«Προεκλογική σκοπιμότητα» βλέπει ο βουλευτής του Ποταμιού, από τα συνεχόμενα τερτίπια του υπουργού Παιδείας, Κωνσταντίνου Γαβρόλγου, ο οποίος κάθε… μήνα φέρνει στο δημόσιο διάλογο μια νέα πρόταση για την αλλαγή της εισαγωγής των μαθητών στα Πανεπιστήμια. «Ο Κ. Γαβρόγλου έχει κάνει τόσα πολλά μπρος πίσω που έχουμε χάσει το μέτρημα», αναφέρει ο κ. Μαυρωτάς -μιλώντας στο liberal.gr- μία μέρα με τη σχετική συνέντευξη του υπουργού Παιδείας.
Την ίδια ώρα, καταλογίζει «ιδεολογική εμμονή» στον κ. Γαβρόγλου, με αφορμή την νέα άρνηση στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων», λέγοντας: «Όταν σε όλες τις χώρες του κόσμου επιτρέπεται η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων και εμείς είμαστε η μόνη χώρα που απαγορεύεται η ιδεολογική εμμονή είναι μάλλον από την πλευρά του Υπουργείου».
Ακόμα εξαπολύει τα πυρά του προς τον υπουργό, καθώς όπως λέει οι επενδύσεις στη χώρα μας θα έπρεπε «να είναι ευπρόσδεκτες και όχι να τις αποτρέπουμε με κάθε τρόπο όπως κάνει το Υπουργείο». Σε ότι αφορά την πρόταση του ΟΟΣΑ για την τοποθέτηση manager στα σχολεία ο κ. Μαυρωτάς επισημαίνει με νόημα ότι η σχολική μονάδα θα πρέπει να έχει μεγαλύτερη αυτονομία και μάλιστα η διοίκησή της δεν μπορεί να γίνεται μόνο γραφειοκρατικά από τον διευθυντή της.
Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Διαμάντη
-Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση ανοίγει, διά του υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, το θέμα της εισαγωγής σε ΑΕΙ. ΤΕΙ χωρίς με βάση τον βαθμό απολυτηρίου του λυκείου. Πως κρίνετε αυτή την απόφαση που εξήγγειλε ο υπουργός;
Ως συνήθως είναι τελείως ασαφές το πλαίσιο έτσι όπως αναφέρθηκε από τον Υπουργό. Τι σημαίνει απολυτήριο Λυκείου, πώς θα προκύπτει; Θα έχει ενδοσχολικές εξετάσεις με τράπεζα θεμάτων ή ο κάθε καθηγητής θα βάζει 20άρια; Θα αναφέρεται και στις τάξεις ο βαθμός του απολυτήριου (αν τις αφορά και τις τρεις δεν προλαβαίνουν από το 2020) ή μόνο στη Γ' Λυκείου; Θα έχουμε Πανεπιστήμια πολλών ταχυτήτων με βάση τη ζήτησή τους; Είναι πολλά τα κενά και οι αντιφάσεις σε σχέση με τον διάλογο που υποτίθεται ότι είχε γίνει στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων, τα πορίσματα της «επιτροπής Λιάκου» κλπ.
Όπως για παράδειγμα το να θεωρείται η 3η Λυκείου προθάλαμος του Πανεπιστημίου είναι κάτι που «ξόρκιζε» η κυβέρνηση, λέγοντας ότι θέλει να αποκαταστήσει τον αυτόνομο ρόλο του Λυκείου και να μην αυτοακυρώνεται όντας προθάλαμος του Πανεπιστημίου. Τι τελικά ισχύει; Γενικότερα ο κ. Γαβρόγλου έχει κάνει τόσα «μπρος πίσω» στο θέμα της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που έχουμε χάσει το μέτρημα, εκτός και αν και αυτή τη φορά υποκρύπτεται κάποια άλλη προεκλογική σκοπιμότητα.
- Εκτιμάτε ότι μια ακόμη αλλαγή θα λειτουργήσει προς όφελος των μαθητών; Και κατά πόσο μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση των διαρκών παρεμβάσεων στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας;
Οι συχνές αλλαγές είναι εις βάρος των μαθητών και δυστυχώς κάθε Υπουργός θέλει να αφήσει στο συγκεκριμένο κομμάτι τη σφραγίδα του χωρίς επαρκή προεργασία. Πραγματικά είναι τόσο συχνές οι νομοθετικές αλλαγές στα θέματα Παιδείας ακόμα και στη θητεία του ίδιου του Υπουργού, που έχουν διασπαρεί σε μεγάλο αριθμό σχετικών και άσχετων νόμων.
- Μπορεί να υπάρξει με κάποιο τρόπο κάποια συμφωνία ώστε να υπάρξει ένα πλαίσιο κοινώς αποδεκτό και να σταματήσουν οι συνεχείς αλλαγές;
Πρώτα απ' όλα οτιδήποτε αναγγέλλεται πρέπει να έχει μελετηθεί καλά και να έχει σχεδιασθεί ως την τελευταία του λεπτομέρεια. Οι εξαγγελίες του υπουργού γενικά δεν ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία αλλά έχουν περισσότερο επικοινωνιακό βάρος. Πρέπει με διακομματική συνεργασία να σχεδιασθεί ένα σύστημα προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες και να ισχύσει για τα επόμενα τουλάχιστον 15 χρόνια με μικροπροσαρμογές. Εμείς ως Ποτάμι το πράξαμε εξαρχής καταθέτοντας προτάσεις αλλά δυστυχώς καμία ανταπόκριση.
- Ο ΟΟΣΑ έχει θέσει θέμα μάνατζερ στα σχολεία. Ο κ. Γαβρόγλου υποστηρίζει πως οι προτάσεις αυτές έχουν συμβουλευτικό και όχι δεσμευτικό χαρακτήρα και δηλώνει εμμέσως πλην σαφώς ότι δεν θα τις ακολουθήσει η σημερινή κυβέρνηση. Εσείς τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει.
Τα σχολεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη αυτονομία και η διοίκηση μια σχολικής μονάδας δεν μπορεί να γίνεται μόνο γραφειοκρατικά από τον διευθυντή της. Η σχολική μονάδα πρέπει να έχει αυξημένους βαθμούς ελευθερίας και όχι σφιχτό εναγκαλισμό από την υπουργική γραφειοκρατία ώστε να μπορεί να αναπτύξει επωφελείς για τους μαθητές δραστηριότητες και να ανοιχθεί και στην κοινωνία.
- Χαρακτηρίζει ο κ. Γαβρόγλου στη συνέντευξη που έδωσε ως ιδεολογική εμμονή την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων και δηλώνει ουσιαστικά ότι δεν θα τεθεί το θέμα στη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση. Πως νομίζετε ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση που κατά γενική ομολογία οδηγεί χιλιάδες νέους στο εξωτερικό με ότι αρνητικό αυτό συνεπάγεται ακόμη και για την οικονομία;
Είναι ακριβώς το αντίθετο. Όταν σε όλες τις χώρες του κόσμου επιτρέπεται η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων και εμείς είμαστε η μόνη χώρα που απαγορεύεται η ιδεολογική εμμονή είναι μάλλον από την πλευρά του Υπουργείου. Ειδικά στις μέρες μας που τα μη κρατικά Πανεπιστήμια με δικλείδες ασφαλείας και έλεγχο από την ΑΔΙΠ όπως τα δημόσια, θα ήταν μια διέξοδος για φοιτητές και καθηγητές στο πολύ αυξημένο brain drain που υπάρχει στους τομείς αυτούς.
Επίσης η δυνατότητα αυτή θα «αποσυμπίεζε» την κατάσταση στα κρατικά Πανεπιστήμια και θα έβαζε κανόνες σε ένα μάλλον θολό τοπίο που υπάρχει τώρα στην μεταλυκειακή ιδιωτική εκπαίδευση. Οι επενδύσεις στον τομέα της γνώσης όπου η Ελλάδα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα θα έπρεπε να είναι ευπρόσδεκτες και όχι να τις αποτρέπουμε με κάθε τρόπο όπως κάνει το Υπουργείο.