Του Γιάννη Παλιούρη
Κατά τη διάρκεια του 18ου και του 19ου αιώνα, η Πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση έγινε η ατμομηχανή της οικονομικής ανάπτυξης σε πολλές χώρες και τελικά διαμόρφωσε το βιοτικό επίπεδο εκατομμυρίων ανθρώπων. Οι μηχανές όλων των τύπων, οι γραμμές παραγωγής, οι ταινιόδρομοι και αμέτρητες άλλες εξελίξεις αύξησαν κατακόρυφα την παραγωγικότητα και την κερδοφορία.
Σήμερα, βρισκόμαστε ενώπιον μιας αντίστοιχης συγκυρίας. Η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση σηματοδοτεί τη διασύνδεση μηχανών, διαδικασιών και προϊόντων. Σε αυτό το περιβάλλον οι βιομηχανίες καλούνται να υπερβούν τα καθιερωμένα μοντέλα λειτουργίας προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές και ευέλικτες στις προκλήσεις της αγοράς. Σύμμαχος στην προσπάθεια αυτή θα είναι μια νέα γενιά ρομπότ, τα οποία θα είναι απολύτως αυτόνομα και εξαιρετικά ευφυή, με καταγωγή από τα... video games.
Robo-Sapiens
Οι αλματώδεις τεχνολογικές εξελίξεις μετατρέπουν τα ρομπότ από ακίνητους βραχίονες προγραμματισμένους να ασκούν συγκεκριμένα καθήκοντα, σε όλο και πιο πολύπλοκα μηχανήματα, ικανά να εκτελούν απαιτητικές εργασίες. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και στις προοπτικές της αγοράς αυτόνομων ρομπότ, τα λεγόμενα AMRs (Autonomous Mobile Robots), η οποία αναμένεται να αυξηθεί από 18,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018 σε 54,1 δισ. έως το 2023, τρέχοντας με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 23,71% κατά την περίοδο πρόβλεψης.
Όμως, τι ακριβώς είναι ένα αυτόνομο ρομπότ και γιατί θα αλλάξει τα δεδομένα στους χώρους εργασίας; Κάνοντας μια ομολογουμένως τολμηρή παρομοίωση, θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για το αντίστοιχο του Sapiens στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους.
Τα Autonomous Mobile Robots είναι η τελευταία καινοτομία στο τομέα του αυτοματισμού και εκτός από την ικανότητα να συνεργάζονται με ανθρώπους είναι εξαιρετικά προσαρμόσιμα: έχουν μικρό μέγεθος, μπορούν να διαχειριστούν πολλαπλά καθήκοντα και θα βοηθήσουν στην εξάλειψη της επικίνδυνης εργασίας, απελευθερώνοντας τους ανθρώπους από παρόμοια καθήκοντα.
Από τις κονσόλες στη γραμμή παραγωγής
Το άνοιγμα του δρόμου για την ανάπτυξη αυτόνομων ρομποτικών συστημάτων δεν θα ήταν δυνατό χωρίς την πρόοδο μιας άλλης κρίσιμης τεχνολογίας. Ο λόγος για την «behavior tree technology» ή τεχνολογία δέντρων συμπεριφοράς, που έλκει την «καταγωγή» της από τα βιντεοπαιχνίδια.
Η εν λόγω τεχνολογία επιτρέπει τον ορισμό των βασικών συμπεριφορών για αντικείμενα, χαρακτήρες και περιβάλλοντα που συνέρχονται μαζί ταυτόχρονα, συνδυάζοντας λογικές ροές και ενέργειες, ώστε να καταστεί εφικτή η απρόσκοπτη καθοδήγηση των ρομπότ για την εκτέλεση εργασιών.
Αυτή η προσέγγιση αυτοματοποίησης δίνει απεριόριστες δυνατότητες. Ξεκινώντας αρχικά από ένα και μόνο ευφυές ρομπότ, είναι εφικτή η δημιουργία «κυψελών εργασίας», φτάνοντας τελικά σε ένα πλήρως αυτοματοποιημένο περιβάλλον.
Με τις προδιαγραφές λειτουργίας, τον αυτοματισμό και τη συλλογή δεδομένων να είναι πλέον ενσωματωμένες στον πυρήνα του σχεδιασμού -και όχι ως επίστρωμα που προστίθεται στη συνέχεια-, ένα εργοστάσιο, για παράδειγμα, δεν θα βρίσκεται αντιμέτωπο με μια θάλασσα δεδομένων. Αντ'' αυτού, θα διαθέτει έναν ισχυρό σύμμαχο στην κατανόηση της παραγωγικής διαδικασίας, αποκομίζοντας πρόσθετη αξία από αυτόν. Έτσι, στο στοίχημα για τη δημιουργία του ψηφιακού εργοστασίου, οι βιομηχανίες θα βρουν στα ρομπότ τον ιδανικό φυσικό συνεργάτη.
Σε τελική ανάλυση, το μέλλον του αυτοματισμού φέρνει μαζί του μια θεμελιώδη αλλαγή: Τη μείωση των φραγμών μεταξύ ρομπότ και ανθρώπων. Πάνω από 30 χρόνια πριν, το αμερικανικό εθνικό βιομηχανικό πρότυπο ασφάλειας προέβλεπε μια ζώνη κινδύνου που χώριζε ανθρώπους από ρομπότ. Σήμερα, τα αυτόνομα ρομπότ θέτουν νέα στάνταρ. Αυτή τη φορά όχι ασφάλειας, αλλά συνεργασίας.
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο Παρασκευής 6 Σεπτεμβρίου