Η ενεργειακή μετάβαση δεν αφήνει ανεπηρέαστο το χώρο των βαρέων οχημάτων. Ήδη η Volvo Trucks ανακοίνωσε την πρόθεσή της να παρουσιάσει του χρόνου στην Ευρώπη μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών φορτηγών, ενώ και άλλοι κατασκευαστές ετοιμάζουν τις δικές τους προτάσεις.
Ένα από τα πιο βαριά ονόματα στο χώρο των οδικών μεταφορών, αλλά και των έργων, η σουηδική Volvo Trucks βρίσκεται σε φάση δοκιμών των νέων της ηλεκτρικών μοντέλων Volvo FH, Volvo FM και Volvo FMX, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στην Ευρώπη σε εθνικές μεταφορές, αστικές διανομές και αστικά εργοτάξια.
Πρόκειται για φορτηγά με συνολικό μικτό βάρος έως 44 τόνους, τα οποία, ανάλογα με τη διαμόρφωση της μπαταρίας τους θα διαθέτουν αυτονομία που μπορεί να φτάσει και τα 300 χιλιόμετρα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρίας οι παραγγελίες των παραπάνω οχημάτων θα ξεκινήσουν το 2021, ενώ η μαζική παραγωγή τους ένα χρόνο μετά, το 2022. Αυτό σημαίνει ότι από το 2021 και μετά, η Volvo Trucks θα διαθέτει στην αγορά μια πλήρη γκάμα αμιγώς ηλεκτρικών φορτηγών για διανομές, συλλογή απορριμμάτων, εθνικές μεταφορές, αλλά και εργοταξιακά φορτηγά.
"Με την ταχεία αύξηση του αριθμού των βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών, θέλουμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας και τους αγοραστές μεταφορικών υπηρεσιών να επιτύχουν τους φιλόδοξους στόχους τους όσον αφορά τη βιωσιμότητα. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε το βιώσιμο μέλλον του κλάδου μας", δήλωσε ο Roger Alm, Πρόεδρος της Volvo Trucks.
Σημειώστε ότι η έννοια του ηλεκτρικού φορτηγού δεν είναι κάτι καινούριο για τη Volvo Trucks, που ξεκίνησε τη παραγωγή των Volvo FL Electric και Volvo FE Electric το 2019. Πρόκειται για ηλεκτρικά φορτηγά που προορίζονται για αστικές διανομές και συλλογή απορριμμάτων, κυρίως στην Ευρώπη. Ενώ στη Βόρειο Αμερική, οι πωλήσεις του Volvo VNR Electric, ενός φορτηγού εθνικών μεταφορών, αναμένεται να ξεκινήσουν σε λίγες μόνον εβδομάδες, στις 3 Δεκεμβρίου 2020.
Απώτερος στόχος της Volvo Trucks είναι ολόκληρη η γκάμα προϊόντων της να κινείται χωρίς ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2040. Για το σκοπό αυτό θα χρησιμοποιήσει ένα μίγμα μοντέλων που θα περιλαμβάνει αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, αλλά και ηλεκτροκίνητα οχήματα κυψελών καυσίμου (Fuel Cell Electric Vehicles - FCEV), τα οποία λειτουργούν με υδρογόνο και θεωρούνται πιο κατάλληλα για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων καθώς διαθέτουν μεγαλύτερη αυτονομία, ενώ ανεφοδιάζονται το ίδιο γρήγορα με τα συμβατικά πετρελαιοκίνητα φορτηγά. Και καθώς η Volvo θέλει να ξεκινήσει τη διάθεση τέτοιων φορτηγών, με κυψέλες υδρογόνου, στα μέσα αυτής της δεκαετίας έχει προχωρήσει σε συνεργασία με τη Mercedes.
Πάντως η Volvo δεν είναι μόνη της σε αυτή τη μεταβατική περίοδο. Από το τέλος του 2018, ηλεκτρικοί «τράκτορες» DAF CF Electric 4x2 προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ως φορτηγά αστικών διανομών σε κορυφαίες ολλανδικές και γερμανικές εταιρείες μεταφορών και αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ενώ τέσσερα πλήρως ηλεκτρικά σασί 6x2 της DAF δοκιμάζονται σε εφαρμογές συλλογής απορριμμάτων.
Ενώ στο ίδιο μήκος κύματος βλέπουμε να εκπέμπει και το άλλο ιερό τέρας των βαρέων οχημάτων, η επίσης σουηδική Scania, η οποία έχει ήδη διαθέσει αρκετά πλήρως ηλεκτρικά πρωτότυπα φορτηγά διανομών στην νορβηγική εταιρία ASKO, στο Τρόνχαϊμ. Η Scania ανακοίνωσε ότι ξεκινά την παραγωγή plug in υβριδικών και ηλεκτρικών φορτηγών κατάλληλων για διανομές, αλλά και για χρήση από υπηρεσίες κοινής ωφέλειας. Και στις δύο περιπτώσεις τα παραπάνω οχήματα θα είναι αρχικά διαθέσιμα μόνο σε εκδόσεις με καμπίνες πόλης - συμβατικές (σειρές P) και «χαμηλές» με μικρή απόσταση από το έδαφος (σειρές L). Αυτό υποδηλώνει ότι τέτοια οχήματα προορίζονται για χρήση ως φορτηγά διανομής, μικρά ανατρεπόμενα ή απορριμματοφόρα.
Πάντως η μετάβαση στις μεταφορές μηδενικών ρύπων θα χρειαστεί το χρόνο της. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο πρόεδρος της Volvo Trucks: "Για να μειώσουμε τον αντίκτυπο των μεταφορών στο κλίμα, πρέπει να προχωρήσουμε στην ταχεία μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Αλλά οι προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση αυτής της μετάβασης, και κατά συνέπεια ο ρυθμός της μετάβασης, ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με τους μεταφορείς και την αγορά και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες όπως οικονομικά κίνητρα, πρόσβαση σε υποδομές φόρτισης και είδος μεταφορικής δραστηριότητας."
Για το λόγο αυτό, οι περισσότερες μεταφορικές εταιρείες θα περάσουν σταδιακά στην ηλεκτρική λειτουργία. Στην πράξη, πολλές από αυτές θα διαθέτουν μικτό στόλο φορτηγών που θα κινούνται με διαφορετικά καύσιμα κατά τη διάρκεια μιας μεταβατικής περιόδου.