Τα μαμούθ δεν αγαπούν τον ανταγωνισμό

Τα μαμούθ δεν αγαπούν τον ανταγωνισμό

Του Τάσου Ι. Αβραντίνη

Το 1889 δύο Γερμανοί μετανάστες ίδρυσαν στη Νέα Υόρκη την εταιρεία Keuffel & Esser, πιο γνωστή ως K & E. Η εταιρεία παρήγαγε όργανα σχεδίου για σχεδιαστές, μηχανικούς και αρχιτέκτονες, διαστημόμετρα, διαβήτες, έπιπλα κ.ο.κ. Φημισμένες ήταν ακόμη οι μηχανές χάραξης διαφανειών της K & E και κάτι πρωτοποριακές για την εποχή τους μηχανές, με τις οποίες μπορούσες να βρεις την τετραγωνική ρίζα, να κάνεις πολλαπλασιασμούς κ.λπ. Αυτές οι μηχανές είναι σήμερα συλλεκτικές. Το ιστορικό κτίριο γραφείων της εταιρείας στον αριθμό 27 της οδού Φούλτον στο Μανχάταν αποτελεί ένα από τα μνημεία της Νέας Υόρκης.

Στα τέλη της δεκαετίας του '60 η εταιρεία κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Τότε δημοσίευσε μια μελέτη που επιχειρούσε να προβλέψει πώς θα ήταν ο κόσμος εκατό χρόνια μετά. Δεν κατάφερε όμως να προβλέψει την εφεύρεση της ηλεκτρονικής αριθμομηχανής στις αρχές της δεκαετίας του '70, η οποία έβαλε στο «χρονοντούλαπο της Ιστορίας» τα πολυδιαφημισμένα και καταπληκτικά -κατά τα άλλα- προϊόντα της εταιρείας. Η K & E έκλεισε στα μέσα της δεκαετίας του '70.

Η ιστορία της K & E και τόσων άλλων επιχειρηματικών μαμούθ της εποχής τους διδάσκει ότι κανείς παραγωγός, όσο μεγάλος κι αν είναι, δεν μπορεί να κοιμάται ήσυχος στην ελεύθερη αγορά. Πρέπει διαρκώς να καινοτομεί και να βρίσκει συνεχώς τρόπους να κρατά ευχαριστημένους τους καταναλωτές. Το κέρδος του παραγωγού είναι η ανταμοιβή του για την ικανοποίηση των προτιμήσεων και των επιθυμιών των καταναλωτών του. Εάν ήταν να επιλέξουν οι καταναλωτές μεταξύ των προϊόντων δύο παραγωγών, όπου ο πρώτος διακήρυσσε τον αλτρουισμό, την αγάπη και την «εταιρική κοινωνική ευθύνη» και ο δεύτερος αγωνιούσε μήπως μειωθούν οι πωλήσεις του, η κατά κανόνα καλύτερη και ασφαλέστερη επιλογή για τους καταναλωτές είναι να εμπιστευτούν τα προϊόντα του δεύτερου. Γιατί ο δεύτερος θα προσφέρει καλύτερα προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές στους καταναλωτές για να τον προτιμήσουν.

Μπορεί κι αυτός να είναι αλτρουιστής και να αγαπά τους συνανθρώπους του. Αλλά η δύναμη της αγοράς σημαίνει ότι ο παραγωγός δεν χρειάζεται να σε αγαπά για να σε υπηρετεί και να σου προσφέρει ό,τι επιθυμείς. Το κέρδος του είναι απλά η απόδειξη ότι το πέτυχε.