Eye-Tracker: Η οδική ασφάλεια περνά από την ίριδα του οφθαλμού του οδηγού!

Eye-Tracker: Η οδική ασφάλεια περνά από την ίριδα του οφθαλμού του οδηγού!

Υπέρυθροι αισθητήρες, εικόνες υψηλής ανάλυσης και ένας εξελιγμένος αλγόριθμος ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται για να ανακαλύψει πού ακριβώς κοιτάζει ο οδηγός. Στόχος η ελαχιστοποίηση της διάσπασης προσοχής του οδηγού -με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό στον τομέα της ασφάλειας, τόσο των επιβατών του οχήματος όσο και των άλλων χρηστών της οδού.

Καθώς οδηγούμε, ο δρόμος πρέπει προφανώς να είναι στο επίκεντρο του οπτικού μας πεδίου και της προσοχής μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το να μπορούμε να εντοπίσουμε όλα όσα ψάχνουμε στην κεντρική κονσόλα του συστήματος ψυχαγωγίας και ενημέρωσης με μια ματιά, από το σύστημα πλοήγησης έως τον κλιματισμό ή το ραδιόφωνο, αποτελεί σημείο-κλειδί για την οδική ασφάλεια.

«Πρέπει να εγγυηθούμε τον ελάχιστο χρόνο αλληλεπίδρασης με την οθόνη και για να το κάνουμε αυτό, οι πληροφορίες πρέπει να είναι εκεί όπου οι χρήστες το αναζητούν διαισθητικά και φυσικά», λέει ο Rubén Martínez, επικεφαλής του τμήματος Smart Quality της SEAT. Για να το επιτύχουν, οι μηχανικοί της εταιρίας εξέλιξαν ένα καινοτόμο σύστημα που παρακολουθεί το βλέμμα του οδηγού.

Έτσι λειτουργεί
 

Ο λόγος για το Eye-Tracking, μια τεχνολογία που επιτρέπει στον υπολογιστή να γνωρίζει προς τα πού κοιτάει ένας άνθρωπος. Αυτό επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ειδικών γυαλιών, εφοδιασμένων με αισθητήρες υπερύθρων στους φακούς και με μια κάμερα στο κέντρο του σκελετού. Οι αισθητήρες ανιχνεύουν την ακριβή θέση της ίριδας κάθε στιγμή, ενώ καταγράφονται όλα όσα βλέπει ο χρήστης. Ταυτοχρόνως, ένας πολύπλοκος αλγόριθμος “3D eye model” ερμηνεύει όλα αυτά τα δεδομένα και εντοπίζει το ακριβές σημείο προς το οποίο είναι στραμμένα τα μάτια.

Αυτή η τεχνολογία καθιστά δυνατή την πραγματοποίηση μελετών - μεγάλης ακριβείας - σχετικά με την ανθρώπινη αλληλεπίδραση με όλα τα είδη συσκευών. Για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμεύσει για την ανάλυση της χρηστικότητας των εφαρμογών κινητικότητας. «Μπορούμε να γνωρίζουμε το πού οι χρήστες περιμένουν να βρουν πληροφορίες όπως το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας ή η αυτονομία», λέει ο Martínez.

Η ομάδα των μηχανικών της εταιρίας εργάζεται τώρα πάνω σε ένα πιλοτικό project, προκειμένου να εισαγάγει τα γυαλιά Eye-Tracker στην εξέλιξη των νέων μοντέλων της εταιρίας. Οι ειδικοί επιλέγουν χρήστες με διαφορετικά προφίλ που, ενώ φοράνε τα συγκεκριμένα γυαλιά, κάθονται πίσω από το τιμόνι του νέου Seat Leon. Στη συνέχεια καλούνται να ανεβάσουν, για παράδειγμα, τη θερμοκρασία ή να αλλάξουν τον ραδιοφωνικό σταθμό, προκειμένου να αναλυθεί σε ποιο μέρος της οθόνης έχουν αρχίσει να στρέφουν το βλέμμα τους, αλλά και πόσο καιρό χρειάζονται για κάθε ενέργεια, καθώς επίσης και πόσες φορές κοιτάζουν το δρόμο ενώ αλληλεπιδρούν με την κάθε συσκευή.

Στο παρελθόν, αυτές οι δοκιμές πραγματοποιούνταν με την απάντηση σε ένα ερωτηματολόγιο, αλλά ο εγκέφαλος συχνά μας ξεγελά και ενώ νομίζουμε ότι κοιτάμε προς ένα σημείο, στην πραγματικότητα κοιτάμε κάπου αλλού.

Η αξιοποίηση των δεδομένων 

Tα πρότυπα συμπεριφοράς του βλέμματος κάθε οδηγού τυποποιούνται, στις εγκαταστάσεις του τμήματος Smart Quality, χρησιμοποιώντας τον περίπλοκο αλγόριθμο που αναφέραμε μέσω διαφορετικών δεικτών.

Ένας από αυτούς είναι ο δείκτης ζώνης θερμότητας, ο οποίος δείχνει την ένταση της εστίασης της προσοχής. Η κόκκινη κηλίδα, η οποία δείχνει τον μεγαλύτερο αριθμό βλεμμάτων, πρέπει να είναι πάντα στο δρόμο. Αυτό αποτελεί εγγύηση ότι οι χρήστες συνεχίζουν να δίνουν προσοχή στο δρόμο, ακόμη και όταν αλληλεπιδρούν με την οθόνη.

Ένας άλλος δείκτης είναι η σειρά με την οποία οι οδηγοί κοιτούν προς διάφορα σημεία – και αυτό είναι το κλειδί για να μάθουμε σε πια περιοχή κάθε οδηγός αναμένει να βρει τα χειριστήρια για το κάθε σύστημα. «Μπορεί να πιστεύουμε, για παράδειγμα, ότι το κάτω μέρος της οθόνης είναι το πιο προσιτό, αλλά με τα γυαλιά Eye-Tracker, μπορούμε να ανακαλύψουμε ότι, για κάποιον λόγο, οι οδηγοί πρώτα κοιτάζουν το πάνω μέρος», επισημαίνει ο Rubén.

Όλα αυτά τα μοτίβα χρηστικότητας θα είναι καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη της κεντρικής κονσόλας των μελλοντικών αυτοκινήτων και τον καθορισμό της θέσης, του μεγέθους και της κατανομής των πληροφοριών με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνουν τους χρήστες.

Μια ενδιαφέρουσα έρευνα

Σημειώνουμε ότι σε περσινή έρευνα του βρετανικού περιοδικού What Car, το οποίο αξιολόγησε είκοσι διαφορετικά συστήματα infotainment (ενημέρωσης/ψυχαγωγίας), με βάση έξι ενέργειες που κάνουν συχνά οι οδηγοί εν κινήσει, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης του κλιματισμού, του «ζουμ» σε μια καθορισμένη διαδρομή κατά την πλοήγηση και της αλλαγής σταθμού στο ραδιόφωνο, προέκυψε ότι τα συστήματα με «κλασικά» κουμπιά αποσπούν τον οδηγό πολύ λιγότερο από τις οθόνες αφής! Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάποια αυτοκίνητα χρειάστηκε διπλάσιος χρόνος για τη ρύθμιση του air condition μέσω οθόνης αφής απ’ ότι με «φυσικά» κουμπιά.

Στην ίδια έρευνα επισημαίνεται ότι απόσπαση της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο ήταν υπεύθυνη για το 15% του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων το 2018, σε σύγκριση με το 13% του 2016 και το 14% του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου. Και μπορεί αυτά τα στοιχεία να προέρχονται από μία άλλη χώρα, είναι όμως ενδεικτικά μιας κατάστασης που αφορά ολόκληρο τον κόσμο. Σημειώστε, δε, ότι η ελλιπής προσοχή κατά την οδήγηση ευθύνεται για το 25% των θανατηφόρων τροχαίων! Κατά συνέπεια η ελαχιστοποίηση του χρόνου ενασχόλησης με τις πάσης φύσεως οθόνες είναι ζωτικής σημασίας.