Με τη χαμηλή κατανάλωση να είναι το μέγα ζητούμενο από ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται σε ευρύ φάσμα υποψηφίων αγοραστών, το Kia Stonic 1.0T 100ps GT-Line iMT 48V Hybrid που είχαμε πρόσφατα στη διάθεσή μας για δοκιμή μπορεί άνετα να προβάλει ως βασικό του προσόν την αποδοτικότητα του κινητήρα του και εν τέλει την οικονομία. Μία οικονομία που θα μπορούσε κανείς να τη χαρακτηρίσει υψηλή, αφού με λελογισμένη αξιοποίηση της ισχύος του τρικύλινδρου turbo κινητήρα των 999 κ.εκ. με τους 100 ίππους, μπορεί κανείς να δει την κατανάλωση, στο trip computer να κυμαίνεται μεταξύ 6,4 και 7,0 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα, με τη μικρότερη επίδοση να αφορά «χαλαρή» οδήγηση κυρίως σε επαρχιακό δρόμο και αυτοκινητόδρομο και τη δεύτερη να έχει να κάνει με ψηλότερες ταχύτητες και κίνηση στην πόλη.
Η ευφυής, by wire μετάδοση “iMT” και o υβριδισμός των 48V
Όπως ήδη αφήσαμε να φανεί, το αυτοκίνητο είναι γενικώς σβέλτο. Το δικό του ρόλο στη διαμόρφωση της χαμηλής κατανάλωσης παίζει και το σύστημα που σβήνει τον κινητήρα ακόμα και εν κινήσει: πρόκειται για το σύστημα iMT, που περιλαμβάνει έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη ο οποίος δεν βρίσκεται σε άμεση μηχανική σύνδεση με το αντίστοιχο πεντάλ, αλλά οι αλλαγές γίνονται “by wire” με ειδικό μηχανισμό. Αυτό που φροντίζει να κάνει το σύστημα είναι να αξιοποιεί όλη την κινητική ενέργεια (κοινώς «φόρα») του αυτοκινήτου βάζοντας νεκρά και σβήνοντας τον κινητήρα, χωρίς την παρέμβαση του οδηγού, που σε αυτή την περίπτωση αντιλαμβάνεται την αλλαγή αφενός από τον δείκτη του στροφόμετρου που δείχνει 0 στρ./λεπτό, αφετέρου από τη χαρακτηριστική ένδειξη με το… πανάκι στο κέντρο του ταμπλό και την επιγραφή “sailing” (για «λειτουργία ελεύθερης κύλισης» κάνει λόγο η Kia). Σημαντική είναι η συμβολή και της ήπιας υβριδικής τεχνολογίας (48V Hybrid).
Αυτή η υβριδική τεχνολογία έρχεται να προσφέρει τη λεγόμενη υποβοήθηση ειδοποίηση ροπής η οποία έρχεται όχι μόνο να προσφέρει μία μείωση της κατανάλωσης Αλλά και να καλύψει κάποια υστέρηση απόκριση στο Γκάζι σε συγκεκριμένες φάσεις της λειτουργίας του κινητήρα ιδιαιτέρως κάτω από τις 2.000 στροφές. Και επειδή τίποτα δεν προσφέρεται δωρεάν στον κόσμο που ζούμε, το τίμημα που πληρώνεις σε αυτή την περίπτωση είναι το ότι χάνεις το χώρο κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ, γιατί εκεί αναπαύεται τώρα η απαραίτητη για τη λειτουργία του 48V Hybrid συστήματος μπαταρία.
«Μαζεμένο» και χρηστικό
Κατά τα άλλα, έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο με compact διαστάσεις (μήκος X πλάτος X ύψος: 4140 x 1760 x 1520 mm), κάτι που σημαίνει ότι δεν αισθάνεσαι άβολα να κυκλοφορείς με αυτό στο κέντρο της Αθήνας, ενώ από την άλλη έχει επαρκείς χώρους – μεγαλύτερους από ένα ευρύχωρο σουπερμίνι και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μετακίνησης μιας «νέας» οικογένειας. Το Kia Stonic είναι από την άποψη αυτή ένα πολύ ολοκληρωμένο πακέτο, καθώς εκτός των άλλων είναι και χρηστικό, με πάρα πολύ καλή για να μην μπούμε εξαιρετική εργονομία και χωροταξική διαμόρφωση, αλλά και με ένα πορτμπαγκάζ με ονομαστική χωρητικότητα 352 λίτρων. Δεν είναι από τους κορυφαίους σε χώρους εκπροσώπους της κατηγορίας, δεν είναι αυτό το βασικότερο προσόν του, είναι όμως ένα επαρκέστατο από την άποψη της μεταφορικής ικανότητας μοντέλο.
Επανερχόμενοι τώρα στην γενική διαμόρφωση και εργονομία, έχουμε εξαιρετικά ευανάγνωστα όργανα, με βολικές θήκες και στην κονσόλα (μας άρεσε ιδιαίτερα το διπλό ραφάκι για το κινητό), και στις πόρτες, αλλά και μια σειρά από άλλα στοιχεία τα οποία συνθέτουν ένα σκηνικό που διευκολύνει και αυτό από τη μεριά του την καθημερινότητα οδηγού και επιβατών. Σε αυτά πρέπει κανείς να προσθέσει και το μετρίως αυξημένο ύψος (απόσταση από το έδαφος: 165mm [με τροχούς 15”], 183mm [με τροχούς 17”, όπως του αυτοκίνητου της δοκιμής μας – ελαστικά 205/55 R17 κατηγορίας V]), με ότι αυτό σημαίνει σε διευκόλυνση για την αντιμετώπιση των καθημερινών αντιξοοτήτων - βλέπε λακκούβες - αλλά και σε σχέση με τις δυνατότητες που προσφέρει στον οδηγό του για αναζήτησης εκτός ασφάλτου, στο μετρό πάντα της λογικής.
Σε αυτά που δεν μας άρεσαν ανήκει ο ελαφρώς αυξημένος θόρυβος που προέρχεται από την ανάρτηση αλλά από την κύλιση του οχήματος. Από την άλλη οφείλουμε να επισημάνουμε ότι αυτή η ανάρτηση που κατηγορήσαμε για θόρυβο έχει αποδεδειγμένες αρετές όσον αφορά την οδική συμπεριφορά: το Kia Stonic είναι ένα καλοστημένο αυτοκίνητο που δεν θα σε προδώσει και σίγουρα αποτελεί ένα αξιόλογο πακέτο προσφέροντας ένα πολύ καλό συνδυασμό κρατήματος και φρένων: Σταθερό στις υψηλές ταχύτητες -δεν «πλέει» - στρίβει σωστά και φρενάρει αποτελεσματικά, καθώς είναι εφοδιασμένο με αεριζόμενα δισκόφρενα 280mm x 22mm εμπρός και 262mm x 10mm πίσω (απόσταση φρεναρίσματος από τα 100 km/h μέχρι την ακινητοποίηση: 38,3 μέτρα).
Οικονομοτεχνικά
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν η πλούσια εξοπλισμένη έκδοση “Kia Stonic 1.0T 100ps GT-Line iMT 48V Hybrid” ξεπερνά σαφώς το «ψυχολογικό» όριο των 20.000 ευρώ, με την τελική του τιμή να διαμορφώνεται στα €23.040, ενώ υπάρχει και η πιο προσιτή έκδοση “ Optimum” που δίνει τη δυνατότητα απόκτησης του Stonic με €21.040. Και αυτός είναι ένας τιμοκατάλογος που τοποθετεί το Kia Stonic στη μεριά των πλέον συμφερουσών αγορών. Ενώ γίνεται ακόμα πιο συμφέρουσα αυτή η αγορά όταν αναλογιστούμε ότι το Compact SUV της KIA καλύπτεται από τη γνωστή επταετή, πανευρωπαϊκή, εργοστασιακή εγγύηση της κορεατικής εταιρίας.
Οφείλουμε δε στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι οι τιμοκατάλογοι όλων ανεξαρτήτως των εταιριών έχουν πάρει τον ανήφορο τον τελευταίο 1,5 χρόνο – έχοντας αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά τουλάχιστον 20% - με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας πρωτόγνωρης κατάστασης, στο πλαίσιο της οποίας οι τιμές που αναφέραμε παραπάνω να κρίνονται απολύτως λογικές (κάτι που δεν θα το λέγαμε πριν από δύο χρόνια, οπότε θα τις χαρακτηρίζαμε υψηλές.
Σημειώστε ότι πέραν του Kia Stonic με το χειροκίνητο κιβώτιο που είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή υπάρχει επίσης και το αυτόματο Stonic 1.0T 120ps 7DCT 48V Hybrid, με το πολύ ενδιαφέρον αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και αυξημένη ισχύ, το οποίο στην έκδοση GT-Line κοστίζει €25.420, ενώ στην έκδοση GL Optimum η τιμή του πέφτει στα €23.240, καθιστώντας το μικρό SUV της Kia τουλάχιστον ελκυστικό.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι ο τιμοκατάλογος του Kia Stonic ξεκινά με τη βασική έκδοση 1.2 84ps GL Inmotion να κοστίζει 17.840 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι δίνεται η δυνατότητα απόκτησης ενός Compact SUV σε αρκετά χαμηλή τιμή (στα επίπεδα ενός σουπερμίνι) που βεβαίως διαθέτει λιγότερη ισχύ, αλλά σίγουρα δεν στερείται όλα εκείνα τα χωροταξικά και όχι μόνον προσόντα που αναφέραμε.