Η ευελιξία των «μικρομεσαίων» hatchback που λόγω των διαστάσεών τους μπορούν να παίξουν διπλό παιχνίδι, και να λειτουργήσουν και ως αστικό, και ως… υπεραστικό μεταφορικό μέσο, συνδυάζεται με τον premium χαρακτήρα και την υψηλή τεχνολογία που εγγυάται το όνομα της Mercedes-Benz, και προσφέρεται μαζί με τα οφέλη της κατ’ επιλογήν ηλεκτροκίνησης στην περίπτωση Mercedes Α250e – του μικρότερου μέλους της plug in υβριδικής οικογένειας της γερμανικής εταιρίας.
Αν δεν το γνωρίζεις, κοιτώντας τη Mercedes A250e είναι πολύ εύκολο να θεωρήσεις ότι έχεις να κάνεις με μια κοινή Mercedes A-Class (όσο κοινή μπορεί να θεωρηθεί μια Mercedes). Ωστόσο πλησιάζοντας, έχεις τη δυνατότητα να δεις τα «σημάδια» - και κυρίως το μαγικό γράμμα “e”, που παραπέμπει ευθέως στο electric, δηλαδή στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που συνεργάζεται με τον βενζινοκινητήρα για να δημιουργήσουν από κοινού αυτό που μπορεί να δείτε να αποκαλείται και ως «υβριδικό όχημα εξωτερικής φόρτισης». Πρόκειται για την plug in hybrid έκδοση της «μικρής» Mercedes που διαθέτει τον γνωστό τετρακύλινδρο 1,33 λίτρων turbo βενζινοκινητήρα 118 kW (160 ίππων) και έναν ηλεκτροκινητήρα 75 kW (102 ίππων), «ενσωματωμένο» στο οκτάρι αυτόματο κιβώτιο 8 F-DCT, οι οποίοι προσφέρουν λειτουργώντας από κοινού, συνδυασμένη απόδοση 160 kW (218 hp) και συνολική μέγιστη ροπή 450 Νm.
Το τι συνεπάγεται ο παραπάνω συνδυασμός σε επίπεδο επιδόσεων μπορείτε να το φανταστείτε (0 – 100 km/h σε μόλις 6,6’’), το «σανίδωμα» του γκαζιού κολλάει την πλάτη σου στο κάθισμα, ωστόσο θεωρητικά τουλάχιστον αυτό το μοντέλο υπάρχει για να μπορείς να πηγαινοέρχεσαι στη δουλειά σου χωρίς να καις βενζίνη. Ενώ και όταν αναγκαστείς να κάψεις βενζίνη μπορείς με βάση τα εργαστηριακά δεδομένα να πετύχεις στα πρώτα 100 χιλιόμετρα μεικτή κατανάλωση καυσίμου 1,3-1,0 lit./100 km και εκπομπές CO2 30–22 g/km. Στην πράξη, αν δεν φορτίζεις κάθε βράδυ επιμελώς την μπαταρία, η κατανάλωση κυμαίνεται σε εντελώς άλλα επίπεδα (πολύ εύκολα άνω των 8,0 l/100 km).
Σημειώνουμε πάντως ότι είναι εντελώς παράλογο να είσαι κάτοχος plug in υβριδικού αυτοκινήτου και να μην εκμεταλλεύεσαι στο έπακρο τη δυνατότητα κίνησης με τον ηλεκτροκινητήρα του. Βλέπετε, πέραν του δεδομένου χαμηλότερου κόστους κίνησης και πέραν του κοινωνικού οφέλους των μηδενικών ρύπων, ο ηλεκτροκινητήρας προσφέρει και ουκ ολίγον «νεύρο», χάρη και στην άμεση διαθεσιμότητα της ροπής του. Πρακτικά δηλαδή, στις περισσότερες περιπτώσεις, κινείσαι δεόντως γρήγορα και χωρίς τον βενζινοκινητήρα!
Σημειώνουμε επίσης ότι με μια «μεικτή» αστική χρήση (μισό βενζίνη/μισό ρεύμα) όπου θα βρεθείς και με άδεια μπαταρία μπορείς να υπολογίζεις σε μια κατανάλωση της τάξης των 5,0 λίτρων/100 χλμ. με την κατανάλωση ενέργειας κάπου στα 6,0 kWh/100 km.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 15,6 kWh και μπορεί να φορτιστεί με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) σε wallbox 7,4 kW (AC), από το 10% στο 100%, μέσα σε περίπου 1 ώρα 45 λεπτά. Ενώ χρησιμοποιώντας ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος DC 24 kW χρειάζονται περίπου 25 λεπτά για να περάσει η μπαταρία από το 10% τους επιπέδου φόρτισής της στο 80%. Και στις δύο περιπτώσεις αυτό επιτυγχάνεται με τη βοήθεια του προαιρετικού “on board” συστήματος φόρτισης – και οφείλουμε να επισημάνουμε στο σημείο αυτό ότι η Mercedes είναι ένας από τους ελάχιστους κατασκευαστές που προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης DC σε plug in υβριδικά οχήματα.
Στο δρόμο τώρα, αντιλαμβάνεσαι εύκολα ότι η ανάρτηση είναι εμφανώς πιο σφιχτή σε σχέση με αυτήν του συμβατικού μοντέλου, καθώς έχει να αντιμετωπίσει το αυξημένο βάρος του επιπλέον συστήματος κίνησης˙ του ηλεκτροκινητήρα, των ηλεκτρονικών ισχύος και – κυρίως - της μπαταρίας που βρίσκεται στο πάτωμα, λίγο εμπρός από τους πίσω τροχούς και επιτρέπει μία υπολογίσιμη - για τα δεδομένα των αστικών μετακινήσεων - αυτονομία της τάξης των 50 χιλιομέτρων στην πράξη, ανάλογα και με τις συνθήκες. Προσφέρει δε τη δυνατότητα αυτό το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης να αναπτύξεις ταχύτητα και άνω των 100 χιλιομέτρων την ώρα (για την ακρίβεια η μέγιστη ηλεκτρική ταχύτητα φτάνει τα 140 km/h). Κάτι που σημαίνει ότι μπορείς να βγεις στην Αττική οδό ή και σε κάποιον άλλο αυτοκινητόδρομο και να κινηθείς με μηδενικούς ρύπους χωρίς να νιώσεις ότι υπολείπεσαι σε επιδόσεις.
Στον δρόμο επίσης είναι που εκτιμάς και όλο το τεχνολογικό πακέτο-οπλοστάσιο που συνοδεύει και αυτό το μοντέλο της Mercedes. Ιδιαιτέρως εκτιμήσαμε τη λειτουργία του συστήματος αποφυγής πρόσθιας σύγκρουσης που παρεμβαίνει διακριτικά όταν κινείσαι με κάποια ταχύτητα και έχει ροή η κυκλοφορία. Το αυτοκίνητο οδηγείται σαν αυτόματο προσφέροντας ανεκτίμητη άνεση σε αστικές συνθήκες ενώ ο οδηγός έχει, με τη βοήθεια του συστήματος Dynamic Select, τη δυνατότητα επιλογής λειτουργίας του οχήματος μεταξύ πέντε προγραμμάτων: Individual, Sport, Comfort, Electric, Battery Level, ECO, ώστε να προσαρμόσει τον τρόπο που θα κινηθεί η A250e στις συνθήκες κίνησης και στη διάθεσή του…
Κατά τα άλλα το εσωτερικό είναι το γνώριμο αυτό που από τις «συμβατικές» εκδόσεις της A-Class, με υψηλή ποιότητα κατασκευής και άφθονους (για τα δεδομένα της κατηγορίας) χώρους για επιβάτες. Ενώ μια σειρά στοιχεία φροντίζουν να σου υπενθυμίζουν τον high-tech χαρακτήρα του μοντέλου, με πρώτους και καλύτερους τους δύο όμορφες ψηφιακές οθόνες που δεσπόζουν στο ταμπλό. Πρόκειται για τον πίνακα οργάνων και την οθόνη αφής που είναι και - οι δύο - πολλαπλώς διαμορφώσιμες και συνεργάζονται με τα πολύ εύχρηστα χειριστήρια στο πολυχρηστικό τιμόνι αλλά και με το χαρακτηριστικό Touchpad στην κονσόλα ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό.
Σημειώστε, τέλος, ότι ο βασικός εξοπλισμός της A250e πέραν των συστημάτων Active Brake Assist και DYNAMIC SELECT που ήδη αναφέραμε περιλαμβάνει CRUISE CONTROL - Σύστημα ρύθμισης ταχύτητας, MBUX σύστημα πολυμέσων, Speed Limit Assist, THERMATIC - σύστημα κλιματισμού / συμπεριλαμβανομένου του Pre-entry climate control, αερόσακο γονάτων οδηγού, ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίαςζάντες αλουμινίου 17”, γεννήτρια ήχων για την προειδοποίηση των πεζών κατά την κίνηση μόνο με τον αθόρυβο ηλεκτροκινητήρα, καθίσματα άνεσης από συνθετικό δέρμα και ύφασμα, καλώδιο φόρτισης 5m, για walbox και δημόσιους σταθμούς φόρτισης type 2, Καλώδιο φόρτισης 5m, για οικιακή πρίζα type E/F, την πολύ καλή κάμερα οπισθοπορείας συνδυασμένη με το επίσης πολύ καλό ραντάρ παρκαρίσματος, σπορ τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών σε δέρμα, πακέτο άνεσης καθισμάτων, πακέτο φωτισμού και ορατότητας, προβολείς LED, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, χειριστήρια αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι κ.ά.