Γράφει η Σοφία Βούλτεψη*
Αν υπάρχει κάτι εκκωφαντικό στις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, δεν είναι η «εκκωφαντική σιωπή» Τραμπ έναντι της τουρκικής επιθετικότητας, όπως ο κ. Τσίπρας ανέφερε μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, αλλά οι δικές του νέες εκκωφαντικές κωλοτούμπες, καθώς τώρα ζητά την αναστολή της αμυντικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ που ο ίδιος είχε συμφωνήσει και… τεκμηρίωση για τα F35, για τα οποία ο ίδιος έχει υποβάλει αίτημα από τον Φεβρουάριο του 2017!
Μετά την καταψήφιση των συμβάσεων για τους υδρογονάνθρακες που ο ίδιος είχε υπογράψει, όλα πια μπορεί να τα περιμένει κανείς από τον κ. Τσίπρα. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, η… συμβουλή του έχει ξεπεράσει τα όρια της ανεύθυνης αντιπολίτευσης και έχει περάσει στον παλιμπαιδισμό.
Σαν πεισματάρικο παιδί, υποστηρίζει πως πρέπει να ανασταλεί η ψήφιση του νομοσχεδίου για την αναβάθμιση των F-16 έως ότου «εξασφαλιστεί η έμπρακτη στήριξη των ΗΠΑ στα κυριαρχικά μας δικαιώματα». Κάτι του τύπου «δεν θα φάω το αυγό μου αν δεν μου πάρεις ποδηλατάκι» - οπότε αν δεν πάρει ποδηλατάκι ψοφάει από την πείνα…
Αυτό πιστεύει ότι έπρεπε να πει στον «πατερούλη» πλανητάρχη ο Μητσοτάκης!
Δηλαδή να μείνουμε εμείς χωρίς αεροπλάνα και χωρίς θωράκιση στο Αιγαίο για να…πιέσουμε τις ΗΠΑ να μας στηρίξουν. Λες και το πρόβλημα δεν είναι δικό μας, αλλά των Ηνωμένων Πολιτειών που… θα βάλουν τη γάτα τους να κλαίει.
Βάζοντας και πάλι ανάποδα τους πόλους, στον ΣΥΡΙΖΑ λένε πως «οι διεθνείς σχέσεις βασίζονται στο αμοιβαίο όφελος. Δεν είναι δίνω χωρίς να παίρνω, είναι δίνω και παίρνω».
Σωστά. Αλλά εδώ πρόκειται για αγορά αεροπλάνων τα οποία χρειάζεσαι, επειδή από το πρωί ως το βράδυ γίνονται παραβιάσεις στο Αιγαίο. Και αυτό δεν είναι «διεθνείς σχέσεις».
Λέξη για Τουρκία στη συνέντευξη με τον Τσίπρα
Και για να τελειώνουμε με τα περί «κομπάρσων» και «θεατών» της αντιπολίτευσης:
Ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες τον Οκτώβριο του 2017 και έδωσε κοινή συνέντευξη με τον κ. Τραμπ στις 17 Οκτωβρίου.
Εκεί, ο κ. Τραμπ, δήλωσε με το καλημέρα σας ξεκάθαρα:
«Ο πρωθυπουργός και εγώ μόλις ολοκληρώσαμε μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση για συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στους τομείς της Άμυνας, της Ενέργειας και του Εμπορίου. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρωθυπουργό και τον ελληνικό λαό που ως υπέροχοι οικοδεσπότες φιλοξενούν το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό στη ναυτική βάση του κόλπου Σούδας. Θα ήθελα να επαινέσω την Ελλάδα γιατί είναι από τα ελάχιστα μέλη του ΝΑΤΟ που ξοδεύουν τουλάχιστον το 2% του ΑΕΠ τους στην Άμυνα. Επίσης, η κυβέρνησή μου ήδη ενημέρωσε το Κογκρέσο για μια πιθανή πώληση στην Ελλάδα ώστε να αναβαθμιστούν τα αεροσκάφη F-16. Αυτή η συμφωνία, που θα ενδυναμώσει την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, ανέρχεται σε 2,4 δις δολάρια και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ».
(Δηλαδή και βάσεις και αεροπλάνα και… ζήτω το ΝΑΤΟ!)
Η λέξη «Τουρκία» δεν ξέφυγε από το έρκος των οδόντων του. Ο Τσίπρας έθεσε το θέμα της Τουρκίας και ο Τραμπ έκανε πως δεν άκουγε.
Διαβολικά απλός θεατής στην κατάργηση του Obamacare
Και άρχισαν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Πρώτη ερώτηση (Αμερικανού δημοσιογράφου) για την πρόθεση του Τραμπ να καταργήσει το Obamacare, μέσω του οποίου απέκτησαν πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας άνω των 20 εκατομμυρίων Αμερικανών, ζητώντας να πληροφορηθεί για το μέλλον της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στις ΗΠΑ.
(Ως γνωστόν, τον προηγούμενο Ιούλιο η αμερικανική Γερουσία είχε ψηφίσει την επίσημη εκκίνηση της συζήτησης για την αλλαγή του νομοσχεδίου για την κοινωνική ασφάλιση και την περίθαλψη).
Ο κ. Τσίπρας παρακολούθησε ως… απλός θεατής μια μακροσκελή απάντηση του Τραμπ, όπου αποφάνθηκε ότι «το ObamaCare αποτελεί καταστροφή, και είναι ουσιαστικά απονεκρωμένο».
Δεύτερη ερώτηση πάλι για το ίδιο θέμα.
Τρίτη ερώτηση προς τον Τσίπρα (πάλι ο Αμερικανός δημοσιογράφος) σχετικά με τη φράση του «ελπίζουμε να μην δούμε αυτό το κακό», σε σχέση με την επικείμενη εκλογή του Τραμπ.
Και ο Τσίπρας απάντησε: «Διαπίστωσα από τη συνάντηση που είχα με τον Πρόεδρο ότι η προσέγγισή του στα πράγματα και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει την πολιτική, ορισμένες φορές μπορεί να μοιάζει διαβολικός, αλλά γίνεται για καλό. Οι ΗΠΑ είναι μια εξαιρετικά σημαντική δύναμη και οι δυνατότητές τους να παρέμβουν για το καλό, είναι εξαιρετικά σημαντικές. Θέλω, λοιπόν, να σας διαβεβαιώσω ότι η συνάντηση που είχα μαζί του ήταν εξαιρετικά γόνιμη. Δεν αισθάνθηκα ούτε μια στιγμή ότι απειλούμαι».
Επόμενη ερώτηση (Λένα Αργύρη, ΕΡΤ) για τον τρόπο προσέλκυσης επενδύσεων.
Επόμενη ερώτηση (Αμερικανίδα δημοσιογράφος) προς τον Τραμπ σχετικά με τους υποψηφίους για την Ομοσπονδιακή Τράπεζα.
Επόμενη ερώτηση πάλι για το ίδιο θέμα.
Επόμενη ερώτηση πάλι για το Obamacare. Ο Τσίπρας συνεχίζει να παρακολουθεί ατάραχος τη συζήτηση για την κατάργηση της κοινωνικής ασφάλισης στις ΗΠΑ.
Επόμενη ερώτηση (Αμερικανίδας δημοσιογράφου προς τον Τσίπρα σχετικά με το αν θεωρεί την Τουρκία δημοκρατική χώρα. Εδώ της απαντά πως παρά την παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο «είμαστε μια χώρα, που σταθερά υποστηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας». Πρόσθεσε μάλιστα πως εξήγησε στον Τραμπ την ανάγκη «να υπάρξουν σαφή μηνύματα και προς την πλευρά της τουρκικής ηγεσίας».
Δηλαδή το είπε, αλλά… εκείνος δεν απάντησε (κάτι για το οποίο τώρα ο Τσίπρας κατηγορεί τον Μητσοτάκη).
Όχι μόνο αεροπλάνα, αλλά και Βάσεις (του θανάτου)
Επόμενη ερώτηση (Κατερίνα Σώκου, Καθημερινή) και προς τους δύο σχετικά με τη βάση της Σούδας.
«Είμαστε σίγουροι για την Ελλάδα ως έθνος, και για όσα εφαρμόζουν σε σχέση με το στρατό τους, διότι γνωρίζω πως σχεδιάζουν να κάνουν ορισμένα σημαντικά πράγματα», απάντησε ο Τραμπ.
Και ο Τσίπρας: «Σε ό,τι αφορά την Κρήτη και τη βάση της Σούδας, είναι σε όλους μας γνωστό ότι έχει ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία, την οποία αξιολογήσαμε από κοινού. Και πιστεύω ότι ήδη γίνεται μια πολύ σημαντική δουλειά εκεί, η οποία μπορεί και πρέπει να αναβαθμιστεί». (Τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τις θέλει πάλι τις Βάσεις)
Και εδώ τελείωσε η συνέντευξη Τύπου…
Τότε τα F-16 ήταν… εξαιρετικά!
Είχε προηγηθεί άλλη μία εντελώς ξεκάθαρη τοποθέτηση εκ μέρους του κ. Τσίπρα, κατά την συνάντησή του με τον κ. Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο:
«Όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα έχει περάσει από πολλές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, αλλά κάνει σπουδαίο έργο για να επιστρέψει. Και σίγουρα θα επιστρέψει. Και εμείς συνεργαζόμαστε σε πολλούς και διάφορους τομείς, όπως είναι η αναβάθμιση των στόλων και συγκεκριμένα των αεροπλάνων F-16, ενός εξαιρετικού αεροσκάφους, όπου και θα υπάρξει μεγάλη αναβάθμιση».
Καταλάβατε; Μιλούσε για… μεγάλη αναβάθμιση!
Την ίδια μέρα, είχαμε και την ανακοίνωση της αρμόδιας υπηρεσίας της αμερικανικής κυβερνήσεως, DSCA: «Η κοστολογηθείσα από τις ΗΠΑ έναντι 2,4 δισεκ. δολαρίων πρόταση αφορά τον εκσυγχρονισμό 123-125 μαχητικών αεροσκαφών, με όλο τον ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό και φυσικά τα σύγχρονα ραντάρ APG-83 AESA, ένα σύστημα σχεδιασμού πτήσεως (JMPS), έναν εξομοιωτή πτήσεως F-16V, την αναβάθμιση δυο υπαρχόντων εξομοιωτών της ΠΑ σε F-16V, αναβάθμιση 26 συστημάτων αυτοπροστασίας ASPIS I σε επίπεδο ASPIS II, εξοπλισμός υποστηρίξεως εδάφους, συστήματα ολοκληρώσεως των συστημάτων και δοκιμών, ανταλλακτικά, κλπ. Συμφώνως με την προαναφερθείσα πρόταση, το συνολικό κόστος του προγράμματος φτάνει τα 2,404 δις δολάρια, ενώ σημειώνεται ότι δεν έχουν υπολογιστεί τα κόστη των ΑΩ, καθώς αυτά θα προκύψουν από τις επιμέρους διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΠΑ και της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin».
Το αλαλούμ των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ
Πίσω στην Ελλάδα, στο τότε κυβερνητικό στρατόπεδο άρχισε το αλαλούμ. Άλλος μιλούσε για δολάρια, άλλος για ευρώ, άλλος για τον τάδε αριθμό των υπό αναβάθμιση αεροσκαφών, άλλος για υπολογισμό των αντισταθμιστικών στο συνολικό ποσό – πράγμα αδύνατον, γιατί τα αντισταθμιστικά ακολουθούν τη συμφωνία και δεν συμπεριλαμβάνονται, είναι κάτι το επιπλέον, κάτι σαν δώρο – άλλος για «οροφή» που ενέκρινε το Κογκρέσο – λες και το Κογκρέσο είχε πρόβλημα αν η «οροφή» έμπαινε λίγο ή πολύ παραπάνω, άλλος ότι η Ελλάδα θα γίνει κέντρο υποστήριξης των αμερικανικών οπλικών συστημάτων. Πότε μας έλεγαν πως το «αίτημα» για τα F-35 έφυγε τον Φεβρουάριο του 2017, πότε πως έφυγε τον Μάιο του 2017, πότε ότι απλά ζήτησαν να μάθουν το κόστος τους.
Ειδικά ο Καμμένος είχε δώσει ρέστα. Σας παραθέτω τι είπε μέσα σε λιγότερο από δέκα μέρες:
-18 Οκτωβρίου 2017, Π. Καμμένος στο τουίτερ: «Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 από τον προϋπολογισμό είναι 1,1 δις ευρώ και τα υπόλοιπα ποσά αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά».
-25 Οκτωβρίου 2017, Π. Καμμένος στη Βουλή: «Δεν υπάρχουν αντισταθμιστικά όπως γίνονταν στο παρελθόν» και «Είχαμε πει ευρώ, δολάρια είπα εγώ, σας λέω ότι πιστεύω ότι δεν θα ξεπεράσει τα 1,1 δις δολάρια, πιστεύω τελικά ότι θα είναι και κάτω από 800-700 εκατ».
Τι καταλαβαίνετε; Προφανώς ότι στις 18 Οκτωβρίου μιλούσε για ευρώ και έλεγε ότι υπάρχουν αντισταθμιστικά και στις 25 Οκτωβρίου ότι δεν υπάρχουν αντισταθμιστικά και ότι δεν μιλούσε για ευρώ, αλλά για δολάρια!
Δεν ήθελαν να… σαπίσει το σύστημα!
Και ακολούθησε ορυμαγδός δηλώσεων:
-18 Οκτωβρίου 2017, Τζανακόπουλος, Real Fm: «Σε ό,τι αφορά τώρα το κόστος αυτής της αναβάθμισης η οποία ακριβώς, όπως σας έλεγα προηγουμένως, είναι αναγκαία, σε ό,τι αφορά τον ελληνικό Προϋπολογισμό, θα είναι ύψους 1,1 δις. Το σύνολο, βεβαίως, της συμφωνίας είναι 2,4 δις, αλλά αυτά δεν επιβαρύνουν τον ελληνικό Προϋπολογισμό. Είναι το σύνολο του Προϋπολογισμού του έργου. Το 1,1 δις θα επιβαρύνει τον ελληνικό Προϋπολογισμό σε ένα βάθος 10ετίας, 15ετίας».
-18 Οκτωβρίου 2017, Ν. Παππάς, Ε: «Νομίζω ότι ήταν ένα απαραίτητο βήμα το οποίο είναι αυτονόητο διότι όταν έχεις ένα σύστημα οπλικό ή το εκσυγχρονίζεις και το ανανεώσεις ή το αφήνεις να σαπίσει. Δεν ξέρω αν κάποιος στα σοβαρά στην ελληνική πολιτική θα εισηγούνταν το δεύτερο».
-19 Οκτωβρίου 2017, Τσίπρας, συνάντηση με δημοσιογράφους στο Μπλερ Χάουζ: «Πήραμε μια διαβεβαίωση πολύ σημαντική, ότι θα έχουμε την καλύτερη δυνατή, ίσως μια από τις συμφωνίες που η Ελλάδα δεν έχει ξαναπετύχει σε επίπεδο κόστους». «Διότι», όπως υπογράμμισε, «στην ουσία πάνω από το μισό του κόστους δεν θα καταβληθεί από την ελληνική πλευρά». «Αυτή είναι η συζήτηση, δεν έχουμε καταλήξει», σημείωσε, για να συνεχίσει λέγοντας ότι «κι αυτό γίνεται απολύτως αντιληπτό από την αμερικανική πολιτική ηγεσία, ότι δεν είναι ένα οικονομικό ζήτημα, είναι ζήτημα ιδιαίτερης γεωπολιτικής σημασίας η διατήρηση των ισορροπιών». (Αλλά τώρα μιλάει για πάρε-δώσε)
-19 Οκτωβρίου 2017, υψηλά ιστάμενες κυβερνητικές πηγές (ΑΠΕ): Κληθείσες να σχολιάσουν την αντιπαράθεση που δημιουργήθηκε από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης σχετικά με το κόστος της αναβάθμισης των F16, οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν, επίσης, πως οι ειδικοί στο υπουργείο Άμυνας τονίζουν πως είναι μια συμφωνία που είναι εξαιρετικά επωφελής για την ελληνική πλευρά και δεν έχει υπάρξει παρόμοια στο παρελθόν. Υπογραμμίζουν επιπλέον ότι η Ελλάδα δεν μπαίνει σε μια κούρσα εξοπλισμών όπως γινόταν στο παρελθόν, αλλά ότι, αντίθετα, «προβαίνει στις απαραίτητες εκείνες ενέργειες για να μην είναι αναξιοποίητα αυτά τα οποία έχουμε», «έχουμε την εθνική ευθύνη να διατηρήσουμε το υψηλό επίπεδο αποτελεσματικότητας των ενόπλων δυνάμεων».
-19 Οκτωβρίου 2017, ανακοίνωση ΓΕΕΘΑ: Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται η τελική αναλυτική απάντηση των αρχών των ΗΠΑ για το κόστος της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στην έκδοση VIPER, μετά από τη σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος που εκφράσθηκε από τη χώρα μας τον περασμένο Φεβρουάριο».
-19 Οκτωβρίου 2017, Δ. Τζανακόπουλος, ενημέρωση δημοσιογράφων: «Η συγκεκριμένη συμφωνία, η οποία ακόμα δεν έχει κλείσει, βρισκόμαστε ακόμη σε προπαρασκευαστικό στάδιο και σε προωθημένες, βεβαίως, συζητήσεις, αφορά την αναβάθμιση του ελληνικού στόλου περίπου 85-95 αεροσκαφών, με ταβάνι δαπάνης από τον ελληνικό προϋπολογισμό σε βάθος 10ετίας το 1,1 δισ. ευρώ. Η συγκεκριμένη συμφωνία, εφόσον αυτή κλείσει, θα αρχίσει να τρέχει μετά το 2018 και δεν εκτιμώ ότι το δημοσιονομικό κόστος της είναι υπέρμετρο. Αν κάνετε μια απλή διαίρεση, θα δείτε ότι είναι περίπου 110 εκατομμύρια τον χρόνο, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν επηρεάζει σχεδόν κανένα σημείο την πορεία των δημοσιονομικών στόχων και γενικώς τη δημοσιονομική ισορροπία του προϋπολογισμού».
-19 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Στο Κόκκινο: «Από το 2019 θα ξεκινήσει η σταδιακή παραλαβή των αναβαθμισμένων αεροσκαφών F-16 στην έκδοση Viper -περί τα είκοσι κατ' έτος- ενώ το 30% των εργασιών αναβάθμισης του 1,1 δισ. ευρώ θα γίνουν στην ΕΑΒ και σε άλλες ιδιωτικές ελληνικές εταιρείες. Ένα ή δύο αεροσκάφη αναβαθμίζονται ολοκληρωτικά στις ΗΠΑ για να χρησιμοποιηθούν ως μοντέλα και στη συνέχεια μία σειρά ηλεκτρονικά συστήματα φτιάχνονται στις ΗΠΑ, έρχονται στην Ελλάδα, συναρμολογούνται και γίνονται οι υπόλοιπες κατασκευές και τροποποιήσεις που χρειάζονται. Τα περί μηδενικών θέσεων εργασίας στην Ελλάδα είναι για αυτούς που δεν ξέρουν».
Όσον αφορά στο κόστος της αναβάθμισης, ο κ. Βίτσας διευκρίνισε ότι η ελληνική πλευρά ζήτησε από την αμερικανική να εξετάσει 3 πιθανές εκδοχές ως προς τον αριθμό των αεροσκαφών που πρόκειται να αναβαθμιστούν. Η πιο δαπανηρή που αφορά στην αναβάθμιση και των 123 αεροσκαφών, προσδιορίζεται στα 2,4 δισ. δολάρια. «Αυτή είναι η οροφή, το πρόγραμμα δεν μπορεί να υπερβεί αυτό το κόστος» συμπλήρωσε.
Απαντώντας στην ερώτηση για το πώς προκύπτει ο αριθμός των 2,4 δισ. δολαρίων που ακούγεται, o κ. Βίτσας είπε ότι θα πρέπει να αναβαθμιστούν και τα 123 μαχητικά που πρότεινε η Ελλάδα, να προστεθούν φόροι και σειρά άλλων επιβαρύνσεων, αλλά και πιθανών αναγκών την επόμενη δεκαετία (following support). «Έτσι όπως την έχουμε σχεδιάσει εμείς, (την αναβάθμιση) δεν θα υπερβαίνει το 1,1 δισ. ευρώ ... λύνουμε το ζήτημα της αναβάθμισης στο κομμάτι του στόλου των μαχητικών ... ο αριθμός τους μένει να καθοριστεί ακριβώς ... είναι 150, αυτό που στείλαμε αφορούσε 123, η βασική μας σκέψη είναι κοντά στα 100 μαχητικά. Και τα υπόλοιπα θα αναβαθμιστούν, αλλά με άλλο τρόπο. Θα αλλάξει το ραντάρ, η πτητική ικανότητα, τα ηλεκτρονικά συστήματα, η δυνατότητα των οπλικών συστημάτων που μπορούν να φέρουν».
-20 Οκτωβρίου 2017, Δ. Τζανακόπουλος, Κόντρα. Για τα F16 αναφορικά με τη συμφωνία είπε ότι η κυβέρνηση έχει συζητήσεις σε προπαρασκευαστικό στάδιο. «Θα αναβαθμίσουμε σχεδόν 100 αεροσκάφη και το σύνολο του κόστους -εάν δεν αναβαθμιστούν δεν θα έχουν την επιχειρησιακή ετοιμότητα να δράσουν- υπολογίζεται σε 1,1 δισεκατομμύριο».
-21 Οκτωβρίου 2017, Ν. Παππάς, ΕΡΤ. Σχολιάζοντας την αναβάθμιση των μαχητικών F16, ο υπουργός ΨΗΠΤΕ χαρακτήρισε ανεύθυνες τις πρώτες αντιδράσεις για το ύψος των χρημάτων, καθώς η δήλωση Τραμπ για 2,4 αφορούσε δολάρια. Σημείωσε ότι το ποσό θα μοιραστεί μέσα στον χρόνο προκειμένου να μην δημιουργήσει προβλήματα, και ανέφερε ότι δεν άκουσε κάποιο κόμμα να λέει ότι η αναβάθμιση του στόλου των F16 δεν είναι επιβεβλημένη.
-22 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Σκάι: «Το αίτημα από την Ελλάδα έφυγε τον Φεβρουάριο του 2017. Γίνεται μια συζήτηση τώρα, λες και πήγε ο πρωθυπουργός της χώρας στην Αμερική και εκείνη την ώρα συζητήσανε τι θα γίνει με τα F-16. Στείλαμε μια εκδήλωση ενδιαφέροντος που είχε δυο version. Οι Αμερικάνοι, όπως κάνουν πάντοτε, παίρνουν την πιο ακριβή, την οποία τη στέλνουν στο Κογκρέσο. Αυτή η συμφωνία που κατατέθηκε στο Κογκρέσο στις 16 Οκτωβρίου και φεύγει από το Κογκρέσο στις 2 Νοεμβρίου, έχει οροφή 2,4 δις δολάρια»».
-23 Οκτωβρίου 2017, Δ. Βίτσας, Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων και Εθνικής Άμυνας: «Η διαπραγμάτευση και η τελική απόφαση για τον αριθμό των F16 που θα αναβαθμιστούν, θα ξεκινήσει μετά τις 2 Νοεμβρίου, οπότε το Αμερικανικό Κογκρέσο θα αποστείλει την πολυσέλιδη αναλυτική επιστολή με το πλαίσιο της συμφωνίας» / «Τα 2,4 δις δολάρια, που υπολογίζει η αμερικανική πλευρά ως κόστος αναβάθμισης, αφορούν στα 123 από τα 153 αεροσκάφη που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, ωστόσο η Ελλάδα δεν μπορεί να υπερβεί το 1,1 δις ευρώ, οπότε τελικώς η αναβάθμιση θα αφορά σε 85 έως 95 αεροσκάφη, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου το 2025».
Δηλαδή τα πράγματα ήταν προχωρημένα. Αλλά τώρα ο Τσίπρας ζητά να ανασταλεί το πρόγραμμα.
Από τον Φεβρουάριο 2017 το αίτημα για τα F-35
Είχαν προηγηθεί τα ακόλουθα:
-7 Φεβρουαρίου 2017, ΑΠΕ: Σε εξέλιξη βρίσκονται διαδικασίες για την ενδυνάμωση του οπλοστασίου της πολεμικής αεροπορίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, με εντολή του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου και μετά από εισήγηση των γενικών επιτελείων, ξεκίνησε η διαδικασία για την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F 16. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί πρόσφατα από πλευράς πολεμικής αεροπορίας και για την προμήθεια αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκεται και η υποστήριξη και συντήρηση των αντιαεροπορικών πυραύλων S-300. Υπενθυμίζεται πως πριν λίγες ημέρες, ο υπουργός Πάνος Καμμένος, είχε συνάντηση με τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα, όπου οι δύο άνδρες συζήτησαν θέματα διμερούς αμυντικής συνεργασίας.
-9 Φεβρουαρίου 2017, Δ. Βίτσας, «Πρακτορείο 104,9 Fm»: Για τα F-16, δήλωσε ότι το υπουργείο έχει στείλει από τον Μάιο επιστολή στην αμερικανική εταιρεία αναφορικά με την αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών αμερικανικής προέλευσης. Πρόσθεσε: «Παράλληλα ζητάμε μελέτη για τα F-35 να ενταχθούν στον ελληνικό στόλο. Βάσει δε του σχεδιασμού ο οικονομικός προϋπολογισμός βγαίνει». Συμπλήρωσε δε πως η αναβάθμιση του στόλου είναι αναγκαιότητα, καθώς «το αίτημα προϋπήρχε από την πολεμική αεροπορία».
-2 Μαρτίου 2017, Π. Καμμένος, Βουλή: «Στις 7/2/2017 η ΔΑΕ διαβίβασε αίτημα τιμής και διαθεσιμότητας για πιθανή αγορά είκοσι F-35. Έγινε στο πλαίσιο διερεύνησης κι οποιαδήποτε αγορά προμήθεια θα αποφασιστεί από την Βουλή».
-2 Μαρτίου 2017, Δ. Βίτσας, Σκάι: Ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας επιβεβαίωσε ότι υπάρχει πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 και άλλων οπλικών συστημάτων του σωμάτων του στρατού και, στο πλαίσιο αυτό, έχει διαβιβαστεί στην αμερικανική κυβέρνηση σχετικό αίτημα από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών. «Χρειάζεται αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών μας. Η απάντηση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ αναμένεται περί τα τέλη της άνοιξης», είπε ο κ. Βίτσας.
Δηλαδή και F-16 και F-35!
Τώρα, ο κ. Τσίπρας λέει ότι ο Τραμπ δεν στήριξε αναφανδόν και ότι γι’ αυτό δεν πρέπει να γίνουν όλα τα παραπάνω – τα οποία ο ίδιος είχε δρομολογήσει χωρίς καμιά δήλωση στήριξης.
Και πως βρισκόμαστε μπροστά στην πιο σοβαρή κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας των τελευταίων είκοσι ετών.
Ως προς το πρώτο «επιχείρημα»:
Ο κ. Τσίπρας πήγε στις ΗΠΑ και συμφώνησε σε όλα με τον Τραμπ ενώ είχαν προηγηθεί τα ακόλουθα:
-Το 2015, κατά την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς του για την Προεδρία των ΗΠΑ, ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν σώζεται (χρησιμοποίησε το χαρακτηρισμό ‘unsalvageable’) ενώ μιλούσε για το αμερικανικό χρέος. «Βρισκόμαστε στα 18 τρις δολάρια [χρέος] σήμερα. Σύντομα θα φτάσουμε στα 20 τρις. Στα 24 τρις θα έχουμε πάρει το δρόμο της μη επιστροφής. Θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο σύντομα. Τότε, θα γίνουμε Ελλάδα! Τότε θα γίνουμε μια χώρα που δεν σώζεται».
-Στις 25 Απριλίου 2017, δηλαδή λίγους μήνες πριν από την επίσκεψη Τσίπρα, ο Τραμπ είχε πει σύμφωνα με την ειδησεογραφική ιστοσελίδα Newsmax: «Ελλάδα! Είναι σε τόσο απαίσια κατάσταση εκεί. Είναι φρικτό»!
«Ο φίλος μου ο Ερντογάν»!
Και κυρίως της επίσκεψης Τσίπρα είχε προηγηθεί η συνάντηση Τραμπ- Ερντογάν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, στις 21 Σεπτεμβρίου 2017, με τον Αμερικανό Πρόεδρο να δηλώνει για τον Τούρκο ομόλογό του: «Ο Ερντογάν έχει γίνει φίλος μου. Πιστεύω ότι τώρα είμαστε πιο κοντά από ποτέ»!
Και να μην ξεχνάμε ότι στις 24 Απριλίου 2012, ο Τραμπ είχε επισκεφθεί την Τουρκία για να εγκαινιάσει στην Κωνσταντινούπολη το Trump Towers Mall, το πρώτο εμπορικό και οικιστικό συγκρότημα διδύμων πύργων που κατασκεύασε στην Ευρώπη. Τα εγκαίνια των διδύμων πύργων είχαν γίνει από τον ίδιο και την κόρη του, Ιβάνκα, τον πρόεδρο του Ομίλου Ντογάν (με τον οποίο συνεργαζόταν ο Τραμπ), Αϊντίν Ντογάν, και τη σύζυγό του, καθώς επίσης τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, πρωθυπουργό τότε της Τουρκίας και τη σύζυγό του. «Για την Αμερική, λέγεται ότι είναι χώρα ευκαιριών, όμως εγώ βλέπω περισσότερες ευκαιρίες στην Τουρκία... », είχε τότε αποφανθεί ο Τραμπ.
Ερχόμαστε τώρα στο επιχείρημα Τσίπρα πως βρισκόμαστε μπροστά στην πιο σοβαρή κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας των τελευταίων είκοσι ετών.
Προφανώς έχουμε το καινούργιο στοιχείο της συμφωνίας με τη Λιβύη. Αλλά η επιθετικότητα της Τουρκίας έναντι της Ελλάδας ουδέποτε έχει σταματήσει και ειδικά εκείνη την περίοδο, το 2017 με τις απειλές εξαιτίας της παροχής ασύλου από την Ελλάδα στους Τούρκους αξιωματικούς που είχαν διαφύγει μετά το πραξικόπημα.
Καθημερινά μπαράζ παραβιάσεων
Η Τουρκία εξέδιδε συνεχώς παράνομες NAVTEX, το Μπαρμπαρός εισέβαλε στην κυπριακή ΑΟΖ και είχαμε – το 2017 – τον μεγαλύτερο αριθμό παραβάσεων και παραβιάσεων στο Αιγαίο.
Στις 29 Ιανουαρίου 2017, πυραυλάκατος του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού και δύο λέμβοι μεταφοράς ειδικών δυνάμεων οι οποίες την συνόδευαν, προσέγγισαν το συγκρότημα των νήσων Ιμίων, όπου και παρέμειναν επί περίπου 7 λεπτά στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή, παραβιάζοντας κατά την κίνηση τους τα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Στις 3 Φεβρουαρίου 2017, ο Τούρκος πρωθυπουργός Μπιναλί Γιλντιρίμ δήλωσε ότι «130 μικρά και μεγάλα κομμάτια βράχων στο Αιγαίο... δεν έχουν ούτε καν ταυτότητα, και δεν είναι φανερό σε ποιον ανήκουν. Από παλιά έτσι ήταν. Το ξεκίνημα του προβλήματος στο Αιγαίο δεν είναι νέο, έχει πολύ βαθιά ιστορία».
Στις 15 Φεβρουαρίου 2017, είχαμε μπαράζ παραβιάσεων του εθνικού εναερίου χώρου σε διάφορες περιοχές του Αιγαίου ανάμεσα στις οποίες περιλαμβανόταν και μία πτήση πάνω από το Φαρμακονήσι.
Στις 17 Φεβρουαρίου 2017, παράκτιο περιπολικό του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού εκτέλεσε πυρά σε ελληνικά χωρικά ύδατα, στη θαλάσσια περιοχή του Φαρμακονησίου, επί δέκα λεπτά, καθώς η Τουρκία είχε εκδώσει navtex για την εκτέλεση άσκησης στην περιοχή, περιλαμβάνοντας, ωστόσο, τμήμα ελληνικών χωρικών υδάτων, με αποτέλεσμα η ελληνική πλευρά να εκδόσει αντι-navtex για κατάργηση της τουρκικής, λόγω της συμπερίληψης τμήματος ελληνικών χωρικών υδάτων στην άσκηση.
Στις 24 Φεβρουαρίου 2017, είχαμε αερομαχίες με οπλισμένα τουρκικά μαχητικά δυτικά της Λέσβου, καθώς τέσσερα τουρκικά αεροσκάφη και ένα κατασκοπευτικό προχώρησαν σε 18 παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου.
Την ίδια μέρα, η Τουρκία είχε βγάλει σεργιάνι στο Αιγαίο το ωκεανογραφικό «Τσεσμέ» και στον χάρτη που συνόδευε την τουρκική NAVTEX γινόταν αναφορά στη Λήμνο, τη Σαμοθράκη αλλά και τη Θεσσαλονίκη και με τις τουρκικές ονομασίες τους Limni, Semadirek και Selanik.
Στις 9 Μαρτίου 2017, το τουρκικό υπουργείο των Εξωτερικών ανέφερε ότι ο πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος δεν… γνωρίζει το διεθνές δίκαιο!
Στις 13 Μαρτίου 2017 είχαμε 20 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου σε Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο, στις 28 Μαρτίου είχαμε 37 παραβιάσεις σε μια μέρα και την ίδια μέρα η Τουρκία εξέδωσε νέα παράνομη NAVTEX και πραγματοποίησε άσκηση στα ανοικτά της Πάφου, στις 31 Μαρτίου πέταξαν πάνω από την Παναγιά, του νησιωτικού συμπλέγματος των Οινουσσών.
Στις 18 Απριλίου 2017, το Μπαρμπαρός επανεμφανίστηκε νοτιοδυτικά της Πάφου, για να βυθίσει υποβρύχια συσκευή.
Στις 19 Απριλίου 2017, έξι τουρκικά αεροσκάφη προχώρησαν σε 28 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου ενώ δύο CN-235 είχαν προβεί σε 35 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου σε διάφορα σημεία του Αιγαίου, ενώ πέταξαν πάνω από την Κίναρο.
Την ίδια μέρα, η Τουρκία εξέδωσε νέα NAVTEX με την οποία η Τουρκία δέσμευε περιοχή «εντός της χωρικής θάλασσας, της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης της Κύπρου, ανοικτά της Αμμοχώστου» για διεξαγωγή σεισμικών ερευνών μεταξύ 21 Απριλίου και 30 Ιουνίου 2017, από το ερευνητικό πλοίο «BARBAROS HAYREDDIN PAŞA» και το υποστηρικτικό πλοίο «BRAVO SUPPORTER».
Στις 25 Απριλίου 2017 είχαμε 71 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου σε διάφορα σημεία του αρχιπελάγους, ενώ σε τέσσερις περιπτώσεις, η διαδικασία αναχαίτισής τους από ελληνικά μαχητικά εξελίχθηκε σε εικονική αερομαχία. Την επομένη είχαμε τέσσερις παραβιάσεις και δύο αερομαχίες.
Στις 26 Απριλίου, ο Τούρκος υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Ομέρ Τσελίκ χαρακτήρισε το Αγαθονήσι… τουρκικό έδαφος.
Στις 2 Μαΐου 2017, με επιστολή του που κατέθεσε στα Ηνωμένα Έθνη ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Τουρκίας, Φεριντούν Σινιρλίογλου, η Άγκυρα ουσιαστικά εγείρει casus belli τόσο προς την Λευκωσία όσο και προς τις δύο εταιρείες (ENI και TOTAL) που έχουν κερδίσει τον διαγωνισμό για το Οικόπεδο 6, καθώς όχι μόνο αμφισβητεί την δυνατότητα της Κύπρου για διενέργεια ερευνών και αδειοδότησης των Οικοπέδων της Κυπριακής ΑΟΖ, αλλά δηλώνει με τον πιο επίσημο τρόπο στον ΟΗΕ ότι ένα μέρος του Οικοπέδου 6 ανήκει στην τουρκική υφαλοκρηπίδα.
Στις 11 Μαΐου είχαμε σαράντα παραβιάσεις στο Αιγαίο, στις 15 Μαΐου δύο πυραυλάκατοι του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού προσέγγισαν τις ανατολικές και βόρειες ακτές του Αγαθονησίου, παραβιάζοντας κατά την κίνησή τους τα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Στις 15 Μαΐου, ημέρα συνάντησης Τσίπρα – Ερντογάν στο Πεκίνο, εισήλθαν στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσεως 20 τουρκικά F-16, πέντε αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας CN-235 και 19 ελικόπτερα. Καταγράφηκαν 37 παραβάσεις που εξελίχθηκαν σε 141 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου σε διάφορα σημεία του αρχιπελάγους.
Στις 29 Μαΐου 2017, είχαμε 41 παραβιάσεις και μια αερομαχία, στις 31 Μαΐου τέσσερα τουρκικά αεροσκάφη πέταξαν μεταξύ Λήμνου και Λέσβου και πάνω από τους Καλόγερους.
Την 1η Ιουνίου 2017, δέκα οπλισμένα τουρκικά F-16, ένα τουρκικό αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας CN-235 και ένα ελικόπτερο εισήλθαν στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσεως στην περιοχή του βορειοανατολικού Αιγαίου. Καταγράφηκαν 9 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, που εξελίχθηκαν σε 24 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου στην περιοχή του βορειοανατολικού Αιγαίου. Οι 14 σημειώθηκαν από το CN-235, οι 3 από το ελικόπτερο και οι 7 από τους 4 σχηματισμούς των τουρκικών αεροσκαφών.
Στις 14 Ιουνίου είχαμε νέες πτήσεις πάνω από ελληνικές νησίδες, στις 21 Ιουνίου πέταξαν πάνω από το Μακρονήσι και τους Ανθρωποφάγους του νησιωτικού συμπλέγματος των Φούρνων, όπως και στις 19 Ιουλίου και τις επόμενες μέρες.
Στις 4 Αυγούστου 2017 καταγράφηκαν 11 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας του FIR Αθηνών που εξελίχθηκαν σε 32 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου σε διάφορα σημεία του αρχιπελάγους. Οι 27 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου σημειώθηκαν από τα δυο CN-235.
Στις 18 Αυγούστου 14 τουρκικά αεροσκάφη εκ των οποίων τα έξι οπλισμένα, είχαμε εξήντα παραβιάσεις, στις 23 Αυγούστου οι παραβιάσεις έφτασαν τις έγιναν από δύο τουρκικά κατασκοπευτικά CN 235 που πέταξαν πάνω από τους Ανθρωποφάγους και το Αγαθονήσι.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2017, είχαμε 43 παραβιάσεις πάνω από το βορειοανατολικό, κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο.
Στις 3 Οκτωβρίου 2017, είχαμε 65 παραβιάσεις σε μια μέρα, σημειώθηκαν έξι εμπλοκές με τα ελληνικά μαχητικά, ενώ οκτώ αεροσκάφη της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας ήταν οπλισμένα.
Οι περισσότερες παραβιάσεις το 2017
Όλα αυτά είχαν συμβεί μόνο μέσα στο 2017 και πριν φθάσει ο κ. Τσίπρας στον Λευκό Οίκο – με τον Ερντογάν να μιλάει όλο τον χρόνο για τα… σύνορα της καρδιάς του!
Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία που στις 30 Οκτωβρίου 2017 είχε δώσει στη δημοσιότητα το ΓΕΑ, σε σχέση με το 2016 είχαν τριπλασιαστεί οι οπλισμένοι τουρκικοί σχηματισμοί που εισήλθαν στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσεως και διπλασιαστεί οι εμπλοκές με τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη που έσπευσαν να τους αναχαιτίσουν.
Το 2017 και μέχρι τις 22 Οκτωβρίου είχαν εισέλθει 1.147 τουρκικά αεροσκάφη, είχαν καταγραφεί 944 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, που εξελίχθηκαν σε 2.847 παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου. Οι οπλισμένοι σχηματισμοί ήταν 237, οι εμπλοκές που σημειώθηκαν με τα ελληνικά αεροσκάφη 167, ενώ είχαν καταγραφεί 36 πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών πάνω από ελληνικά νησιά.
Αλλά όλα αυτά δεν ήταν αρκετά για να προκληθεί μια δήλωση στήριξης από τον Τραμπ κατά την επίσκεψη του Τσίπρα…
*Βουλευτής Β3 Αθηνών Νοτίου Τομέα, Ν.Δ., πρώην υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητική εκπρόσωπος, δημοσιογράφος.