Μία επιτυχημένη εμπορική συναλλαγή, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, ολοκληρώνεται με την παράδοση των εμπορευμάτων. Κατά συνέπεια, η ασφαλής μεταφορά αγαθών, με όποιο μέσο και αν επιλέγεται, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την αποτελεσματικότητα μίας επιχείρησης και κατ'' επέκταση παίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο.
Όσοι επιχειρούν στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον βρίσκονται καθημερινά αντιμέτωποι με αμέτρητους αστάθμητους παράγοντες και αντιλαμβάνονται την ανάγκη σωστής ασφαλιστικής κάλυψης των εμπορευμάτων για άμεση αποζημίωση σε περίπτωση ζημιάς ή απώλειας. Από τον κίνδυνο κλοπής του εμπορεύματος από μία νταλίκα, μέχρι την απώλεια φορτίου λόγω βύθισης πλοίου, οι κίνδυνοι είναι υπαρκτοί.
Κάτι αντίστοιχο συνέβαινε από τις πρώτες στιγμές του ανθρώπου, καθώς στις πρώτες οργανωμένες κοινωνίες η ασφάλιση εμπορευμάτων είχε κεντρικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία τους και γι'' αυτόν ακριβώς το λόγο συμπεριλήφθηκε σε κανόνες δικαίου.
Το… ασφαλιστικό σύστημα που ανέπτυξαν οι Βαβυλώνιοι το 1.750 π.Χ. χρησιμοποιήθηκε από τους πρώτους ναυτέμπορους της Μεσογείου, οι οποίοι όταν δανείζονταν για να χρηματοδοτήσουν μία μεταφορά φορτίου, πλήρωναν ένα επιπρόσθετο ποσό σαν ασφάλιστρο, που ακύρωνε το δάνειο στην περίπτωση καταστροφής ή απώλειας του φορτίου. Αρκετούς αιώνες αργότερα, στη Ρόδο, δημιουργήθηκε ο «γενικός μέσος όρος», μέσω του οποίου ομάδες εμπόρων συγκέντρωναν «ασφάλιστρα» για να αποζημιώσουν όποιον έχανε κάποιο φορτίο κατά τη μεταφορά του. Οι βασικοί κίνδυνοι ήταν αυτοί της βύθισης του πλοίου ή της κλοπής του εμπορεύματος.
Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, λοιπόν, από τον Κώδικα του Χαμουραμπί και τον «γενικό μέσο όρο» της Ρόδου μέχρι τις πιο εξελιγμένες μορφές ασφάλισης του 21ου αιώνα, ο κίνδυνος καταστροφής/απώλειας φορτίου κατά τη μεταφορά του αποτελεί μία από τις βασικότερες ανησυχίες όσων διακινούν προϊόντα και γενικότερα του εμπορικού κόσμου.
Περίπου 2.500 χρόνια μετά τους Βαβυλώνιους και παρά την απίστευτη τεχνολογική εξέλιξη, η μεταφορά εμπορευμάτων συνεχίζει να ενέχει σημαντικούς κινδύνους, οι οποίοι απειλούν την άρτια ολοκλήρωση της από τον τόπο αναχώρησης των φορτίων μέχρι τον τελικό τους προορισμό. Πιο συγκεκριμένα:
- το είδος των μεταφορικών μέσων
- η στοιβασία
- οι κλιματολογικές συνθήκες
- οι φορτώσεις/εκφορτώσεις και
- το είδος του φορτίου
αποτελούν τους πιο βασικούς κινδύνους για πρόκληση ζημιάς αλλά και μερικής/ολικής απώλειας των μεταφερόμενων εμπορευμάτων.
Στην πράξη
Πολλές φορές δεν ασφαλίζουμε το μεταφερόμενο φορτίο γιατί πιστεύουμε ότι «δεν θα συμβεί σε εμάς», όμως στην πράξη αποδεικνύεται ακριβώς το αντίθετο. Σύμφωνα με το αρχείο της Ορίζων Ασφαλιστική, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ολικής καταστροφής φορτίου τροφοδοσίας πλοίου, αξίας 32.220 ευρώ, στον λιμένα της Σιγκαπούρης (βύθιση φορτίου). Ακόμη, πολύ μεγαλύτερη ζημιά υπέστη γνωστή βιομηχανία χαλκού κατά τη μεταφορά σωλήνων χαλκού στο εξωτερικό (κλοπή από νταλίκα), με το κόστος να ανέρχεται σε 141.640 ευρώ.
Το συμπέρασμα είναι ότι αν λάβουμε υπόψη πως η ασφάλιση μεταφοράς έχει χαμηλό κόστος σε σχέση με την αξία του μεταφερόμενου φορτίου, προκύπτει ότι η ασφάλιση μεταφερόμενων αγαθών είναι πολύ σημαντική για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία μίας επιχείρησης.
Ενώ η συγκεκριμένη ασφαλιστική λύση είναι πολύ συμφέρουσα για τον επιχειρηματία που θέλει να εξασφαλίσει την ομαλή διεξαγωγή της εμπορικής του δραστηριότητας, μπορεί παράλληλα να δώσει προστιθέμενη αξία όταν η ασφαλιστική εγγυάται:
-Ότι το ασφαλιστήριο είναι προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες του επιχειρηματία (tailor made)
-Υπάρχει εξαιρετική σχέση μεταξύ κόστους του ασφαλιστηρίου και οφέλους των καλύψεων (value for money)
-Άμεση έκδοση ασφαλιστηρίων
-Διαφανή και σύντομη διαδικασία αποζημίωσης
-Ότι η κάλυψη των εξαγωγών δεν εμποδίζεται από γεωγραφικά όρια μέσω της συνεργασίας με μεγάλο εύρος αντιπροσώπων σε χώρες του εξωτερικού
Με τρία προγράμματα ασφάλισης στον κλάδο Μεταφορών, η Ορίζων σχεδιάζει λύσεις στα μέτρα του επαγγελματία, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες του ανάλογα με το μεταφερόμενο φορτίο και το μέσο μεταφοράς. Τα προγράμματα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα μεταφορικών μέσων όπως: αεροπλάνο, πλοίο, αυτοκίνητο, φορτηγό, σιδηρόδρομος ή συνδυασμός των παραπάνω, εντός & εκτός Ελλάδας, και μερική ή ολική καταστροφή φορτίου.
Οι καλύψεις:
- Έκρηξη
- Πυρκαγιά
- Προσάραξη
- Βύθιση
- Ανατροπή
- Πρόσκρουση
- Σύγκρουση
- Αφαίρεση
- Θεληματική ρίψη φορτίου στη θάλασσα
- Θυσία γενικής αβαρίας
Και επιπρόσθετα (ανάλογα με το πρόγραμμα):
- Ηφαιστειακή έκρηξη
- Σεισμός
- Παράσυρση φορτίου από κύμα
- Εισροή Θαλάσσιου ή γλυκού νερού στο μεταφορικό μέσο
- Ολική απώλεια δέματος κατά τη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης.
Η Ορίζων Ασφαλιστική με μακροχρόνια εμπειρία και εξειδίκευση στον κλάδο των μεταφορών αντιμετωπίζει καθημερινά πολλά περιστατικά και σχεδιάζει ανταγωνιστικά προγράμματα για την προστασία από μία ευρεία γκάμα κινδύνων κατά τη μεταφορά φορτίου.