Του Αλέξανδρου Σκούρα*
Τη Μεγάλη Πέμπτη η Uber ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τη λειτουργία της υπηρεσίας UberX στην Ελλάδα. Αιτία της απόφασης, που αφήνει εκατοντάδες εργαζόμενους στην ανεργία, είναι ο νόμος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που καθιστά (σχεδόν φωτογραφικά) αδύνατη τη λειτουργία της UberX στη χώρα μας.
Η απόφαση της εταιρείας έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από χιλιάδες οδηγούς ταξί, οι οποίοι σύμφωνα με μαρτυρίες των οδηγών της UberX είχαν ξεχυθεί στους δρόμους βρίζοντας, προπηλακίζοντας και καλώντας την αστυνομία να συλλάβει τους νέους τους ανταγωνιστές. Ο θρίαμβος των κατεστημένων συμφερόντων είναι τεράστιος και δικαιολογεί το πανηγύρι που έχει στηθεί στους δρόμους της Αθήνας. Όμως, ενώ οι συνδικαλιστές και ιδιοκτήτες ταξί χαίρονται, όλοι οι υπόλοιποι θα πρέπει να αναλογιστούμε τι σημαίνει η ήττα της UberX για τη χώρα και την οικονομία μας, και γιατί θα πρέπει η επόμενη κυβέρνηση να θέσει ως προτεραιότητα την επιστροφή της.
Το μήνυμα προς τις διεθνείς αγορές:
H Uber παρέχει τις υπηρεσίες της σε 60 χώρες και 400 πόλεις ενώ εξυπηρετεί κάθε μήνα περίπου 40 εκατομμύρια χρήστες. Είναι μία πολυεθνική εταιρεία με τεράστιο τζίρο και μεγάλη επιρροή στα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης. Η είδηση της διακοπής της υπηρεσίας UberX στην Ελλάδα στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους διεθνείς επενδυτές που τόσο πολύ χρειαζόμαστε: Μην έρθετε στην Ελλάδα αν δεν είστε πρόθυμοι να «προσκυνήσετε» τις διάφορες συντεχνίες και τα ειδικά συμφέροντα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν θα έρθουν επενδυτές, αλλά εξασφαλίζει πως όσοι έρθουν, θα το κάνουν εντός συστήματος.
Το μήνυμα προς τους καινοτόμους Έλληνες:
Οι λόγοι που αναγκάζουν την Uber να διακόψει την πιο δημοφιλή της υπηρεσία, δεν έχουν να κάνουν ούτε με το γεγονός ότι είναι πολυεθνική, ούτε με το γεγονός ότι δεν είναι ασφαλής. Μοναδικός σκοπός του νόμου είναι να εξασφαλίσει στην πολιτική πελατεία των ταξί το μονοπωλιακό προνόμιο που απολαμβάνει. Σε μία χώρα σαν την Ελλάδα, που κατατάσσεται στον πάτο της οικονομικής ελευθερίας παγκοσμίως, τέτοια άτυπα μονοπώλια και ολιγοπώλια υπάρχουν παντού. Το μήνυμα της κυβέρνησης προς τους επίδοξους καινοτόμους start-uppers και επιχειρηματίες είναι ξεκάθαρο: Εφόσον δεν πειράξουν την πολιτική πελατεία της κυβέρνησης, και εφόσον αντέξουν την αισχρή φορολόγηση, τότε ίσως τους αφήσει να δοκιμάσουν την τύχη τους στην ελληνική αγορά.
Το μήνυμα προς τα ειδικά συμφέροντα:
Όταν το κράτος παρεμβαίνει ενεργά στην αγορά, τα διάφορα επιχειρηματικά συμφέροντα έχουν δύο επιλογές: Ή θα ανταγωνίζονται για την προτίμηση των καταναλωτών, ή θα ανταγωνίζονται για την κρατική προστασία έναντι του ανταγωνισμού. Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα μεροληπτεί υπέρ των ταξί, είναι μία ανοιχτή πρόσκληση προς οποιονδήποτε επιχειρηματία θέλει να καταφύγει στη διαφθορά και τη διαπλοκή προκειμένου να κερδοφορήσει. Οι απανταχού μεταρρυθμιστές, που ήλπιζαν ότι τα μνημόνια ενδεχομένως να άφηναν πίσω τους ένα ισχυρότερο κράτος δικαίου, έλαβαν την απάντησή τους από την κυβέρνηση. Η Ελλάδα των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ούτε θέλει, ούτε σκοπεύει να μεταρρυθμιστεί. Αντίθετα, καθιστά σαφές πως αυτό που χρειάζεται ένας επιχειρηματίας για να πλουτίσει δεν είναι η ικανοποίηση των αναγκών των καταναλωτών, αλλά η πολιτική ισχύς. Με άλλα λόγια, οι κυβερνήτες μας για ακόμα μια φορά προσκαλούν τη διαφθορά στη χώρα μας με τον πιο εμφατικό τρόπο.
*Ο Αλέξανδρος Σκούρας είναι πρόεδρος του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών «Μάρκος Δραγούμης» (ΚΕΦίΜ).