Μια αμερικανική εταιρία κατασκευής ηλεκτροκίνητων επαγγελματικών οχημάτων κυψελών καυσίμου (υδρογόνου), η Hyzon Motors και μια εταιρεία που ασχολείται με την παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων, η Raven SR σκοπεύουν να κατασκευάσουν 100 "hydrogen hubs" (κόμβους/σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο) που θα τροφοδοτούν τα απορριμματοφόρα κυψελών καυσίμου με υδρογόνο που παράγεται από τα ίδια τα απορρίμματα που μεταφέρουν.
Με ένα σμπάρο, δυο τρυγόνια επιχειρεί να χτυπήσει, λοιπόν, η κοινή επιχείρηση των Hyzon και Raven SR, αφού όχι μόνο θα επιτρέψει με την πρωτοβουλία της σε μεγάλα οχήματα που κινούνται σε αστικά κέντρα να κινούνται με μηδενικούς ρύπους, αλλά, ταυτοχρόνως, θα δώσουν λύση και στο μέγα πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων με την αξιοποίησή τους για την παραγωγή υδρογόνου.
Οι «κόμβοι» του υδρογόνου θα κατασκευαστούν σε χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων και θα χρησιμοποιηθούν για τον ανεφοδιασμό και άλλων επαγγελματικών οχημάτων, πέραν των απορριμματοφόρων.
Οι δύο πρώτες τοποθεσίες που επελέγησαν για την εγκατάσταση θα είναι στην Καλιφόρνια, με τον πρώτο σταθμό να προγραμματίζεται να λειτουργήσει στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο το 2022, ενώ το σύνολο των 100 hydrogen hubs αναμένεται να απλωθεί όχι μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και σε άλλες χώρες.
Το υδρογόνο θα παράγεται χρησιμοποιώντας τη διαδικασία «μηδενικής καύσης» (zero-combustion) της Raven SR, η οποία είναι ανταγωνιστική ως προς το κόστος σε σχέση με άλλες διαδικασίες που χρησιμοποιούν υδρογονάνθρακες, αλλά με χαμηλότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, σύμφωνα με την Hyzon.
Η διαδικασία αυτή θα προσφέρει υδρογόνο αρκετό για να τροφοδοτήσει 30 βαρέα φορτηγά από την επεξεργασία του φορτίου απορριμμάτων ενός μόνο οχήματος, σύμφωνα με την εταιρεία.
Σε κάθε μία από αυτές τις αρχικές εγκαταστάσεις αναμένεται να πραγματοποιείται επεξεργασία έως και 50 τόνων στερεών αποβλήτων την ημέρα, η οποία θα αποδίδει έως 4,5 τόνους υδρογόνου, που φτάνει για να ανεφοδιαστούν 100 βαρέα οχήματα, σύμφωνα με τη Hyzon. Ενώ οι μελλοντικοί «κόμβοι» θα διαθέτουν έως και πέντε φορές αυξημένη δυνατότητα παραγωγής.
Εάν όλα πάνε καλά, αυτό το μοντέλο θα μπορούσε να λύσει μερικά από τα προβλήματα που σχετίζονται με την παραγωγή υδρογόνου. Ενώ συμβαδίζει και με τη γενικότερη τάση αξιοποίησης των δυνατοτήτων του υδρογόνου σε επαγγελματικές εφαρμογές με κυψέλες καυσίμου (fuel cells).
Ωστόσο, οι περισσότερες από τις προσπάθειες εισαγωγής των fuel cells έχουν επικεντρωθεί σε μεγαλύτερα φορτηγά – «τράκτορες» με επικαθήμενα (semi trucks) για εθνικές και διεθνείς μεταφορές, και όχι σε φορτηγά μικρότερης ακτίνας δράσης που θα μεταφέρουν αστικά απόβλητα για να μετατραπούν σε υδρογόνο.
Ήδη, δύο μεγάλες συνεργασίες μεταξύ πολύ γνωστών εταιριών, της Daimler με τη Volvo, αλλά και της General Motors με τη Navistar στοχεύουν στην παραγωγή semi trucks κυψελών καυσίμου.
Η Toyota ωστόσο έχει ήδη παρουσιάσει πρωτότυπα φορτηγά σε μεταφορές μικρών αποστάσεων γύρω από το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνιας, ενώ στο ενεργητικό της έχει επίσης και ένα «κομψό» πρωτότυπο φορτηγό το 2019.
Αρκετές επιχειρήσεις έχουν επίσης επικεντρωθεί στην κατασκευή συστοιχιών κυψελών καυσίμου σε μια σπονδυλωτή (modular) μορφή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ευρύ φάσμα φορτηγών. Αυτό περιλαμβάνει μια κοινή προσπάθεια της Honda και της Isuzu που ανακοινώθηκε πέρυσι – και αυτή ήταν η πρώτη φορά που η Honda έδωσε σε άλλη εταιρεία πρόσβαση στο μακροχρόνιο πρόγραμμα εξέλιξης κυψελών καυσίμου.
Σημειώστε πάντως ότι η ιδέα των απορριμματοφόρων μηδενικών ρύπων δεν είναι καινούρια. Τέτοιου τύπου ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρίες αντί fuel cell έχουν στο παρελθόν παρουσιάσει τόσο η ολλανδική DAF όσο και η αμερικανική Mack.