Μια ευρεσιτεχνία της Citroën και ένα μοντέλο που επωφελήθηκε από αυτήν

Μια ευρεσιτεχνία της Citroën και ένα μοντέλο που επωφελήθηκε από αυτήν

Τριάντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το λανσάρισμα της Citroën Xantia, ενός μοντέλου που ενσωματώνοντας την τεχνολογία Hydractive II κατάφερε να αναβαθμίσει τις δυνατότητες της υδροπνευματικής ανάρτησης και να τις προσφέρει στο ευρύ κοινό, πουλώντας 1.300.000 «κομμάτια» σε εννιά περίπου χρόνια.

Τον Μάρτιο του 1993, στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, η Citroën έμελλε να παρουσιάσει την Xantia – το μοντέλο που ήρθε για να διαδεχθεί τη δημοφιλή BX της δεκαετίας του ’80. Επρόκειτο για ένα αυτοκίνητο με «ρευστή» γραμμή – μία πεντάθυρη πρόταση που διατηρούσε κάποιες από τις γραμμές της ναυαρχίδας XM αλλά επέβαλλε ταυτοχρόνως μια νέα σιλουέτα στην γκάμα της Citroën, όντας κάτι παραπάνω από ένα σύνηθες χάτσμπακ, χάρη στο ιδιαίτερο τελείωμα της ουράς της. Σημειώστε ότι το δυναμικό της design, είχε πάρει την τελική του μορφή από τον Daniel Abramson στο κέντρο σχεδίασης της Citroën, με βάση τα αρχικά σχέδια που επεξεργάστηκε ο Ιταλικός Οίκος Bertone.

Εννιά χρόνια εξέλιξης

Κατά τη διάρκεια των εννέα ετών της παραγωγής, η Xantia εξελίχθηκε ποικιλοτρόπως και βελτιώθηκε σε πολλά σημεία. Αρχικά, το νέο μοντέλο ήταν διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού (SX και VSX), με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Οι κορυφαίες εκδόσεις ήταν εξοπλισμένες με το υδροπνευματικό σύστημα “Hydractive II”, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανάρτησης, το οποίο επέτρεπε και τον περιορισμό των κλίσεων του αμαξώματος στις στροφές, και τη βελτίωση της ακρίβειας του τιμονιού, χωρίς να γίνονται παραχωρήσεις σε επίπεδο άνεσης.

Το 1994 ήρθε η ώρα να κυκλοφορήσει η πρωτοποριακή Xantia που δεν έγερνε σχεδόν καθόλου στις στροφές. Επρόκειτο για την έκδοση Activa, η οποία ενσωμάτωσε στο σύστημα Hydractive II, δύο κυλίνδρους που εμπόδιζαν τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές να ξεπεράσουν τη… μισή μοίρα (0,5°), αυξάνοντας τον αριθμό των σφαιρών της ανάρτησης σε 10 συνολικά. Με αυτή την ανάρτηση, η Xantia μπορούσε να στρίψει χωρίς καθόλου κλίσεις. Η τεχνολογία αυτή, οδήγησε και στην ανάπτυξη ειδικής σειράς ελαστικών από τη Michelin.

Το 1995, παρουσιάστηκε η στέισον έκδοση του μοντέλου, η Xantia Break, το 1997, η Xantia υπεβλήθη στο σχετικό face lift, ενώ η τελευταία αναβάθμιση του μοντέλου ήρθε το 1998, όταν η Xantia εγκαινίασε σε επίπεδο Ομίλου PSA τον ολοκαίνουργιο diesel κινητήρα 2.0 HDi, με κοινή γραμμή τροφοδοσίας υψηλής πίεσης – μια τεχνολογία αιχμής για την εποχή.

Hydractive II: Υδραυλική και ηλεκτρονικά

Από πλευράς τεχνολογίας, ήταν η άφιξη του συστήματος Hydractive II, μιας τεχνολογίας που συνδύαζε τη δύναμη του υδραυλικού κυκλώματος και την ταχύτητα των ηλεκτρονικών. Η συμβατική υδροπνευματική ανάρτηση ήταν εξοπλισμένη με μια πρόσθετη σφαίρα ανά άξονα, η οποία μπορούσε να ενεργοποιηθεί μέσω ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων στο κανονικό κύκλωμα, έχοντας μια σφαίρα ανά κύλινδρο ανάρτησης. Αυτό επέτρεπε τον καθορισμό δύο καταστάσεων ευελιξίας και απόσβεσης της ανάρτησης: μια άνετη και μια σπορ. Οι αισθητήρες επέτρεπαν στην κεντρική μονάδα ελέγχου να επιλέξει ανάμεσα στις δύο λειτουργίες ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Και στις δύο περιπτώσεις, αυτή η τεχνολογία πρόσφερε σε οδηγό και επιβάτες να ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση.

Και στον κόσμο της διαφήμισης

Η Xantia είχε καινοτομίες και ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά, επομένως ήταν ιδανικό μοντέλο για κάποιες από τις χαρακτηριστικές διαφημίσεις της Citroën. Μπορεί κανείς να αναφερθεί στη διάσημη διαφήμιση του 1995 με τον απόλυτο star του στίβου εκείνης της εποχής, Carl Lewis, στην οποία αναγκάζεται να γίνει μοναχός λόγω στοιχήματος. Το 1998, ακολούθησε μια ακόμα ιδιαίτερη διαφήμιση, με την… πυραμίδα από κινούμενες Xantia να κάνουν ελιγμό και να μην κουνιέται τίποτα, σε αντίθεση με μια αντίστοιχη ανταγωνιστικού μοντέλου, αποδεικνύοντας έτσι τα εξαιρετικά δυναμικά χαρακτηριστικά της τελευταίας γενιάς της Xantia.