Ο σανός έχει γίνει το εθνικό φαγητό. Μοιράζεται για το Μακεδονικό που «λύνεται» από απάτριδες, για την έξοδο από τα μνημόνια με νέο μνημόνιο, για τη 13η σύνταξη- ελεημοσύνη ενώ θα' χεις χάσει τρείς ετήσιες για πάντα, για την αύξηση του κατώτατου μισθού κατόπιν… διαταγής. Και για τη βενζίνη που ακριβαίνει με μαγικό τρόπο στα βενζινάδικα. Με καθόλου μαγικό τρόπο! Με πασιφανέστατο.
Για να τα κάνουμε τα πράγματα λιανά, η βενζίνη πουλιέται στην Ελλάδα εδώ και 20 μέρες ακριβότερα από ό,τι στις 24 από τις 28 χώρες της ΕΕ. Ενώ οι αποδοχές στη χώρα είναι οι χαμηλότερες από τις 25 χώρες της ΕΕ! Η μόνιμη δικιολογία της κυβέρνησης είναι ότι φταίνε οι διεθνείς τιμές που ακριβαίνουν. Τρίχες!
Το 2014 οι τιμές του πετρελαίου ήταν οι ίδιες με σήμερα και η τιμή της βενζίνης φθηνότερη κατά μισό ευρώ το λίτρο! Τι έγινε; Εκτοξεύτηκε ο φόρος που έβαλε η παρούσα κυβέρνηση στα καύσιμα για να εισπράττει λεφτουδάκια ως έμμεση φορολογία. Αυτό το είδος της φορολογίας που πλήττει τους πιο αδύναμους. Γιατί, 1,65 πληρώνει το λίτρο ο βιομήχανος, 1,65 πληρώνει και ο εργάτης.
Το πρόβλημα, όμως, της έκρηξης στην τιμή των καυσίμων δεν είναι τόσο στο φόρο. Είναι στα πρατήρια. Εκεί γίνεται η εκτόξευση. Η κυβέρνηση σκίζει τα ρούχα της ότι κυνηγάει το λαθρεμπόριο και την αισχροκέρδεια στα καύσιμα, ενώ στην πράξη οι πολίτες αντιμετωπίζουν μονίμως το ίδιο πρόβλημα. Το λαθρεμπόριο και την αισχροκέρδεια.
Οι πρατηριούχοι, όταν ρωτιούνται από τους ρεπόρτερς γιατί ακριβαίνουν τη βενζίνη απαντάνε στερεότυπα ότι φταίει η κυβέρνηση που έχει ψηλά το φόρο και ότι φταίνε οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου που ανεβαίνουν. Εκείνο που δεν μας απαντούν οι πρατηριούχοι και οι εταιρίες που εκμεταλλεύονται τα πρατήρια είναι το εξής απλό:
Πώς γίνεται να αυξάνουν όλοι, λες κι είναι συνεννοημένοι, τις τιμές αυθημερόν, με το που υπάρχει στη διεθνή αγορά μια μικρή έστω αύξηση του πετρελαίου, χωρίς να έχουν προλάβει καν να έχουν προμηθευτεί το ακριβό καύσιμο;! Και πώς γίνεται με το που αρχίζει να πέφτει το πετρέλαιο, οι τιμές να μην μειώνονται με την ίδια ταχύτητα που αυξήθηκαν, παρά μόνο μετά από πολλές μέρες;
Η δικιολογία των πρατηριούχων στο δεύτερο ερώτημα είναι εύκολη. Λένε ότι το καύσιμο με μειωμένη τιμή αργεί να έρθει στο πρατήριο ή στην εταιρία. Η δικιολογία στο πρώτο ερώτημα εξακολουθεί να είναι απούσα. Με αποτέλεσμα πολλοί κακοήθεις να υποπτεύονται ότι τα πρατήρια και οι εταιρίες πουλάνε τα καύσιμα που έχουν αγοράσει φθηνότερα και τα έχουν στις δεξαμενές, με τις αυξημένες τιμές που εμφανίζει η διεθνής αγορά. Κερδοσκοπώντας.
Στή συνέχεια, όταν αγοράσουν με τις πραγματικά αυξημένες τιμές πουλάνε ακριβότερα μέχρι να εξαντληθούν αυτά τα αποθέματα. Που σημαίνει, και μετά την πτώση των διεθνών τιμών. Μερικοί κακοήθεις λένε, και μετά από καιρό από την πτώση.
Και το ερώτημα που δεν απαντούν εταιρίες και πρατήρια είναι απλό: Πώς γίνεται να πουλάνε ακριβότερα πριν καν αγοράσουν το ακριβότερο καύσιμο; Και πώς γίνεται να καθυστερούν τόσο να μειώσουν τις τιμές όταν αυτές μειώνονται διεθνώς;
Υπάρχει και μείζον ερώτημα: Η κυβέρνηση δεν ξέρει; Κοιμάται; Είναι ανίκανη; Ή κάνει τα στραβά μάτια; Γιατί, αν χρωστάει ή καθυστερεί κανένας πολίτης τις «υποχρεώσεις» του τον βρίσκει στο άψε σβήσε. Εκεί είναι ικανότατη. Όταν και αν αισχροκερδεί ολόκληρος κλάδος σε βάρος της τσέπης των πολιτών τι είναι; Βλάκας ή συνένοχος;
Γ. Παπαδόπουλος- Τετράδης