Τελικά πόσο κάνει μια μάσκα; Τι λέει το πρωτόκολλο;

Μετά από την πλήρη εφαρμογή του μέτρου για την χρήση της μάσκας σε όλους τους κλειστούς χώρους που συναλλάσσονται οι πολίτες με το κράτος, οι εμπλεκόμενοι φορείς άρχισαν να προβαίνουν σε διαδικασίες προμήθειας αυτών των μασκών. Ανάμεσα σε αυτούς τους φορείς, είναι και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Επειδή τα ποσά ως απόλυτα μεγέθη είναι σχετικά μικρά, οι περισσότερες από αυτές τις προμήθειες γίνονται με τη διαδικασία της “απευθείας ανάθεσης προμήθειας”, όπως προβλέπεται από το νόμο. Έπεσαν στα χέρια μας, τρεις διαφορετικές αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων, διαφορετικών δήμων σχετικές με τις προαναφερθείσες προμήθειες.

Τα συμπεράσματα είναι δύο. 

Το πρώτο, είναι ότι η γραφειοκρατική τυπολατρεία ξεπερνάει κάθε όριο του ανθρώπινου νου και της ανθρώπινης φαντασίας, αφού για αυτήν την προμήθεια απαιτείται το δημοτικό συμβούλιο να λάβει υπ’ όψη του 13 (ολογράφως δεκατρείς) διατάξεις, Προεδρικά Διατάγματα, νόμους, αποφάσεις και αριθμούς πρωτοκόλλων. Για παράδειγμα σε ένα δήμο, η απόφαση για τη προμήθεια των μασκών στηρίχθηκε:

1) στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 13 εδαφ. VIII του Ν.2286/95 όπως αυτές συμπληρώθηκαν με  τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 13 του Ν.2503/97.

2) στις διατάξεις του Ν. 3463/2006 (Δ.Κ.Κ.)

3) στις διατάξεις του Ν. 3852/2010 ΦΕΚ 87Α/ 7.6.10 “Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης’’.

4) στις διατάξεις του Ν. 3861/2010 (ΦΕΚ 112 Α/13-7-2010) περί ενίσχυσης της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των Κυβερνητικών, Διοικητικών και Αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και άλλες διατάξεις.

5) στις διατάξεις του Ν.4270/2014 «Αρχές Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Εποπτείας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

6) στις διατάξεις του Ν. 4412/2016 (ΦΕΚ-147 Α/8-8-16) : «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)».

7) στο Π.Δ. 80/2016 περί ανάληψης υποχρεώσεων από τους διατάκτες

8) στο Ν.4555/2018 (ΦΕΚ 133 Α/19-7-2018) Μεταρρύθμιση θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση Δημοκρατίας-Ενίσχυση της Συμμετοχής-Βελτίωση της Οικονομικής και Αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι.

9) στην υπ’ αριθμόν ΧΧΧ/2020 απόφαση του Δημάρχου περί «Μεταβίβασης αρμοδιοτήτων»

10) στο αριθμ. Πρωτ. : ΧΧΧ πρωτογενές αίτημα

11) στο αριθμ. Πρωτ. : ΧΧΧ τεκμηριωμένο αίτημα

12) στην αριθμ. Πρωτ. : ΧΧΧ Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης, τη βεβαίωση του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας, επί της ανωτέρω απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, για την ύπαρξη διαθέσιμου ποσού στον Κ.Α. 20-6063.003, τη συνδρομή των προϋποθέσεων της παρ. 1α του άρθρου 4 του Π.Δ. 80/2016 και τη δέσμευση στο οικείο Μητρώο Δεσμεύσεων της αντίστοιχης πίστωσης με Α/Α: ΧΧΧ

13) στην ανάγκη του Δήμου να προμηθευτεί μάσκες προσώπου που θα  χρησιμοποιηθούν για την αντιμετώπιση και διασπορά του COVID-19.

Το δεύτερο έχει να κάνει με το εύρος των διαφορετικών τιμών, με βάση τις οποίες έγιναν τελικά οι προμήθειες, σύμφωνα με την διαδικασία της “απευθείας ανάθεσης”. Έτσι στο τέλος της ημέρας, ο ένας δήμος προμηθεύτηκε τις μάσκες προς 0,28 ευρώ το τεμάχιο, ο δεύτερος προς 0,58 ευρώ το τεμάχιο και ο τρίτος προς 0,74 ευρώ το τεμάχιο.

Αν είναι λοιπόν να τηρούνται τόσο αυστηρές και ανούσιες γραφειοκρατικές διαδικασίες για μια απόφαση οικονομικής υφής, πως γίνεται να καταλήγουν σε ένα τόσο μεγάλο εύρος διαφορετικών τιμών; Τι σημασία έχει να ακολουθούνται και να τηρούνται δεκάδες διατάξεις, προεδρικά διατάγματα, νόμοι και πρωτόκολλα και στο “δια ταύτα” να χάνεται η μπάλα και να πετάγονται από το παράθυρο δίχως ίχνος σεβασμού, τα δημοτικά τέλη και οι φόροι που καταβάλουν οι πολίτες;   

Διότι μπορεί ως απόλυτα μεγέθη, οι τιμές των 0,28, 0,58 και 0,74 να είναι χαμηλές. Όμως οι ποσοστιαίες διαφορές μεταξύ τους, είναι σημαντικότατες.  Κυμαίνονται από 200% έως 264%. Αλήθεια, πότε θα σπάσει το απόστημα της δαιδαλώδους γραφειοκρατίας και της σκανδαλώδους διαχείρισης των πόρων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Το παράδειγμα με τις μάσκες είναι ενδεικτικό. 

Κατά τα λοιπά το κίνημα των δωρεάν μασκών (και πρώην κίνημα εναντίον των μασκών), ουδόλως ασχολείται με το πάρτι των προμηθειών στους ΟΤΑ και στα σχολεία. Διότι, αυτό το αυγό του φιδιού που εκκολάπτει με τα χάδια του ο Σύριζα, ασχολείται, με ποιος έκανε την επένδυση στο εργοστάσιο παρασκευής μασκών, με το ποιος επιχειρηματίας δήθεν κερδοσκοπεί εις βάρους του λαού και με το αν έχει σχέση με το πρωθυπουργικό περιβάλλον, δηλητηριάζοντας έτσι, ακόμα περισσότερο το κλίμα του φόβου και της διάχυτης συνωμοσιολογίας.


 

*Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.