Πριν από 60 χρόνια η Mercedes θα κατάφερνε να κατοχυρώσει μία ακόμα μεγάλη πρωτιά στο ενεργητικό της, παρουσιάζοντας την περίφημη δίθυρη Mercedes-Benz 230 SL - το πρώτο σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο με αμάξωμα ασφαλείας - στην έκθεση της Γενεύης. Το όμορφο αυτό μοντέλο, διάδοχος των περίφημων 300 SL και 190 SL, δεν άργησε να αποκτήσει και το παρατσούκλι «Παγόδα», αλλά και να αγαπηθεί όσο λίγα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Πριν από 60 χρόνια, λοιπόν, τον Μάρτιο του 1963 στην έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης, η φημισμένη γερμανική εταιρία παρουσίαζε την ολοκαίνουρια τότε Mercedes-Benz 230 SL που καθώς ερχόταν να αντικαταστήσει δύο μοντέλα ταυτόχρονα, την 300 SL Roadster (W 198) και την 190 SL (W 121), θα έπρεπε να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του κοινού που ήταν βέβαια πολύ υψηλές.
Πρωτοποριακή ασφάλεια για σπορ αυτοκίνητα
Η Mercedes-Benz 230 SL κατάφερε γρήγορα να εντυπωσιάσει ως ένα άνετο, διθέσιο αυτοκίνητο «τουρισμού», υψηλών επιδόσεων. Το αναμφισβήτητα ιδιαίτερο design του δημιουργήθηκε υπό τη διεύθυνση του Friedrich Geiger και συνδύαζε τις καθαρές γραμμές με την κλασική εμφάνιση SL, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου κεντρικού αστεριού στη μάσκα του ψυγείου. Η προαιρετική σκληρή οροφή της ήταν αυτή που τελικά της «δώρισε» το παρατσούκλι "Παγόδα", καθώς η καμπυλωμένη προς τα μέσα επιφάνειά της θύμιζε κτίριο ασιατικού ναού.
Ωστόσο δεν ήταν αυτό, βέβαια, το πιο ουσιαστικό χαρακτηριστικό του μοντέλου. Το επίπεδο ασφάλειας που προσέφερε η Mercedes 230 SL (W 113) ήταν πρωτοποριακό για τα σπορ αυτοκίνητα της εποχής. Το σύστημα δαπέδου/πλαισίου της 230 SL προερχόταν από τις σεντάν Mercedes της σειράς W 111, είχε όμως μικρύνει σε μήκος και είχε ενισχυθεί σε σύγκριση με τα τετράθυρα μοντέλα.
Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που είχε αποκτηθεί με τη "Fintail" (W110) του 1959 (το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο στον κόσμο με αμάξωμα ασφαλείας, που αναπτύχθηκε από την πρωτοπόρο ασφάλειας της Mercedes Benz , Béla Barényi), η «Παγόδα» κατάφερε να μείνει στην ιστορία ως το πρώτο σπορ αυτοκίνητο που αξιοποίησε την αρχή του άκαμπτου κλωβού επιβατών, συνδυασμένου με εμπρός και πίσω ζώνες απορρόφησης ενέργειας.
Σε αυτό προστέθηκε το υψηλό επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας που υιοθετήθηκε επίσης από τις σεντάν Mercedes και ήταν προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις του roadster. Η ανάρτηση ήταν σφιχτή, αλλά ταυτοχρόνως και ασυνήθιστα άνετη για σπορ αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1960, ενώ για πρώτη φορά σε ένα σπορ αυτοκίνητο SL, ήταν διαθέσιμο προαιρετικά ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, τεσσάρων σχέσεων. Η 230 SL διέθετε ήδη, ευθύς εξαρχής, δισκόφρενα στους μπροστινούς τροχούς, ενώ από την 250 SL που παρουσιάστηκε το 1967 και μετά, τα δισκόφρενα στον πίσω άξονα ήρθαν να προστεθούν στον εξοπλισμό του μοντέλου.
Η Mercedes-Benz προσέφερε την SL με τρεις διαφορετικούς κινητήρες, διαδοχικά, κατά την οκταετή περίοδο κατασκευής της. Αυτό ήταν ένα στοιχείο που την έκανε να ξεχωρίσει σε σχέση με τις 300 SL και 190 SL. Οι κινητήρες αυτών των δύο πρώτων σπορ “SL” αυτοκινήτων παραγωγής, που παρουσιάστηκαν το 1954, παρέμειναν ουσιαστικά αμετάβλητοι μέχρι το 1963. Ο σπορ εξακύλινδρος κινητήρας M 127 της 230 SL βασίστηκε στον κινητήρα M 180 της 220 SE, με τον κυβισμό να αυξάνεται στα 2.306 κυβικά εκατοστά για χρήση στην SL, την αποδιδόμενη μέγιστη ισχύ να φτάνει τα 110 kW (150 hp), ενώ η τελική ταχύτητα έφτανε τα 200 km/h και το σπορ αυτοκίνητο επιτάχυνε από στάση στα 100 km/h σε 11,1 δευτερόλεπτα.
Η «California» και οι καλύτερες επιδόσεις
Στα τέλη του 1966, η Mercedes-Benz 250 SL αντικατέστησε την 230 SL. Ο εν σειρά εξακύλινδρος κινητήρας M 129 που διέθετε η 250 SL είχε κυβισμό 2.496 κυβικά εκατοστά, αλλά ίδια ισχύ (110 kW/150 hp) και τελική ταχύτητα (200 km/h) με την 230 SL. Ωστόσο, η υψηλότερη ροπή μείωσε τον χρόνο που χρειαζόταν για την επιτάχυνση από το μηδέν στα 100 km/h κατά 1,1 δευτερόλεπτα. Επιπλέον, η 250 SL ήταν εξοπλισμένη με ρυθμιστή δύναμης πέδησης, μεγαλύτερους δίσκους φρένων μπροστά και πρόσθετα δισκόφρενα στους πίσω τροχούς.
Μια άλλη διαφορά: Η 250 SL ήταν προαιρετικά διαθέσιμη με οροφή coupé και πίσω κάθισμα («πάγκο»). Αυτή η έκδοση "California" συμπλήρωσε την έκδοση αμαξώματος που είναι γνωστή από την 230 SL ως roadster με υφασμάτινη μαλακή οροφή και αφαιρούμενη οροφή coupé. Η Mercedes παρουσίασε την έκδοση με πίσω πάγκο για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1967 – και πάλι στην έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης. Η "California" δεν είχε ούτε μαλακή οροφή roadster, ούτε διαμέρισμα μαλακής οροφής για να κάνει χώρο για το πίσω κάθισμα του πάγκου.
Η 280 SL με τον εξακύλινδρο κινητήρα M 130 σε σειρά 2.778 κυβικών εκατοστών εμφανίστηκε το 1968. Ήταν η τρίτη και πιο επιτυχημένη έκδοση της σειράς W 113. Η ισχύς αυξήθηκε στα 125 kW (170 hp) και η 280 SL επιτάχυνε από το μηδέν στα 100 km/h σε εννέα δευτερόλεπτα, ενώ η τελική της ταχύτητα παρέμεινε στα 200 km/h. Τον Μάρτιο του 1971, η παραγωγή της W 113 τελείωσε αφού είχαν κατασκευαστεί συνολικά 48.912 οχήματα. Από αυτά τα 19.831 ήταν 230 SL, τα 5.196 ήταν 250 SL, ενώ η 280 SL αντιστοιχούσε σε 23.885 «κομμάτια».
Επιτυχίες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Η Mercedes-Benz 230 SL έδωσε το παρών με επιτυχία και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η νίκη που πέτυχαν οι Eugen Böhringer και Klaus Kaiser στο μαραθώνιο ράλι 5.000+ km Spa-Sofia-Liège από τις 27 έως τις 31 Αυγούστου 1963 ήταν εξαιρετική. Την επόμενη χρονιά, το ίδιο δίδυμο οδηγών κατέκτησε την τρίτη θέση σε αυτόν τον μεγάλο αγώνα.
Σημειώνουμε τέλος ότι τα μοντέλα 230 SL, 250 SL και 280 SL είναι εδώ και καιρό πολυπόθητα κλασικά Mercedes. Αυτό φαίνεται, μεταξύ άλλων, από τις τιμές για τα καλά διατηρημένα δείγματα της σειράς W 113: Η τρέχουσα έρευνα αγοράς της Classic Data για το 2022/2023 αναφέρει 128.000 € για μία 230 SL σε άριστη κατάσταση (βαθμός 1) και 156.000 € για μία 280 SL.