Το πρώτο ιπτάμενο ηλεκτρικό αγωνιστικό «αυτοκίνητο» στον κόσμο είναι γεγονός. Πρόκειται για το Airspeeder, που ετοιμάζεται να τρέξει φέτος πιλοτικά, αφού η τρίτη κατά σειράν έκδοσή του (Mk3) έχει βελτιωθεί σημαντικά, με την ισχύ να είναι σχεδόν διπλάσια και το βάρος να έχει αυξηθεί σε πολύ μικρότερο ποσοστό.
Ανέκαθεν η τεχνογνωσία που αποκτούσαν μηχανικοί και εταιρείες κατά την εξέλιξη των αγωνιστικών αυτοκινήτων, κατέληγε κάποια στιγμή να βρίσκει μια περισσότερο ή λιγότερο άμεση εφαρμογή στα «κανονικά» αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους. Υπό αυτό το πρίσμα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το τόλμημα της Airspeeder, η οποία βαδίζει ολοταχώς προς την καθιέρωση ενός νέου τύπου πρωταθλήματος, με ένα όχημα/σκάφος που θα «δανείσει» στη συνέχεια στοιχεία της τεχνολογίας του στα επιβατικά ιπτάμενα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία θα δούμε κάποια στιγμή να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της αυριανής, βιώσιμης κινητικότητας.
Ο Matthew Pearson, ιδρυτής της Airspeeder και της Alauda Aeronautics δεν μπορεί να κρύψει τον ενθουσιασμό του: «Η παρουσίαση του πρώτου παγκοσμίως ιπτάμενου ηλεκτρικού αγωνιστικού αυτοκινήτου πλήρους μεγέθους είναι μια στιγμή ορόσημο στην αυγή μιας νέας επανάστασης στην κινητικότητα. Είναι ο ανταγωνισμός που οδηγεί την πρόοδο και τα πρωταθλήματά μας επιταχύνουν την άφιξη της τεχνολογίας που θα μεταμορφώσει τις «καθαρές» μεταφορές επιβατών, την εφοδιαστική και ακόμη και την προηγμένη εναέρια κινητικότητα για ιατρικές εφαρμογές. Οι πρώτοι αγώνες ιπτάμενου ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον κόσμο θα πραγματοποιηθούν φέτος και θα είναι ο πιο συναρπαστική και προοδευτική μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού στον πλανήτη».
Το πρώτο, λοιπόν, πλήρως λειτουργικό ιπτάμενο ηλεκτρικό αγωνιστικό αυτοκίνητο στον κόσμο έχει έτοιμο και παρουσιάζει η Airspeeder. Πρόκειται, στην πραγματικότητα, για ένα ηλεκτρικό όχημα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOL) πλήρους μεγέθους, το Airspeeder Mk3, που αποτελεί το αποτέλεσμα έρευνας και εξέλιξης τριών ετών με στόχο τη δημιουργία ενός αθλήματος που αναμένεται να φέρει μια νέα επανάσταση στην εναέρια κινητικότητα. Το Airspeeder Mk3 πρόκειται να συμμετάσχει σε ένα «τηλεκατευθυνόμενο» πρωτάθλημα, το 2021, στο οποίο οι συμμετέχοντες οδηγοί δεν θα βρίσκονται μέσα στο όχημα, αλλά θα το οδηγούν από μακριά.
Επί του παρόντος, στην τεχνική έδρα της Airspeeder και της Alauda στην Αδελαΐδα της Νότιας Αυστραλίας, κατασκευάζεται η πρώτη «φουρνιά» των ιπτάμενων Mk3. Μέσα στο 2021, θα παραχθούν και θα παραδοθούν σε ομάδες πάνω από 10 πανομοιότυπα αγωνιστικά οχήματα. Το ιπτάμενο όχημα/σκάφος εξελίσσεται και κατασκευάζεται από μια ομάδα που προέρχεται από κορυφαία ονόματα της αεροδιαστημικής, της αυτοκινητοβιομηχανίας και της τεχνολογίας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ανάμεσά τους οι Mclaren, Babcock Aviation, Boeing, Jaguar Land Rover, Rolls-Royce και Brabham.
Το πρωτάθλημα Airspeeder Mk3 πρόκειται να ανακοινωθεί τους επόμενους μήνες. Σε αυτούς τους εξ’ αποστάσεως αγώνες θα δούμε, για πρώτη φορά στον κόσμο, αγωνιστικά οχήματα να πετούν σε εναέρια πίστα με ταχύτητες άνω των 120km/ h.
Το σκάφος, το οποίο θα χειρίζεται ένας εξειδικευμένος απομακρυσμένος χειριστής από το έδαφος, διαθέτει μια σειρά τεχνολογιών και μηχανικών στοιχείων που δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ σε ένα σκάφος eVTOL. Αυτές οι καινοτομίες θα επικυρωθούν σε αυτή τη βασική φάση δοκιμασίας και θα περιλαμβάνουν συστήματα αποφυγής σύγκρουσης, με LiDAR και Radar, που δημιουργούν ένα «εικονικό δυναμικό πεδίο» γύρω από το σκάφος, για να εξασφαλίσουν κλειστούς, αλλά τελικά ασφαλείς αγώνες.
Το Mk3 διαθέτει πλαίσιο και άτρακτο από ανθρακονήματα, τα οποία έχουν επιλεγεί λόγω της αντοχής, της ακαμψίας και του χαμηλού βάρους τους, και εξασφαλίζουν ευελιξία, απόδοση και αποδοτικότητα. Το πλαίσιο και η άτρακτος από ανθρακονήματα συνθέτουν ένα ζωτικό περίβλημα ασφάλειας, η οποία θα αυξηθεί περαιτέρω στο Airspeeder Mk4 με ένα αμάξωμα τύπου “monocoque”, κατασκευασμένου επίσης από ανθρακονήματα.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του Airspeeder Mk3 είναι διαμορφωμένο σε διάταξη οκτακόπτερου και αντιπροσωπεύει μια σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με το πρωτότυπο όχημα Mk2, με ισχύ αυξημένη κατά 95% όταν η αύξηση του βάρους περιορίστηκε στο 50%. Διαθέτοντας ισχύ 96 kW, το Mk3 λειτουργεί με αναλογία ώσης προς βάρος πάνω από 2,0, σε ένα σκάφος που ζυγίζει - μη επανδρωμένο - μόλις 100 kg. Έτσι, τα Mk3 θα μπορούν να πετούν άνετα με ταχύτητες άνω των 120 km/h.
Οι πρώτοι αυτοί αγώνες με Mk3 θα παρέχουν ζωτικές πληροφορίες για τη δυναμική του οχήματος, την απόδοση, την ασφάλεια και την τεχνολογία των κινητήρων, οι οποίες θα αξιοποιηθούν για την τελική εξέλιξη του επανδρωμένου, πλέον, οχήματος Airspeeder Mk4. Οι αγώνες θα διαδραματίσουν ζωτικό ρόλο στην επιτάχυνση της εισαγωγής τεχνολογιών eVTOL που υπόσχονται να φέρουν επανάσταση στην κινητικότητα των επιβατών στις αστικές περιοχές, την εφοδιαστική αλυσίδα και ακόμη και τις απομακρυσμένες ιατρικές μεταφορές. Τόσο το τηλεκατευθυνόμενο Mk3 όσο και τα επανδρωμένα Airspeeder Mk4 θα παρέχουν ένα ασφαλές περιβάλλον από το οποίο βασικές καινοτομίες γύρω από την ασφάλεια, τον θόρυβο και τις μπαταρίες μπορούν να βελτιωθούν και να διοχετευτούν στην ανάπτυξη μιας βιομηχανίας που η Morgan Stanley προβλέπει ότι θα αξίζει 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050.
Παρακολουθήστε εδώ σχετικό βίντεο.