Μια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) για τις προδιαγραφές ρύπων των βαρέων οχημάτων και έρχεται να επιβεβαιώσει το κοινό μυστικό: Tο επαγγελματικό αυτοκίνητο είναι ένα προνομιακό πεδίο για εφαρμογές υδρογόνου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (European Automobile Manufacturers’ Association – ACEA) είναι ο επίσημος εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας της γηραιάς ηπείρου – και συγκεκριμένα των 14 μεγάλων κατασκευαστών αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων της Ευρώπης. Κατά συνέπεια κάθε δημόσια τοποθέτηση του μεγάλου αυτού φορέα έχει ένα ιδιαίτερο ειδικό βάρος.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αντικείμενο της παρέμβασης της ACEA είναι τα πρότυπα εκπομπών CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα τα οποία βρίσκονται σε ισχύ από το 2019, όταν τέθηκαν στόχοι για μείωση των εκπομπών CO2 από τις πιο σχετικές κατηγορίες βαρέων επαγγελματικών οχημάτων κατά -15% το 2025 και -30% το 2030. Βασικά στοιχεία του σχετικού κανονισμού βρίσκονται υπό επανεξέταση εν αναμονή της υιοθέτησης του Euro VII.
Ωστόσο η ACEA θεωρεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ενδέχεται να βιάζεται κάπως για την εφαρμογή νέων πιο αυστηρών προτύπων σε σχέση με τις εκπομπές ρύπων των βαρέων οχημάτων. Ενώ λοιπόν «χαιρετίζει την αναθεώρηση ως μια σημαντική ευκαιρία αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας του κανονισμού, προσαρμογής διαφορετικών στοιχείων, διεύρυνσης του πεδίου εφαρμογής του και – το σημαντικότερο – διασφάλισης της ευθυγράμμισης με άλλους σημαντικούς κανονισμούς που θα δημιουργήσουν το ευνοϊκό πλαίσιο για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα» δηλώνει ότι δεν πρέπει να τεθεί μια καταληκτική ημερομηνία για το «τέλος» των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα βαρέα οχήματα. Αντιθέτως, η μετάβαση πρέπει να γίνει σταδιακά και με βάση το οικονομικό κόστος κάθε επιλογής.
Ο κανονισμός, τώρα, για τα πρότυπα CO2 για τα βαρέα οχήματα είναι μόνο ένα στοιχείο του ευρύτερου ρυθμιστικού πλαισίου που θα επιτρέψει στον τομέα των οδικών μεταφορών να γίνει κλιματικά ουδέτερος.
Απαιτείται όμως και ουσιαστική αλλαγή στις τεχνολογίες των διαθέσιμων συστημάτων κίνησης. Και ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles - BEV) έχουν κυριαρχήσει στο χώρο του επιβατικού αυτοκινήτου, στα φορτηγά αυτή η τεχνολογία θα συνδυαστεί με την τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου.
Δηλαδή τα BEV φορτηγά θα κυκλοφορούν μαζί τα φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο (Fuel Cell Electric Vehicles - FCEV) αποτελώντας τη ραχοκοκαλιά των οδικών μεταφορών - εάν φυσικά ο κλάδος θέλει να επιτύχει τους στόχους του για την απαλλαγή από τις εκπομπές CO2.
Το θετικό σύμφωνα με την ACEA είναι ότι οι κατασκευαστές βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο για την απαλλαγή των οδικών μεταφορών από το CO2. Όλοι οι κατασκευαστές είτε έχουν ξεκινήσει την κανονική παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας είτε βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν από τη σειρά παραγωγής. Περισσότερα από δώδεκα διαφορετικά μοντέλα πλήρως ηλεκτρικών φορτηγών είναι ήδη διαθέσιμα σήμερα στην αγορά, σε διάφορες διαμορφώσεις.
Τα φορτηγά FCEV, λοιπόν, που κινούνται με υδρογόνο είναι ο δεύτερος τεχνολογικός πυλώνας για μεταφορές μηδενικών εκπομπών ρύπων. Ήδη, τα πρώτα φορτηγά κυψελών καυσίμου βρίσκονται στα χέρια εταιριών/πελατών (με πλέον χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Hyundai που έχει στόχο τα 1.600 οχήματα μέχρι το 2025) για να αποκτηθεί η απαιτούμενη εμπειρία σε συνθήκες κανονικής χρήσης.
Αρκετοί κατασκευαστές έχουν ανακοινώσει την έναρξη της παραγωγής FCEV οχημάτων από το 2024 και μετά. Αναμένεται δε ότι τα υδρογονοκίνητα φορτηγά θα αρχίσουν να διαδίδονται με ταχύτερους ρυθμούς την περίοδο 2025-2027.
Ο στόχος για μείωση των ρύπων το 2030 (-30%) απαιτεί ήδη τη σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς των οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων. Με βάση δε το υπάρχον νομικό πλαίσιο, η ACEA εκτιμά ότι από το 2025 περίπου 40.000 ηλεκτρικά οχήματα BEV μεσαίου και βαρέως τύπου θα πρέπει να κυκλοφορούν ενώ μέχρι το 2030 ο αριθμός αυτός θα πρέπει να αυξηθεί σε τουλάχιστον 270.000. Ενώ παράλληλα, πάλι έως το 2030, θα πρέπει να έχουν πιάσει δουλειά 60.000 υδρογονοκίνητα φορτηγά.