Του Γιάννη Σ. Καλαντζάκη*
Όταν σκέφτεται κανείς την Κρήτη αμέσως συνδυαστικά ονειρεύεται ήλιο, καθαρή θάλασσα, φιλοξενία, ανθρώπινη ζεστασιά, υγιεινή διατροφή, καλή ζωή. Λίγοι όμως συνδέουν την Κρήτη με καινοτόμες ιατρικές πράξεις ή με υψηλής ποιότητας υπηρεσίες Υγείας. Γιατί όμως ένας ιδιαίτερα ελκυστικός τουριστικός προορισμός χρειάζεται να προωθήσει ποιοτικές υπηρεσίες υγείας;
Η εφαρμογή προγραμμάτων τουρισμού υγείας επιφέρει πολλά πλεονεκτήματα σε όλη την τοπική κοινωνία μιας περιφέρειας: επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, σημαντική αύξηση εσόδων από υπηρεσίες υγείας, αύξηση της αναγνωρισιμότητας της περιφέρειας και κατ' επέκταση της χώρας ως ιδιαίτερου προορισμού, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε τουρισμό και υγεία, ευκαιρίες επενδύσεων στην περιφέρεια κι ανάπτυξη συνεργασιών με ιατρικά κέντρα στην Ευρώπη.
Πώς μπορεί η Περιφέρεια Κρήτης να συμβάλει στην ανάπτυξη και την προώθηση προγραμμάτων ιατρικού τουρισμού; Παραθέτουμε μερικές προτάσεις για τη χάραξη πολιτικής σε επίπεδο Περιφέρειας:
1. Ανάπτυξη κυρίου σχεδίου δημιουργίας προορισμού (Destination Creation Master Plan), που να αποτελείται διαδοχικά από: διαμερισμό (segmentation), ολοκλήρωση (integration), διαχείριση (administration), ανάπτυξη (development) και προώθηση (promotion), με συνεπακόλουθο τη σύσταση διεύθυνσης “διαχείρισης προορισμού”.
2. Συμμετοχή στη σύσταση τοπικού συνεργατικού σχηματισμού (cluster) που θα περιλαμβάνει το σύνολο των επιχειρήσεων και οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό Υγείας στο οικοσύστημα της Περιφέρειας Κρήτης, με στόχο συνεργασίες σε επίπεδο Περιφέρειας με ασφαλιστικές εταιρείες του εξωτερικού. Πρότυπο θα μπορούσε να είναι το παράδειγμα της Κύπρου με την ανάπτυξη νέων προοπτικών στην υφιστάμενη ξενοδοχειακή υποδομής όπως: διαμονή συνοδών ασθενών, τουρισμός τρίτης ηλικίας με ιατρική φροντίδα, best agers center με ιατρική φροντίδα, κέντρα αποκατάστασης – Rehab Hotels, Κέντρο Ημέρας εντός ξενοδοχείου, συμφωνία Ιατρικού Κέντρου με Referral Agency ή Tour Operator, Medical SPA ή Medical Wellness.
3. Δημιουργία, προώθηση και προβολή μητρώου διαπιστευμένων ποιοτικά δομών υγείας (ιδιωτικών και γιατί όχι κρατικών) με αντίστοιχη κατάταξη στους 8 τομείς του ht8 (health tourism 8: ιατρικός τουρισμός, οδοντιατρικός τουρισμός, ιαματικός τουρισμός & θαλασσοθεραπεία, τουρισμός ευεξίας, αθλητικός τουρισμός, τουρισμός μαγειρικής, προσβάσιμος τουρισμός, τουρισμός υποβοηθούμενης διαβίωσης).
4. Στο πλαίσιο του τουριστικού portal της Περιφέρειας Κρήτης incrediblecrete.gr σχεδιασμός και παρουσίαση εκδρομών ή επισκέψεων ανά Περιφερειακή Ενότητα και Δήμο για μονοήμερα, διήμερα, τριήμερα ή πενθήμερα ταξίδια.
5. Δημιουργία brand name σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης για τουρισμό Υγείας.
6. Δημιουργία μιας πολυγλωσσικής εφαρμογής (app) στην οποία θα παρουσιάζονται όλες οι υπηρεσίες υγείας (δημόσιες, ιδιωτικές, εθελοντικές) σε όλη την Περιφέρεια.
7. Κεντρικό σχεδιασμό “πιστοποίησης” από την Περιφέρεια τουριστικών μονάδων ως “φιλικών” προς ειδικές ομάδες πληθυσμού. Πχ. «autism friendly» για τους πάσχοντες από αυτισμό, ή αντίστοιχα “dementia friendly”για τους πάσχοντες από άνοια.
8. Δημιουργία ενός Διαδικτυακού Πληροφορικού Συστήματος Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας Κρήτης, με γεωγραφική απεικόνιση των υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας και οδηγίες οδικής πρόσβασης σε περισσότερες από μια γλώσσες (τουλάχιστον Ελληνικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ρωσικά).
Ο ρόλος του κράτους πρέπει να είναι καθαρά υποστηρικτικός, μεριμνώντας για σαφείς κανόνες, διαφάνεια, σταθερότητα και συνέπεια ώστε να ενθαρρύνει επενδύσεις εκ μέρους του ιδιωτικού τομέα. Και βεβαίως, δεν απαιτείται κανένας νέος «ειδικός» νόμος για την ανάπτυξη του Τουρισμού Υγείας.
Η εμπιστοσύνη τουριστών υγείας σε υγειονομικές υπηρεσίες στην Κρήτη δεν είναι μόνο υπόθεση του brand name: «κρητική φιλοξενία» και «φιλότιμο». Πρέπει υποχρεωτικά να χτιστεί και μέσα από διεθνή πρότυπα διαπίστευσης ποιότητας, που δεν επιτρέπουν «εκπτώσεις» στην ασφάλεια και τη φροντίδα!
Σε έναν κόσμο όπου οι καταναλωτές αποδίδουν αυξανόμενη σημασία στην ποιοτική και συμφέρουσα υγειονομική περίθαλψη, ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων ή το τρίπτυχο δεν είναι πλέον αρκετά. Είναι όμως μια εξαιρετική βάση ώστε το τρίπτυχο «ήλιος, άμμος, θάλασσα» να εξελιχθεί σε «ήλιος, άμμος, θάλασσα, υγεία/ευεξία»!
*Ο Γιάννης Σ. Καλαντζάκης είναι entrepreneur υπηρεσιών υγείας & σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα ιατρικού τουρισμού, ποιότητας και διαχείρισης προσωπικών δεδομένων (GDPR). Είναι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος για την ΠΕ Ηρακλείου με το συνδυασμό “ΚΡΗΤΗ ΜΠΡΟΣΤΑ”. #lefteramprosta