Ένας από τους μεγαλύτερους «μύθους» που υπάρχουν είναι η πεποίθηση πως κάποιος που έχει καταναλώσει αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει με ασφάλεια αν είναι προσεκτικός. Η λέξη μύθος μπαίνει σε εισαγωγικά διότι πολύ απλά την συγκεκριμένη αντίληψη καλλιεργούν όσοι δεν θέλουν να καταλάβουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ αποτελεί μία από τις βασικότερες αιτίες τροχαίων δυστυχημάτων.
Και δυστυχώς σε αυτούς συγκαταλέγονται οι Έλληνες οδηγοί. Όπως έδειξε το Ευρωβαρόμετρο για την υπεύθυνη οδήγηση, οι Έλληνες οδηγοί δηλώνουν σε ποσοστό 28% ότι οδηγούν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ, όταν ο ευρωπαϊκός μέσο όρος είναι στο 11%.
«Ένα ποτηράκι παραπάνω, έτσι για την παρέα». «Μια χαρά νιώθω να οδηγήσω, δεν έχω πιει πολύ». «Αντέχω εγώ το ποτό». Πόσες φορές δεν έχετε ακούσει τις φράσεις αυτές από ανθρώπους που θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο την ίδια τους τη ζωή αλλά και των αγαπημένων τους προσώπων, απλά και μόνο γιατί δεν έχουν τη συνείδηση να μην οδηγούν όταν πίνουν;
Και όσοι προσπαθούν να βρουν το ιδανικό όριο που τους επιτρέπει να καταναλώσουν αλκοόλ και να μην έχουν πρόβλημα σε πιθανό αλκοτέστ, καλύτερα να βρουν άλλο τρόπο μετακίνησης ή να… κάτσουν σπίτι. Το θέμα δεν είναι το πρόστιμο ή η αφαίρεση διπλώματος από πιθανό έλεγχο της τροχαίας αλλά η ασφάλειά μας.
Βάσει νόμου, ένας οδηγός θεωρείται ότι υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο όταν εντοπιστεί μετά από αλκοτέστ ότι το ποσοστό οινοπνεύματος στον οργανισμό του είναι από 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα.
Όμως, το μόνο σίγουρο είναι ότι οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ στο αίμα επηρεάζει την οδηγική ικανότητα και τα αντανακλαστικά του οδηγού. Κάθε ποτό, λοιπόν, αυξάνει ευθέως ανάλογα τις πιθανότητες να εμπλακούμε σε τροχαίο ατύχημα. Αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποια είναι τα «ασφαλή» όρια κατανάλωσης αλκοόλ, ώστε να οδηγεί με πραγματική ασφάλεια.
Ας δούμε τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν… τα τσούζουμε. Είναι αξιοσημείωτο πως ένα και μόνο ποτήρι κρασί μειώνει τα αντανακλαστικά μας στο μισό, ενώ τρία ποτήρια μειώνουν τα αντανακλαστικά σε ποσοστό που φτάνει έως το 80%.
Όσοι πίνουν και οδηγούν χρειάζονται διπλάσιο και τριπλάσιο χρόνο να αντιδράσουν. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται κατά πολύ η απόσταση μέχρι να σταματήσει το όχημα του οποίου ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ. Υπάρχουν και άλλες… παρενέργειες όπως η αίσθηση υπερβολικής αυτοπεποίθησης, ο περιορισμός της αντίληψης του χώρου και της ταχύτητας κ.ά.
Οι συνέπειες της κατανάλωσης οινοπνεύματος ξεκινούν από αίσθημα ευφορίας, συνεχίζουν με υπερδιέγερση, μείωση αντανακλαστικών και δυσκολία συντονισμού και καταλήγουν σε γενικευμένη αδράνεια και πλήρη απώλεια αντιδράσεων.
Αποτέλεσμα; Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία τους Ευρωπαϊκής Ένωσης, 1 ατύχημα στα 4 οφείλεται στην κατανάλωση οινοπνεύματος, ενώ περισσότερα από 40.000 άτομα στην Ευρώπη πεθαίνουν κάθε χρόνο σε τροχαία δυστυχήματα των οποίων βασική αιτία είναι η κατανάλωση αλκοόλ.
Τέλος, πολυετής έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης σε άτομα ηλικίας 40-72 ετών, που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, έδειξε ότι η κατανάλωση πάνω από 10ml καθαρού ποτού ή 200 ml μπύρας, ημερησίως, μπορεί να μειώσει σημαντικά όχι μόνο τα αντανακλαστικά αλλά και τη γνωστική λειτουργία του ανθρώπου. Τι λέτε, θα συνεχίσετε να πίνετε;
Για όλους τους παραπάνω λόγους ΜΗΝ ΠΙΝΕΤΕ όταν πρόκειται να οδηγήσετε και βέβαια μην επιβιβάζεστε σε αυτοκίνητο που ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ.
Το liberal.gr παρουσιάζει ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ»