Στην περίπτωση της Mercedes-Benz VISION EQXX είναι προφανές ότι έχουμε να κάνουμε και με αυτονομία ρεκόρ, αλλά και με ενεργειακή απόδοση ρεκόρ. Τα 1.000 με μία μόνο στάση για ανεφοδιασμό δεν είναι ότι πιο συχνό συναντά κανείς στα τεχνικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων. Πολύ περισσότερο όταν αυτή η επίδοση προκύπτει όχι από μια εξωφρενικών διαστάσεων, βάρους και χωρητικότητας μπαταρία, αλλά από μια εξελιγμένη μονάδα αποθήκευσης 100 kWh.
Με μια απλή διαίρεση βρίσκουμε ότι αυτό αντιστοιχεί σε μόλις 10 kWh/100 km όταν τα συνήθη ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς (αυτού του μεγέθους) πασχίζουν να κατέβουν κάτω από τα 20 kWh/100 km. Αλλά και όταν ο πρωταθλητής της αυτονομίας της ηλεκτρικής γκάμας της Mercedes, η εντυπωσιακή και δεόντως αεροδυναμική λιμουζίνα EQS επιτυγχάνει κατανάλωση συνδυασμένου κύκλου WLTP: 19,8-15,7 kWh/100 km. Μια κατανάλωση που μέχρι στιγμής της έχει επιτρέψει (στην έκδοση EQS 450+) να καλύψει σε πρόσφατη δοκιμή απόσταση 675 χιλιομέτρων, δημιουργώντας ένα νέο ρεκόρ.
Το μυστικό της επιτυχίας έχει να κάνει με ένα άλλο ρεκόρ που προέκυψε από την εκτόξευση της απόδοσης στα ύψη. Βλέπετε, είναι δύσκολο να βρείτε αυτοκίνητο με απόδοση του συστήματος παραγωγής και μετάδοσης ισχύος όπως αυτή της Mercedes: για 95% drivetrain efficiency κάνουν λόγο οι άνθρωποι της εταιρίας! Και σε αυτό το σημείο οφείλουμε να σημειώσουμε πως το αντίστοιχο νούμερο σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι της τάξης του 30%.
Πώς προέκυψε αυτό; Με την – προφανώς – άψογη συνεργασία τεχνικών από διαφορετικά επιστημονικά πεδία, τη δουλειά των οποίων συντόνισε η κεντρική ομάδα εξέλιξης του πρωτοτύπου, το οποίο δημιουργήθηκε σε χρόνο ρεκόρ – 18 μόλις μήνες.
Μεταξύ των εμφανών επιτευγμάτων του τμήματος R&D (έρευνας και εξέλιξης) της Mercedes είναι βέβαια και η αεροδυναμική, με τον σχετικό συντελεστή να έχει κατέβει στο εντυπωσιακότατο Cd=0,17 (όταν η πρωταθλήτρια των μοντέλων παραγωγής της Mercedes, η EQS έχει Cd=0,20). Σημειώστε ότι η μείωση του Cd κατά μόλις 0,01 συνεπάγεται αύξηση της αυτονομίας κατά 2,5% εφόσον έχουμε να κάνουμε με κίνηση σε αυτοκινητόδρομο – δηλαδή στο ταξίδι.
Ενώ αντίστοιχα εντυπωσιακό ακούγεται το γεγονός ότι η μπαταρία με τη διόλου ευκαταφρόνητη χωρητικότητα των 100 kWh (η οποία παρόλα αυτά παραμένει σε λογικά πλαίσια) είναι όχι μόνο κατά 50% μικρότερη σε όγκο, αλλά και κατά 30% πιο ελαφριά σε σχέση με τη μπαταρία της ηλεκτρικής λιμουζίνας που ακούει στο όνομα Mercedes EQS.
Έχουμε λοιπόν ένα σύστημα κίνησης με ισχύ 150 kW, που λειτουργεί με τάση 900V και μπορεί να κινήσει την EQXX των 1.750 κιλών για 1.000 χιλιόμετρα. Και μη βιαστείτε να πείτε ότι το βάρος σας φαίνεται μεγάλο, γιατί αν επιχειρήσετε να δείτε τι υπάρχει στην αγορά θα διαπιστώσετε ότι αντίστοιχου μεγέθους προτάσεις ξεπερνούν εύκολα τους 2,5 τόνους! Εννοείται ότι στη «συγκράτηση» του βάρους τα δέοντα προσέφερε η χρήση ειδικών υλικών για την κατασκευή του αμαξώματος.
Το δικό τους ρόλο στη διαμόρφωση της παραπάνω εικόνας παίζουν τα 117 ηλιακά στοιχεία στην οροφή τα οποία τροφοδοτούν πολλά από τα βοηθητικά στοιχεία του VISION EQXX προσφέροντας πρόσθετη ενέργεια στο ηλεκτρικό σύστημα. Τα εν λόγω φωτοβολταϊκά εξελίχηκαν σε συνεργασία με το Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE – το μεγαλύτερο ερευνητικό ινστιτούτο ηλιακής ενέργειας στην Ευρώπη. Το καθαρό αποτέλεσμα της μείωσης της «αποστράγγισης» ενέργειας από το σύστημα υψηλής τάσης είναι η αύξηση της εμβέλειας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, σε μια μέρα με ηλιοφάνεια και ευνοϊκές λοιπές καιρικές συνθήκες, η παραγόμενη ηλιακή ενέργεια μπορεί να προσθέσει 25 χιλιόμετρα αυτονομίας σε ένα μακρινό ταξίδι.
Ειδικά εξελιγμένοι και αεροδυναμικά βελτιστοποιημένοι, τέλος, είναι οι 20 ιντσών τροχοί, όπως επίσης ειδικής κατασκευής είναι και τα ελαστικά, που εξελίχθηκαν σε συνεργασία με τη Bridgestone.
«Η Mercedes-Benz VISION EQXX δείχνει πώς φανταζόμαστε το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η VISION EQXX είναι ένα αυτοκίνητο προηγμένο από τόσες πολλές απόψεις – ώστε να φαίνεται και εκπληκτικό, και φουτουριστικό. Με αυτόν τον τρόπο, δείχνει το πού κατευθύνεται ολόκληρη η εταιρεία μας: Θα κατασκευάσουμε τα πιο επιθυμητά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον κόσμο.» δήλωσε ο Ola Källenius, Πρόεδρος του ΔΣ της Daimler AG και της Mercedes-Benz AG. Και κάπου εδώ αντιλαμβανόμαστε πως έπεται συνέχεια…