV, με ότι καλό ή κακό αυτό μπορεί να συνεπάγεται, που δείχνει αρκετά μεγαλύτερο από το απερχόμενο μοντέλο – σε πείσμα μάλιστα των αριθμών, στους οποίους οι διαφορές είναι μικρές – και καταφέρνει να προσφέρει απίστευτη άνεση στους πίσω επιβάτες (τα 3,5 cm που σύμφωνα με τη Honda προστέθηκαν στον χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών μας φάνηκαν λίγα, καθώς ο χώρος δείχνει να έχει μεγαλώσει περισσότερο!). Αντίστοιχο σχόλιο θα κάναμε και για το πορτμπαγκάζ που επισήμως χωρά 335 λίτρα αποσκευών.
Το νέο HR-V επωφελείται επίσης από την εμπειρία της Honda στον τομέα της χωροταξικής διαμόρφωσης, με πολλές και πρακτικές θήκες στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, αλλά και με τα περίφημα magic seats, τα πίσω καθίσματα με την αναδιπλούμενη βάση, που επιτρέπουν τη μεταφορά αντικειμένων μεγάλου ύψους, πίσω από τον οδηγό. Ενώ η ποιότητα κατασκευής περιλαμβάνεται σίγουρα στα υπέρ του νέου μοντέλου.
Η απόσταση από το έδαφος φτάνει τα 18,8 εκατοστά επιτρέποντας τις απροβλημάτιστες περιπλανήσεις στο δασικό οδικό δίκτυο, ενώ οι στάνταρ μεγάλοι τροχοί, 18 ιντσών, έρχονται να τονίσουν τον SUV χαρακτήρα του νέου μοντέλου.
Τέλος επειδή ζούμε στην εποχή των προηγμένων τεχνολογιών υποβοήθησης του οδηγού, αλλά και της προηγμένης συνδεσιμότητας, το νέο Honda HR-V είναι εφοδιασμένο με το ολοκληρωμένο πακέτο ασφαλείας Honda Sensing, μέρος του οποίου αποτελεί το Collision Mitigation Braking System (CMBS), ένα σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος που υποστηρίζεται από ευρυγώνια κάμερα με βελτιωμένη λειτουργία τη νύχτα και είναι ικανό να ανιχνεύει όχι μόνο αυτοκίνητα, αλλά και δικυκλιστές και πεζούς, ακόμα και σε συνθήκες φτωχού φωτισμού. Ενώ το Digital Key επιτρέπει πρόσβαση στο HR-V και χρήση του από διαφορετικούς οδηγούς με τη βοήθεια του κινητού τους τηλεφώνου.
Πόσο καλή αγορά είναι το νέο Honda HR-V; Δεν μπορούμε προς το παρόν να σας το πούμε, αφού οι τιμές δεν έχουν ανακοινωθεί. Αυτό λογικά θα συμβεί πριν από τα τέλη Ιανουαρίου που το νέο μοντέλο θα αρχίσει να διατίθεται στην ελληνική αγορά.