Επιλογές που είναι όχι μόνο «πράσινες» αλλά και χρηστικές υπάρχουν - και είναι διαθέσιμες στην αγορά αυτοκινήτου εδώ και τώρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η νέα επαναφορτιζόμενη “Plug In” υβριδική έκδοση του σπορ – και οπωσδήποτε premium - SUV της BMW, η νέα X2 xDrive25e, που δεν έρχεται απλώς να διευρύνει τη γκάμα του μοντέλου – και της μαμάς εταιρίας συνολικά - αλλά να λειτουργήσει ως φορέας επίδειξης των δυνατοτήτων που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.
Η ιδέα είναι «απλή»: παίρνουμε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης (που συνήθως είναι βενζινοκινητήρας) και του προσθέτουμε ένα δεύτερο, ηλεκτρικό αυτή τη φορά, σύστημα κίνησης, που υποστηρίζεται βέβαια από την αντίστοιχη μπαταρία. Με μια επίσκεψη στο βενζινάδικο μπορούμε να κινηθούμε για κάποιες εκατοντάδες χιλιόμετρα αξιοποιώντας τον θερμικό κινητήρα, ενώ φορτίζοντας τη μπαταρία έχουμε αυτονομία κάποιων λίγων δεκάδων χιλιομέτρων - με μηδενικούς ρύπους αυτή τη φορά - που όμως δεν είναι περισσότερα από τις καθημερινές διαδρομές σπίτι-γραφείο και ίσως σουπερμάρκετ και σχολείο.
Πρακτική ηλεκτροκίνηση
Έχουμε λοιπόν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, οικολογικό, οικονομικό και αθόρυβο για χρήση στο κλεινόν άστυ και ένα «συμβατικό» για τις μακρινές διαδρομές και τα ταξίδια μας. Αυτός είναι ο τύπος αυτοκινήτου που ονομάζεται Plug In Hybrid Electric Vehicle (PHEV) – και τέτοιου τύπου μοντέλο είναι η νέα BMW X2 xDrive25e που παρουσίασε λίαν προσφάτως η BMW στη χώρα μας σε μια διαδικτυακή εκδήλωση.
Η ιδέα όπως είπαμε είναι «απλή», ωστόσο η τεχνολογία που κρύβεται πίσω από την υλοποίησή της είναι πολύ πιο σύνθετη απ’ όσο μπορεί κανείς να φανταστεί – και σίγουρα έχει αξία να δούμε πώς αυτό εκφράζεται στην περίπτωση ενός μοντέλου που από τη μια είναι premium (δηλαδή πολυτελές) και από την άλλη σπορ. Γιατί η BMW είναι μια μάρκα που φημίζεται και για τις δύο αυτές πλευρές των μοντέλων της. Και μην ξεγελιέστε από το αυξημένο ύψος της X2 – μπορεί να είναι SUV, αλλά η «λογική» του έχει σαφώς σπορ αποχρώσεις. Ίσως για αυτό η εταιρία προτιμά τον όρο SAC: Sports Activity Coupe, αντί του SUV.
220 ίπποι για οικονομία ή επιδόσεις…
Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε κάτω από το εμπρός καπό έναν τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου / 125 ίππων να συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και να κινεί τους εμπρός τροχούς και έναν ηλεκτροκινητήρα 95 ίππων να κινεί τους πίσω – μια διάταξη που εκτός των άλλων εξασφαλίζει και – κατά περίπτωση – τη μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς. Προσφέρει δηλαδή αυτό που λέμε στην καθομιλουμένη: τετρακίνηση.
Το ενδιαφέρον λοιπόν είναι η μπαταρία των 10 kWh (με ωφέλιμη χωρητικότητα 8,8 kWh), η οποία μάλιστα καλύπτεται από 6 χρόνια (ή 100.000 χιλιόμετρα) εγγύηση για το 70% της χωρητικότητάς της, προσφέρει βάσει των επίσημων προδιαγραφών μια αυτονομία της τάξης των 50-60 χιλιομέτρων, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας επιτρέπει τελική ταχύτητα - με μηδενικούς ρύπους – 135 km/h. Κάτι που σημαίνει ότι μπορεί κανείς να κινηθεί καθημερινά αποκλειστικά με πλήρη ηλεκτρική λειτουργία σε οποιοδήποτε οδικό περιβάλλον μιας μεγάλης πόλης – ακόμα και σε έναν αυτοκινητόδρομο - στην Αττική οδό, εφόσον μιλάμε για την Αθήνα.
Για φόρτιση της μπαταρίας στο 100% της χωρητικότητάς της θα χρειαστείτε στην χειρότερη περίπτωση 5,0 ώρες, ενώ με χρήση επιτοίχιου φορτιστή 3,7 kW ο χρόνος αυτός μειώνεται στις 3,2 ώρες.
Ο οδηγός μπορεί, βέβαια, ξεκινώντας τη μέρα του να επιλέξει μια από τις διαθέσιμες λειτουργίες του υβριδικού συστήματος κίνησης που διαθέτοντας συνολική ισχύ 220 ίππων είναι σε θέση προσφέρει επιταχύνσεις «αεροπορικού» τύπου, κατεβάζοντας, παρά το βάρος του αυτοκινήτου, το χρόνο για τα 0-100 km/h σε μόλις 6,8 δευτερόλεπτα. Στον αντίποδα, αν το ζητούμενο είναι η οικονομία, μπορεί να επιτύχει – με πλήρη αξιοποίηση της ηλεκτροκίνησης – την «εξωφρενικά» χαμηλή κατανάλωση των 1,7 lit./100 km.
Και αν κάποιος θέλει να επισημάνει μιαν αδυναμία σε όλο αυτό το σύστημα θα πρέπει να σταθεί στο μικρότερο, σε σχέση με τη συμβατική έκδοση, ρεζερβουάρ των 36 λίτρων, που προσφέρει μικρότερη αυτονομία – και κατά συνέπεια πιο συχνές στάσεις για ανεφοδιασμό σε ένα ταξίδι.
Οικονομοτεχνικά
Η βασική έκδοση της νέας BMW X2 xDrive25e διαθέτει, μεταξύ άλλων, δυναμικό έλεγχο ευστάθειας, προειδοποίηση πρόσκρουσης, εκκίνηση χωρίς χρήση κλειδιού, πίνακα οργάνων black panel με έγχρωμη ψηφιακή οθόνη πολλαπλών ενδείξεων 5,7’’, έγχρωμη κεντρική οθόνη ελέγχου λειτουργιών 6,5’’, σύστημα Multimedia iDrive (ID6), Cruise Control με λειτουργία φρεναρίσματος, αυτόματο ηλεκτρονικό κλιματισμό 2 ζωνών, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, ζάντες ελαφρού κράματος 17΄΄, αυτόματη-ηλεκτρική λειτουργία πόρτας χώρου αποσκευών και ακουστική προστασία πεζών (ειδικό ήχο προειδοποίησης για τους πεζούς όταν το αυτοκίνητο κινείται με τον ηλεκτροκινητήρα) και κοστίζει 46.150, με τη λιανική τιμή προ φόρων (ΛΤΠΦ) να φτάνει € 35.090 – γεγονός που την καθιστά δελεαστική για company car, καθώς μηδενίζει τον φόρος εταιρικής χρήσης.
Ενώ η έκδοση Business Advanced είναι σαφώς πιο πλούσια και διαθέτει επιπλέον το πακέτο Μ Sport ή M Sport X, Μ Ζάντες ελαφρού κράματος 19’’, σύστημα πλοήγησης με την «καλή» οθόνη αφής 10,25’’ (Navigation Plus, με ID6) – φωνητικές εντολές, Head-up display (έγχρωμο), κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα συναγερμού, αλλά και άφθονα προηγμένα συστήματα όπως προειδοποίηση εγκατάλειψης λωρίδας, Active Cruise control με λειτουργία Stop & Go, Traffic jam assist κλπ. Η τιμή της ανεβαίνει στα € 52.522, ωστόσο καθώς η ΛΤΠΦ δεν ξεπερνά τα 40.000 ευρώ (€ 39.950) το πλεονέκτημα του μηδενικού εταιρικού φόρου παραμένει.
Τέλος, σημειώστε ότι πέραν του γεγονότος ότι όλα τα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα της BMW μπορούν να αποκτηθούν με το χρηματοδοτικό πρόγραμμα “Electrified All Inclusive”, η BMW Hellas προσφέρει δωρεάν φόρτιση για 24 μήνες στο δίκτυο δημόσιας φόρτισης “Φορτίζω». Η δωρεάν πρόσβαση πραγματοποιείται μέσω ειδικής κάρτας RFID, η οποία παραδίδεται στον πελάτη κατά την παραλαβή του αυτοκινήτου. Διαθέσιμο είναι επίσης το πρόγραμμα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας “nrg OnTheGo BMW Group”, που προσφέρει (σε συνεργασία με την nrg) δωρεάν 1400 kWh (τα οποία σύμφωνα με την εταιρία επαρκούν για να κινηθεί κανείς για 10.000 χιλιόμετρα), δωρεάν φόρτιση για ένα χρόνο στα πρατήρια Motor Oil, ανταγωνιστικές χρεώσεις ρεύματος κλπ.
Στιγμιότυπο από την διαδικτυακή παρουσίαση της νέας BMW X2 xDrive25e: Αριστερά βλέπουμε τον Κων/νο Διαμαντή, Corporate Communications Manager (BMW Group Hellas) και δεξιά τον Αντώνη Αδάναλη, Sales Operations & Electro-Mobility Manager, BMW Group Hellas