Είναι, εντέλει, θέμα συνείδησης η ασφάλιση αυτοκινήτου ή νομιμότητας; Πιστεύουν οι Έλληνες ότι πρέπει να λειτουργούν σε ένα οργανωμένο κοινωνικό σύνολο με ευσυνειδησία ή πίσω από την οικονομική κρίση και άλλες δικαιολογίες κρύβουν την αδιαφορία τους για τους συμπολίτες τους;
Τα διαθέσιμα στοιχεία για την εξέλιξη του στόλου των ασφαλισμένων οχημάτων τα τελευταία χρόνια - και κυρίως από τότε που εφαρμόστηκε ο νόμος και στάλθηκαν τα σχετικά πρόστιμα - είναι άκρως εντυπωσιακά. Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτου της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, Δημήτρης Ζορμπάς, μέσα στο 2017, έτος εφαρμογής του μέτρου για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων, ασφαλίστηκαν πάνω από 650 χιλιάδες οχήματα.
Αποδείχθηκε, λοιπόν, ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ανασφάλιστων αυτοκινήτων και σωστά ο κλάδος «φώναζε» εδώ και χρόνια για το φαινόμενο. Θα έλεγε, ωστόσο, κανείς ότι με την αύξηση των ασφαλισμένων κατά 650 χιλιάδες, το μέτρο είχε αποτέλεσμα και πλέον το πρόβλημα έχει αντιμετωπιστεί.
Τα πράγματα, ωστόσο, δεν είναι τόσο απλά. Από το περασμένο καλοκαίρι που εφαρμόστηκε – μετά από τεράστια καθυστέρηση - το μέτρο, ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων μειώνεται διαρκώς έως και σήμερα. Αυτό δείχνει ότι πολλοί οδηγοί αποφάσισαν να ασφαλιστούν για μικρό χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να αποφύγουν το πρόστιμο και τις κυρώσεις, αλλά στη συνέχεια δεν ανανέωσαν το ασφαλιστήριο.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, από 6,26 εκατ. στις 31 Αυγούστου του 2017, ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων υποχώρησε στα 6,23 εκατ. τον Σεπτέμβριο και στα 6 εκατ. στο τέλος του έτους. Μάλιστα, στις 31 Ιανουαρίου υποχώρησαν κάτω από τα 6 εκατ., στα 5,94 εκατ., γεγονός που δείχνει ότι η τάση συνεχίζεται. Διότι, πολύ απλά, σταμάτησαν οι διασταυρώσεις με αποτέλεσμα να εξαλειφθεί ο φόβος επιβολής προστίμου.
Μειώθηκαν, δηλαδή, τα ασφαλισμένα οχήματα κατά περίπου 300 χιλιάδες, υπερτονίζοντας την ανάγκη εφαρμογής του νόμου, μέσω της διασταύρωσης των στοιχείων από το υπουργείο Οικονομικών και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και του εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων, όπως άλλωστε έχει υποχρέωση να πράξει η πολιτεία. Για μία ακόμη φορά αξίζει να επισημανθεί ότι η πλειοψηφία των ιδιοκτητών ασφαλίζεται και δεν υπάρχει κανένας λόγος να ταλαιπωρείται και να μπλέκει σε αέναες διαδικασίες όταν εμπλέκεται σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα.
Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν προθεσμία έως το τέλος Μαρτίου να ασφαλιστούν καθώς στη συνέχεια η ΑΑΔΕ θα προχωρήσει εκ νέου στην ηλεκτρονική διασταύρωση. Η ΑΑΔΕ, μάλιστα, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει τα όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω, ανακοίνωσε ότι θα διενεργεί τουλάχιστον δύο ηλεκτρονικές διασταυρώσεις το χρόνο, που σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες δεν θα γνωρίζουν πότε θα πρέπει να είναι ασφαλισμένοι.
Επίσης, η ΑΑΔΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνέταξαν αναλυτικό οδηγό με 13 Ερωτήσεις - Απαντήσεις για τους πολίτες προκειμένου να γνωρίζουν πλήρως τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσουν και για την έγκαιρη αντιμετώπιση προβλημάτων που αφορούν τα ανασφάλιστα οχήματα.
Σε ότι αφορά τις επιπτώσεις για τα ανασφάλιστα, οι ιδιοκτήτες που θα εντοπιστούν να μην έχουν ασφαλίσει τα αυτοκίνητα ή τα δίκυκλα τους θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα 100 έως 250 ευρώ, με αφαίρεση διπλώματος οδήγησης και άδειας κυκλοφορίας, αλλά και με ποινικές κυρώσεις.
Πιο αναλυτικά, το ύψος του χρηματικού προστίμου έχει καθοριστεί σε 100 ευρώ για δίκυκλα οχήματα έως 250 κ.εκ., 150 ευρώ για δίκυκλα οχήματα από 251 κ.εκ. και άνω, 200 ευρώ για αυτοκίνητα έως 1.000 κ.εκ. και 250 ευρώ για αυτοκίνητα από 1.001 κ.εκ. και άνω.
Το liberal.gr παρουσιάζει ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ»