Η μεγάλη ανατροπή της τελευταία στιγμής στην Ευρωπαϊκή Ένωση – η απόφαση για τα e-fuels – δεν αντανακλά τις διαθέσεις και την επιρροή μίας μόνο γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά κρύβει ένα πλέγμα προθέσεων και συμφερόντων με περισσότερο ή λιγότερο πράσινο περιεχόμενο. Πέραν λοιπόν της BMW, που θεωρήθηκε πρωτεργάτης της απόφασης για τα e-fuels, θετικά – και στο πλευρό των Βαυαρών - τοποθετείται το Volkswagen Group, έχοντας όμως απέναντί του τη Mercedes, που επιμένει ότι η ηλεκτροκίνηση ήταν και παραμένει η πρώτη της προτεραιότητα.
Πριν πούμε οτιδήποτε για τις ενδογερμανικές κόντρες, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι τα e-fuels είναι συνθετικά καύσιμα που παράγονται από διοξείδιο του άνθρακα που έχει δεσμευτεί από την ατμόσφαιρα και υδρογόνο, το οποίο παράγεται με ηλεκτρόλυση ύδατος – με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, όπως η αιολική ή η ηλιακή ενέργεια.
Kαι θεωρούνται τα e-fuels κλιματικά/ανθρακικά ουδέτερα καθώς η λογική της χρήσης τους διέπεται από την άποψη ότι οι εκπομπές CO2 που προκύπτουν κατά την καύση τους στα αυτοκίνητα είναι αυτές που προηγουμένως είχαν δεσμευτεί. Είναι δε γνωστό ότι αυτή τη στιγμή τρέχει ένα μεγάλο project της Porsche στη Νότιο Αμερική όπου έχει ήδη αρχίσει να λειτουργεί ένα εργοστάσιο παραγωγής e-fuels.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που η Γερμανία αντιτάχθηκε στην προτεινόμενη πλήρη απαγόρευση της πώλησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, αναγκάζοντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει σε συμβιβασμό και να επιτρέψει τα e-fuels και μετά από αυτή τη χρονιά, θεωρώντας τα ως «κλιματικά ουδέτερη» πηγή καυσίμου. Βλέπετε δεν είναι μόνο μία η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που έχει μιλήσει δημόσια για την παράλληλη κυκλοφορία/χρήση e-fuels και ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ πρέπει να συμφωνήσουμε ότι δεν βρίσκονται όλοι οι Γερμανοί κατασκευαστές στο ίδιο μήκος κύματος ως προς αυτό.
Έτσι, λοιπόν, ο διευθύνων σύμβουλος της Audi, Markus Duesmann, εξήγησε ότι παρόλο που η Audi καταργεί σταδιακά τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2033, θα εξακολουθεί να προσφέρει διαφορετικά συστήματα κίνησης για τους αγοραστές, λέγοντας μεταξύ άλλων ότι: τα e-fuels διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, στο να καταστήσουν τον υπάρχοντα στόλο των οχημάτων με κινητήρες καύσης ουδέτερο από άνθρακα. «Τα συνθετικά καύσιμα είναι επίσης η μόνη τεχνολογία απανθρακοποίησης που γνωρίζουμε για τα αεροπορικά ταξίδια και τις θαλάσσιες μεταφορές. Στο πλαίσιο του Ομίλου Volkswagen, το τρέχον πιλοτικό εργοστάσιο ηλεκτρονικών καυσίμων της Porsche στη Χιλή αποδεικνύει ότι αυτή η τεχνολογία λειτουργεί πραγματικά.» συμπλήρωσε ο Duesmann.
Κάθετα αντίθετος στα e-fuels εμφανίστηκε, τώρα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Kallenius, που επιβεβαίωσε την πρόθεση της φημισμένης γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας να επικεντρωθεί στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles – BEV) στο μέλλον, λέγοντας ότι η Mercedes θα συνεχίσει να προτιμά τους ανώτερους ηλεκτρικούς κινητήρες έναντι των κινητήρων εσωτερικής καύσης, ακόμα και όταν αυτοί λειτουργούν με e-fuels.
Ο Kallenius είπε ότι τα BEV προσφέρουν πλεονεκτήματα στην απόδοση ισχύος, περιγράφοντάς τα ως «τεχνικά ανώτερα» και τόνισε ότι τα συνθετικά καύσιμα δεν μπορούν – σε καμία περίπτωση - να ανταγωνιστούν τα ηλεκτρικά οχήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Δήλωσε δε χαρακτηριστικά ότι: «Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ακόμα μια νέα τεχνολογία σε σύγκριση με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Εξακολουθούμε να βλέπουμε μεγάλες δυνατότητες προόδου: η ηλεκτρική κίνηση θα ξεπεράσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης όσον αφορά τις επιδόσεις πριν από το τέλος αυτής της δεκαετίας.»
Στον αντίποδα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε πως θεωρεί ότι η χρήση των συνθετικών καυσίμων στους υπάρχοντες στόλους αυτοκινήτων μπορεί να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στην απαλλαγή των μεταφορών από το CO2, από ότι η αυστηροποίηση της νομοθεσίας και των προδιαγραφών σχετικά με την παραγωγή καινούριων αυτοκινήτων, όπως συζητείται στην Ευρώπη. «Δεν συζητάμε για τον υπάρχοντα στόλο. Η μόνη ευκαιρία να κάνουμε τη διαφορά εκεί είναι τα συνθετικά καύσιμα. Συμφωνώ απόλυτα με τους συναδέλφους που το προτείνουν, ιδιαίτερα επειδή οι κινητήρες μας είναι προετοιμασμένοι για αυτό», πρόσθεσε.
Θυμίζουμε τέλος ότι πριν ληφθεί η απόφαση για τα e-fuels από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Volker Wissing, δήλωνε ότι «Χρειαζόμαστε τα e-fuels γιατί δεν υπάρχει εναλλακτική λύση εάν θέλουμε να λειτουργήσουμε τον στόλο των οχημάτων μας με κλιματικά ουδέτερο τρόπο», θέλοντας να δώσει επιπλέον χρόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία της για την προσαρμογή της στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης. Η ουσία πάντως είναι ότι τώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να μετατρέψει αυτή την εξαίρεση για τα συνθετικά καύσιμα σε νομοσχέδιο, το οποίο θα πρέπει να εγκριθεί από τους ευρωβουλευτές.