Ζ. Μαυροειδή: Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μεγάλο μέλλον στην Ελλάδα

Ζ. Μαυροειδή: Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μεγάλο μέλλον στην Ελλάδα

Υπάρχουν επιχειρηματικές ευκαιρίες στην Ελλάδα της κρίσης, της συρρίκνωσης και της χρεοκοπίας; Μπορούν οι νέες τεχνολογίες και η ψηφιακή οικονομία να δημιουργήσουν νέες μεγάλες επιχειρήσεις και να προσφέρουν καινούριες θέσεις εργασίας; Όσοι νέοι δε φεύγουν στο εξωτερικό προς αναζήτηση νέων ευκαιριών, μπορούν να βρουν εργασιακή διέξοδο στη χώρα μας, ή είναι σχεδόν καταδικασμένοι στη μιζέρια;

Μπορεί η αγορά των online σούπερ μάρκετ να «παίξει» επί ίσοις όροις – σε ότι αφορά φρεσκάδα προϊόντων, προσφορές και ανταγωνισμό – με τις μεγάλες αλυσίδες που έχουν φυσικά καταστήματα; Πως μπορεί μια... μπίζνα που ξεκίνησε στα μέσα του 2016 να φτάσει μέσα στο πρώτο 12μηνο της λειτουργίας της να κάνει τζίρο 15 εκατ. ευρώ; Οι Έλληνες μπορούν να προσαρμοστούν και να αλλάξουν καταναλωτικά πρότυπα, διευρύνοντας τις αγορές τους μέσω του διαδικτύου;

Η γενική διευθύντρια της πλατφόρμας e-fresh, του πρώτου - αποκλειστικά - online σούπερ μάρκετ στη χώρα, που με 30 φορτηγά παραδίδει προϊόντα εντός Αττικής, κα Ζήνα Μαυροειδή, μιλά στο Liberal και εξηγεί πολλά για αυτή την καινούρια επιχειρηματική αγορά για τη χώρα μας.

Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη

- Κυρία Μαυροειδή, πως τολμήσατε σε μια μικρή και σχετικά... απαίδευτη ακόμη αγορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο να δημιουργήσετε το e-Fresh.gr;

Στην Ελλάδα, είμαστε ήδη εξοικειωμένοι με τις αγορές μέσω Internet για είδη τεχνολογίας, ταξίδια ή αεροπορικά εισητήρια. Οπότε ήταν θέμα χρόνου ο καταναλωτής να μάθει να προμηθεύεται διαδικτυακά και τα είδη super market.

Στο www.e-fresh.gr έχουμε οργανώσει ένα site με όλα τα προϊόντα που χρειάζεται ένα νοικοκυριό σε εβδομαδιαία βάση, ανάμεσα στα οποία και φρέσκα τρόφιμα ή είδη μαναβικής ενώ παραδίδουμε σε λίγες ώρες από την στιγμή της παραγγελιάς. Είμαστε λοιπόν η εύκολη και έξυπνη λύση σε όποιον θέλει να αποφύγει ουρές και κουβάλημα. 

- Ξεκινήσατε τον Ιούνιο του 2016. Είναι αλήθεια ότι κάθε μήνα έκτοτε η πλατφόρμα έχει αύξηση πωλήσεων περί το 30%;

Η ανάπτυξη της εταιρείας είναι σημαντική, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι κάναμε ένα νέο ξεκίνημα σε δύσκολους καιρούς για την ελληνική οικονομία. Προσφέρουμε όμως σημαντική ευκολία στο ευρύ κοινό που ζει μια απαιτητική καθημερινότητα, ενώ τα είδη που εμπορευόμαστε είναι πρώτης ανάγκης. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι λογικός ο ρυθμός ανάπτυξης για το ξεκίνημά μας.

- Διάβασα ότι στόχος σας είναι στο πρώτο 12μηνο λειτουργίας το e-Fresh.gr να έχει φτάσει να κάνει τζίρο 15 εκατ. ευρώ. Θα επιτευχθεί αυτό;

Στόχος μας είναι να έχουμε το συγκεκριμένο ρυθμό ανάπτυξης στο δωδέκατο μήνα λειτουργίας μας, κάτι που είναι επιτεύξιμο κρίνοντας από την μέχρι τώρα πορεία μας. 

- Πόσα φορτηγά – βανάκια έχει αυτή τη στιγμή η εταιρεία για την εξυπηρέτηση της Αθήνας;

H e-fresh.gr εξυπηρετεί με ένα στόλο 30 οχημάτων. Όλα τα φορτηγά της e-fresh.gr έχουν εξοπλιστεί με ειδικά διαμορφωμένους χώρους ψυγείου και κατάψυξης ώστε τα προϊόντα να φτάνουν ολόφρεσκα, σε άριστη κατάσταση στους πελάτες μας.

- Πόσους εργαζόμενους απασχολεί η e-Fresh.gr;

Η εταιρεία απασχολεί περίπου 60 άτομα, μεγάλο ποσοστό των οποίων ασχολείται με την διακίνηση των αγαθών. Χαρακτηριστικό της έμφασης που δίνει η εταιρεία στην ποιότητα, είναι η εσωτερική ανάπτυξη τμήματος εξυπηρέτησης πελατών  - το οποίο βαθμολογήθηκε με άριστα σε 96,3% περιπτώσεις εξυπηρέτησης - αλλά και η οργάνωση τμήματος ποιοτικού ελέγχου ώστε να διασφαλίζεται η άριστη κατάσταση των προϊόντων που εμπορευόμαστε.

- Σκέφτεσθε να επεκταθείτε και εκτός Αττικής στο μέλλον;

Σίγουρα υπάρχει έντονη και η ανάγκη εξυπηρέτησης περιοχών εκτός Αττικής, οπότε και είναι κάτι που δεν αποκλείουμε για το μέλλον.

- Μπορεί να «βγει» οικονομικά ένα project που χρεώνει μόλις 3 ευρώ τη διαδρομή; Αποθήκευση, οργάνωση, διαλογή, συσκευασία, βενζίνες, μεταφορά...

Είναι γεγονός ότι τα μεταφορικά έξοδα στην e-fresh.gr είναι τα πιο οικονομικά της αγοράς, ενώ οι παραγγελίες από 55 ευρώ και άνω διανέμονται χωρίς χρέωση. Η e-fresh.gr είναι οργανωμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να προσφέρει αυτές τις ανταγωνιστικές παροχές τους πελάτες της.

- Ποια είναι η πιο δύσκολη δουλειά στο όλο αυτό εγχείρημα; Η οργάνωση της αποθήκης, η συντήρηση, η έγκυρη μεταφορά, η αλλαγή νοοτροπίας των καταναλωτών;

Κάθε κομμάτι της εταιρείας έχει απαιτήσεις και υψηλά standards, ώστε να βγει το τελικό αποτέλεσμα που επιδιώκουμε. Δεν υπάρχει κάποια εργασία πιο εύκολη από κάποια άλλη. Η μέχρι τώρα πορεία μας έχει δείξει πως η ανάπτυξη, οι θετικές αξιολογήσεις και η αναγνώριση της δουλειάς μας, επιτυγχάνονται μόνο μέσα από την ουσιαστική συνεργασία των επιμέρους τμημάτων της εταιρείας.

Μιλήστε μας λίγο για το πως οργανώνεται ένα τέτοιο project. Ακούω για ρομποτική τεχνολογία κ.λπ. Πως γίνεται η οργάνωση, το logistics, πως οργανώνονται οι παραδόσεις;

Η e-fresh.gr  δεν συνεργάζεται με κάποια φυσική αλυσίδα: έχουμε δικό μας τμήμα προμηθειών, απευθείας συνεργασία με πάνω από 300 προμηθευτές και δικές μας εγκαταστάσεις όπου τα προϊόντα αποθηκεύονται και διακινούνται. Η εσωτερική αυτή διαχείριση μας επιτρέπει να εξυπηρετούμε τις παραγγελίες των πελατών μας με μεγάλη ταχύτητα: έτσι αν κάποιος υποβάλλει μια παραγγελία στις 2:00 το μεσημέρι μπορεί να παραλάβει 4:00 έως 6:00 το απόγευμα.

Αυτό είναι μια σημαντική καινοτομία στον κλάδο που αξιοποιεί σύγχρονες τεχνολογίες και εκπλήσσει ευχάριστα και τους πελάτες μας. Η εσωτερική μας οργάνωση δίνει μεγάλη σημασία στην εκπαίδευση των εργαζομένων, τόσο στο κομμάτι της συλλογής των προϊόντων μιας παραγγελίας όσο και κατά την συσκευασία και διακίνηση τους. Τα στάδια αυτά είναι και τα πλέον θεμελιώδη στην οργάνωση και εξυπηρέτηση μιας παραγγελίας.

- Πως μπορεί μια εταιρεία όπως η e-Fresh.gr που δεν έχει δικά της, φυσικά καταστήματα, άρα και δικές της έτοιμες υποδομές, ψυγεία, αποθήκες, κτήρια να ανταγωνιστεί τα σούπερ μάρκετ που έχουν βάλει και αυτά online υπηρεσίες παράδοσης;

Το εταιρικό μοντέλο και η οργάνωση των εταιρειών που ασχολούνται αποκλειστικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο, είναι αρκετά διαφορετική αλλά δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα. Η e-fresh.gr έχει ένα διευρυμένο κωδικολόγιο, με πάνω από 10.000 προϊόντα στα ηλεκτρονικά της ράφια, ενώ υποστηρίζεται από μια άρτια εξοπλισμένη κεντρική αποθήκη που διαθέτει αντίστοιχα ψυγεία και υποδομές όμως ένα φυσικό κατάστημα super market.

Θα έλεγα ότι η διαφορετική εσωτερική οργάνωση και δομή που έχει η e-fresh.gr της δίνει σημαντική ευελιξία ώστε να μπορεί να εκπληρώσει το στόχο της: να παρέχει ποιοτικές παραδόσεις σε λίγες ώρες.

- Έχετε δικό σας... στοκ στις αποθήκες; Πως μπορεί να υποστηριχτεί αγορά 10.000 προϊόντων;

Βεβαίως. Τα προϊόντα που μπορεί να παραγγείλει κανείς από το site μας είναι άμεσα διαθέσιμα και παραδίδονται σε λίγες ώρες στον χώρο που θα επιλέξει ο πελάτης μας. 

- Εξ όσων γνωρίζω, έχετε μεγάλη εμπειρία στις νέες τεχνολογίες και στο ηλεκτρονικό επιχειρείν. Κάποιοι μιλάνε ήδη για την 4η βιομηχανική επανάσταση και τη νέα ψηφιακή εποχή. Ποια είναι η γνώμη σας γι'' αυτό τον καινούριο κόσμο που ξεδιπλώνεται γοργά;

Είναι πολύ σημαντικό να εφευρίσκουμε συνεχώς νέους τρόπους για να κάνουμε την καθημερινότητα μας πιο εύκολη, είτε μέσα από καινοτόμες υπηρεσίες είτε μέσα από την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών. Θεωρώ ότι πρέπει πάντα να επενδύουμε σε έρευνα και ανάπτυξη αλλά και να προσανατολίζουμε την σκέψη μας στο πώς να αξιοποιούμε την πρόοδο της επιστήμης, ώστε να διευκολύνεται η καθημερινότητα μας.

- Που βλέπετε το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα σε πέντε ή δέκα χρόνια;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα κινείται ανοδικά, ακόμη και σε δύσκολες περιόδους για την ελληνική οικονομία. Αναμφίβολα, η ανοδική αυτή πορεία θα συνεχιστεί δεδομένου ότι όλο και περισσότεροι Έλληνες εξοικειώνονται με την ευκολία που προσφέρουν οι διαδικτυακές πωλήσεις. Ειδικά στον κλάδο των τροφίμων που βρίσκεται ακόμη και πρώιμο στάδιο, τα μηνύματα για τους οργανωμένους παίκτες όπως η e-fresh.gr είναι ιδιαίτερα θετικά.