Μπορεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μην έχουν κάνει ακόμα ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία τους στους δρόμους, το μέλλον όμως τους ανήκει. Και όποιος βλέπει μακριά παίρνει τα μέτρα του για την επόμενη μέρα, που η κυριαρχία της ηλεκτροκίνησης θα θέσει νέα ζητήματα επί τάπητος. Η αξιοποίηση των χρησιμοποιημένων μπαταριών ιόντων λιθίου για την ευστάθεια του ηλεκτρικού δικτύου είναι ένα από αυτά.
Δύο μεγάλα projects αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, το Advanced Storage Storage (ABS) στο Douai της Γαλλίας και το “SmartHubs” στο West Sussex του Ηνωμένου Βασίλειου παρουσίασε το Groupe Renault με την ευκαιρία των Renault eWays, της σειράς εκδηλώσεων που τρέχει αυτές τις μέρες μέσω του διαδικτύου και είναι αφιερωμένη στη δημοσιοποίηση των δράσεων βιώσιμης κινητικότητας της εταιρίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το γαλλικό γκρουπ δείχνει ότι προτίθεται να προσεγγίσει το ηλεκτρικό οικοσύστημα στο σύνολό του, με νέες συγκεκριμένες λύσεις για τη διαχείριση ενέργειας.
Ο κοινός στόχος και των δύο projects είναι η διαχείριση του χάσματος μεταξύ κατανάλωσης και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να αυξηθεί το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα. Στόχος είναι να διατηρηθεί η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο με την ενσωμάτωση διαφορετικών πηγών ενέργειας με διαλείπουσες παραγωγικές δυνατότητες.
Θυμίζουμε ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν γενικά διάρκεια ζωής οκτώ έως δέκα χρόνια. Ωστόσο, εξακολουθούν να έχουν σημαντική δυνατότητα περαιτέρω χρήσης σε στατικές εφαρμογές – προσφέροντας μάλιστα τη δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας με χαμηλό κόστος - επεκτείνοντας έτσι τη ζωή τους πριν από την ανακύκλωσή τους. Ενώ, για να βελτιστοποιηθεί ο πλήρης κύκλος ζωής τους, η Renault καθιέρωσε τη μίσθωση της μπαταρίας από τους πελάτες ηλεκτρικών οχημάτων, που με τον τρόπο αυτό αγοράζουν το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο σε χαμηλότερη τιμή.
Αποθήκευση ενέργειας στη Γαλλία…
Το εργοστάσιο Georges Besse στο Douai φιλοξενεί την πρώτη εγκατάσταση Advanced Battery Storage (Προηγμένη Αποθήκευση σε Μπαταρίες), και έχει κατασκευαστεί από τη NIDEC ASI, εταιρία που ασχολείται με ολοκληρωμένες λύσεις αποθήκευσης ενέργειας. Αυτό το έργο είναι μέρος της στρατηγικής του Groupe Renault για την ανάπτυξη ενός έξυπνου ηλεκτρικού οικοσυστήματος που θα συμβάλλει στην ενεργειακή μετάβαση. Αυτό το νέο έργο βασίζεται στην παρατήρηση ότι η παραμικρή απόκλιση μεταξύ της κατανάλωσης και της παραγωγής προκαλεί διαταραχές που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τη σταθερότητα της συχνότητας του οικιακού δικτύου. Η στατική αποθήκευση ενέργειας καθιστά δυνατή τη ρύθμιση και τη σταθεροποίηση του δικτύου με τη φόρτιση των μπαταριών όταν η ζήτηση είναι χαμηλή και την επιστροφή της ενέργειας αυτής στο δίκτυο μόλις η ζήτηση αυξηθεί και πάλι.
Η προηγμένη αποθήκευση μπαταριών βασίζεται σε μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν τοποθετηθεί σε ειδικά containers, σε διάφορες τοποθεσίες της Γαλλίας, έχοντας στόχο εγκατεστημένη χωρητικότητα περίπου 50 MWh. Η εγκατάσταση στο Douai έχει συνολικά χωρητικότητα 4,7 MWh χρησιμοποιώντας μπαταρίες «δεύτερης ζωής» (που έχουν, δηλαδή, χρησιμοποιηθεί σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν είναι κατάλληλες πλέον για αυτά), καθώς και νέες μπαταρίες που αποθηκεύονται εδώ και προορίζονται για μελλοντική after sales χρήση.
Το έργο Advanced Battery Storage εκτελείται σε συνεργασία με το Banque des Territoires, το Ταμείο Εκσυγχρονισμού Οικολογικών Μεταφορών που διαχειρίζεται η Demeter και η γερμανική νεοφυής εταιρία “The Mobility House”.
…και στο Ηνωμένο Βασίλειο
Οι μπαταρίες από τα οχήματα της Renault συνδυάζονται με άλλες τεχνολογίες αποτελώντας μέρος ενός τοπικού ενεργειακού συστήματος για την παροχή καθαρότερης ενέργειας, χαμηλότερου κόστους για χρήση σε κοινωνικές δομές, μεταφορές, υποδομές, κατοικίες και τοπικές επιχειρήσεις, στο πλαίσιο του έργου SmartHubs, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Connected Energy (εταιρία που εξειδικεύεται στην αξιοποίηση μπαταριών «δεύτερης ζωής»), στο West Sussex της Αγγλίας. Στην περίπτωση αυτή, οι μπαταρίες θα ενσωματωθούν στα ειδικά σχεδιασμένα συστήματα E-STOR της Connected Energy – πρόκειται δε να εγκατασταθούν αρκετά συστήματα E-STOR χωρητικότητας 360 kWh το καθένα, σε βιομηχανικές και εμπορικές εγκαταστάσεις, συνδεδεμένα σε κάποιες περιπτώσεις με φωτοβολταϊκά πάνελ και φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους ενέργειας και τη βελτιστοποίηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μεταξύ αυτών και ένα μεγάλο σύστημα E-STOR με 1.000 περίπου μπαταρίες δεύτερης ζωής, ικανών να αποθηκεύσουν 14,5 MWh ενέργειας, που θα έχει τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης και εκφόρτισης για την εξισορρόπηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας. Το συγκεκριμένο E-STOR θα αποθηκεύει αρκετή ενέργεια για να τροφοδοτήσει 1.695 μέσες κατοικίες για μια ολόκληρη μέρα.
Το έργο SmartHubs πραγματοποιείται από μια κοινοπραξία με επικεφαλής την Connected Energy και συνεργάτες τις εταιρίες Moixa, PassivSystems, ICAX, Newcastle University, West Sussex County Council και Innovate UK. Σημειώστε ότι η Connected Energy, η οποία συνεργάζεται επίσης με τη Nissan, έχει ήδη αναπτύξει 11 συστήματα E-STOR συνολικής εγκατεστημένης χωρητικότητας 2280 kWh, τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο όσο και στην Ευρώπη (Γερμανία, Ολλανδία και Βέλγιο). Renault και Connected Energy έχουν ήδη συνεργαστεί στο παρελθόν, το 2017, εγκαθιστώντας σταθμούς ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, υποστηριζόμενους από μπαταρίες «δεύτερης ζωής», σε αυτοκινητόδρομους του Βελγίου και της Γαλλίας.