Η αυτοκίνηση που αλλάζει, μέσα από τα σχέδια Groupe Renault

Η αυτοκίνηση που αλλάζει, μέσα από τα σχέδια Groupe Renault

Η πρώτη σκέψη που κάνεις βλέποντας το Μobilize EZ-1 Prototype είναι ότι μοιάζει με το… smart - και θα λέγαμε ότι μοιάζει «αναπόφευκτα» με το μικρό γερμανικό διθέσιο μοντέλο που κατάφερε να βάλει τη σφραγίδα του στο χώρο των αυτοκινήτων πόλης. Ωστόσο, το μόνο βέβαιο είναι δεν πρόκειται για το ίδιο πράγμα.

Γιατί στην περίπτωσή του EZ-1 έχουμε να κάνουμε με ένα πλήρως ηλεκτρικό διθέσιο μεταφορικό μέσο που σχεδιάστηκε εξαρχής με το σκεπτικό της κοινής χρήσης (car sharing). Ένα όχημα που έρχεται να υπηρετήσει μία ολόκληρη μάρκα, μία ολόκληρη επιχειρηματική μονάδα, την μία από τις τέσσερις που δημιουργείται με βάση το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης Renaulution* του Groupe Renault, την Mobilize. Είναι η εταιρεία εκείνη που θα κληθεί να προσφέρει νέες υπηρεσίες στους τομείς της κινητικότητας, της ενέργειας και των δεδομένων σε άλλες επιχειρήσεις-εταίρους δημιουργώντας ένα ανοιχτό οικοσύστημα.

Πίσω από την δημιουργία της Mobilize βρίσκεται η ιδέα της αξιοποίησης, της εκμετάλλευσης του αυτοκινήτου στο μέγιστο. Κάτι που δεν είναι άσχετο με το γεγονός ότι, σήμερα, ένα μέσο αυτοκίνητο παραμένει αχρησιμοποίητο στο – εντυπωσιακότατο - 90% του χρόνου της ζωής του. Η νέα εταιρία έρχεται, λοιπόν, να προτείνει - και δεν θα είναι η μόνη τα επόμενα χρόνια – την προσφορά της υπηρεσίας κινητικότητας, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η κοινή χρήση, το «μοίρασμα» / car sharing, ούτως ώστε το αυτοκίνητο να χρησιμοποιείται - ει δυνατόν - συνεχώς, ασταμάτητα, όσο καιρό θα βρίσκεται «εν ζωή»: από την ημέρα της εξόδου του από τη γραμμή παραγωγής, μέχρι την ημέρα της απόσυρσής του από την κυκλοφορία.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα συμβάλλει με διπλό τρόπο στο μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος των μεταφορών: από τη μια με την κυκλοφορία του, ως αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων και, από την άλλη, βγάζοντας από την καθημερινή κυκλοφορία πολλά ΙΧ, οι ιδιοκτήτες των οποίων θα αφήνουν το δικό τους αυτοκίνητο σπίτι τους για να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα του car sharing.

Ενώ όταν θα έρθει η ώρα της απόσυρσής του δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον με πάσης φύσεως άχρηστα υλικά, αφού εξελίχθηκε με βάση τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Είναι λοιπόν κατασκευασμένο κατά 50% από ανακυκλώσιμα υλικά ενώ το ίδιο θα είναι κατά 95% ανακυκλώσιμο στο τέλος της ζωής του. Και στο σημείο αυτό τον λόγο έχει το εργοστάσιο εργοστάσιο κυκλικής οικονομίας - Flins Re-Factory - του Groupe Renault.

Κατά τα άλλα, το Mobilize EZ-1 Prototype (που προς το παρόν είναι ένα concept car/ πρωτότυπο, όπως άλλωστε μαρτυρά και το όνομά του) έχει μήκος μόλις 2,3 μέτρα προκειμένου να προσφέρει τη μέγιστη ευελιξία στο χρήστη του σε αστικό περιβάλλον. Ενώ κατά την εξέλιξή του φαίνεται ότι η έμφαση δεν δόθηκε τόσο στο μέγεθος της μπαταρίας και στην ταχύτητα τη επαναφόρτισής της, αφού προτιμήθηκε ένα σύστημα αντικατάστασής της με μία γεμάτη όταν αυτή αδειάζει. Με αυτόν τον τρόπο οι Γάλλοι επιδιώκουν να μηδενιστεί ο χρόνος αναμονής για φόρτιση ούτως ώστε το αυτοκίνητο να είναι ανά πάσα στιγμή «ετοιμοπόλεμο».

Η ιδέα αυτή, της ταχείας αλλαγής μπαταρίας, δεν είναι καινούργια. Θυμίζουμε, στο σημείο αυτό, τη συνεργασία της γαλλικής εταιρίας με την ισραηλινή Better Place η οποία τελικά δεν “προχώρησε” διότι οι δύο εταίροι δεν κατάφεραν να δημιουργήσουν εκείνο το πάρκο αυτοκινήτων που θα καθιστούσε αυτή τη δραστηριότητά οικονομικά αποδοτική. Ωστόσο Τώρα μιλάμε και για διαφορετικό τύπου αυτοκινήτου και για διαφορετικό περιβάλλον και μοντέλο λειτουργίας.

Τη φορά αυτή, όμως, θα έχουμε να κάνουμε με καθαρά αστικό περιβάλλον, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι διανύουμε μία φάση που η ηλεκτροκίνηση προωθείται από τους πάντες και δημιουργούνται ευρύτερες υποδομές για την εύρυθμη λειτουργία της. Είμαστε λοιπόν βέβαιοι ότι οι Γάλλοι έχουν κάνει τους υπολογισμούς τους και δεν σκοπεύουν να αποτύχουν! Εξάλλου θα αξιοποιήσουν και τη στήριξη της RCI Bank & Services, που ως προνομιακός συνεργάτης θα βοηθήσει την Mobilize να παρέχει εύκολη πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές λύσεις και υπηρεσίες: από τη συνδρομητική υπηρεσία και τη χρηματοδοτική μίσθωση μέχρι και τη λύση του “pay-as-you-go”. Ενώ το δικό του ρόλο θα κληθεί να παίξει το πληρέστατο δίκτυο - 6.000 αντιπροσώπων – που διαθέτουν στην Ευρώπη.

Σημειώστε, τέλος, ότι το Mobilize EZ-1 Prototype δεν θα είναι μόνο του στην πορεία προς την αυριανή κινητικότητα και την αυτοκίνηση μηδενικών ρύπων & κοινής χρήσης, καθώς η ομάδα που στήνεται αυτή τη στιγμή γύρω από τη μάρκα έχει αναλάβει να παρουσιάσει και άλλα οχήματα ειδικού σκοπού, τα οποία θα κληθούν να καλύψουν εξειδικευμένες ανάγκες μετακίνησης και μεταφορών.

*Renaulution: εκ του Renault και revolution.