Δεν είναι η πρώτη φορά που μιλάμε για χάλυβα χαμηλών εκπομπών, χαμηλού δηλαδή ανθρακικού αποτυπώματος. Τη φορά αυτή είναι το BMW Group που επιδιώκοντας την επίτευξη των δικών του κλιματικών στόχων για το δίκτυο των προμηθευτών του επιχειρεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα από τις προμήθειες χάλυβα. Μετά τις αρχικές συμβάσεις με Ευρωπαίους προμηθευτές, το μεγάλο γερμανικό γκρουπ στρέφεται τώρα σε ΗΠΑ και Κίνα για την προμήθεια χάλυβα χαμηλού άνθρακα.
Αυτό κρίνεται απολύτως απαραίτητο καθώς με τις πολύπλευρες ιδιότητές του, ο χάλυβας ήταν, είναι και θα παραμείνει και για τις μελλοντικές γενιές οχημάτων ένα από τα κύρια υλικά για την κατασκευή αυτοκινήτων.
«Ο χάλυβας είναι μία από τις κύριες πηγές εκπομπών CO2 στην εφοδιαστική αλυσίδα μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αναδιοργανώνουμε πλήρως το χαρτοφυλάκιο χάλυβα – ώστε να μπορούμε να προμηθεύουμε το παγκόσμιο δίκτυο παραγωγής μας με χάλυβα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ποσοστό πάνω από ένα τρίτο, από το 2026. Αυτό θα μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα της εφοδιαστικής αλυσίδας μας κατά 900.000 τόνους το χρόνο, ενώ παράλληλα θα οδηγήσει το μετασχηματισμό της βιομηχανίας χάλυβα», δήλωσε ο Joachim Post, μέλος Δ.Σ. της BMW AG υπεύθυνος Αγορών και Δικτύου Προμηθευτών.
Μεσοπρόθεσμα, το BMW Group θα αυξήσει την εξοικονόμηση CO2 μέσω συμφωνιών με πρόσθετους προμηθευτές χάλυβα και ως εκ τούτου θα προωθήσει με συνέπεια την απεξάρτηση του δικτύου προμηθευτών του από τον άνθρακα. Περίπου το 20% των εκπομπών CO2 της εφοδιαστικής αλυσίδας για ένα μεσαίο, αμιγώς ηλεκτρικό όχημα οφείλεται στον χάλυβα – που κατατάσσεται τρίτος ως προς το ανθρακικό αποτύπωμα μετά τις κυψέλες των μπαταριών και το αλουμίνιο.
Εστιάζοντας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε ΗΠΑ και Μεξικό.
Για την περιοχή της Αμερικής, έχουν ήδη επιτευχθεί συμφωνίες με τους εγχώριους παραγωγούς χάλυβα Steel Dynamics (SDI) και Big River Steel, καθώς και με μια εγκατάσταση της U.S. Steel η οποία χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην τοπική παραγωγή χάλυβα.
Στις ΗΠΑ και το Μεξικό, περίπου οι μισές από τις απαιτήσεις του BMW Group για επίπεδο χάλυβα προέρχονται από μία διαδικασία παραγωγής σε κλίβανο ηλεκτρικού τόξου (EAF), η οποία βασίζεται στην ηλεκτρική ενέργεια για την τήξη σιδήρου και scrap χάλυβα. Αυτή η διαδικασία έχει σημαντικές δυνατότητες για εξοικονόμηση CO2 συγκριτικά με μία αντίστοιχη σε υψικάμινο που βασίζεται στον άνθρακα. Ο χάλυβας μειωμένων εκπομπών CO2 χρησιμοποιείται στη συνέχεια στα εργοστάσια του BMW Group στο Spartanburg και το San Luis Potosí για τη δημιουργία αμαξωμάτων για οχήματα BMW. Λόγω των ιδιοτήτων του ως υλικό, ο χάλυβας που προέρχεται από κλιβάνους ηλεκτρικού τόξου είναι ιδιαίτερα κατάλληλος για χρήση σε δομικά εξαρτήματα όπως το κάτω μέρος του αμαξώματος.
Χρήση καινοτόμων τεχνολογιών στην Κίνα.
Στην Κίνα, το BMW Group υπέγραψε ήδη συμφωνία τον Αύγουστο με τον κατασκευαστή χάλυβα HBIS Group, που θα προμηθεύει τα εργοστάσια του BMW Group στο Shenyang με χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 από το 2023. Το HBIS Group μεταβαίνει σταδιακά σε μια μέθοδο που βασίζεται στο υδρογόνο σε συνδυασμό με τη χαλυβουργία σε κλιβάνους ηλεκτρικού τόξου για περαιτέρω εξοικονόμηση CO2 από το 2026. Το BMW Group θα γίνει ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Κίνα που θα χρησιμοποιεί χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα από το HBIS Group στην ευρεία παραγωγή.
Χάλυβας χαμηλών εκπομπών CO2 στην Ευρώπη.
Το BMW Group υπέγραψε επίσης συμφωνία με την Salzgitter AG για την προμήθεια χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2. Το σχέδιο είναι η χρήση του χάλυβα στην ευρεία παραγωγή αυτοκινήτων στα Ευρωπαϊκά εργοστάσια του BMW Group από το 2026 και μετά. Το BMW Group ήδη υπέγραψε συμφωνία με τη Σουηδική startup H2 Green Steel πέρσι τον Οκτώβριο. Η εταιρεία θα προμηθεύει τα Ευρωπαϊκά εργοστάσια του BMW Group με χάλυβα που θα παράγεται αποκλειστικά με χρήση υδρογόνου και ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Το BMW Group είχε ήδη δημιουργήσει κύκλους υλικών κλειστού βρόχου για απόβλητα φύλλων χάλυβα, με αρκετούς προμηθευτές. Όταν παραδίδουν χαλύβδινα πηνία στο εργοστάσιο, οι κατασκευαστές παίρνουν τα υπολείμματα χάλυβα, όπως αυτά που παράγονται στις πρέσες μετά τη δημιουργία των πάνελ θυρών, και χρησιμοποιούν αυτό το υλικό για την παραγωγή νέου χάλυβα, ο οποίος στη συνέχεια αποστέλλεται πίσω στα εργοστάσια του BMW Group. Με αυτό τον τρόπο οι πρώτες ύλες μπορούν να χρησιμοποιούνται πολλές φορές στο πλαίσιο ενός μοντέλου κυκλικής οικονομίας, ώστε να διατηρούνται οι φυσικοί πόροι.
Στη «μάχη» και οι νεοφυείς εταιρείες
Εκτός από την προμήθεια χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2, το BMW Group έχει επενδύσει επίσης σε μία καινοτόμα μέθοδο για την παραγωγή χάλυβα χωρίς άνθρακα, που έχει αναπτύξει η Αμερικανική startup εταιρεία Boston Metal, μέσω του επενδυτικού βραχίονα του Group, BMW i Ventures. Η Boston Metal χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια για τη νέα τεχνολογία της, η οποία, μέσω ενός ηλεκτρολυτικού στοιχείου, παράγει λιωμένο σίδηρο που στη συνέχεια μετατρέπεται σε χάλυβα. Εάν στη διαδικασία αυτή χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, τότε η παραγωγή χάλυβα είναι σχεδόν απαλλαγμένη από άνθρακα. Τα προσεχή χρόνια, η Boston Metal σχεδιάζει να επεκτείνει τη νέα μέθοδο για την παραγωγή χάλυβα σε βιομηχανική κλίμακα.