Του Απόστολου Σκουμπούρη
Όταν σε μια ολόκληρη πόλη, υπάρχουν μόλις εφτά αυτοκίνητα και δύο από αυτά εμπλέκονται σε θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα, κάνοντας μάλιστα κόντρες, σκοτώνοντας ένα νέο άνθρωπο (μια κοπέλα 25 ετών), τότε καταλαβαίνεις ότι οι συμβολισμοί είναι έντονοι και η μακάβρια... παρακαταθήκη πολύ βαριά!
Αυτή η πόλη είναι η Αθήνα, ακριβώς πριν 112 χρόνια! Το πρωί της 4ης Μαρτίου 1907, στη Συγγρού, στο ύψος του ΦΙΞ, ο υπουργός και βουλευτής Φθιώτιδος Νικόλαος Σιμόπουλος και ο πρίγκηπας Ανδρέας οδηγούσαν τα αυτοκίνητά τους με προορισμό το Παλαιό Φάληρο.
Κάποια στιγμή, επιδόθηκαν σε κόντρα, ο Σιμόπουλος προσπέρασε και βρέθηκε μπροστά στην 25χρονη Ευφροσύνη Θεόδωρου Βαμβακά που προσπάθησε να διασχίσει το δρόμο. Δεν κατάφερε να την αποφύγει και πέρασε με το όχημά του πάνω από το σώμα της. Στη συνέχεια, πάνω από την άτυχη κοπέλα πέρασε και το αυτοκίνητο του πρίγκηπα... Πρόκειται για το πρώτο καταγεγραμμένο τροχαίο στην ιστορία της Ελλάδος.
Δυστυχώς, αυτό το τροχαίο, έμελλε να λειτουργήσει σαν... κατάρα έκτοτε. Ναι, η Ελλάδα έχει πληρώσει πολύ ακριβά αυτή την παρακαταθήκη της... καγκουριάς και της επίδειξης. Και κυρίως, έχει πληρώσει με το αίμα νέων – ως επί το πλείστον – ανθρώπων, όπως νεότατο έτυχε να είναι και το θύμα του πρώτου τροχαίου, τότε, έξω από το ΦΙΞ.
Η Ελλάδα έχει χάσει σε τροχαία τα τελευταία πενήντα χρόνια περισσότερους απ'' όσους έχασε σε πολέμους και σε εμφυλίους! Είδε να καταλήγουν ανάπηροι, παραπληγικοί και τετραπληγικοί περισσότεροι πολίτες, απ'' όσους θα μπορούσαν να καταλήξουν έτσι εάν η χώρα βρίσκονταν διαρκώς σε εμπόλεμη ζώνη!
Πρόκειται για μάστιγα, για καταστροφή. Μια χώρα με κολοσσιαίο θέμα υπογεννητικότητας, έχει συμβιβαστεί με έναν πρωτοφανή εμφύλιο στην άσφαλτο. Κάθε στροφή σε αστικό ή επαρχιακό δρόμο και μνήμα θύματος τροχαίου, κάθε κολόνα ή φανάρι με δεμένα λουλούδια και μια επιγραφή... Εις μνήμην!
Είμαστε η χώρα που θρηνεί (και ορθώς) για το brain drain και τη φυγή των κορυφαίων μυαλών στο εξωτερικό, όμως είμαστε η ίδια χώρα που δείχνει πρωτοφανή απάθεια, ηττοπαθή συμβιβασμό και καταστροφική «συμφιλίωση» με τη μοίρα των τροχαίων! Αυτή η νοοτροπία, δυσχεραίνει την προσπάθεια αλλαγής νοοτροπίας στην οδήγηση.
Πρόκειται για τον ακήρυχτο πόλεμο. Τα τροχαία δυστυχήματα, αν και μειωμένα τα τελευταία χρόνια, συνεχίζουν να φέρνουν ανυπολόγιστη δυστυχία στον τόπο. Μια δυστυχία που δεν μετράται ούτε σε... αριθμούς, ούτε σε στατιστικές, ούτε σε πίνακες, παρ'' ότι αυτά βοηθούν στο να φανεί το πραγματικό μέγεθος αυτής της κατάρας...
Ο «χάρτης» των τροχαίων του 2018
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΤΑΤ) είχαμε το 2018 είχαμε στην Ελλάδα 693 νεκρούς από τροχαία, 734 βαριά τραυματίες, μεγάλο ποσοστό εξ αυτών είτε πεθαίνει αργότερα, είτε καταλήγει με μόνιμες αναπηρίες, ενώ 12.121 ήταν οι ελαφρά τραυματίες. Το 2017 οι νεκροί από τροχαία ήταν 731, με τους βαριά τραυματίες στους 706 και στους ελαφρά στους 12.565. Πάντως, καταγράφεται μείωση, προοδευτικά τα τελευταία χρόνια.
Αριθμοί και στατιστικά που συγκλονίζουν
Τα τελευταία πενήντα χρόνια λοιπόν, στους ελληνικούς δρόμους έχουν σκοτωθεί 130.000 άνθρωποι, ενώ 350.000 έχουν μείνει ανάπηροι! Παράλληλα, τα τροχαία είναι πρώτη αιτία θανάτου για νέους από 19 έως 29 ετών, δεύτερη αιτία θανάτου για παιδιά 5 έως 14 και τρίτη για αιτία για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών!
Σύμφωνα με στοιχεία του Τάσου Μαρκουίζου πιο γνωστού ως Ιαβέρη, το 85% των θυμάτων των τροχαίων, είναι σε ηλικίες μικρότερες από 35 ετών! Επίσης, σύμφωνα με έρευνα του νοσοκομείου Ευαγγελισμός, έξι μήνες μετά το τροχαίο, πεθαίνουν οι έξι στους δέκα βαριά τραυματίες, εξ όσων είχαν σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις! Οι τρεις από τους δέκα μένουν μόνιμα ανάπηροι ενώ μόλις ένας καταφέρνει να επανέλθει στο πλήρες!
Στοιχεία και νούμερα που κόβουν την ανάσα και θα έπρεπε να έχουν καταστήσει το ζήτημα «τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα» πρώτιστο παντού, στα ΜΜΕ, στην πολιτική, στα σχολεία, στην εκπαίδευση, στους δήμους, στο διαδίκτυο. Και μόνο αυτοί οι μακάβριοι αριθμοί, θα έπρεπε να έχουν αφυπνίσει τους πάντες! Πολίτες, πολιτικούς, αστυνομία, τροχαία, δημοσιογράφους, εξεταστές, σχολές οδηγών.
Υπάρχει σημαντική μείωση, αλλά...
Η αλήθεια είναι πως την τελευταία 15ετία έχει καταγραφεί σημαντική μείωση στα τροχαία στη χώρα μας και κατ'' επέκταση στους θανάτους και τους τραυματισμούς που αυτά επιφέρουν. Όμως, η... αφετηρία ήταν τόσο υψηλή, που ακόμη και τώρα, μετά τη μεγάλη μείωση, η Ελλάδα παραμένει μέσα στις πρώτες πέντε χώρες της Ε.Ε. σε θανάτους από τροχαία!
Η συνολική μείωση αγγίζει το 52% για το διάστημα 2007-2017, όμως, παρ'' όλα αυτά, η κατάταξη της χώρας μας στον κατάλογο με τον αριθμό των θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκους είναι υψηλότατα, καθώς βρισκόμαστε στην 23η θέση στην Ε.Ε. των 28 κρατών μελών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.
Η Ελλάδα είναι στην 5η χειρότερη θέση στην Ε.Ε., στα θανατηφόρα τροχαία, πίσω από τις Πολωνία, Λιθουανία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κυμαίνεται στους 50 νεκρούς/1.000.000 κατοίκους, ενώ η χώρα μας είναι στους 75!
Τα αίτια σύμφωνα με την Tροχαία
Τα επίσημα στοιχεία της τροχαίας, δείχνουν πως σε μεγάλο ποσοστό παραμένουμε ένας λαός απείθαρχος στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ένας λαός που - σε εγκληματικά μεγάλο ποσοστό - «λαδώνει» για το σημαντικότερο δίπλωμα της ζωής του, ένας λαός που θεωρεί την οδήγηση μαγκιά και τους δρόμους πίστες.
Σύμφωνα με την Τροχαία, τα κυριότερα αίτια πρόκλησης οδικών ατυχημάτων και δυστυχημάτων είναι:
* Οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή – Χρήση κινητού τηλεφώνου
* Υπερβολική ταχύτητα
* Παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων
* Παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς
* Απόσπαση προσοχής λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου
* Κατανάλωση αλκοόλ
Τι έδειξε η... συγκομιδή της τροχαίας σε μια εβδομάδα
Η Ελληνική Αστυνομία (πολύ αργά ασφαλώς) έχει ξεκινήσει ένα στοχευμένο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση των «επικίνδυνων» τροχονομικών παραβάσεων.
Την εβδομάδα 18 έως 24 Φεβρουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε 22.103 οχήματα, με focus πρωτίστως στις παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα και οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος. Βεβαιώθηκαν συνολικά 5.741 σχετικές παραβάσεις σε όλη την επικράτεια!
Από 1.011 συνεργεία της τροχαίας πανελλαδικά, ελέγχθηκαν συνολικά 22.103 οχήματα και βεβαιώθηκαν συνολικά 5.741 παραβάσεις για την υπερβολική ταχύτητα και την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος. Οι περισσότερες παραβάσεις σημειώθηκαν στο οδικό δίκτυο της Αττικής (556), της Θεσσαλονίκης (437), της Πιερίας (338), στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) (319), των Σερρών (284) και της Λάρισας (227).
World Health Organization
Σύμφωνα με τη World Health Organization, η μείωση της μέσης ταχύτητας κατά 5%, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση κατά 30% του αριθμού των θανατηφόρων συγκρούσεων στην οδική κυκλοφορία... Κυρίαρχο συμπέρασμα; Οι δρόμοι δεν είναι πίστες. Η οδήγηση δεν είναι μαγκιά.